torest Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 – Byråden er ikke oppdatert.Oslo vil ikke ha landstrøm - frykter cruiseskip vil unngå Oslo Lenke til kommentar
Populært innlegg Sturle S Skrevet 19. september 2016 Populært innlegg Del Skrevet 19. september 2016 "Miljøpartiet", liksom. Ikkje vil dei ha elektriske bussar. Ikkje landstraum. Bilar parkert i sentrum må flyttast annankvar time. H+Frp+V var jo mykje betre. 15 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Kan jo ikke skattelegge eller avgift belegge de "rike" og "onde" på vestkanten så da kan de vell ikke gjøre det. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Og miljøfascistene MDG, eller rettere sagt MDB (Miljøsvina De Brune) vil heller ikke frede prisen på månedskort. De gjør det også rimelig tungvint å bruke sykkelen for tiden, med alle hindringer som man nå må forsere. 2 Lenke til kommentar
help.me Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Hva i huleste!? Landstrøm ved Oslo Havn er det raskeste og mest effektive tiltaket som kan gjøres for å forbedre luftkvaliteten i Oslo. Setter man ikke krav, så er det Oslo som får besøk av de eldste og mest forurensende cruiseskipene. 8 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Vi er en nasjon av komplette idioter. 4 Lenke til kommentar
Runar Lund Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 De vil bare ha bilene ut av sentrum slik at de kan sykle fritt. MDG har ingen planer om å begrense forurensingen av Oslo. Kun sykkelstier. 5 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Vi er en nasjon av komplette idioter. Vi MDG og byrådet i Oslo er en nasjon av komplette idioter. 7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Oslo vil ikke ha landstrøm - frykter cruiseskip vil unngå OsloDersom skippene ikke dukker opp vil de ihvertfall ikke kunne forurense lokalmiljøet. Konklusjonen må være at politikerne ikke anser byens astmatikere som spesielt viktige dersom inntektstapet blir stort nok. Man må altså kunne anta at når kommunen selv skal ta regningen, virker ikke bomiljø å være spesielt viktig. Derimot gir inntektbringene tiltak, slik som rushtidsavgift, svært så høyt fokus på de som lider av miljørelaterte plager. Da slår politikere seg på brystet og taler med sterkt røst om beskyttelse av de svake i samfunnet. Alt har sin pris, intet nytt under solen slik sett. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Vi er en nasjon av komplette idioter. Vi MDG og byrådet i Oslo er en nasjon av komplette idioter. Du må nok dessverre ta med en gjeng naive sjeler som valgte dem inn.... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Du må nok dessverre ta med en gjeng naive sjeler som valgte dem inn.... Selvfølgelig, de må også bære sin del av ansvaret. Lenke til kommentar
Håvar Bettum Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Lippestad skriver også i notatet at skipsfarten representerer en «usikker kundegruppe». «Det er ingen krav til at skip internasjonalt skal bruke landstrøm når de ligger til kai. De kan ikke pålegges å bruke dette i Oslo. Det gjør at dette er en løsning som står i fare for å bli lite brukt. Det blir med andre ord en dyr løsning med lav miljøeffekt.» Det er en like usikker kundegruppe å belage alle kollektiv- og sykkelprosjekter på en utdøende kundegruppe av bilister som bruker diesel eller bensin. Likevel så legges det til rette for elektrisk kjøring og lading i og rundt Oslo. Det er veldig enkelt å følge samme prinsipp i havnen; klargjør for landstrøm og differensier havneavgiftene ift utslipp. Da lønner det seg å besøke Oslo med båter som er klargjort for det. Gratulerer AP+SV+MDG!! Dere beviser jo virkelig godt hvor visjonære evner dere innehar.... 6 Lenke til kommentar
kyrreso Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Andre toner i Bergen. Der viste vi til at Oslo skaffet landstrøm til Color Line, mens det blå byrådet ikke ville ha det samme for Fjordline. Så hadde vi i tillegg en ordfører fra Høyre som endret regler, og blir gudmor for en kliss ny cruisebåt som IKKE støttet landstrøm!!! De jobbet hardt innad i Høyre for å få "Bergen" på siden av skipet, en hjemhavn hvor den skal ligge 3 dager uten landstrøm. Men byrådsplattformen i Oslo viser at de skal jobbe for elektrifisering av havnen, for faste anløp, og selve driften av havnen også skal bli utslippsfri. Byrådet er allerede i gang med å lage en handlingsplan for hvordan vi kan få det til, og det ser man også på hvordan de stemte i komiteen. Så de kommer nok, de prioriterer nok hvor det er lettest,billigst og mest resultat av å kutte utslipp først. 1 Lenke til kommentar
Jan Kjetil Andersen Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Dette byrådet prioriterer tydeligvis tiltak som er til stor ulempe fremfor tiltak som faktisk har en stor miljømessig effekt. Landstrøm er kun miljøgevinst uten noen negative konsekvenser, og da blir det ikke prioritert. 2 Lenke til kommentar
Leif Moen Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Det bør etableres incensivordninger for de som bytter ut landstrøms dieselaggregater med Fuel-Cell strømproduksjon. En del av skipsflåten kan langt på vei være selvforsynt med hydrogen produsert fra sol og vind...Cruise båter kan også bruke Hydrogendrift mens de kjører på "sakte maskin" i fjordene.... 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 "MDG", eller MDB-representant: Faktum er jo at Ap/SV/"MDG"-byrådet har en folke- og miljøfiendtlig holdning, og Miljøsvina De Brune fronter dette. Som sagt over, dere gjør det vanskeligere å være syklist, dere er imot landstrøm for cruisebåter og dere vil heller ikke frede prisen på månedskort med Ruter. Men det er kjempefint at folk ser det nå, slik at man kan stemme deretter i det valget som virkelig teller, nemlig stortingsvalget neste år. 1 Lenke til kommentar
Arne Knudsen Skrevet 11. desember 2016 Del Skrevet 11. desember 2016 Merkelig beslutning. Denne byregjeringen skulle jo bli verdensmester i klima. Man som vanlig er det biltrafikken som får gjennomgå. Nei, Oslofolket får heller sykle. Det skal redde verdens klima. Lenke til kommentar
Jan Kjetil Andersen Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Landstrøm er et utmerket miljøtiltak ettersom det reduserer forurensingen betydelig uten at det påfører ikke befolkningen ekstra belasninger. Støy og skadelige utslipp som sot, NOX og SO2 elimineres, og vi får som en ekstra bonus også mindre CO2 utslipp. Det er uforståelig at man ikke prioriterer dette. Det later til at byrådet er mest interessert i tiltak som folk flest skal merke som en byrde. 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Drit i cruiseskip. Passasjerene legger igjen alt for lite penger. Cruisetrafikk burde ha vært bannlyst mange steder på Vestlandet, spesielt i Geirangerfjorden. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Landsrøm er komplisert når det kommer skip med ulike spenningsnivå ulike tilkoblinger og svært store effektbehov. Skipet som var omtalt brukte 30 tonn i døgnet. Det tilsvarer en effekt på 6 000 kw. Urenset tilsvarer dette 60 kg nox pr time. Har båten scr er utslippet ca 12 kg pr time. I tillegg kommer partikler og kullos. Hadde motorene gått på naturgass hadde utslipp vert ned mot halvparten uten utslipp av sot og svove. Uansett gevinsten ved å bruke landstrøm er volsom. Hydrogen er mye dyrere mens gass er billigere for eierne. 6 mw ved bruk av diesel koster typisk 9600kr timen. Hydrogen med fuel celle ca 400 kg/h til 90 kr pr kg 36 000kr Ved bruk av brennstoffcelle må utskifting etter 10 000 driftstimer påregnes. Det finnes heller ikke regelverk for dette. Det finnes skip i dag med lng hjelpemotor for å hindre forurensing i havn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå