Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Deler til Saab 9-3 2004mod, langlenkeforinger


meg0709

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bilen var på EU kontroll og den blei ikke godkjent pga for stor slakk i langlenkeforinger bak+ett par andre små ting, jeg har prøvd å søkt å sett på både norske og svenske sider, men finner ingenting som heter langlenkeforinger, men finner jo en del typer foringer, stab stag, lenkarmer etc, så mitt spørsmål er, hva er en langlenkeforing?

Bilde?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du siterer nøyaktig hva som står på kontrollseddelsen, så får du hjelp til å finne det ut. Evt ta bilde og legg ut (best).

 

Det var nettopp det jeg gjorde, "Stor slakk i begge langlenkeforinger bak".

Thats it.

 

 

Jeg har en mistanke om at det er denne: https://www.maptunparts.no/chassi/lankarm/5100/lankarm-bak-ovre-saab-9-3-ii-03-.html

 

Maptun leverer raskt og søk opp Saab Turbo Club på facebook så får du videre god hjelp.

 

https://www.maptunparts.no/chassi/bussningar-sport - foringer som du kan skifte ut originale med også.

 

Har vært inne på den siden og sett også, de har samme delen på f.eks mekonomen, men der kosta den 1000kr mer ca.

Fant den Saab turbo greiene, men har ikke vært inne der enda, men skal se.

Lenke til kommentar

Mekonomen er jo bare hysterisk da. Klarer bare ikke å fatte at folk handler hos de. De har jo påslag på nivå med rørleggere/elektrikere.
BTW så er jo din 9-3 for stor del en Vectra C, slik at delene hovedsakelig går om hverandre. Skjønt så mye bedre priser enn det Rolf_X fant her er det ikke så lett å finne, om en vil ha brukbar vare.

Lenke til kommentar

Men må huske å legge på mva på 25% på delene fra maptun. Men det er uansett bra priser og speditøren har veldig lavt fortollingsgebyr. Får som regel delene på 2-4 dager når det er på lager.

 

Ett lite tips... jekk opp bilen bak så ser du lett hvor det er slark. Men er nok garantert den delen.

Lenke til kommentar

Det var ett eksempel, jeg sjekker så mange butikker jeg kommer over bare for å ha gjort det, ingen norske butikker er billige, det kommer man aldri unna.

 

Og ja, det er ingen "ekte" Saab, så og si hele bilen er Opel, men det kan være greit å sikre seg at delen er riktig uansett.

 

Ja, kan ta å jekke opp bilen, men det kunne jo kanskje vært ett normalt navn på delen så man hadde sluppet å hyre en sjaman for å tilkalle de O store bildel gudene.

Blir vel ikke mer knappe 550kr per sånn stag, så 1100kr før frakt er ikke ille det, kanskje man slipper unna med knappe 1800kr om man kjøper bremseskiver der også, regner med de kommer 2 i pakka som alle andre steder så da bytter man begge med en gang.

 

Skruvat.no har jo rimelig like priser i forhold til den svenske maptun siden, men nå er vel ikke akkurat skruvat norsk heller, men regner med mva er med i prisen på skruvat.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Jeg og far min var under bilen idag, det var ikke mye antydning til særlig slark i noe bak, kan de ha tatt feil av bak og foran?

Kan de være så bak mål?

Det er vel foran det slites mest på både foringer og div andre greier, men skal innom der i morra uansett så da skal de få heise opp bilen så jeg får se hva de mener er feil.

 

Lesson learned, aldri bruk merke verksted, viste vel det ifra før, men når man er dum så er man dum.

 

Kan ikke en gang se hva de mener med 25% rust på skiva foran, det er litt rust rundt kanten på selve skiva, men det er jo ikke til å unngå og skiva har fortsatt mye å gå på og det er nesten ikke grader å spore på hver side av bremseklossene heller.

 

Men som sagt, skal innom i morra, så får se hva som skjer da.

Lenke til kommentar

Vel, ser ut som om jeg var litt for kjapp, igjen, ikke at jeg er veldig sur eller noe, men det var denne delen som var defekt og den sitter på en lenk arm som har med hjulstilling å gjøre så da får de bytte den på verksted med tanke på at den må plasseres og justeres riktig igjen, hadde vel kanskje fått det til selv, men er jo greit å være på den sikre siden selv om det koster en del tusen, hadde det vare vært ett stab stag eller lignende så hadde man fiksa det lett selv på en liten halv time eller noe totalt.

 

https://www.skruvat.no/Lagring-styrestang-P11614.aspx

 

 

Og bremseskiva var bra rusta på innsiden, så tydeligvis så er klossen skeiv eller at kanskje noe har falt av klossen, for det var spor etter at den har bremset, men bare på veldig smalt spor, så den har kanskje sitti fast eller noe.

Men da blir det 2 nye skiver, foran også bytter jeg bare klossene på venstre side pluss at jeg må jo smøre/pusse så ting glir som de skal.

 

Jeg sa ifra om en lekkasje også og den har de oppført på kontroll seddelen som en 2er feil, så den også må jo fikses før den blir godkjent, det var jo litt lusent gjort med tanke på at jeg veit om den og skulle få den fiksa, måtte bare finne ut hvor den lakk, men joda, gjort er gjort tydeligvis.

 

Men takk for svar og hjelp.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

hvis bremsene sliter skeivt på klossene så bør du smøre opp glideboltene i caliperen. og børste /pirke litt rust vekk fra kraven som klossene sitter i. Skift klossene på begge sider på samme aksling...da vet du i hvertfall at dem slites likt, og unngår at bremsene ikke tar på den ene siden på grunn av utslitte klosser. Bremseklosser blir stort sett (alltid?) levert i sett pr aksling (altså 4 klosser). Og bremseskiver blir stort sett oppgitt pris på pr stk men leveres kun som par (så pris x2 hvis det ikke faktisk står pris pr par).

Endret av dopus
Lenke til kommentar

godt å  høre. Får ut å lufte saaben min, Har en 9-5 2001 modell.Får ut å slite litt rust av skivene (bil nr 2..så den står en del, lite bruk)

 

på 9-5en har jeg faktisk hatt av klaven til klossene og sandblåst denne...da det var litt anntydning til at klossene hang litt...tror det var den klossen som ikke har caliper stempelet på seg.  Ble bedre etterpå i hvertfall :-D

 

Www.speedparts.no har bra utvalg av deler (ikke alltid billigst men dem har det meste) Dem driver kun med SAAB (slik som maptun som var nenvt i tråden.

Lenke til kommentar

Tror ikke kaliperne henger, stemplet går fint ut og inn og vi pussa masse rust og drit av der klossene ligger, men hos meg var rust problemet på den siden stemplet var og på den siden satt skruene mye hardere enn på andre siden.

Kan jo kanskje ha noe med at det var venstre siden, altså ut mot trafikken, men så var problemet på innside av skiva, så jeg vet ikke, kan jo være mye rart.

 

Eneste jeg kunne tenkt meg er litt mer motor, noen flere hester hadde ikke skada, skulle hatt en av de mer motorsterke bilene, både diesel og bensin, V6 hadde vært nice, men ikke for lommeboka.

Vært greit med 150-200hk egentlig, er "bare" 125hk i den idag.

Lenke til kommentar

Ja, det er en 2,2TiD, litt usikker på hvorfor motoren er så "stor" når det "bare" er 125hk i den, det er jo samme hk antall som er i den minste 1,9TiD som kom så og si samtidig.

Kunne jo vært artig med en sprek bensin bil, men da går nok pengene enda fortere unna enn det de gjør allerede.

Men den drar greit selv på høyere turtall også hvor en diesel egentlig ikke er ment for å ferdes sånn sett.

Lenke til kommentar

den motoren skal da ha nesten 300nm...så burde jo være ok bånndrag...men blir ikke noe racer nei.. Ser at tsracing.no har programm til denne bilen da får man 320nm og 148hk..så ikke så voldsomt mere pøk. Men på en bil med lite så er det kanskje godt merkbart.

Lenke til kommentar

I følge Der interwebz så er det bare 280nm, den drar jo godt egentlig, jeg er jo ikke akkurat vandt med å kjøre 500hk++ biler uansett, har vel aldri sitti i en bil med mer enn 200hk, om man ser bort ifra lastebil så klart, lol.

Så hva som drar godt etc kan jeg vel nesten ikke uttale meg om sånn egentlig, men litt mer punch kunne jo kanskje vært greit sånn egentlig, men har vel ikke behov for det, kan vel kanskje risikere at forbruket går veldig mye opp også.

Med all den små kjøringa jeg har for tiden så er den snill på drivstoffet og jeg er ikke direkte snill med høyre foten bestandig heller.

Lenke til kommentar

Ja, det er en 2,2TiD, litt usikker på hvorfor motoren er så "stor" når det "bare" er 125hk i den, det er jo samme hk antall som er i den minste 1,9TiD som kom så og si samtidig.

Kunne jo vært artig med en sprek bensin bil, men da går nok pengene enda fortere unna enn det de gjør allerede.

Men den drar greit selv på høyere turtall også hvor en diesel egentlig ikke er ment for å ferdes sånn sett.

2.2-en er en Opel-konstruksjon fra "gamle dager" med høy kompresjon og lavt dieseltrykk. Den har et betydelig større register enn omtrent alt annet av "moderne" diesler. Derfor er den kun marginalt tregere enn 1,9 150HK i aksellerasjon 70-100. 1.9en er en Fiat konstruksjon, som har diverse svakheter men ellers en grei maskin. 

Eneste grunnen til at de (GM) sluttet med den er at de ikke klarte å få den til å fungere fint med partikkelfilter.

Svakheten med disse er at de kokser seg tett om de kjøres for snilt og for mye bykjøring. Du har og en katalysator som kan finne på å tette seg om du kjører for korte turer/for liten belastning/for lavt turtall. Det er trolig årsaken til at du opplever den som noe svak. For den er slett ikke svak, men mister futten om innsuget blir så tett at en knapt får lillefingen inn gjennom åpningen. Vakuumlekkasjer i styringen av div spjeld/aktuator kan og redusere effekt.

Rengjør innsug og EGR grundig, bytt slanger til dysene samtidig (de må av for å ta av innsug), bytt til nye pakninger i innsug/EGR (alle pakninger), sjekk for luftlekkasje på vakuumsystemet evt bare bytt alle slangene til silikon (3mm mener jeg å huske passer), samt gi den en god service med innvendig motorvask, ny olje (denne "skal" ha syntetisk, f.eks 5w30 / 10W30), og jeg "garanterer" at du får ut godt med ekstra hester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...