Gå til innhold

Jeg åpner ikke døra når folk ringer på

Darkbill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I alle dager.

Hvordan kommuniserer folk med naboen om man ikke kan åpne døra for hverandre?

Lapper i postkassa?

Naboen skulle sprøytemale taket på garasjen sin en gang, og ringte på hos meg for å spørre om jeg kunne flytte bilen min mens de holdt på, så jeg skulle slippe å risikere å få maling på den.

Godt jeg ikke holdt kjeft og lot som jeg ikke var hjemme...

Så du mener at naboen din hadde hatt rett til å sprøytemale bilen din bare fordi du ikke flyttet den?

Selv om du ikke hadde vært hjemme (Ikke lukket opp) så er det fremdeles naboens ansvar. Kunne ikke naboen bare tatt en telefon til deg?

Lenke til kommentar

Dette kommer nok veldig an på hvor man bor. Har man hatt nok tiggere, selgere og NRK-inspektører på døra så blir man lei.

Har aldri hatt besøk av en NRK-inspektør i hele mitt liv (men har selvsagt alltid betalt lisens). Hvor ofte ringer disse på?

Endret av HildrandeDu
Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg sier i det hele tatt. Hvor tar du det fra?

Hadde jeg ikke svart hadde han ikke fått sprøytemalt taket sitt den dagen.

Hadde jeg ikke vært hjemme hadde sannsynligvis ikke bilen vært hjemme heller.

En annen nabo har ringt på og spurt om jeg har hatt lyst på makrell, siden de fikk så mye da de var ute og fiska.

Unger har ringt på og spurt om sønnen vår vil være med ut og leke.

9 av 10 ganger når det ringer på er det en dørselger eller bøssebærer. Da kan man si nei takk og lukke døra.

1 av 10 ganger er det kjekt om man svarer når noen vil ha tak i deg.

Om man synes det er masete å gå til døra: Se på det som trim. Det er sannsynlig at den kommer godt med i så fall.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette kommer nok veldig an på hvor man bor. Har man hatt nok tiggere, selgere og NRK-inspektører på døra så blir man lei.

Har aldri hatt besøk av en NRK-inspektør i hele mitt liv (men har selvsagt alltid betalt lisens). Hvor ofte ringer disse på?

Jeg hadde en senest i fjor. Han fikk beskjed om at vi ikke har TV-apparat og bedt om å gå. Nå skal det sies at selv om man ikke har et TV-apparat så skal det mye til at man ikke eier et eller annet som teoretisk sett kan ta imot TV-signaler og dermed er lisenspliktig, så man burde aldri slippe dem inn uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Begrunnelsen for hvorfor man ikke bør slippe lisenskontrollører inn i hjemmet sitt handler etter min mening ikke så mye om at man kanskje plutselig må betale 250,- kr ekstra i mnd i avgifter, det handler om at det er helt absurd, vulgært og regelrett ufattelig krenkende at en apostel ansatt i den norske stat skal spasere rundt inne i din bolig for å undersøke om du har et bestemt elektronisk apparat. Det er så fjernt og utgått på dato at det får de norske ølsalgsreglene til å blekne. Men slik blir det når alt i offentlig sektor i Norge er så fordømt tungrodd og fastrustet. Måtte den teknologiske revolusjonen komme enda fortere, adjø NRK, adjø TV.

• Liker 4
Lenke til kommentar

tråden ble splittet ut fra en annen tråd så innlegget mitt var ikke helt riktig. Selvfølgelig åpner jeg døra og er imøtekommende. Men jeg er egentlig ikke interessert i å ha selgere og så videre på døra. Jeg vil nyte stillheten og roligheten etter en lang dag på jobben. Skjønner selvfølgelig de også må tjene levebrød, og har respekt for det, men innerst inne blir jeg bare irritert. Finnes det virkelig folk som synes det er hyggelig innerst inne å konstant ha selgere på døra..?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-68389

Vel, bare at du poster denne tråden tyder på at du ønsker å isolere deg fra omverden. Ikke akkurat en sunn retning å bevege seg i. Blir du frustrert over hva jeg skriver tyder det på at jeg slo spikeren på hodet...

Lenke til kommentar

Vel, bare at du poster denne tråden tyder på at du ønsker å isolere deg fra omverden. Ikke akkurat en sunn retning å bevege seg i. Blir du frustrert over hva jeg skriver tyder det på at jeg slo spikeren på hodet...

Nei, det tyder på at du ikke respekterer at andre har en annen livsstil enn deg selv ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Låser man seg inne og tydelig ikke ønsker besøk på døren, så kalles det isolasjon. Kaller man isolasjon for "annen livsstil" så lurer man seg selv, og er et veldig vanlig forsvar. Skjønner at det kan være ubehagelig, men er man ikke ærlig med seg selv så lurer man faktisk seg selv. 

Du ytrer tydelig at verden utenfor hjemmet bare er mas, og da er det grunn til bekymring, og da bør man endre hvordan man ser på verden så man kan se virkeligheten. Si hva du vil, men du lurer kun deg selv. 

Lenke til kommentar

Hvis du hadde giddet å lese tråden hadde du sett jeg ikke lagde tråden, men det var et innlegg moderator splittet ut.

Jeg jobber i byen med folk som søppelmann 12 timer daglig, så isolerer meg for all del ikke. Åpner døren når det ringer på, og tar gjerne imot naboer og besøk. Påpekte kun at dørselgere er tiggere ikke er noe jeg er fan av, og takker alltid hyggelig nei til tilbudet. Så om jeg ikke svarer ukjente nr/telefonselgere isolerer jeg meg vel også fra utverden...?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker også etter en arb.dag å komme hjem og lukke døra for å være i fred. Det er mitt fristed og der bestemmer jeg selv hva eller om det skal skje noe, og trenger absolutt ikke å bli forstyrret av noen som ikke er invitert. Det gjelder samtlige selgere, loddselgere, tiggere, spørreundersøkelser etc. NEI TAKK, og i en ideell verden så hadde det også kunnet fungert i praksis og ikke bare i teorien.........

Dessverre så er det ikke tema å slå av ringeklokka eller å la være og åpne døra her huset, for da hadde det nok ‹‹tilta›› for de to tenåringene i huset (som stadig vekk får uanmeldt besøk) om en skulle ha hermetisk lukket døra.

Men du verden som det frister i ny og ne........... 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det er jo derfor jeg har dør, for at andre ikke skal komme inn! Synes hovedinnlegget i denne tråden er veldig bra. Jeg liker å være sosial, men ikke hjemme. Hjemme er mitt fristed.

Lenke til kommentar

Når det ringer på så åpner jeg døren med brask og bram. Inviterer vedkommende (er ikke så nøye hvem det er) inn på kaffe, og kamferdrops. Nei her skal man ikke sitte alene og sture  :roll:

neida.. Men jeg åpner i hvert fall døra og sjekker hva de vil. Kanskje det er en nabo som trenger hjelp for alt man vet

Lenke til kommentar

Dersom jeg skal ha besøk, så må jeg ringe til sikkerhetsvaktene og be dem slippe inn den og den personen. Så må de vise legitimasjon når de kommer til porten.

Har de ingen avtale med meg, så slipper dem ikke inn.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal man åpne døra, kun søppelmennesker lar vær å gjøre det. Ikke ofte det ringer på til meg men det siste året har jeg ved ett tilfelle fått naboen på døra, han lurte på om jeg kunne hjelpe han å starte bilen med startkabler fra min bil. Jeg hjalp han gledelig med dette og fikk en takk og en pose twist på døra dagen etter.

Ved et annet tilfelle var det en fra et vei og graveselskap som kunne informere om at en del av innkjørselen ville bli gravd opp og det ville ikke være mulig å kjøre bil inn og ut på 3-4 timer. Jeg skulle i et viktig møte om en time så det var bra han ringte på slik at jeg fikk kjørt ut bilen og parkert utenfor graveområdet. 

Det å ikke skulle åpne døra er fjernt for meg, men en stor del av norges befolkning er jo mindre oppegående så hvem vet hva som skjer i de kretsene... 

Endret av guest_anon
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...