Gå til innhold

Er Vesten "Den frie verden"?

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig i at man skal yte etter evne og få etter behov. Selv trenger jeg en top-of-the-line dual socket server og en Tesla. Andre trenger bare en sykkel med tre gir og frisk luft. Noen kommunister som faktisk er med på dette med få etter hva man selv føler man trenger fremfor hva "overherredømmet" har bestemt at hver enkelt behøver?

Kall meg gjerne en grådig jævel, men om jeg satser for å få en millioninntekt er det ikke fordi jeg syns det er gøy med høye tall på konto, men fordi jeg faktisk TRENGER pengene for å leve et liv jeg mener er akseptabelt, basert på mine verdier. Det forventer jeg blir respektert, ellers har man ikke rare friheten i livet.

For å være fri i dagens vestlige samfunn og resten av livet ditt trenger du minst et tresifret antall millioner i Norske kroner. Du er heller ikke fri da, for du må beskytte de midlene fra samfunnet som vil forsøke å frarøve deg pengene og friheten din ved enhver anledning.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig i at man skal yte etter evne og få etter behov.

Dette trenger ikke henge på greip.  Eller tenker du deg 100 prosent skatt på arv?  Barna til Kjell Inge Røkke skal versågo starte fra null når faren legger opp? Og hva arver vi egenlig? Kan arv bare defineres ut fra "arveloven"?  Arver vi ikke fiske-ressurser, frisk luft etc?  Og dersom du fisker opp all fisken og griser til lufta - burde ikke jeg ha erstatning?

Sosialistene vil ha "hele folket i arbeid" - for å kontrollere det :-)

Liberalister vil vel "tilbake til naturen" - uten å ha klar mening om hva dette betyr?

Alt mens teknologi vil utradere dem begge :-)

Det var et forsøk på litt sarkasme i den posten :) Støtter overhodet ikke konseptet i det hele tatt.

Gjør din plikt og krev din rett er vel mer hva som gjelder i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at man skal yte etter evne og få etter behov. Selv trenger jeg en top-of-the-line dual socket server og en Tesla. Andre trenger bare en sykkel med tre gir og frisk luft. Noen kommunister som faktisk er med på dette med få etter hva man selv føler man trenger fremfor hva "overherredømmet" har bestemt at hver enkelt behøver?

Kall meg gjerne en grådig jævel, men om jeg satser for å få en millioninntekt er det ikke fordi jeg syns det er gøy med høye tall på konto, men fordi jeg faktisk TRENGER pengene for å leve et liv jeg mener er akseptabelt, basert på mine verdier. Det forventer jeg blir respektert, ellers har man ikke rare friheten i livet.

For å være fri i dagens vestlige samfunn og resten av livet ditt trenger du minst et tresifret antall millioner i Norske kroner. Du er heller ikke fri da, for du må beskytte de midlene fra samfunnet som vil forsøke å frarøve deg pengene og friheten din ved enhver anledning.

Da er det kjekt å slippe å betale for mye i skatt, for noe tresifret antall millioner ser jeg neppe fra statlig hold - sosialdemokrati eller sosialisme, der er konklusjonen lik.

Lenke til kommentar

Da er det kjekt å slippe å betale for mye i skatt, for noe tresifret antall millioner ser jeg neppe fra statlig hold - sosialdemokrati eller sosialisme, der er konklusjonen lik.

Et av probleme i Norge er jo at du aldri egentlig eier noe som helst. Både avgifter og skatter på bolig, sammen med formueskatt sørger jo for det.

Hvis du eier en bolig uten lån, så må du alikevel betale til staten, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Et av probleme i Norge er jo at du aldri egentlig eier noe som helst. Både avgifter og skatter på bolig, sammen med formueskatt sørger jo for det.

Hvis du eier en bolig uten lån, så må du alikevel betale til staten, eller tar jeg feil?

Formueskatten slår inn ved formue på over 1,5 mill om jeg husker riktig, samme med de nye boligskattereglene som gjelder de som eier en kåk verdt over 4 mill i Oslo.

Både fornuftig og akseptabelt i mine øyne.

Lenke til kommentar

Formueskatten slår inn ved formue på over 1,5 mill om jeg husker riktig, samme med de nye boligskattereglene som gjelder de som eier en kåk verdt over 4 mill i Oslo.

Og boliger teller vel som formue? Det er vel ikke mange i Norge idag som har boliger som er verdt mindre enn 1.5 million? Da er det jo først og fremst de eldre som ikke har så mye lån igjen da, som må betale til skatten for boligen de eier. Det er egentlig ikke ok. Men relativt sett i Norge er det jo mer rettferdig i og med at den generasjonen ved hjelp av boligpriser frarøver dagens unge for penger og forskyver penger fra dagens generasjon over til sin generasjon.

Men men.. Det er vel heller ikke mange boliger i Oslo som er verdt mindre enn 4 million idag?

Lenke til kommentar

Alle skatteregler som innebærer at noen andre må betale skatt, men ikke jeg, er både fornuftige og akseptable i mine øyne.

Tror igrunnen alle har samme oppfattning, så da er det vel enstemmig vedtatt. :)

Eller kjipt å være han som betaler skatt om ingen andre skulle gjøre det.. :;/ Vi skal nok være glade og fornøyde for at det store flertallet ikke tar etter ditt noe tvilsomme eksempel men derimot skjønner gangen i det hele, hva som må til for og hva det gir tilbake. Det er nemlig ett system her som fungerer bra om man forstår hva som holder det gående, titt enda litt nærmere nå så ser du det sikkert tilslutt du også ;)

Lenke til kommentar

Friheten vi har i vesten er ENORM i forhold til mange andre steder i verden.

For min egen del er det et tankekors at denne "høyden av vestlige friheter" ser ut til å ha vært kortvarig, i Norge ifra slutten av 1980-tallet når religiøs moralisme endelig mistet grepet til noen år ut på 2000-tallet når friheter begynte å innskrenkes på grunn av 9/11 2001.

Lenke til kommentar

Du har ytringsfrihet, religionsfrihet, identitetsfrihet. Og økonomisk frihet og sosial frihet mer eller mindre. Du kan kjøpe hva du vil og være med de du vil. Det er i hvertfall i stor grad de aspirasjonene den vestlige verden har.

Hvor har du det fra at man kan kjøpe hva man vil? Akkurat det skulle jeg gjerne hatt en ganske grundig forklaring på. Her i Norge for eksempel er jo så og si alt forbudt! Landet er i stor grad å anse som en dødsens kjedelig barnehage.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg står fast ved det jeg tidligere har sagt om at Sovjetunionens og Warszawapakten kollaps var den største tragedien i moderne historie!

Soviet var styrt av psykopater, fanatikere, massemordere, paranoide schizofrene folk i hele sin historie. Det var dømt til å mislykkes fra start.

Dersom et samfunn som ikke har gulag kollapser vil det være større tragedie enn at et samfunn med gulag kollapser.

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at man kan kjøpe hva man vil? Akkurat det skulle jeg gjerne hatt en ganske grundig forklaring på. Her i Norge for eksempel er jo så og si alt forbudt! Landet er i stor grad å anse som en dødsens kjedelig barnehage.

Ja, til og med Beatles er forbudt og må smugles inn i landet.
Lenke til kommentar

Jeg står fast ved det jeg tidligere har sagt om at Sovjetunionens og Warszawapakten kollaps var den største tragedien i moderne historie!

Soviet var styrt av psykopater, fanatikere, massemordere, paranoide schizofrene folk i hele sin historie. Det var dømt til å mislykkes fra start.

Dersom et samfunn som ikke har gulag kollapser vil det være større tragedie enn at et samfunn med gulag kollapser.

Samme med USA. Problemet var bare at USA ikke også kollapset.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Du har ytringsfrihet, religionsfrihet, identitetsfrihet. Og økonomisk frihet og sosial frihet mer eller mindre. Du kan kjøpe hva du vil og være med de du vil. Det er i hvertfall i stor grad de aspirasjonene den vestlige verden har.

Man kunne godt lempet på endel reguleringer, ja. Men, hva er "så og si alt"? Det høres jo veldig ekstremt ut, og er åpenbart ikke tilfelle.

Lenke til kommentar

Samme med USA. Problemet var bare at USA ikke også kollapset.

Men i USA har de frihet til å si hva de vil, de kan kritisere makta. I Soviet blir de som kritiserer makta sendt til gulag. USA har ikke gulag. USA har ikke washington-prosessene. USA har ikke planøkonomi eller hungersnød som gjør at millioner dør. Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Si det til de som får juling av politistaten hver uke i deres forsøk på å protester og bruke sin rettighet til protest og demonstrasjon i USA. Ikke bare får store protester som Occupy Wall street juling av politistaten og blir motarbeidet hele tiden helt til de slutter, men andre protester som de svarte som vi nettopp har sett, blir faktisk skutt og drept av politistaten.

Stemmer. USA har ikke gulag, enda..

Men slik ting utvikler seg nå er det nok ikke lenge til.

Lenke til kommentar

Du sier at alt er forbudt i Norge i forsøk på å fremstille et samfunn der Beatles var forbudt i godt lys? Er Beatles forbudt i Norge? I Soviet måtte beatles lp-er smuggles inn.

Hva er kjedeligst, et samfunn der beatles er forbudt eller et samfunn der beatles ikke er forbudt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Si det til de som får juling av politistaten hver uke i deres forsøk på å protester og bruke sin rettighet til protest og demonstrasjon i USA. Ikke bare får store protester som Occupy Wall street juling av politistaten og blir motarbeidet hele tiden helt til de slutter, men andre protester som de svarte som vi nettopp har sett, blir faktisk skutt og drept av politistaten.

Huff ja så trist det er for de som juling av politiet kontra de mest lojale kommunistene som ble henrettet fordi Stalin var paranoid. Eller de millioner av mennesker som sultet ihjel på grunn av kommunismen. Det er virkelig god sammenligning du gir der...

Det er som å sammenligne Chris Brown og Anders Behring Breivik.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff ja så trist det er for de som juling av politiet kontra de mest lojale kommunistene som ble henrettet fordi Stalin var paranoid. Eller de millioner av mennesker som sultet ihjel på grunn av kommunismen. Det er virkelig god sammenligning du gir der...

Det er som å sammenligne Chris Brown og Anders Behring Breivik.

Jada. NAZI Tyskland var også demokrati må du være klar over, og folk aksepterte "endringene" som skjedde. Litt det samme som skjer i USA.

Bare fordi land X er Y på tidspunkt Z betyr ikke at det alltid vil være slik. Ting endrer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...