Gå til innhold

Livets begynnelse

Anbefalte innlegg

Stappe en Gud inn forklarer ingenting. Ofte hører vi at "alt er så komplisert at evolusjon er umulig"

En allvitende Gud må jo være mye mer komplisert enn oss, så hvis en gud var der må man begynne å forklare denne guden, så du har ikke løst gåten, du har gjort den mye værre

det er ivertfall ikke noe værre å plassere en gud utenfor tid og rom som skaper et "noe" med mål og mening, enn å få et fra tidens begynnelse "ikke noe" til å ende opp i et strukturert "noe" med mål og mening. hvis vi ble til fra kaos, så må jo kaoset ha sin opprinnelse i et "noe" og da må jo et "noe" altid ha vært her, så hvordan kan det ende opp i tenkende strukturerte vesner i en strukturert verden? tyder ikke det på at det utgangspunktet vi kom fra var et tenkende strukturert vesen som altid har vært her, og altid vil være her?

hvis du er istand til å se mønster/trekk så ser det ut på meg som det er en slags agenda bak mange store ting som skjer i verden, nesten som om vi lever igjennom et slags manus. Mange ser dette. Enkelte påstår det er en konspirasjon og bilderbergergruppen, club of rome e.l styrer verden og at det er derfor ting ser ut til å følge en slags plan, den usynlige hånd kaller noen det, andre sier det er Gud (eller djevelen, som er prins i denne verden, som bibelen sier). Mange kjenner igjen dette også i sitt eget liv.

Endret av marius77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og at det er derfor ting ser ut til å følge en slags plan, den usynlige hånd kaller noen det, andre sier det er Gud

Hvis den guden ikke har bedre kontroll på hva som skjer i veren, hvorfor i all verden skal vi tro på ham? Guden må jo enten være stokk dum, eller tvers i gjennom ond---

Bare tenk på alle de kristne som har drept andre kristne i endeløse kriger oppover, kriger som KUN var et spørsmål om hvilken versjon av denne guden som var den "sanne"... Kriger dette monsteret ikke gjorde en dritt for å stoppe, kriger som drepte han egne tilbedere i tusentall.... Joda, helt sikkert at denne guden hadde vært ond der han satt og gliste og lo mens folk led og døde, for neimen om han gadd å gjøre en eneste dritt for å stoppe disse totalt meningsløse krigene, eller all den andre skitten som denne guden, hadde han vært annet enn en fantasi i en bok, med letthet kunne gjort noe med...

Men du er vel så hjernevasket at alt du ser i dine fantasier er bare god som liksom er gjort av denne guden din... Vokn opp er du snill, den kristne guden er ikke annet enn ren fantasi... Med mindre vi har å gjøre med en tvers i gjennom ond gud, som mest sannsynlig sitter og ler seg fillete av kristne som tror på pisset de lærer i kirken... For den kristne versjonen av satan er en snill og grei fyr i forhold til dette monsteret du tilber... Bruk hodet litt og prøv å titt over frykten du tror vil ramme deg hvis du ikke tenker gode tanker om dette monsteret, FØR du blir til et menneskehatende monster selv....

Lenke til kommentar

og at det er derfor ting ser ut til å følge en slags plan, den usynlige hånd kaller noen det, andre sier det er Gud

Hvis den guden ikke har bedre kontroll på hva som skjer i veren, hvorfor i all verden skal vi tro på ham? Guden må jo enten være stokk dum, eller tvers i gjennom ond---

Bare tenk på alle de kristne som har drept andre kristne i endeløse kriger oppover, kriger som KUN var et spørsmål om hvilken versjon av denne guden som var den "sanne"... Kriger dette monsteret ikke gjorde en dritt for å stoppe, kriger som drepte han egne tilbedere i tusentall.... Joda, helt sikkert at denne guden hadde vært ond der han satt og gliste og lo mens folk led og døde, for neimen om han gadd å gjøre en eneste dritt for å stoppe disse totalt meningsløse krigene, eller all den andre skitten som denne guden, hadde han vært annet enn en fantasi i en bok, med letthet kunne gjort noe med...

Men du er vel så hjernevasket at alt du ser i dine fantasier er bare god som liksom er gjort av denne guden din... Vokn opp er du snill, den kristne guden er ikke annet enn ren fantasi... Med mindre vi har å gjøre med en tvers i gjennom ond gud, som mest sannsynlig sitter og ler seg fillete av kristne som tror på pisset de lærer i kirken... For den kristne versjonen av satan er en snill og grei fyr i forhold til dette monsteret du tilber... Bruk hodet litt og prøv å titt over frykten du tror vil ramme deg hvis du ikke tenker gode tanker om dette monsteret, FØR du blir til et menneskehatende monster selv....

"eller djevelen, som er prins i denne verden, som bibelen sier"

Bibelen snakker om en fallen verden djevelen ble kastet ned til. Han har ikke total makt over denne verden, ellers ville ikke troende eksistert her, men han er den som er mest synlig:

http://www.gotquestions.org/Satan-god-world.html

Lenke til kommentar

Bibelen snakker om en fallen verden djevelen ble kastet ned til. Han har ikke total makt over denne verden, ellers ville ikke troende eksistert her, men han er den som er mest synlig:

Ikke overraskende hoppet du bukk over problem stillingen med denne veike guden du tilber...

Tørr du ikke å se på det? Er det dødsfrykten som hindrer deg i å tenke logisk på disse påstandene om denne guden? At veldig mange religiøse tilhengere av slike primitive sinna guder forblir troende etter den første forelskelsen har lagt seg kan ikke skyldes annet enn dødsfrykt og at de er redde for mørket og døden, noen annen forklaring finnes ikke. At dere dekker dere bak kjærlighets budskap og lignende hykleri er gjort for deres egen del, for det kan ikke forsvares...

Men det er altså djevelen som har fått råde her på jorden de siste to tusen årene? Det var han som satte de kristne opp mot hverandre i endeløse kriger med tilhørende nedslakting og gud? Var for veik til å stoppe djevelen? Eller kunne han, men gadd ikke der han satt og mottok tusenvis av bønner fra soldatene på begge sider hver dag, der de tryglet om å få leve...?

Jeg kan si deg såpass, at denne idiot guden ikke kan være annet enn oppspinn.... Enten er han et produkt av primitive sinn ellers så er denne guden så ond at han sitter og ler mens hans egne undersåtter dreper hverandre... Uten å bry seg med å gi noen av sidene en fasit for hva som er riktig for å stoppe krigene og nedslakting, eller faktisk vise det onde trynet sitt for å gjøre slutt på krigene... Disse krigene stoppet ikke fordi katolikker eller protestanter "vant", den stoppet fordi landene og innbyggerne var så utarmet og uttærte at det ikke lenger var mulig å føre mer krig...  

Men dette er tankegods du sikkert ikke tørr å tenke på en gang. Du er mer opptatt av "kjærlighets guden" du utrolig nok klarer å lage av denne primitive og brutale guden fra bibelen og hva som du tror kommer til å skje om du begynner å mistro bibelen så det spørs vel om du evner å komme med et vettug svar, om det er noe svar på dette "paradokset", lammet av frykt som du må være...

Og dette monsteret skal liksom være skaperen av hele det enorme og komplekse universet? Ikke narr meg til å le...

Lenke til kommentar

Determinisme har vel ikke nødvendigvis noe med livets start å gjøre...

Men som det er sagt over, det finnes hundrevis av tråder med samme tema.

Determinisme er altså pr. definisjon "at viljen er ufri og årssaksbestemt.

Man kan da spørre: hva er årsaken ? Kan det tenkes at evolujonen har kreert determinismen ?

Særdeles tvilsomt.

m.v.h.

Roger

Lenke til kommentar

Ikke overraskende hoppet du bukk over problem stillingen med denne veike guden du tilber...

Tørr du ikke å se på det? Er det dødsfrykten som hindrer deg i å tenke logisk på disse påstandene om denne guden? At veldig mange religiøse tilhengere av slike primitive sinna guder forblir troende etter den første forelskelsen har lagt seg kan ikke skyldes annet enn dødsfrykt og at de er redde for mørket og døden, noen annen forklaring finnes ikke. At dere dekker dere bak kjærlighets budskap og lignende hykleri er gjort for deres egen del, for det kan ikke forsvares...

Men det er altså djevelen som har fått råde her på jorden de siste to tusen årene? Det var han som satte de kristne opp mot hverandre i endeløse kriger med tilhørende nedslakting og gud? Var for veik til å stoppe djevelen? Eller kunne han, men gadd ikke der han satt og mottok tusenvis av bønner fra soldatene på begge sider hver dag, der de tryglet om å få leve...?

Jeg kan si deg såpass, at denne idiot guden ikke kan være annet enn oppspinn.... Enten er han et produkt av primitive sinn ellers så er denne guden så ond at han sitter og ler mens hans egne undersåtter dreper hverandre... Uten å bry seg med å gi noen av sidene en fasit for hva som er riktig for å stoppe krigene og nedslakting, eller faktisk vise det onde trynet sitt for å gjøre slutt på krigene... Disse krigene stoppet ikke fordi katolikker eller protestanter "vant", den stoppet fordi landene og innbyggerne var så utarmet og uttærte at det ikke lenger var mulig å føre mer krig...  

Men dette er tankegods du sikkert ikke tørr å tenke på en gang. Du er mer opptatt av "kjærlighets guden" du utrolig nok klarer å lage av denne primitive og brutale guden fra bibelen og hva som du tror kommer til å skje om du begynner å mistro bibelen så det spørs vel om du evner å komme med et vettug svar, om det er noe svar på dette "paradokset", lammet av frykt som du må være...

Og dette monsteret skal liksom være skaperen av hele det enorme og komplekse universet? Ikke narr meg til å le...

Denne fortvilelsen og sinnet du her oppviser er jo fordi du lar djevelen styre tankene dine... og mange som kaller seg kristne går også i den fella, jeg gjorde det selv i starten, dvs frykt.. bibelen kan være et tveegget sverd, det er jeg fullstendig klar over. Men jeg tror også det er poenget med bibelen. Poenget er å slutte å stole på seg selv og hva du kan gjøre, og stole helt og holdent på Gud.

Paranoia er jo noe av det jeg har blitt gradvis kvitt da jeg ble kristen. Kanskje du hadde blitt kvitt kristenfobien din også, om du innså at du er inne på et blindspor.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stappe en Gud inn forklarer ingenting. Ofte hører vi at "alt er så komplisert at evolusjon er umulig"

En allvitende Gud må jo være mye mer komplisert enn oss, så hvis en gud var der må man begynne å forklare denne guden, så du har ikke løst gåten, du har gjort den mye værre

det er ivertfall ikke noe værre å plassere en gud utenfor tid og rom som skaper et "noe" med mål og mening, enn å få et fra tidens begynnelse "ikke noe" til å ende opp i et strukturert "noe" med mål og mening. hvis vi ble til fra kaos, så må jo kaoset ha sin opprinnelse i et "noe" og da må jo et "noe" altid ha vært her, så hvordan kan det ende opp i tenkende strukturerte vesner i en strukturert verden? tyder ikke det på at det utgangspunktet vi kom fra var et tenkende strukturert vesen som altid har vært her, og altid vil være her?

hvis du er istand til å se mønster/trekk så ser det ut på meg som det er en slags agenda bak mange store ting som skjer i verden, nesten som om vi lever igjennom et slags manus. Mange ser dette. Enkelte påstår det er en konspirasjon og bilderbergergruppen, club of rome e.l styrer verden og at det er derfor ting ser ut til å følge en slags plan, den usynlige hånd kaller noen det, andre sier det er Gud (eller djevelen, som er prins i denne verden, som bibelen sier). Mange kjenner igjen dette også i sitt eget liv.

Ja, det er riktig at "alt er så komplisert at evolusjon er umulig".

Når man ser på anatomien i mennesket, så er den SÅ komplisert strukturert at en tilfeldig evolusjon som årsak

er lik null ! Evolusjonister innrømmer at sannsynligheten for at de rette atomer og molekyler skulle falle på plass,

og danne bare ett enkelt proteinmolekyl, er èn til 10/113, d.v.s. et titall etterfulgt av 113 nuller. Det er et høyere tall

enn det anslåtte totale atall atomer i hele universet ! Matematikerne sier at når sannsynligheten for at ne skal skje,

enn èn til 10/50 kommer det aldri til å skje. Men det trengs langt mer enn ett enkelt proteinmolekyl for å få liv.

Det trengs ca. 2000 FORSKJELLIGE proteiner bare for at èn enkelt celle skal kunne opprettholde sin virksomhet

og sannsynligheten for at alle disse skulle bli til ved en tilfeldighet, er èn til 10/40 000 ! (m.a.o. UMULIG !)

Sitat fra astronomen Fred

Lenke til kommentar

Determinisme har vel ikke nødvendigvis noe med livets start å gjøre...

Men som det er sagt over, det finnes hundrevis av tråder med samme tema.

Determinisme er r. definisjon at "viljen er ufri og årsaksbestemt".

Kan det tenkes at det er evolusjonen som har "bestemt" ?

Tvilsomt !

m.v.h.

Roger

Lenke til kommentar

Jeg vil innlede mitt svar tll deg med  si at jeg har full forståelse for dine betraktninger når det gjelder

"kristne" som dreper hverandre i krig, som foreks. under 1. og 2. verdenskrig.

Når det gjelder dine betrakninger ellers rundt guds-begrepet, så er dette et spørsmål (det innrømmer jeg) som det ikke

er lett å svare på. Allikevel, til tross for det, så er jeg overbevst om at det Må eksistere en intelligent Skaper.

Dette etter avveining av argumenter for og imot gjennom mange år. For, hva er alternativet ?

Jeg kan ikke begripe at kompleksiteten i alle livets områder kan ha oppstått ved en tilfeldighet.

Men det er, såvidt jeg forstår av ditt innlegg hva du "tror" på ?

Mottar gjerne dine argumenter for at tilfeldighetene er ÅRSAKEN til vår eksistens

m .v.h.

Roger.

Lenke til kommentar

1: vi har en dedikert tråd for dette allerede, behøver ikke en til.

2: evolusjon tar for seg utviklingen av liv, ikke begynnelsen på liv.

3: potensiell falsk dikotomi (enten evolusjon eller Gud). En bedre, og korrekt, dikotomi vil være "livets begynnelse hadde enten en naturlig/fysisk forklaring eller en unaturlig/ikke fysisk forklaring".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Blandt vitenskapsmenn er det et prinsipp som gjør seg gjeldende:

Vi mennesker er en "virkning", men hva er årsaken ?

Det finnes tå mulige: 1/ En skapelse 2/ Evolusjon

Personlig er jeg overbevist om at det foreligger en skapelse med en intelligent skaper.

Jeg innviterer til en debatt rundt dette temaet med troende personer,

evolusjonister og ateister. Jeg imøteser med takk innspill fra disse.

Vennlig Hilsen,

Roger.

En annen årsak kan være den "funksjonen" man finner i bevisstheten og som i ett sett skaper seg selv inn i den personlige verden vi misforstår som den virkelige verden, og den funksjonen aktiveres av mangel på viten om hvordan verden egentlig er, så dermed kan det 3 alternativ rett og slett være "ignoranse"

Lenke til kommentar

Jeg vil innlede mitt svar tll deg med  si at jeg har full forståelse for dine betraktninger når det gjelder

"kristne" som dreper hverandre i krig, som foreks. under 1. og 2. verdenskrig.

Når det gjelder dine betrakninger ellers rundt guds-begrepet, så er dette et spørsmål (det innrømmer jeg) som det ikke

er lett å svare på. Allikevel, til tross for det, så er jeg overbevst om at det Må eksistere en intelligent Skaper.

Dette etter avveining av argumenter for og imot gjennom mange år. For, hva er alternativet ?

Jeg kan ikke begripe at kompleksiteten i alle livets områder kan ha oppstått ved en tilfeldighet.

Men det er, såvidt jeg forstår av ditt innlegg hva du "tror" på ?

Mottar gjerne dine argumenter for at tilfeldighetene er ÅRSAKEN til vår eksistens

m .v.h.

Roger.

For å si det kort så er det enkelte ting vi ikke vet noenting om. I lys av dette er enkelte fornøyd med å si "jeg vet ikke, men vi finner kanskje ut noe etter hvert, en naturlig forklaring er vel mest sannsynlig?"

Samtidig ser andre ut til å ha problemer med å ikke ha et svar, og Gud er en "fin" sparkelmasse man kan tette slike hull med. Hva skyldtes lyn av før man forsto elektrisitet? Det var Guds/guders verk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen har skapt Gud. Gud er evig, han har skapt tid og rom, han er før alle ting. Vi menneske kan ikkje forstå at noko kan vere evig med vår vesle forstand. 

Joda, det kan vi godt forstå.... Hva jeg derimot ikke kan forstå er hvorfor du mener dette når du ikke har filla av beviser hverken den ene eller den andre veien for noe av det... 

Hva er så farlig med ordene "Jeg vet ikke" ....?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne fortvilelsen og sinnet du her oppviser er jo fordi du lar djevelen styre tankene dine... og mange som kaller seg kristne går også i den fella, jeg gjorde det selv i starten, dvs frykt.. bibelen kan være et tveegget sverd, det er jeg fullstendig klar over. Men jeg tror også det er poenget med bibelen. Poenget er å slutte å stole på seg selv og hva du kan gjøre, og stole helt og holdent på Gud.

Paranoia er jo noe av det jeg har blitt gradvis kvitt da jeg ble kristen. Kanskje du hadde blitt kvitt kristenfobien din også, om du innså at du er inne på et blindspor.

Hei RWS !

Etter ditt innegg å dømme ser det ut til at du er en ateist. Jeg er enig med deg i at den onde verden vi lever i kan fostre

tvil om at det virkelig eksisterer en Gud. Jeg for min del er, til tross for argumentene mot at det finnes en Gud, overbevist

om at det fnnes en intelligent Skaper som står bak skaperverket og livet, for hva er alternativet ?

Det eneste alternativet er jo evolusjon ! Kna du gi meg noen gode argumenter for at dette er svaret på livets gåte ?

Nbelprisvinneren i fysikk, Robert A. MILLIGAN har sagt følgende "Det finnes en guddommelighet som former vår skjebne....

en materialistisk filosofi står for meg som toppen av uintelligens. Vise menn i alle tidsaldre har alltid sett nok til i det minste

å fylle dem med ærbødighet".

m.v.h.

Roger

Lenke til kommentar

Når man ser på anatomien i mennesket, så er den SÅ komplisert strukturert at en tilfeldig evolusjon som årsak

er lik null ! 

Det var akkurat en dame sa til en professor i evolusjon også... Vet du hva svaret var? 

Denne fortvilelsen og sinnet du her oppviser er jo fordi du lar djevelen styre tankene dine...

Ja selvsagt skulle et primitivt fantasi foster i en bok styre meg... Merkelgi det der hvor lite de kristne selv tror de blir styrt av dette fantasi fosteret...

og mange som kaller seg kristne går også i den fella, jeg gjorde det selv i starten, dvs frykt.. bibelen kan være et tveegget sverd, det er jeg fullstendig klar over. Men jeg tror også det er poenget med bibelen.

At det er frykt som styrer både deg og andre religiøse fra å tenke logisk på disse latterlige påstandene er det vel ingen tvil om... Spør hvem som helst som har ramlet ut av disse tanke fengslene om hva det var som satt i lengst etter at de sluttet å tro på disse påstandene...

Poenget er å slutte å stole på seg selv og hva du kan gjøre, og stole helt og holdent på Gud.

Akkurat. Du er herved invitert til å gjøre AKKURAT det, stole på din gud. Sett deg ute  i skauen i kveld og kom ikke tilbake får han har gitt deg mat og drikke, husly og varme og se hvor mye du kan stole på den fantasi guden din... Tips: Du kommer til å dø før den guden får ut fingeren hadde du turt å overstyre den frykten du har for å sette din gud på prøve... Så selvsagt ville du aldri ha prøvd dette, når du tror du blir myrdet av din gud for å prøve... Hykleri heter det..

Blindspor? Å IKKE tro på lattelige påstander skrevet av ignorante menn for to tusen år siden... he he, nei, det skulle tatt seg ut om en skulle bli så til de grader blind og uærlig at jeg trodde på et sett med påstander ut av 5000 eller noe slikt av likelydende gude påstander, av guder folk tror på I DAG!! Tror du definerer religiøs blindhet her... 

Lenke til kommentar

m at det fnnes en intelligent Skaper som står bak skaperverket og livet, for hva er alternativet ?

Det eneste alternativet er jo evolusjon !

Det første du bør lære deg er kanskje hva evolusjon er og ikke er, før du slenger ut slike latterlige sammenligninger. 

Når du har forstått forskjellen og ikke er så til de grader ignorant så kan vi snakkes videre...

Men si meg, fordi jeg er nysgjerrig, hva er det som skremmer deg så hensides med ordene "Jeg vet ikke"...?

Lenke til kommentar

er lik null ! Evolusjonister innrømmer at sannsynligheten for at de rette atomer og molekyler skulle falle på plass,

og danne bare ett enkelt proteinmolekyl, er èn til 10/113, d.v.s. et titall etterfulgt av 113 nuller. Det er et høyere tall

enn det anslåtte totale atall atomer i hele universet ! Matematikerne sier at når sannsynligheten for at ne skal skje,

enn èn til 10/50 kommer det aldri til å skje. Men det trengs langt mer enn ett enkelt proteinmolekyl for å få liv.

Det trengs ca. 2000 FORSKJELLIGE proteiner bare for at èn enkelt celle skal kunne opprettholde sin virksomhet

og sannsynligheten for at alle disse skulle bli til ved en tilfeldighet, er èn til 10/40 000 ! (m.a.o. UMULIG !)

Og du tror en astronom har greie på biologi fordi....?

Lenke til kommentar

3: potensiell falsk dikotomi (enten evolusjon eller Gud). En bedre, og korrekt, dikotomi vil være "livets begynnelse hadde enten en naturlig/fysisk forklaring eller en unaturlig/ikke fysisk forklaring".

"Evolusjon tar for seg utviklingen av liv, ikke begynnelsen på liv" skriver du.

Men det er jo en selvsagt forbindelse mellom livets start og evolusjon, eller ?

Argumentene til evolusjonister opp gjennom årene har ikke akkurat gitt meg troverdigge argumenter.

Filosofien (jeg kaller teorien det - ja for det er fortsatt teori vi snakker om) har ikke kommet ett skritt videre for å stadfeste at evolusjon er forklaringen

på vår eksistens. Eller sitter du på argumenter som jeg ikke er kjent med ?

I så fall imøteser jeg disse....

m.v.h.

Roger

Hei El-ateisten !

Det kan vel tenkes at det finnes argumenter for mitt ståsted: troen på at det finnes en intelligent Skaper, som ikke har sett dagens lys her tidligere

Lenke til kommentar

"Evolusjon tar for seg utviklingen av liv, ikke begynnelsen på liv" skriver du.

Men det er jo en selvsagt forbindelse mellom livets start og evolusjon, eller ?

Argumentene til evolusjonister opp gjennom årene har ikke akkurat gitt meg troverdigge argumenter.

Filosofien (jeg kaller teorien det - ja for det er fortsatt teori vi snakker om) har ikke kommet ett skritt videre for å stadfeste at evolusjon er forklaringen

på vår eksistens. Eller sitter du på argumenter som jeg ikke er kjent med ?

I så fall imøteser jeg disse....

m.v.h.

Roger

Hei El-ateisten !

Det kan vel tenkes at det finnes argumenter for mitt ståsted: troen på at det finnes en intelligent Skaper, som ikke har sett dagens lys her tidligere

Det er såklart fullt mulig, men poenget er at vi har en eksisterende tråd om akkurat dette, da det var et stadig tema aom kom opp i religionsdebatter. Å starte flere tråder bidrar bare til mer oppryddingsarbeid senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...