Gå til innhold

Er Vesten "Den frie verden"?

Anbefalte innlegg

Jeg står fast ved det jeg tidligere har sagt om at Sovjetunionens og Warszawapakten kollaps var den største tragedien i moderne historie!

Soviet var styrt av psykopater, fanatikere, massemordere, paranoide schizofrene folk i hele sin historie. Det var dømt til å mislykkes fra start.

Dersom et samfunn som ikke har gulag kollapser vil det være større tragedie enn at et samfunn med gulag kollapser.

Gulag fantes under Stalin og med hans død forsvant ikke bare gulagleirene, men det var generelt sett et avstaliniseringsprosjekt. Landet åpnet seg også gradvis mer mot omverden og ble gradvis mindre autoritært. Nå skal man heller ikke glemme den enorme innsatsen Sovjetunionen gjorde for å bekjempe Nazi-Tyskland! Eller hvordan de bidro til bla. romforskning. Husk at Sovjet ledet romkappløpet lege og var først ut i verdensrommet både bemannet og ubemannet selv om USA skrytes opp i skyene for å ha vært først oppe på månen. Skulle gjerne hatt en dypere forståelse av det du skriver om alle de forskjellige lederne av landet også.

Som et PS kan det jo nevnes at det ikke bare var Sovjetunionen som bedrev konsentrasjonsleirer. Hva synes du om USAs base på Cuba for eksempel? Og de forskjellige metodene amerikanerne har brukt der? Eller i Irak? Eller Israels behandling av palestinske fanger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har du det fra at man kan kjøpe hva man vil? Akkurat det skulle jeg gjerne hatt en ganske grundig forklaring på. Her i Norge for eksempel er jo så og si alt forbudt! Landet er i stor grad å anse som en dødsens kjedelig barnehage.

Ja, til og med Beatles er forbudt og må smugles inn i landet.

Dette var noe av det som gradvis forsvant med sensuren. Husker det gikk et program som het Beatlesrevolusjonen ang. Sovjetunionen på tv for en stund tilbake. Så det dessverre ikke. Så kun reklamen.

Lenke til kommentar

Dette var noe av det som gradvis forsvant med sensuren. Husker det gikk et program som het Beatlesrevolusjonen ang. Sovjetunionen på tv for en stund tilbake. Så det dessverre ikke. Så kun reklamen.

Vet du hva annet som gradvis forsvant med sensuren? Hint: det ligger i navnet ditt.
Lenke til kommentar

Jada. NAZI Tyskland var også demokrati må du være klar over, og folk aksepterte "endringene" som skjedde. Litt det samme som skjer i USA.

Bare fordi land X er Y på tidspunkt Z betyr ikke at det alltid vil være slik. Ting endrer seg.

Nei, Nazityskland var ikke demokrati. Det var noe som heter fascistisk diktatur.

Ikke i nærheten av det som skjer i USA.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jada. NAZI Tyskland var også demokrati må du være klar over, og folk aksepterte "endringene" som skjedde. Litt det samme som skjer i USA.

Bare fordi land X er Y på tidspunkt Z betyr ikke at det alltid vil være slik. Ting endrer seg.

Nei, Nazityskland var ikke demokrati. Det var noe som heter fascistisk diktatur.

Ikke i nærheten av det som skjer i USA.

Hitler og NAZI partier ble valgt..

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

knopflerbruce. såvidt jeg har hørt var jo Beatles et problem for mange eldre også i vestlige samfunnet på den tiden. De spredte vel ikke akkurat konservative verdier?

Jeg er dog ingen ekspert på Beatles eller 60 tallet.

Det var vel aldri snakk om hverken sensur eller forbud. Og godt er det.

Det var heller ikke poenget mitt. Poenget var at det ikke bare var i Soviet de ble miss-sett, men også i vårt eget samfunn.

Teoretisk sett kan jo det bety at det finnes måter å rettferdiggjøre å sensurere noe slik. F.eks kan jeg selv om jeg ikke er Kinesisk lett rettferdiggjøre at de sensurerer Amerikansk propaganda og ser det nødvendig å kontrollere informasjon på internett. Det er helt nødvendig for at Kina skal holde seg uavhengig og at folket ikke skal bli "hjernevasket" av Amerikansk propaganda.

Jeg støtter det ikke, men jeg forstår godt hvorfor de gjør det. Jeg støtter at vi reduserer Amerikansk søppel i Europa og gjør et forsøk på å erstatte deler av det med mer fornuftig Europeisk kultur og informasjon. Vi er jo tross alt allerede hjernevasket med Amerikansk propaganda i Europa, noe som kanskje ikke er helt heldig for vår egen uavhengighet og våre frie tanker.

Lenke til kommentar

Pussig nok har det aldri vært snakk om å sensurere kinesisk propaganda i hverken USA eller Europa. Jeg kan forsåvidt se hvorfor de gjør det, men det er et sykdomstegn at noe så harmløst som bits & bytes på internett skal kontrolleres av staten for "upassende innhold". Det er åpenbart et desperat trekk, og det stikk motsatte av frihet. Om jeg har lyst å se nordkoreansk fjernsyn har jeg alle muligheter til det, DET er frihet - ikke at staten skal leke moralpoliti og overformynder og nekte meg slike banale gleder.

Folket biter ikke på propaganda i særlig grad her i gården. Her kan man hudflette statsministeren, hate USA - og selv fedrelandet og dets grunnlov om man vil, uten at noen fra staten skal blande seg - og mange gjør det. Tviler sterkt på at "visse deltagere" hadde fått gå i fred i Kina/Nord-Korea om de var kinesiske/sovjetiske borgere og uttrykte den samme misnøyen med sin nasjon samt dens allierte.

Den enkleste måten å redusere det du kaller søppel er å produsere noe bedre selv, slik at folk velger bort det amerikanske. Ser heller South Park enn slovensk steinrøys-TV. Og South Park i kinesisk drakt hadde neppe vært populært blant ching chong-mafiaen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg støtter det ikke, men jeg forstår godt hvorfor de gjør det. Jeg støtter at vi reduserer Amerikansk søppel i Europa og gjør et forsøk på å erstatte deler av det med mer fornuftig Europeisk kultur og informasjon. Vi er jo tross alt allerede hjernevasket med Amerikansk propaganda i Europa, noe som kanskje ikke er helt heldig for vår egen uavhengighet og våre frie tanker.

Det er litt rart med tanke på at du samtidig ønsker å erstatte norsk kultur med asiatisk jernalderkultur.

Jeg skjønner godt at regimet i kina ønsker seg en blind befolkning. Jeg skjønner godt at regimet bruker mer penger på å overvåke sin egen befolkning enn å beskytte seg mot andre land. Jeg skjønner veldig godt at regime ønsker å stenge ute ideer som frihet, demokrati, rettigheter, all den tid sin eksistens er så sårbar for dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt rart med tanke på at du samtidig ønsker å erstatte norsk kultur med asiatisk jernalderkultur.

Jeg skjønner godt at regimet i kina ønsker seg en blind befolkning. Jeg skjønner godt at regimet bruker mer penger på å overvåke sin egen befolkning enn å beskytte seg mot andre land. Jeg skjønner veldig godt at regime ønsker å stenge ute ideer som frihet, demokrati, rettigheter, all den tid sin eksistens er så sårbar for dette.

Jeg har aldri sagt noe om å erstatte Norsk kultur med "asiatisk jernalderkultur", men jeg er sterk tilhenger av å styrke og forsvare Norsk kultur, og jeg er sterkt imot utvaskingen av Norsk kultur. Forresten er jo Kristendommen en viktig del av Norsk kultur.

Hadde det ikke vært for Kristendommen kan det godt tenkes at vi hadde vært blodsugende massedrapsmenn som heller ikke hadde hatt noe interesse av Gresk filosofi eller likende heller. Det kan godt tenkes vi hadde vært noen skikkelige primitive jævler. Dog er jeg ikke imot en vekkelse i Norge i forhold til førkristlig kultur og tradisjon, som også er en viktig del av Norsk historie, og imot fullstendig utslettelse av vår førkristne tradisjoner og kulur.

Jeg synes også det er tragisk at Norge begynner å likne mer på en USA kultur-koloni enn å ha noe som helst egen kultur.

Lenke til kommentar

Hitler og NAZI partier ble valgt..

Fortsatt ikke demokrati..

Jeg satt faktisk å lese om NAZI Tyskland på wikipedia nå, for å friske opp minnet litt. Skremmende hvor likt ting var i forhold til hvordan det er i dagens USA.

On the night of 27 February 1933, the Reichstag building was set afire; Marinus van der Lubbe, a Dutch communist, was found guilty of starting the blaze. Hitler proclaimed that the arson marked the start of a communist uprising. Violent suppression of communists by the Sturmabteilung (SA) was undertaken all over the country, and four thousand members of the Communist Party of Germany were arrested. The Reichstag Fire Decree, imposed on 28 February 1933, rescinded most German civil liberties, including rights of assembly and freedom of the press. The decree also allowed the police to detain people indefinitely without charges or a court order. The legislation was accompanied by a propaganda blitz that led to public support for the measure.[15]

In March 1933, the Enabling Act, an amendment to the Weimar Constitution, passed in the Reichstag by a vote of 444 to 94.[16] This amendment allowed Hitler and his cabinet to pass laws—even laws that violated the constitution—without the consent of the president or the Reichstag.

Vel. Slikt gir i det minste grobunn til å tro på konspirasjonsteorier om 9/11 som har forårsaket akkurat de samme tingene i dagens USA som gårsdagens NAZI Tyskland.

Det går dog saktere i USA, slik at folk skal ha mer tid til å akklimatisere seg. Propagandaen er langt ver avansert og subtil, overvåkningsteknologien er overlegen i forhold til det Tyskland hadde. Tysklands propaganda ble styrt av en mann, Goebbels, USA har et helt department til å koordinere propaganda, "State department". Muslimer er dagens kommunister og jøder.

Vel vel, det er jo ikke noe vits å spekulere om 911 på bagrunn av alle krigene det har ført til og den enorme mengden indikative bevis.

Så, jeg skal la være å gjøre det her. Ditt elskede USA skal jeg ikke besludre for deg med ting som realiteten og sannheten. Det er sikkert deilig å føle tilhørlighet til noe og føle seg som en del av noe.

Jeg legger til litt flere godbiter fra wikipedia:

Most Germans were relieved that the conflicts and street fighting of the Weimar era had ended. They were deluged with propaganda orchestrated by Joseph Goebbels, who promised peace and plenty for all in a united, Marxist-free country without the constraints of

Germany's foreign policy during the war involved the creation of allied governments under direct or indirect control from Berlin. A main goal was obtaining soldiers from the senior allies,

Høres litt ut som dagens NATO.

Og en personlig godbit til deg som har samme mål:

Hitler attempted to create a unified Protestant Reich Church from Germany's 28 existing Protestant churches,[320] with the ultimate goal of eradication of the churches

Kan jo ikke ha folk som er lojale til annet enn den totalitære staten vet du.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Ditt elskede USA skal jeg ikke besludre for deg med ting som realiteten og sannheten. Det er sikkert deilig å føle tilhørlighet til noe og føle seg som en del av noe.

Dagens, ikke besudle meg med konspirasjonssannhetene dine...

Jeg kan gi deg en sannhet: evolusjonsteori er vitenskap, ikke tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ditt elskede USA skal jeg ikke besludre for deg med ting som realiteten og sannheten. Det er sikkert deilig å føle tilhørlighet til noe og føle seg som en del av noe.

Dagens, ikke besudle meg med konspirasjonssannhetene dine...

Jeg kan gi deg en sannhet: evolusjonsteori er vitenskap, ikke tro.

Realiteten er bare konspirasjon for den som lever i en vrangforestilling.. Men i din verden så sprer jo USA roser over andre land, ikke bomber. De dreper ikke, de hjelper folk å slippe å leve i land som ikke er som USA. De er ikke et ondt imperie som søker verdensdominans, de bare sprer sitt system og sitt militære rundt omkring i verden. De forsøker ikke å diktere hva andre skal gjøre, de bare sier hva andre skal gjøre. Det er slik du ser det Abigor. Du er blind. Noen har gjort deg fullstendig blind når det kommer til USA. Du dyrker dette århundrets versjon av NAZI Tyskland.

Evolusjonsteorien er full av vitenskap, det er jeg enig i, men den overordnede teorien er kvasi vitenskap.

Lenke til kommentar

Soviet var styrt av psykopater, fanatikere, massemordere, paranoide schizofrene folk i hele sin historie. Det var dømt til å mislykkes fra start.

Dersom et samfunn som ikke har gulag kollapser vil det være større tragedie enn at et samfunn med gulag kollapser.

Gulag fantes under Stalin og med hans død forsvant ikke bare gulagleirene, men det var generelt sett et avstaliniseringsprosjekt. Landet åpnet seg også gradvis mer mot omverden og ble gradvis mindre autoritært. Nå skal man heller ikke glemme den enorme innsatsen Sovjetunionen gjorde for å bekjempe Nazi-Tyskland! Eller hvordan de bidro til bla. romforskning. Husk at Sovjet ledet romkappløpet lege og var først ut i verdensrommet både bemannet og ubemannet selv om USA skrytes opp i skyene for å ha vært først oppe på månen. Skulle gjerne hatt en dypere forståelse av det du skriver om alle de forskjellige lederne av landet også.

Som et PS kan det jo nevnes at det ikke bare var Sovjetunionen som bedrev konsentrasjonsleirer. Hva synes du om USAs base på Cuba for eksempel? Og de forskjellige metodene amerikanerne har brukt der? Eller i Irak? Eller Israels behandling av palestinske fanger?

Har leirene i Sibir byttet navn etter at Putin tok over? Siden lagt ned er de nemlig ikke, bare spør hans politiske motstandere.

Lenke til kommentar

Evolusjonsteorien er full av vitenskap, det er jeg enig i, men den overordnede teorien er kvasi vitenskap.

Det er beviselig feil, og det innrømmer du selv når du ikke har kilder. Hvis du kommer med kontroversielle påstander som du ikke kan støtte deg på noe annet sted, hva er det da som gjør at påstandene dine ikke er fantasi?

Evolusjonsteorien, den overordnede teorien om utviklingen av livets mangfold, er ren vitenskap.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...