Simen1 Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Dersom en kjøler ned disken litt (legger den i vinduskarmen) så fungerer faktisk disken i en time, så nå har jeg fått tatt backup av alt WD lager faktisk et par praktiske finesser i diskene sine (ute temp er ca 8 grader) Jeg hadde en disk som holdt på å ta kvelden. Den måtte jeg legge i ovnen en stund til forvarming før jeg fikk ut dataene. (Disken ble kanskje 70-80'C) Jeg fant ut dette fordi det begynnte med at disken ikke fungerte helt når PC'n var kald, men etter at PC'n hadde blitt varm nok så restartet jeg den og alt funket. Til slutt ville ikke disken selv når PC'n var skikkelig varm. Skulle tro at kondensen virkelig hadde tatt knekken på den, men men. Hvorfor det? Det er jo ikke sikkert de har så veldig fuktig luft i huset, og da blir det jo ikke kondens når disken taes inn i varmen. (Lufta kondenserer alltid på det kaldeste stedet) Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Hvor lenge garantien varer, er relativt uinteressant. En harddisk har forventet levetid på mer enn 5 år, så derfor gjelder kjøpsloven. Dette er ihvertfall ikke noe poroblem på Komplett, jeg har fått byttet harddisk som er eldre enn 2 år. Frabrikk garantien er 1 år på 2mb cache(BB) og 3år på 8MB cache(JB). Hva norsk lov sier er en annen sak. Skal du ha 5 års frabrikk garanti må du kjøpe blant annet Raptor diskene til WD. Poenget er at fabrikkgarantien ikke spiller noen rolle for forbrukeren i dette tilfellet. Hvis en harddisk er ment å vare vesentlig lenger enn 5 år, som den jo er, så har man fem års reklamasjonsrett etter Forbrukerkjøpssloven. Da spiller det ingen rolle om man har garanti fra produsent mot fabrikasjonsfeil som gjelder i ett eller tre år. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Som flere har nevnt her, er det kjøpsloven som gjelder. Har varen en forventet levetid på 5 år, har man 5 års reklamasjon + evt. garanti fra produsenten. Dvs. 5 år + 2 år for disken din = 7 år. Lenke til kommentar
MR_T Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 tja jeg vil si at levetiden på harddisk, avhenger av kvalitet på harddisken å hvorden den blir brukt. sparker man på harddisken å bruker den som fotball eller som strand vollyball så ikke forvent kjøps lov hjelp sitter harddisken fint inni pc'n å ikke blir misbrukt på noen måte så burden den var en stund. står pc'n på døgnet rundt 24/7 365 dager i året så vil livet til harddisken dø tidligere. mase faktorer spiller inne på livssyklusen til en harddisk MR_T Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Som flere har nevnt her, er det kjøpsloven som gjelder.Har varen en forventet levetid på 5 år, har man 5 års reklamasjon + evt. garanti fra produsenten. Dvs. 5 år + 2 år for disken din = 7 år. Dette er direkte feil. Garanti og reklamasjon løper samtidig og trenger ikke å ha de samme betingelsene. Garanti varer f.eks 1 år og innebærer kanskje gratis frakt el. etter produsentens egne regler. Ofte er garantien langt dårligere enn reklamasjon. f.eks kun bytte dersom disken er kjøpt retail eller kanskje kun dersom den har vært brukt i mindre enn x tusen POH (Power On Hours) Reklamasjon følger forbrukerkjøpslovens betingelser og er 5 år dersom varen er ment å vare lengre enn 5 år. Dvs. at vhis du kjøpte disken retail og det ikke har gått mer enn 1 år så er det billigste å benytte garantien (f.eks gratis frakt) og dersom du kjøpte den bulk eller det har gått mer enn 1 år så vil en reklamasjon gi det best rettigheter. Sjekk forbrukerkjøpsloven og produsentens garanti-vilkår for å få en bedre oversikt over hva som lønner seg. Lenke til kommentar
HuGo_ Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Ja. har hatt en del WD disker jeg også og de har klunka og lagd merkelige lyder så lenge jeg har hatt dem. Var egentlig litt redd for at de skulle ta kvelden men... Det har de da faktisk ikke gjordt. Lyden har forsvunnet igjen og kommet noen ganger.. men de lever ennå.. etter et godt år. Lurer på om WB diskene kommer til å få rykte på dårligere levetid.. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Årsaken til forvirringen er at "garantien mot produksjonsfeil" som en del produsenter gir, for en stor del er irrelevant for norske forhold. En del lite opplyste folk tror da at det ikke er noe å hente etter denne garantitiden, men det er det altså. Det er faktisk ulovlig å markedsføre noe med garanti når det ikke går ut over det som er lovpålagt reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 buskmann: for å presisere "går ut over det som er lovpålagt gjennom reklamasjonsretten". Det betyr at "garanti" MÅ gi enten lengre garantitid enn reklamasjonen ELLER bedre betingelser. Dvs. at en garanti på 1 år med bedre betingelser er gyldig. På samme måte er en garanti på 10 år med elendige betingelser også gyldig. Det er kun dersom "garantien" både er kortere enn reklamasjnsretten OG betingelsene er dårligere at de ikke får lov til å kalle det "garanti" i henheold til norsk lov. Lenke til kommentar
olaeirik Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Mine to IBM GXP60 serie døde i fjor og gud så surt det var å miste alt... I ettertid har jeg kjøpt Western Digital disker. Har nå en 80 gb, 200 gb og en 80 gb Samsung-disk. Denne er nesten 2,5 år nå! Alt funke helt flott! Innbiller meg at det er veldig smart å ha kjøling på diskene. Ser ut som disker som blir veldig varme ryker mye tidligere.. som f.eks med IBM diskene. Nå er jo også de beryktet for å ryke tidlig også da.. men vi kan jo spekulere i hvorfor? Kanskje fordi de blir så varme.. og dermed ryker? Fikk nemlig en annen IBM-disk i retur og denne har stått og gått i et kabinett i laaang tid nå.. med full kjøling på (enermax 80 mm vifte på full guffe). Nå er den kald på overflaten.. og alt ser bra ut! Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 selvfølgelig godt innepakket før den ble lagt i vinduet.... lot den ligge litt i normal romtemp etter det så faren for kondens skulle forsvinne. Men trikset fikk jeg av en som jobber med å ta backup av dataene til uheldige kontorfolk som opplever at disken dør. men han bruker frysern til å kjøle ned disken, så tror nok de tåler mer enn en tror. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 selvfølgelig godt innepakket før den ble lagt i vinduet.... lot den ligge litt i normal romtemp etter det så faren for kondens skulle forsvinne. Tror du har missforstått en del fakta ang. kondens. Innpakningen før du la den i vinduskarmen var helt unødvendig siden disken var varmere enn luften rundt den. Som kjent så kondenserer lufta på ting som er kaldere enn lufta og ikke omvendt. Når du tok disken tilbake inn i varmen er det noe fare for kondens, men kun dersom luftfuktigheta er så høy at duggpunktet er lavere enn temperaturen på disken. Normat er duggpunktet på -5 til +5 'C unntatt hvis du tørker klær eller har baderomsdøra åpen like etter at du har dusjet. Da er nok duggpunktet noe høyere. Altså var det sansynligvis liten fare for kondens. (særlig hvis det ikke dugget på innsiden av det kalde vinduet ditt.) Det å vente på at disken ble varm igjen før du testet den, virket kun mot sin hensikt. Poenget var jo å teste mens disken var kald, ikke vente til den var like varm som normalt igjen. (romtemperatur) Noen burde lagt ut en guide på OC.no om kondensfare og en liten forklaring på fenomenet, og fysiske forutsetninger for at kondens skal kunne oppstå. Alt for mange her inne aner lite og ingenting om kondens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå