Gofol83 Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Hei har en Volkswagen Golf 1 1983 Modell som aldrig har hatt setebelter i baksetet er det lovlig å bruke baksetet uten setebelter da bilen var laget uten ? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Selvsagt er det lovlig å bruke det. Vil tro du kan ettermontere belter i den? Mange biler fra den gang kunne det, selv om det ikke sto i som standard. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) Kalenderen min viser 2016 og du monterer selvsagt belter i bilen. Kravet i Norge gjelder nyregistreringer etter 1.1.84. Tyskland fikk krav om bilbelte i baksetet i 1979 og bilen din er helt sikkert klargjort for montering. Endret 18. september 2016 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Ikke noe som er selvsagt her da bilen er lovlig allerede 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Ikke noe som er selvsagt her da bilen er lovlig allerede Så sikkerhet er ikke noe tema? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Ikke noe som er selvsagt her da bilen er lovlig allerede Så sikkerhet er ikke noe tema? Det er tusenvis av biler på veiene som ikke har setebelter og enda flere som ikke bruker de Setebelter hjelper stort sett bare i biler med andre sikkerhetssystemer, som kollisjonsputer Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Jeg husker en -83 Golf 1 jeg hadde, jeg fikk mangel på litt frynsete sikkerhetsbelter. Jeg tok så frem en lighter og brant av frynsene, det likte ikke yrkeskverulanten på biltilsynet og mangelen ble stående. Jeg ble nødt til å demontere sikkerhetsbeltene bak for å få bilen EU-godkjent, ganske vittig i grunn. 2 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Det er tusenvis av biler på veiene som ikke har setebelter og enda flere som ikke bruker de Setebelter hjelper stort sett bare i biler med andre sikkerhetssystemer, som kollisjonsputer Setebelter hjelper uansett. 3 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Setebelter hjelper stort sett bare i biler med andre sikkerhetssystemer, som kollisjonsputer Hmm. Hvor i all verden har du den påstanden fra? Håper ikke du en dag lærer sikkerhet i trafikken the hard way. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Det er tusenvis av biler på veiene som ikke har setebelter og enda flere som ikke bruker de Setebelter hjelper stort sett bare i biler med andre sikkerhetssystemer, som kollisjonsputer Setebelter hjelper uansett. Kan du komme med bevis for den påstanden? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Det er tusenvis av biler på veiene som ikke har setebelter og enda flere som ikke bruker de Setebelter hjelper stort sett bare i biler med andre sikkerhetssystemer, som kollisjonsputer Setebelter hjelper uansett. Kan du komme med bevis for den påstanden? Selvfølgelig hjelper det ikke 'uansett'. Det finnes alltid eksempler på der det ikke har gjort utslag. Akkurat som om det finnes folk som røyker og har levd til de er 100 - selv om en mye større andel pines langsomt til døde med kols eller kreft mye tidligere. Her er noen facts om bilbelte: Av totalt 1050 personer som omkom i bilulykker i perioden 2005-2011, var det 449 (43%) som ikke brukte belte. Trolig ville 30-40 færre blitt drept i trafikken hvert år hvis alle brukte bilbelte - alltid. Bruk av bilbelte reduserer sannsynligheten for å bli drept med 40-50 % for fører og forsetepassasjerer. En usikret person i baksetet er en stor fare for dem i forsetet. Å kollidere i 50 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 10 meter. Å kollidere i 70 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 19 meter. Å kollidere i 90 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 32 meter. 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Det er tusenvis av biler på veiene som ikke har setebelter og enda flere som ikke bruker de Setebelter hjelper stort sett bare i biler med andre sikkerhetssystemer, som kollisjonsputer Setebelter hjelper uansett. Kan du komme med bevis for den påstanden? Kan du bevise din påstand? Beltebruken i Norge er på over 90%, men nesten 50% av de som omkommer i bilulykker bruker ikke belte. Når nesten halvparten av de drepte tilhører en gruppe som utgjør godt under 10% av bilistene, må man jo tenke at bilbelte utgjør en forskjell,selv i gamle biler uten airbag o.l. http://www.vegvesen.no/_attachment/762983/binary/1009290?fast_title=Temaanalyse+av+d%C3%B8dsulykker+uten+bruk+av+bilbelte+2005%E2%80%932012.pdf 3 Lenke til kommentar
KBundy Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Denne setningen her: "Setebelter hjelper stort sett bare i biler med andre sikkerhetssystemer, som kollisjonsputer" er noe av det tåpeligste jeg har lest. Man trenger ikke være sikkerhetsekspert for å skjønne at du virkelig ikke vet hva du snakker om. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Topic: Så lenge bilen er godkjent uten belter bak, og ikke har dette, kan voksne sitte i baksetet uten belter. Krav om sikring av barn krever likevel at barn skal sikres uansett, også i en bil som er godkjent uten belter bak, og da må man ha en løsning for dette. Dersom bilen er godkjent uten belter foran (før 01.04.1971) kan voksne sitte også i forsetet uten belte. Også her kreves sikring av barn. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Det er jo bare å sette seg i en sånn setebeltesimulator uten å ta på seg belte, og se hvor mye du slår deg når den stopper. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Det er tusenvis av biler på veiene som ikke har setebelter og enda flere som ikke bruker de Setebelter hjelper stort sett bare i biler med andre sikkerhetssystemer, som kollisjonsputer Setebelter hjelper uansett.Kan du komme med bevis for den påstanden? Kan du bevise din påstand? Beltebruken i Norge er på over 90%, men nesten 50% av de som omkommer i bilulykker bruker ikke belte. Når nesten halvparten av de drepte tilhører en gruppe som utgjør godt under 10% av bilistene, må man jo tenke at bilbelte utgjør en forskjell,selv i gamle biler uten airbag o.l. http://www.vegvesen.no/_attachment/762983/binary/1009290?fast_title=Temaanalyse+av+d%C3%B8dsulykker+uten+bruk+av+bilbelte+2005%E2%80%932012.pdf Leste du artikkelen? antall drepte er noen ganger høyere for de som brukte bilbelte kontra de som ikke brukte, ellers så ligger de rundt 50/50 Jeg bruker forøvrig alltid belte, føler meg rett og slett tryggere, også slipper jeg bøter Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 (endret) Alle skjønner at med belte er sikrere enn uten belte. Spørsmålet var om det var lov å kjøre uten belte i en bil som er godkjent uten, og som ikke har dette montert. Dette er relevant for "veteranbiler". Endret 19. september 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 og det ble besvart, så kom kverrulantene inn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå