AnonymDiskusjon Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Hei. Vi var en gjeng i nederland og reiste med tog, tenkte at billett kunne man kjøpe på toget, men den gang ei. Endte med at alle fikk en bot hver på kr 50 EUR med 14 dagers betalingsfrist. Spørsmålet er vel, må jeg betale denne? Hva er i realiteten konsekvensen av å ikke gjør det? (skal sies at jeg ofte er turist i Nederland). Det er jo en kjent sak at utlendinger ikke betaler bøter dem får i Norge, dette helt uten konsekvenser, så det gjelder kanskje også for meg i Nederland? Jeg vil vel tro pengene juridisk sett kan kreves inn, men er det realistisk at det faktisk skjer? Noen som har personlig erfaring? Anonymous poster hash: 0f4b9...4b2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Du er ofte turist i Nederland og liker landet regner jeg med, men å betale for togbiletten din er uaktuellt siden det er i form av en bot (som sikkert er noe dyrere)? 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Det spørs kva avtale som foreligger mellom Norge og Nederland angåande pengeinnkreving. Merk deg også at dei Nederlandske lovene er relevante når du seinare returnerer til landet. Enkelte land har ordningar med konfiskering av eigendelar for å dekke bota, eller liknande ordningar for å holde deg tilbake. I tillegg vil sjølvsagt bota berre bli større og større. Så dersom du satser på å ikkje betale fordi bota kanskje ikkje kan innkrevast, så vil du risikere ein skikkelig smell dersom det går lang tid og du då får eit betalingskrav med renter og avgifter. 1 Lenke til kommentar
RegistrereMeg Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Hei. Vi var en gjeng i nederland og reiste med tog, tenkte at billett kunne man kjøpe på toget, men den gang ei.Endte med at alle fikk en bot hver på kr 50 EUR med 14 dagers betalingsfrist. Spørsmålet er vel, må jeg betale denne? Hva er i realiteten konsekvensen av å ikke gjør det? (skal sies at jeg ofte er turist i Nederland). Det er jo en kjent sak at utlendinger ikke betaler bøter dem får i Norge, dette helt uten konsekvenser, så det gjelder kanskje også for meg i Nederland? Jeg vil vel tro pengene juridisk sett kan kreves inn, men er det realistisk at det faktisk skjer? Noen som har personlig erfaring? Anonymous poster hash: 0f4b9...4b2 Jeg skjønner ikke at du gidder å bruke energi på hvordan du skal slippe unna et så lite beløp. Betal boten og bli ferdig med saken, så slipper du å bekymre deg for hva fremtiden bringer av usikkerhet. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Det er nok et system for innkreving av bøter på kryss av landegrenser, ellers kunne jo alle turistene bare reise rundt og bryte lover og få bøter og stikke hjem igjen og aldri ha noe problem. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Du skal ikke se bort fra at saken ender opp hos den nederlanske namsmannen, på samme måte som den ville ha gjort i Norge. Neste gang du er "turist" i Nederland kan det by på problemer når du skal hjem. Jeg er ikke sikker, men mener at de fleste store internasjonale europeiske flyplasser har en "særnamsmann", som faktisk kan forhindre utreise med mindre du gjør opp for deg der og da. Jeg ville ha betalt, så er saken ut av verden. 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Gjøre seg til kjeltring for en snau femhundrelapp? 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Det er nok et system for innkreving av bøter på kryss av landegrenser, ellers kunne jo alle turistene bare reise rundt og bryte lover og få bøter og stikke hjem igjen og aldri ha noe problem. Er det ikke det som skjer da? http://www.tv2.no/a/2780423 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Det er nok et system for innkreving av bøter på kryss av landegrenser, ellers kunne jo alle turistene bare reise rundt og bryte lover og få bøter og stikke hjem igjen og aldri ha noe problem. Er det ikke det som skjer da? http://www.tv2.no/a/2780423 Finn en kilde som er litt yngre enn 7år så er jeg enig. Det har blitt mye bedre samarbeid i forhold til bøter og slik de siste årene eller ? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 http://www.tv2.no/a/8536032/ – Tidligere slapp mange unna fordi vi ikke hadde noe sted å purre ,men vi har inngått en avtale med et selskap som purrer utenfor landets grenser, sier han. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 At du orker, for et så bagatellmessig beløp! Skulle dette balle på seg og du kommer i behov for advokat, enten her eller i Nederland, koster det 50 euro bare å nevehilse på han. Betal nå, mens tilbudet varer! 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Jeg hadde ikke betalt den. Vent, og se hva som skjer. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Betal. Det kan hende du slipper unna om du ikke betaler, men det kan også hende du ikke slipper unna. Det kan fort bli mye dyrere. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 (endret) Tror ikke kravet blir borte selv om myndighetene ikke har mulighet å kreve dem inn. Fordelen å være anonym, men tror selv anonymous hadde blitt tatt. Vertefall risikerer du til slutt rettsak i det landet og blir utvist for lenge periode. Egentlig burde EU reglene gjøre at folk må betale boten i landet man bor i slik at man ikke slipper unna. Sånn sett blir staffen strengere for nordmenn som gjør ulovlig ting i utlandet. En utlendinger som bryter loven i norge. Har politiet i nederland samarbeid med norge, kunne de sendt saken til norge. Så er det opp til norske politi hvis det er nok bevis å følge straffen. Men tror det blir vanskelig ofte saken blir hendlagt så du er nok heldig hvis du slipper helt unna, det kan være det utsetter saken, det som er sikkert du får høyere straff om det skulle skje. Endret 19. september 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Snikegebyret er i Nederland såvidt jeg kan se ikke straff, men gebyr for kontraktsmislighold, på samme måte som i Norge. Dette betyr at kravet er sivilt, ikke strafferettslig. Det følger av tvisteloven § 19-16 og tvangsfullbyrdelsesloven § 4-1, jf. Luganokonvensjonen artikkel 5, at dersom denne sivile ileggelsen har tvangskraft i Nederland kan nederlandske myndigheter kreve dommen fullbyrdet overfor deg i Norge. Du vil være ansvarlig for alle kostnader ved dette, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 3-1 og tvisteloven kapittel 20. Det er sjelden slike krav blir innfordret i utlandet, mye fordi det krever mye administrative og finansielle ressurser sammenlignet med kravets størrelse. Disse ressursene får man ikke nødvendigvis tilbake i de fleste land (her er unntaket Norge, som har svært kreditorvennlige regler). 2 Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Heisann, Ifølge en nederlender som sitter her så vil dem sjeldent kreve den inn på ett lite beløp som 50€, Men, skulle du krysse landgrensen vil dem stoppe deg og du kan forvente andre konsekvenser, vel og merke, bøter pleier som regel å foreldres etter 8 år i Nederland vis beløpet ikke er astronomisk. Husk at mange mellomlandinger i Schiphol og hadde jeg vært deg hadde jeg betalt ettersom det beløpet er så lavt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Når en mellomlander kommer en ikke inn i landet da terminalen er internasjonal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå