Gå til innhold

Alle forurenset mer enn Volkswagen: - Dette er den virkelige dieselgate-skandalen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For noe vas. Bilprodusentene oppfyller testkravene slik testen utføres. Dersom de som krever testingen ikke er fornøyd, får de utvikle nye tester som dekker reel kjøring bedre.

 

Den triste forklaringa på det står i artikkelen: "Bilindustrien har tatt kontrollen over sine regulatorer."
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

For noe vas. Bilprodusentene oppfyller testkravene slik testen utføres. Dersom de som krever testingen ikke er fornøyd, får de utvikle nye tester som dekker reel kjøring bedre.

Den triste forklaringa på det står i artikkelen: "Bilindustrien har tatt kontrollen over sine regulatorer."

 

 

Det er helt naturlig, når myndighetene prioriterer arbeidsplasser foran miljø. Når VW har råd til å skuffe ut flere miliarder etter dieselgate uten at det er noen krise for selskapet ser en hvilke dimensjoner det er på dette. Den tyske stat er storeier.....

 

Det er vel på høy tid at en nøytral internasjonal organisasjon tar over ansvaret for å holde bilindustrien i ørene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For noe vas. Bilprodusentene oppfyller testkravene slik testen utføres. Dersom de som krever testingen ikke er fornøyd, får de utvikle nye tester som dekker reel kjøring bedre.

 

Ja, det er vel det nullskatteyterne også sier, "for noe vas, dersom de vil at folk skal betale skatt så får de utforme skattereglene bedre"... ;)

 

Det er øyet som ser. Dersom man bevisst søker å operere i gråsonen så finner man vel gjerne hull og skavanker i de fleste regelsett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For noe vas. Bilprodusentene oppfyller testkravene slik testen utføres. Dersom de som krever testingen ikke er fornøyd, får de utvikle nye tester som dekker reel kjøring bedre.

 

En del jurister og myndigheter som ikke deler standpunktet ditt. Ref. søksmålene.

Selvsagt er det juks dersom produsenten programmerer inn i koden at bilen under test skal skalere ned ytelser, for deretter å skru dette av igjen så snart testen er avsluttet. Eventuelt at man har kodet f.eks. at avgassrensesystemet kun skal aktiveres mellom 17 og 25 grader C, og under dette skal det skrus av.

 

Dette er selvsagt juks langt utover hva som kan forklares med at testsystemet er for dårlig (som i seg selv er helt riktig).

 

Generelt er det på høy tid at systemet erstattes med langt mer realistiske tester som viser ulike typer akselerasjon, motbakker, girskift, start/stopp etc., og ikke minst i to-tre representative utetemperaturer. F.eks. 0 grader og 20 grader.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For noe vas. Bilprodusentene oppfyller testkravene slik testen utføres. Dersom de som krever testingen ikke er fornøyd, får de utvikle nye tester som dekker reel kjøring bedre.

 

Vi skal vel være enige i at man må utvikle nye tester.

 

Men vi er ikke enige i at hensikten er å oppfylle testkravene. Hensikten er å oppfylle utslippskravene. Testen viser, eller skulle ha vist, om modellen er i samsvar med utslippskravene. Når produsentene kollektivt velger å jukse på prøvene i stedet for å informere om at det faktisk ikke er mulig å oppnå utslippskravene, tar de bort hele grunnlaget for avgjørelser som statene skulle ha brukt for å avgjøre hvordan man videre skal forholde seg til denne forurensningen.

 

Det er både bedrageri og miljøkriminalitet, og det er beint fram å skjønne hvorfor produsentene har samstemt har holdt kjeft framfor å påpeke at alle dieselmodeller forurenser mer enn tillatt. Hadde de gått i dialog med myndighetene hadde man enten måtte utarbeide mer realistiske mål, eller blitt fradømt retten til å selge disse modellene. Kanskje en kombinasjon av begge.

 

Ikke rart de holder kjeft, og det er jo spennende at myndighetene ikke tør sette foten ned når ingen av modellene tilfredsstiller utslippsmålene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom man bevisst søker å operere i gråsonen så finner man vel gjerne hull og skavanker i de fleste regelsett.

 

 

 

En ser det samme i både business og sport. Alle ligger helt opptil grensa. Uten å gjøre det står en i fare for å bli utkonkurrert. Det finnes ingen "spirit of the rule", kun det skrevne ord. Testen definerer regelen. Det du slipper unna med er i praksis lov. Gud vet hvor mange ekstra biler VW har kunnet selge fordi de kunne lage motorer billigere enn de andre. Det grunnleggende målet er å få ned det totale utslippet. At ikke testen tar hensyn til kaldstart i varierende temperatur er for meg en gåte. Vis meg den kjøretur som ikke begynner med kaldstart av motor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Idéelt sett skulle alle biler målt utslipp i sanntid og addert resultatene. Å gjøre en måling på en lab i romtemperatur under idéelle forhold er temmelig langt unna virkeligheta. Etter mitt syn ville det vært merkverdig hvis utslippene var i nærheten av testresultatene. Hva skulle produsentene tjene på det? Tvert imot ville det kostet penger og ressurser, og til syvende og sist mindre fortjeneste til aksjonærene.

Jeg skulle ønske jeg kunne målt strømforbruket i huset på en god sommerdag og lagt det til grunn for å beregne hva jeg skal betale ellers i året

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men er det ikke kommet et tilsetningstoff som blant annet kalles adblue som injiseres i eksosen som reduserer NOX problemet med 90%? Hvis dette er tilfelle burde alle de nye dieselbilene bli pålagt denne nyvinningen akkurat som da vi innførte katalysatoren for 25 år siden. Noen av AUDI modellene har det jo allerede

Lenke til kommentar

Men er det ikke kommet et tilsetningstoff som blant annet kalles adblue som injiseres i eksosen som reduserer NOX problemet med 90%? Hvis dette er tilfelle burde alle de nye dieselbilene bli pålagt denne nyvinningen akkurat som da vi innførte katalysatoren for 25 år siden. Noen av AUDI modellene har det jo allerede

 

Selv om bilene har AdBlue-injisering, er systemene tilpasset EU-kravene og ikke "vanlig kjøring". Så mange modeller med AdBlue gjør det ikke imponerende bra i "virkelig trafikk", se f.eks. Peugeot, MB og BMW.

 

En annen ting er at denne undersøkelsen virker kjøpt, Auto Motor og Sport har gjort flere tester der VAG-produkter slipper ut mer enn det som kommer som "flåtesnitt" her. Det burde i det minste vært opplyst om hvilke modeller som er testet, ved hvilke hastigheter, hvilken akselerasjonstid som brukes mm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idéelt sett skulle alle biler målt utslipp i sanntid og addert resultatene. Å gjøre en måling på en lab i romtemperatur under idéelle forhold er temmelig langt unna virkeligheta. Etter mitt syn ville det vært merkverdig hvis utslippene var i nærheten av testresultatene. Hva skulle produsentene tjene på det? Tvert imot ville det kostet penger og ressurser, og til syvende og sist mindre fortjeneste til aksjonærene.

Jeg skulle ønske jeg kunne målt strømforbruket i huset på en god sommerdag og lagt det til grunn for å beregne hva jeg skal betale ellers i året

 

Å kontinuerlig måle utslipp er en god ide, men muligens ikke gjennomførbart.

 

Hva om man i stedet endret testen fra å være en 'snill' test som vurderer bilen etter et optimalt(for bilen) scenario til å vurdere den etter et 'slemt' testregime. Altså at motorer vurderes/skattlegges ut fra worst-case scenario, eller i det minste vektet worst-case scenarioer mye høyere enn i dag. For eksempel kunne kaldstart i -20 med påfølgende høy belastning kunne telt 10% av totalscore for motoren..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange bilmerker slår av rensingen under enkelte forhold f.eks under 10 grader. Myndighetene burde kreve at dette endres til f.eks 5 grader.

 

Kvifor 5 grader i staden for -50 grader? Det er ein grunn til at lufta i enkelte norkse byar er brun på vindstille klåre vinterdagar, og då er det typisk kaldare enn 5 grader.
Lenke til kommentar

 

Idéelt sett skulle alle biler målt utslipp i sanntid og addert resultatene. Å gjøre en måling på en lab i romtemperatur under idéelle forhold er temmelig langt unna virkeligheta. Etter mitt syn ville det vært merkverdig hvis utslippene var i nærheten av testresultatene. Hva skulle produsentene tjene på det? Tvert imot ville det kostet penger og ressurser, og til syvende og sist mindre fortjeneste til aksjonærene.

Jeg skulle ønske jeg kunne målt strømforbruket i huset på en god sommerdag og lagt det til grunn for å beregne hva jeg skal betale ellers i året

 

Å kontinuerlig måle utslipp er en god ide, men muligens ikke gjennomførbart.

 

Hva om man i stedet endret testen fra å være en 'snill' test som vurderer bilen etter et optimalt(for bilen) scenario til å vurdere den etter et 'slemt' testregime. Altså at motorer vurderes/skattlegges ut fra worst-case scenario, eller i det minste vektet worst-case scenarioer mye høyere enn i dag. For eksempel kunne kaldstart i -20 med påfølgende høy belastning kunne telt 10% av totalscore for motoren..

Ser de fins nox sensorer. https://www.ngk.de/en/products-technologies/lambda-sensors/lambda-sensor-technologies/special-sensors/nox-sensor/

Lenke til kommentar

 

 

Idéelt sett skulle alle biler målt utslipp i sanntid og addert resultatene. Å gjøre en måling på en lab i romtemperatur under idéelle forhold er temmelig langt unna virkeligheta. Etter mitt syn ville det vært merkverdig hvis utslippene var i nærheten av testresultatene. Hva skulle produsentene tjene på det? Tvert imot ville det kostet penger og ressurser, og til syvende og sist mindre fortjeneste til aksjonærene.

Jeg skulle ønske jeg kunne målt strømforbruket i huset på en god sommerdag og lagt det til grunn for å beregne hva jeg skal betale ellers i året

 

Å kontinuerlig måle utslipp er en god ide, men muligens ikke gjennomførbart.

 

Hva om man i stedet endret testen fra å være en 'snill' test som vurderer bilen etter et optimalt(for bilen) scenario til å vurdere den etter et 'slemt' testregime. Altså at motorer vurderes/skattlegges ut fra worst-case scenario, eller i det minste vektet worst-case scenarioer mye høyere enn i dag. For eksempel kunne kaldstart i -20 med påfølgende høy belastning kunne telt 10% av totalscore for motoren..

Ser de fins nox sensorer. https://www.ngk.de/en/products-technologies/lambda-sensors/lambda-sensor-technologies/special-sensors/nox-sensor/

 

 

Se der ja!

 

Tviler på at de er nøyaktige nok til direkte fakturering av bileier men for snittmålinger på en flåte av biler og påfølgende avgifter/pålegg til produsent skulle det være bra nok. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...