Gå til innhold

Microsofts åpen kildekode-prosjekter har fått tusenvis av bidragsytere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra, hadde vært litt fint å vite om det er kun Suse\Opensuse som har mest kode fra microsoft?

Da microsoft har fått peper fra linux folket:Norge har plikt til å stoppe den ulovlige spioneringen Microsoft utfører

Så bra microsoft gjør noe for å bidra til konkuranse. Usikker på hva motivet her er.

Kun datasenter\bedriftløsninger og programmering? Som prioriteres?

https://www.visualstudio.com/downloads/download-visual-studio-vs

Da jeg ikke vet om denne finnes for linux?

Visual Studio Enterprise\Professional, kun basic for linux\mac?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

"Godt mulig utviklerne profesjonele fortrekker windows her." Eh...?

Og de uproffe bruker? Hehe.. En av mine venner sitter kun i Linux når han koder .NET. Han bruker bruker bare Emacs eller Vim mener jeg og huske. Blitt mye enklere nå skille seg helt fra Visual Studio etter at de gjorde om prosjektfilen til å bli en enkel JSON-fil med noen svært enkle deklarasjoner.

Lenke til kommentar

Flott at Microsoft også kan bidra til OSS, men det er jo ikke veldedighet dette dreier seg om. Det blir veldig pushet på med Mono, C# og VS Code som en Visual Studio Lite.

Hva var poenget ditt?

Det etter første komma.

Men Visual Studio "full" er også gratis, så skjønner ikke poenget ditt.

Lenke til kommentar

Ja. Det er jo ikke noe kynisk slippery slope, men heller for å trekke deg inn i Microsoft sitt utviklingsmiljø. Microsoft tjener jo på at du utvikler i .NET, kjøper Visual Studio Professional/Enterprise og bruker demmes produkter.

I motsetning til mange FOSS-prosjekter så er ikke VS Code et produkt av lidenskap eller veldedighet, men heller som en snill intro til Microsoft sin utvikler-verden.

Lenke til kommentar

Kjent taktikk å la det første trappetrinnet være lavt og gratis. Det gir ingen direkte oppfattet risiko og utlegg for konsumenten, men samtidig investerer man jo tid i dette om man bruker dette. Når da behovet kommer for noe bedre står selgerene klare. Microsoft har jo blitt bedre over tid på produktene sine, men det var også en tid da FOSS var overlegent best. Microsoft kjøpe f.eks Rocketmail som brukte FOSS OS som ble til Hotmail og de hadde store problemer med å snurre dette rundt på NT-teknologien slik den var da. Har også vært borti produkter som Exchange og BizTalk og var ikke videre imponert. Samarbeidsmodellen og tilgang til koden i FOSS er gull både i forhold til pris/kvalitet og sikring mot abandonment når man bruker det til noe kritisk. Angrepssårbarheten kan man si går opp med FOSS, men security by obscurity er ikke spesielt bra det heller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja. Det er jo ikke noe kynisk slippery slope, men heller for å trekke deg inn i Microsoft sitt utviklingsmiljø. Microsoft tjener jo på at du utvikler i .NET, kjøper Visual Studio Professional/Enterprise og bruker demmes produkter.

I motsetning til mange FOSS-prosjekter så er ikke VS Code et produkt av lidenskap eller veldedighet, men heller som en snill intro til Microsoft sin utvikler-verden.

Visual Studio Community er alt man trenger, og er helt gratis så lenge man driver med FOSS. Om man jobber for et software hus, så er jo ofte arkitekturen gitt - og da sørger de nok for lisenser for sine utviklere.

Selvsagt vil jo alle jobbe for at deres teknologi skal bli størst. Jeg føler så lenge jeg jobber med .NET, så jobber jeg uansett med de beste verktøyene og det beste språket, og den noe av den beste teknologien på markedet. Hele miljøet er fantastisk, må utrolig mye hjelp dersom man trenger det, og fantastisk utvalg av "Open Source"-pakker via nuget etc.

Lenke til kommentar

Flott at Microsoft også kan bidra til OSS, men det er jo ikke veldedighet dette dreier seg om. Det blir veldig pushet på med Mono, C# og VS Code som en Visual Studio Lite.

Hva var poenget ditt?

Det etter første komma.

trodde du opensource dreier seg om veldedighet?

Lenke til kommentar

Visual Studio Community er alt man trenger, og er helt gratis så lenge man driver med FOSS. Om man jobber for et software hus, så er jo ofte arkitekturen gitt - og da sørger de nok for lisenser for sine utviklere.

Selvsagt vil jo alle jobbe for at deres teknologi skal bli størst. Jeg føler så lenge jeg jobber med .NET, så jobber jeg uansett med de beste verktøyene og det beste språket, og den noe av den beste teknologien på markedet. Hele miljøet er fantastisk, må utrolig mye hjelp dersom man trenger det, og fantastisk utvalg av "Open Source"-pakker via nuget etc.

64 000 pakker i nuget-repoet ser det ut til... hvis det gir en pekepinn om økosystemet vil jeg nesten si at "fantastisk" er en liten overdrivelse. men det blir sikkert større med åra, for den som orker å vente...

Lenke til kommentar

Det kalles for vendor lock-in og bygger på at et teknologi-bytte er en tung og vanskelig prosess. Når vi velger teknologi innenfor produktutvikling så er lock-in og faren for legacy-avhengighet en stor vurdering vi må gjøre. Visual Studio utviklingsmiljø og f.eks CUDA er flotte valg i og for seg selv, men spørsmålet er hvor man står om 10 år.

Forskjellen mellom FOSS og proprietære løsninger er at du kan adoptere FOSS-prosjekter, mens proprietære løsninger ligger i eieren sin nåde. Når du velger Microsoft Visual Studio så velger du å betale lisens for VS i ihvertfall 10 år fremover, og du stoler på at Microsoft vil ta dette produktet i en retning du ønsker å følge.

VS Code er en vennligsinnet slippery-slope for å få deg til å bli bestekompis med Microsoft sitt økosystem. Jeg har i utgangspunkt ikke noe imot dette, men som vi kommer til å bli enige om i svaret mitt nedenfor, så er ikke FOSS nødvendigvis veldedighet.

trodde du opensource dreier seg om veldedighet?

Det er absolutt en veldedighet å la brukere få fri tilgang til din programvare. FOSS betyr ikke at du ikke kan ha kommersielle interesser.

Vim, Emacs og QT Creator er prosjekter av lidenskap som kommer til gode for kommersielt bruk, så open source kan absolutt dreie seg om veldedighet.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

1) Det er absolutt en veldedighet å la brukere få fri tilgang til din programvare.

2) FOSS betyr ikke at du ikke kan ha kommersielle interesser.

1) En litt spesiell bruk av ordet veldedighet. Ikke mitt problem, dog...

2) Hvordan det?

Endret av quantum
Lenke til kommentar

1) Det er absolutt en veldedighet å la brukere få fri tilgang til din programvare.

2) Hvordan det?

Er det ikke veldedighet når Bram Moolenaar utvikler Vim av interesse og tar imot donasjoner som går rett til gode formål i fattige Afrikanske land? Du klarer å se forskjellen mellom Vim og VS Code som skal gi en introduksjon til Microsoft sitt økosystem, der Microsoft kan gi deg integrerte moduler for å få deg igang med .NET eller Azure, og gjerne hinte om at du kan oppgradere til storebror Visual Studio? Gratulerer du er nå vant med Microsoft sitt økosystem. Gå å mas på sjefen din om han kan kjøpe lisenser til Azure og Visual Studio Enterprise.

FOSS betyr ikke at du ikke kan ha kommersielle interesser fordi GNU sin FOSS-definisjon sier at hvem som helst kan utnytte programmet ditt til hvilket som helst bruk, om det så er å ta koden og selge den videre. Linux er en veldedighet til oss sluttbrukere, men kommersielle interesser kommer fra Intel, Google, Microsoft og Apple der de bidrar til Linux kernelen fordi de da får et system de kan utnytte selv, og det blir en slags våpenhvile mellom store aktører. Du kan absolutt utnytte fri programvare kommersielt. Du kan ta betalt for å distribuere eller selge frie løsninger, eller du kan gjøre som Red Hat og ta betalt for hjelp og støtte. Dette er bare de store prosjektene. Går du til de mindre frie prosjektene så er det programmerere som lager fri programvare kun fordi de synes at det er moro, og de liker at koden er fri av filosofiske årsaker.

Edit:

For å forenkle det litt så kan du jo spørre: Hva er årsaken til at Emacs er fri programvare? Hva er årsaken til at VS Code er fri programvare?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

2) Hvordan det?

Er det ikke veldedighet når Bram Moolenaar utvikler Vim av interesse og tar imot donasjoner som går rett til gode formål i fattige Afrikanske land? Du klarer å se forskjellen mellom Vim og VS Code som skal gi en introduksjon til Microsoft sitt økosystem, der Microsoft kan gi deg integrerte moduler for å få deg igang med .NET eller Azure, og gjerne hinte om at du kan oppgradere til storebror Visual Studio? Gratulerer du er nå vant med Microsoft sitt økosystem. Gå å mas på sjefen din om han kan kjøpe lisenser til Azure og Visual Studio Enterprise.

FOSS betyr ikke at du ikke kan ha kommersielle interesser fordi GNU sin FOSS-definisjon sier at hvem som helst kan utnytte programmet ditt til hvilket som helst bruk, om det så er å ta koden og selge den videre. Linux er en veldedighet til oss sluttbrukere, men kommersielle interesser kommer fra Intel, Google, Microsoft og Apple der de bidrar til Linux kernelen fordi de da får et system de kan utnytte selv, og det blir en slags våpenhvile mellom store aktører. Du kan absolutt utnytte fri programvare kommersielt. Du kan ta betalt for å distribuere eller selge frie løsninger, eller du kan gjøre som Red Hat og ta betalt for hjelp og støtte. Dette er bare de store prosjektene. Går du til de mindre frie prosjektene så er det programmerere som lager fri programvare kun fordi de synes at det er moro, og de liker at koden er fri av filosofiske årsaker.

Edit:

For å forenkle det litt så kan du jo spørre: Hva er årsaken til at Emacs er fri programvare? Hva er årsaken til at VS Code er fri programvare?

Molenaar driver veldedighet litt på samme måte som Bill Gates gjør basert på closed source-inntekter fra Microsoft. Med unntak av omfanget, seff. Det er alltid noen som driver med <etellerannet> samt litt veldedighet på si, men det gir etter min mening ikke noe grunnlag for å si at <etellerannet> da "handler om" veldedighet. Men du må jo gjerne mene det og bruke ordet veldedighet akkurat som du vil. 

>FOSS betyr ikke at du ikke kan ha kommersielle interesser

Her spurte jeg ikke om "fordi", men "hva så?". Hvis noen mener FOSS ikke er forenlig med kommersielle interesser så får du heller diskutere det med dem. Samme gjelder egentlig de som måtte mene et eller annet du ikke er enig i ang. VS Code vs. Emacs. Personlig tror jeg - siden du tar opp temaet - Microsofts OS-iniativ og porting av strategisk software til andre plattformer verken handler om veldedighet eller lock-in, men rett og slett er et forsøk på å ikke bli totalt irrelevante i fremtiden. De får ikke nok moment i marketedet lengre når de ikke er på flere plattformer og ikke deler kode, rett og slett. Ikke egentlig noe nytt heller i dette, .Net har eksistert i en opensource-versjon fra MS på FreeBSD i 14 år allerede. Spørsmålet er om de gjør det helhjertet denne gangen, eller om det buklander på samme måte som mobilsatsingene deres.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...