Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte dieselfilter passat 3C

kampfrosk

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle fleske til og bytte driftstoffilter sjøl på passat 3C, men ble plutselig litt usikker. Er det selvluftende system på denne eller bør jeg uansett etterfylle litt diesel i beholderen når jeg skifter filteret?

Og så hadde jeg ett spørsmål til, sitter tappepluggen på høyre, venstre eller bakside av bånnpanna? Har ikke tatt av dekselet enda og sett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Ikke noe behov for å fylle i diesel eller noen annen form for utluftning på denne, men og her er det et ganske stort men!

Hvis du har en modell av de eldste årgangene så har disse filterhusene svært lett for å lekke diesel i etterkant av filterbytte (obs! Dette problemet gjelder vel på hele motorserien frem til i hvert fall 2011-2012 mod). Og det er ikke noe særlig heldig da reimer osv sitter i nærheten.

Så mine tips er å løsne ut torx-skruene

Løsne lokket så med en skrutrekker som passer så bra som mulig i sporet på filterlokket.

Bytte filter og pakninger, men smør opp pakningene med noe silikon eller noe lignende for å sørge for at filterlokket sklir så lett ned som mulig.

Samt at du skrur ned lokket gradvis fordelt på skruene så ikke lokket blir deformert.

De aller fleste filterprodusenter har store advarsler på eskene sine om dette, da dette har vært et utbredt problem.

Ville anbefalt deg å sjekke etter du har kjørt noen mil for å være sikker på at det ikke har begynt å lekke.

Ellers ingen behov for lufting eller noe annet på disse, da det er en el. matepumpe i tanken som fyller opp filteret med en gang tenningen er på.

Lykke til!

Ps.

Tappepluggen sitter vel i bakkant, 19mm tappeplugg som jeg anbefaler at du bare kjøper ny hos en merkeforhandler, da dette er den beste løsning, så slipper du i hvert fall den klassiske oljesvettingen fra bunnpluggen

Endret av Duppsko89
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...