Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan kommer banken frem til "Antatt salgsverdi"?

TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Satt og skulle sende inn søknad om rammelån i nettbanken min (DNB). Under sikkerhet så står det Antatt salgsverdi også et beløp. Dette beløpet er mer enn 500k større enn beløpet boligen ble taksert til da jeg tok opp lånet (Ett par år siden). Hvordan har de kommet frem til dette beløpet? Har de rett og slett bare gått ut fra boligprisveksten i kommunen jeg bor (Oslo).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De bruker sannsynligvis tjenesten "eiendomsverdi". (https://eiendomsverdi.no/)

Eiendomsverdi tar så vidt jeg vet utgangspunkt i omsatte boliger i området, og i alle fall i Oslo tror jeg det er mer granulært enn "kommune". Videre tror jeg de bruker kvadratmeter og en del annen informasjon sammen med tall for området, og ikke eiendommens tidligere salgspris.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Både banker og meglere bruker Eiendomsverdibasen for å estimere verdi på boligen. Dette gir en god nok indikasjon på verdien på boligen, selv om det kan avvike begge veier fra korrekt verdi.

Dersom boligen ligger i et område med få omsetninger, justeres vanligvis prisen ned for å ta høyde for usikkerheten. Estimatet blir selvsagt aldri helt korrekt, men er godt nok i de fleste tilfeller. Det betyr imidlertid at man skal ta estimatet med en klype salt.

Det er forresten flere som bruker basen enn hva som står nederst på hjemmesiden til eiendomsverdi.

Endret av learntofly
Lenke til kommentar

Antar de som står nederst på forsiden bare er de som eiendomsverdi ønsker å skryte av, og som samtidig aksepterer at eiendomsverdi gjør det.

Ser nå at du kan bla videre nedover i listen, så den er nok komplett. Jeg som ikke så godt nok etter. 

Så når banken regner ut belåningsgraden min tar de lån/antatt verdi av bolig?

Det stemmer. Der det foreligger takst/meglervurdering av nyere dato, brukes dette. Dersom vurderingen er av eldre dato, brukes denne som grunnlag for ny verdi i eiendomsverdi. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...