Emigranten Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Selv om jeg er godt klar over at Apple-produkter alltid har hatt god ytelse sammenliknet med konkurrentene, så blir det litt merkelig å si at de ligger et hestehode foran alle andre når multi-core ytelsen er ganske jevn blant toppmodellene. Store single-core fremskritt, men jeg tipper at det ikke vil ha allverdens å si for helhetsvurderingen. Det å ha en bra singlecore ytelse gjør at alle programmer som er cpu bound vil dra full nytte av økingen i hastighet. Et program må være spesielt kodet for å gjøre seg nytte av flere kjerner og det er det de langt fra de fleste applikasjoner som er. Et veldig godt eksempel på dette er ting som video koding slik dette eksempelet klart viser: https://youtu.be/iHSrQ3SzBHI?t=4m6s Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Og som vanlig ikke noe mulighet for minnekort. Stort minus og stor pluss for de telefonene som har det. Hva skal folk med minnekort!? Du har helt rett. Ja, det er bare å bruke kr 1100 ekstra om man ønsker 96GB mer plass på mobilen enn basismodellen. Anses som småpenger om man først ønsker å kjøpe denne telefonen. Trenger ikke mulighet for å utvide lagringsplassen, bare å bruke nye kr 11000 på neste års modell for 256GB. Problemet med Android og minnekort etter min erfaring er at det er helt tilfeldig om apper og spill lagrer data internt eller på minnekortet. Kun et mindretall av nyere toppmodeller støtter såkalt "adoptable storage" og på min Samsung S7 Edge med 200 GB minnekort så har jeg støtt og stadig opplevd at internminnet går fullt selv om jeg har rundt 100 GB ledig på minnekortet. Jeg endte opp med å aktivere "adoptable storage" for halve minnekortet ved hjelp av adb-kommandoer men det fungerte sub-optimalt ved at eksempelvis om man avinstallerte en app som lå på minnekortet så ville Google Play gi feilmeldning (error 504) ved reinstallasjon helt til man formaterte minnekortet. Noe som er plagsomt om jeg fjerner en app eller spill for senere å angre. Om du derimot kun skal ha lyd, video og bilder på minnekortet så er det helt klart en billig og god løsning men jeg mener det bør fungere like bra til å øke lagringsplass for alt på mobilen og ikke bare det Android og/eller utviklerere mener bør få ligge på minnekortet. Så inntil dette blir bedre løst anser jeg stort internminne som den beste løsningen sammenlignet med middels internplass og stort minnekort som ikke lar seg utnytte fullt ut. Jeg ser helt klart fordelen ved minnekort som løsning om man er på et rimelig budsjett. Bruker iPhone 7 Plus med 256 GB nå i tillegg til S7 Egde'en og det er herlig å slippe å tenke på lagringsplass som den storbruker av det jeg er når jeg installer apps og spill, laster ned innhold osv. På S7'en må jeg som nevnt passe på at ting legger seg riktig og internminnet er rett og slett for lite for min bruk. 1 Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Til innlegget over, latterlig at disse problemene ennå eksisterer! Lenke til kommentar
Mala Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Savner aldri minnekort når jeg er på iPhone, tvert i mot er det greit at alt ligger på ett kjapt minne. Men nå har jeg vel alltid holdt meg innenfor 32GB bruksområdet uansett, selv når jeg hadde 64GB iPhone (mulig jeg har beveget meg opp mot 40 på det meste) Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Ser meg selv som en litt over gjennomsnittet "teknisk interessert" bruker av iPhone, men har aldri tenkt på at man skulle hatt minnekort. Vet rett og slett ikke hva jeg skulle brukt det til? Internminnet, iCloud og f.eks. Dropbox holder i massevis. Tror dette gjelder de aller fleste gjennomsnittsbrukere, så jeg ville ikke sett på mangel av minnekortleser som et minus for en mobiltelefon. Snarere grums fra ti år tilbake. Lenke til kommentar
f1zzy Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Det å ha en bra singlecore ytelse gjør at alle programmer som er cpu bound vil dra full nytte av økingen i hastighet. Et program må være spesielt kodet for å gjøre seg nytte av flere kjerner og det er det de langt fra de fleste applikasjoner som er. Et veldig godt eksempel på dette er ting som video koding slik dette eksempelet klart viser: https://youtu.be/iHSrQ3SzBHI?t=4m6s Det stemmer at applikasjoner basert på en/få kjerner vil kjøre raskest på en A10-brikke, men faktumet er at mange viktige applikasjoner i dag er optimert for prosessorer med flere kjerner, noe som gjør mange av dagens toppmodeller svært responsive sammenliknet med iPhone 7 selv om an skulle tro det var snakk om mer dramatiske forskjeller basert på benchmark resultater. Du tar nok utgangspunkt i situasjonen som var for flere år siden, hvor utsagnet ditt gjerne hadde vært mer gyldig. Flere kjerner er fordelaktig til og med når utviklerne er late/inkompetente grunnet hvor effektivt det er med forskjellige typer kjerner i forskjellige situasjoner. Spill og nettlesere er utmerkede eksempler på applikasjoner som kan dra god nytte av flere kjerner med noen modifikasjoner. Den nye iPhone-modellen er rask, men ikke rask nok til at den er verd en oppgradering fra forrige generasjon, eller generasjonen før der igjen for den saks skyld. Galaxy S7/S6 og iPhone 6/6 Plus er, og vil nokså lenge være, relevante sammenliknet med den nye modellen. Kanskje enda mer relevante med tanke på pris og det faktumet at iPhone 7 er årets mest mangelfulle telefon. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 (endret) Det å ha en bra singlecore ytelse gjør at alle programmer som er cpu bound vil dra full nytte av økingen i hastighet. Et program må være spesielt kodet for å gjøre seg nytte av flere kjerner og det er det de langt fra de fleste applikasjoner som er. Et veldig godt eksempel på dette er ting som video koding slik dette eksempelet klart viser: https://youtu.be/iHSrQ3SzBHI?t=4m6s Det stemmer at applikasjoner basert på en/få kjerner vil kjøre raskest på en A10-brikke, men faktumet er at mange viktige applikasjoner i dag er optimert for prosessorer med flere kjerner, noe som gjør mange av dagens toppmodeller svært responsive sammenliknet med iPhone 7 selv om an skulle tro det var snakk om mer dramatiske forskjeller basert på benchmark resultater. Du tar nok utgangspunkt i situasjonen som var for flere år siden, hvor utsagnet ditt gjerne hadde vært mer gyldig. Flere kjerner er fordelaktig til og med når utviklerne er late/inkompetente grunnet hvor effektivt det er med forskjellige typer kjerner i forskjellige situasjoner. Spill og nettlesere er utmerkede eksempler på applikasjoner som kan dra god nytte av flere kjerner med noen modifikasjoner. Den nye iPhone-modellen er rask, men ikke rask nok til at den er verd en oppgradering fra forrige generasjon, eller generasjonen før der igjen for den saks skyld. Galaxy S7/S6 og iPhone 6/6 Plus er, og vil nokså lenge være, relevante sammenliknet med den nye modellen. Kanskje enda mer relevante med tanke på pris og det faktumet at iPhone 7 er årets mest mangelfulle telefon. Kan du vise til reele tilfeller hvor disse appene er kjappere enn iphone 6s? Eller enda bedre iPhone 7? Så en video hvor det ble lagt på effekter på et bilde i Photoshop, iphone 7 snurret rundt s7 edge eller var det note 7. Endret 22. september 2016 av UrgeLoL Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Til innlegget over, latterlig at disse problemene ennå eksisterer! Ja, er en syk verden vi lever i. 1 Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 22. september 2016 Del Skrevet 22. september 2016 Til innlegget over, latterlig at disse problemene ennå eksisterer!Ja, er en syk verden vi lever i.Enig, men ikke fordi disse problemene finnes på android! 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. september 2016 Del Skrevet 24. september 2016 (endret) Og som vanlig ikke noe mulighet for minnekort. Stort minus og stor pluss for de telefonene som har det. Hva skal folk med minnekort!? Du har helt rett. Ja, det er bare å bruke kr 1100 ekstra om man ønsker 96GB mer plass på mobilen enn basismodellen. Anses som småpenger om man først ønsker å kjøpe denne telefonen. Trenger ikke mulighet for å utvide lagringsplassen, bare å bruke nye kr 11000 på neste års modell for 256GB. Problemet med Android og minnekort etter min erfaring er at det er helt tilfeldig om apper og spill lagrer data internt eller på minnekortet. Kun et mindretall av nyere toppmodeller støtter såkalt "adoptable storage" og på min Samsung S7 Edge med 200 GB minnekort så har jeg støtt og stadig opplevd at internminnet går fullt selv om jeg har rundt 100 GB ledig på minnekortet. Jeg endte opp med å aktivere "adoptable storage" for halve minnekortet ved hjelp av adb-kommandoer men det fungerte sub-optimalt ved at eksempelvis om man avinstallerte en app som lå på minnekortet så ville Google Play gi feilmeldning (error 504) ved reinstallasjon helt til man formaterte minnekortet. Noe som er plagsomt om jeg fjerner en app eller spill for senere å angre. Om du derimot kun skal ha lyd, video og bilder på minnekortet så er det helt klart en billig og god løsning men jeg mener det bør fungere like bra til å øke lagringsplass for alt på mobilen og ikke bare det Android og/eller utviklerere mener bør få ligge på minnekortet. Så inntil dette blir bedre løst anser jeg stort internminne som den beste løsningen sammenlignet med middels internplass og stort minnekort som ikke lar seg utnytte fullt ut. Jeg ser helt klart fordelen ved minnekort som løsning om man er på et rimelig budsjett. Bruker iPhone 7 Plus med 256 GB nå i tillegg til S7 Egde'en og det er herlig å slippe å tenke på lagringsplass som den storbruker av det jeg er når jeg installer apps og spill, laster ned innhold osv. På S7'en må jeg som nevnt passe på at ting legger seg riktig og internminnet er rett og slett for lite for min bruk. Kan bekrefte dette ift. SGS7 og at selv WP/WM håndterte dette bedre selv om det ellers er en mindre funksjonell plattform. For ikke å snakke om fingeravtrykksensoren i SGS7 som bærer preg av "Apple har det så vi prøver også - fail" etter i lang tid å ha forsøkt å svartmale Apples innføring av dette. Må presisere at jeg ellers er veldig fornøyd med SGS7 i 6mnd nå men det er ingen tvil om at iPhone er kongen av å gjøre noe komplekst til enkelt og brukervennlig. Det å ikke legge til mer kompleksitet enn nødvendig ovenfor brukeren er en vanskelig kunst som Apple behersker bra. Dette sammen med designkvalitet og økosystemet har skapt den bunnsolide merkevaren alle andre misunner og derav bruker store deler av sin tid og energi på å snakke negativt om. Kan anbefale denne studien: https://www.pinterest.com/explore/jealous-people-quotes/ Men når det er sagt så mener jeg google chromecast er et av de beste produktene vi har sett siste årene. Snakk om å gå "all out" på å gjøre noe enkelt og brukervennlig samtidig som det koster en billig middag. Endret 24. september 2016 av Theo343 Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Men når det er sagt så mener jeg google chromecast er et av de beste produktene vi har sett siste årene. Snakk om å gå "all out" på å gjøre noe enkelt og brukervennlig samtidig som det koster en billig middag. Er det brukervennlig å tvinge brukeren til å bruke applikasjoner godkjent av Google? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 (endret) Jeg sa ikke at det var perfekt? At det er noen løsninger det ikke fungerer med, vel det gjelder vel så og si alt. Endret 25. september 2016 av Theo343 Lenke til kommentar
Aksor Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Siden jeg kjøpte min første og nylanserte iPhone i juli 2010 med nest høyeste lagringsopsjon så har prisene mer enn doblet seg for denne telefonen. Hvis noen har hatt tilsvarende lønnsutvikling i samme stilling de siste 6 årene vil jeg gjerne ha informasjon om hvor man sender CV. Vi snakker om godt over en dobling av pris for toppmodellen de siste 6 årene. Og ennå verre, selve doblingen har skjedd i løpet av et mye mindre tidsrom. Jeg betalte 5.500 for iPhone 5 ved lansering i 2012. EDIT: Noen historikkfeil rettet opp. Kanskje ei forklaring: Lenke til kommentar
Aksor Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Kanskje ei forklaring... 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 Forstår ikke hvorfor de ikke kan kjøre samme kamerateknologi på begge varianter. Ville gjerne hatt kameraet fra 7 pluss, men orker ikke den størrelsen på telefonen ellers. Det er vel ikke plass, antar jeg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Jeg leste deler av testen nå og har noen kommentarer til den: Makrobilder blir svært fine med iPhone 7-telefonene, og med omtrent samme nærgrense for både vanlig- og zoom-kamera kommer man enda nærmere. Svært godt kamera som også har optisk zoom Her har tek.no forvekslet begrepene tele og zoom. Denne telefonen har to kamera på baksiden med hvert sitt synsfelt (en såkalt normal og en tele) men ingen av de har optisk zoom og det kan heller ikke kalles for optisk zoom når man har to kamera uten zoom. Men siden de to kameralinsene har omtrent samme nærgrense kommer man også enda nærmere motivet sitt med makrofotografering. Fotobegreper (og foto generelt) er ikke tek.no sin sterke side lengre (det er mange år siden akam). Begge de to bak-kameraene har 6 linser hver, altså 12 til sammen. Ordet dere burde brukt er objektiv. Der hovedkameraet har f/1.8, må zoom-kameraet klare seg med f/2.8. Det vil dermed trenge litt mer lys for å gi de aller skarpeste bildene. Igjen, iPhone7 har ingen optisk zoom, kun digital og det er ikke begrenset til kun det ene kameraet. Dessuten er det ikke skarphet man taper ved f/2,8 (faktisk forventer jeg mer skarphet på f/2,8 enn på f/1,8), det er bildestøy man får ved å bruke mindre blendere som f/2,8. Bildestøy og skarphet er to forskjellige ting. Anbefaler som sagt så mange ganger før at dere tar dere et kurs i foto og teknisk fotokunnskap. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Det jeg egentlig kom hit til tråden for var for å kommentere en egenskap Tek.no har glemt å ta med i testen, nemlig portrett-foto-automanipulerings-funksjonen. Eller rettere sagt en funksjon som legger på et kunstig lag av uskarphet på det den tror er bakgrunn sånn at bildene skal emulere slike man får fra skikkelige kamera/objektiver med stor blenderåpning. Altså uskarp bakgrunn. Imaging resource har testet denne funksjonen og finner ut at den bommer ganske mye på hva den oppfatter som forgrunn og bakgrunn. Emuleringen gir altså en ganske kunstig effekt i mange tilfeller. Typiske snapshotere vil kanskje ikke legge merke til det, men de vil vel heller ikke bruke noe annet enn full auto så de vil neppe ha noen bilder å se etter defekter på heller. Mon tro når telefonbransjen finner ut at fotointeresserte mennesker er en betydelig brukermasse som ofte har godt med penger og er villige til å betale en del for telefoner som er rettet nettopp mot dem. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Hadde det ikke vært bedre om man fikk lov til å fotografere i RAW og kunne etterbehandle bildene til den effekten i stedet? Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Hadde det ikke vært bedre om man fikk lov til å fotografere i RAW og kunne etterbehandle bildene til den effekten i stedet?Ja det er jo en mulighet via tredjeparty apps. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Hadde det ikke vært bedre om man fikk lov til å fotografere i RAW og kunne etterbehandle bildene til den effekten i stedet? Jo, da får man i hvert fall muligheten til å styre selv hvor det skal være uskarpt og ikke. Det blir fortsatt en kunstig uskarpning, men man kan potensielt unngå de samme feilene som automatikken gjør, sånn som med gjerdet i eksempelbildene til Imaging Review. Mennesker har nok bedre intuisjon for hvor dypt i bildet ulike elementer er og dermed hvor mye uskarphet som skal legges til. Det krever en del kompetanse og erfaring å gjøre det på en troverdig og lekker måte. Råformat gjør at man slipper å jpeg-komprimere to ganger og dermed forsterke komprimeringsfeilene. Det holder med en. Med råformatet får man også mye bedre muligheter for å justere eksponering, hvitbalanse og en del andre ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg