Gå til innhold

FM17 - Generell diskusjon for Football Manager 2017


Anbefalte innlegg

1. Prisen min er 319- kroner, eller $39.99 dollar. Det er syns jeg er mer enn en overkommelig for et nytt spill i 2016. Triple A-spill går til sammenligning for 650 kroner, og der ser man mye latterlig dårlig utvikling fra år til år, men prisen er den samme.

2. SI patcher også FM gratis. For et latterlig argument, og takk GUD for at det ikke finnes DLCer til FM. Tenk deg om SI hadde tatt seg betalt for flere ligaer, eller grafikk, eller en database-oppdatering etter januarvinduet? Få det bort!

3. Prislappen er helt fair, spesielt med rabatten.

4. Du mener altså at hver eneste versjon av FM siden 2009 ikke er verdt pengene? Bold statement.

 

Hvorfor gidder du å poste i denne tråden (og den andre) når du åpenbart hater spillet?

Jeg synes synspunktene hans er med på å balansere diskusjonen. Som CM-spiller som trofast har fulgt FM frem til siste versjon er det trist å se utviklingen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Prisen min er 319- kroner, eller $39.99 dollar. Det er syns jeg er mer enn en overkommelig for et nytt spill i 2016. Triple A-spill går til sammenligning for 650 kroner, og der ser man mye latterlig dårlig utvikling fra år til år, men prisen er den samme.

2. SI patcher også FM gratis. For et latterlig argument, og takk GUD for at det ikke finnes DLCer til FM. Tenk deg om SI hadde tatt seg betalt for flere ligaer, eller grafikk, eller en database-oppdatering etter januarvinduet? Få det bort!

3. Prislappen er helt fair, spesielt med rabatten.

4. Du mener altså at hver eneste versjon av FM siden 2009 ikke er verdt pengene? Bold statement.

 

Hvorfor gidder du å poste i denne tråden (og den andre) når du åpenbart hater spillet?

 

*din* pris er ikke representativt for hva markedsprisen er, eventuelt kan vi kalle det veiledende pris. Man snakker ikke om tilbudene på elkjøp som veiledende pris, selv om man selv har kjøpt det for *den* prisen. Det er listet for 499kr på Steam, noe som er langt mer enn det var for et par år siden. Det er det vi tar utgangspunkt i her. For ordens skyld, så vil jeg at du viser meg ett eneste PC-spill som er priset til 650kr.

 

Patcher? Tja, det er for så vidt sant at de gjør det. Det må de også gjøre, siden første versjonen som blir utgitt (3 år på rad nå), har nærmest vært uspillelig så mye feil det har vært. Gang på gang er det hauger av småfeil i spillet fra utgivelsesdato, som det er med så og si alle andre spill nå til dags. Det er ikke noe unntak der, selvfølgelig, men det forandrer ikke faktumet at de patchene er nødvendig for å gjøre spillet "ferdig". Nå det kommer til utvidning av spillet, så er det intet-eksisterende. Pradox Interactive utvider spillene sine med patcher óg samtidig selger DLC'er (istedet for å selge spillet på ny hvert år, med marginal utvidning). Dette gjør at du får muligheten til å få grunnfunksjonene til DLC'en, uten alt innholdet, så du kan til og med velge bort de DLC'ene man ikke ønsker å bruke penger på. Spillet er likevel fullt støttet, og i kontinuerlig utvikling, UTEN å måtte kjøpe det på ny etter 12 mnd.

 

Men, jeg vil gjerne ta for meg argumentet du bruker FOR å kjøpe samme spillet på nytt hvert år (som er utvidet marginalt). Forskjellen med å måtte betale la oss si 99kr for en pakke som f.eks skal oppdatere databasen, små grafiske ting, ansikt-pakker(?), nytt taktisk UI (lol), osv, så velger du altså å betale full pris for dette; altså (veiledende) 499kr. Hvert år. Paradox har utviklet Crusader Kings i mange år nå, og om du vil kjøpe ALT de har, så kommer det vel på ca 2000kr. Dette inkluderer altså grafisk dritt og musikk-pakker som man fint kan VELGE ut (spar penger). Det tilsvarer altså 4 år med FM, som man ikke kan VELGE, om man vil være fullt oppdatert hele veien. 

 

Jeg synes forøvrig at Paradox er en av de absolutt få som har skjønt dette med DLC'er. 95% av alle andre tilfeller synes jeg det er en skam og er destruktivt for forbrukerne.

 

Prislappen er mye mer rettferdig (fair) med rabatter, ja, men det er ikke "fair" nok, etter min mening. Når det nærmer seg 200kr (veiledende pris), så kan vi heller snakkes. 

 

Jeg mener at ETT spill i seg selv er verdt pengene. Kjøper man spillet hvert 4. år, så er spillet absolutt verdt 500kr, til og med. At de tar 500kr HVERT år, er mitt problem. Det er ikke nok utvikling i spillet på noen som helst måte til å uskyldiggjøre en prislapp på FEMHUNDRE kroner hvert bidige år. Utviklingen skulle vært for hvert år, slik det er mellom hvert 4 år, hvis du skjønner hva jeg mener. 

 

Spillet har så lite nytt å tilby (helt siden 2009) for hvert år, at det nesten kan virke som at de holder igjen mye, for å melke det mest mulig spredt utover flere år. Men det vet jeg ingenting om, så der skal jeg trå forsiktig. 

 

Jeg synes denne diskusjonen er viktig å ha, både for å skape refleksjon og for å veksle argumeter for og mot rundt en industri som går mer og mer i retning pengesluk enn stolthet for produktet. Derfor "gidder" jeg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Utrolig at de klarer å smelle sammen en halvtimes video med forbedringer og nye ting hvert år, mtp hvor lite nytt som faktisk er i spillet.

Det er vel for å føre naive spillere til å tro at det å se spillerne entre banen, stå å glo der bittelitt, vil tilføre spillet noe som helst som er en del av prisgrunnlaget på 500 kroner (hvert år). Dette er et hån!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er ekstremt opptatt av den prislappen, som 90% av spillerne ikke betaler. Ikke i nærheten engang. Men jeg er faktisk enig med deg. Alt for lite nytt i årets versjon av spillet, hvilket er grunnen til at jeg aldri forhåndsbestilte, og kommer ikke til å kjøpe spillet ved launch.

Hvor har du det fra at 90% av spillerne ikke betaler i nærheten av 500kr?

Prislapp-diskusjonen kan du svare på i mitt innlegg lenger oppe her der jeg tok den diskusjonen uten å få noe svar. 

 

Uansett; flott å høre du er enig, og håper selvfølgelig enda flere er det også, slik at kjøpere synker, og patch-innholdet (som koster 500kr) øker med de fremtidige utgivelsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi de fleste som spiller FM eier minimum èn tidligere versjon, og ville dermed fått avslag om de forhåndsbestilte via Steam. I tillegg kan man bestille fra tredjepart til en brøkdel av den summen. 

Jeg bestrider ikke at noen, og kanskje til og med mange gjør det. Men spillet er satt til 499 på Steam. Ingen av oss vet hvor mange som betaler mindre enn det. Uansett, så liker jeg å tro at flere enn 90% ikke er så dum at de forhåndsbestiller en patch til slike summer. Jeg tror majoriteten faktisk betaler 499kr for disse årlige patchene (fortjener ikke en gang DLC-kategorisering)

 

Edit:

 

Har du forresten funnet et spill som koster 650kr nå?

Endret av sjeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en som tidligere var jævla hardcore når det kommer til FM har jeg levert hele 290 timer på FM16. Har ikke en gang fulgt med på hva som er nytt med FM17... Skal sies at jeg ikke spiller like mye nå som jeg gjorde når jeg var yngre, men læll. Litt spontant her nå på natten kjøpte jeg FM17. Laster ned spillet nå, spent på hvor lenge jeg holder ut i år. 

Lenke til kommentar

Har fått spilt spillet i noen timer nå, og vil si at dette er en ren kopi av 2016, et par små forskjeller i menyen og skinnet, men ellers akkurat det samme. Ikke at jeg er overrasket over det, men til dere som er i tvil så er det ikke noe å haste seg til å kjøpe. Litt skuffende er det at de ikke har gjort noen endringer i taktikkdelen som pdd. er det svakeste punktet ved FM IMO.

 

 

Har startet en save med Arsenal, og er kommet til midten av september. Gjorde kun ett kjøp i overgangsvinduet, der jeg kjøpte Danilo for 10 millioner pund og solgte Debuchy. Kjører Wengerball, så ser ingen grunn til å oppgradere laget. Danilo er en fin backup for Bellerín til den prisen.

 

0f15a86bb557c8961b78ff6653757f96.png

Har spilt fem kamper, med varierende resultater. Har funnet hjemmeformen tidlig og slått både Man City og Leicester ganske enkelt, men har slitt med å bryte ned Stoke og Everton. Var mye jevnere mot Everton enn resultatet tilsier, men etter to tåpelige tidlige mål rant det inn på slutten. Begynte med en småtynn straffehands av Cazorla før Cech gjør DETTE. Fy faen. Fulgte også opp med denne blenderen mot Real Madrid. Var skadet og fikk sin første kamp mot Everton, så mulig jeg går tilbake til å bruke Ospina om dette fortsetter. 

 

Absolutt ikke noe banebrytende ved dette FM-spillet. Faktisk litt usikker hva de har brukt mer eller mindre et helt år på å gjøre når det ikke er noen merkbare forskjeller. Spiller ikke FM for å kunne lage meg en 3D figur av meg selv (som for øvrig funket jævla dårlig).

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er første gangen i år at jeg ikke kommer til å kjøpe årets FM-utgave. Grunnen er enkel nok at jeg ikke er fornøyd med produktet. Som gammel CM-spiller har jeg trofast fulgt Miles & co fra bruddet til at Football Manager ble en egen merkevare. Jeg mener at deres fokus er feil med tanke på utviklingen av serien. Jeg vil sette meg ned og kose meg med FM og ha en følelse av at spillet er "komplett" og feilfri. Men jeg har innsett at spillutviklere utgir spill som ikke er helt komplette, og er en trend i denne sjangeren generelt. Så å si går ingen spillutviklere uten feil. Men jeg gidder ikke mer og kaster ikke bort penger på et halvferdig produkt.

Endret av yosraz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...