Gjest medlem-329093 Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 (endret) Det har vært litt av en bratt tenkeprosess, men jeg har kommet frem til at NRK er surpomper som i likhet med deres uvillighet til å innføre farge-TV sendinger på 70 tallet eller når det var, "ikke har noen planer om" å sende i UHD i overskuelig fremtid. Og jeg har også kommet frem til at jeg er "forsteinet" i min oppfattelse og ergrelse over å måtte kjøpe UHD-filmer til 299 kroner stykket. Når jeg ser tilbake på HD-BluRay når det ble lansert, så kjøpte jeg jo like dyre HD-bluray plater som UHD er priset i dag. Og ja, jeg kjøpte BluRay spiller til over fem tusen kroner. Og UHD-TV er også relativt billig nå. Jeg skal slutte å være en bakstreversk fyr som ikke liker utvikling, og hiver meg på UHD-toget Jeg fant jo også ut at jeg har plass til en 65 tommer TV i bredden. Jeg trodde 50 var maks. Så, det jeg nå lurer på er om HDMI 2.0a eller 2.0b er påkrevd for å spille av UHD blurays i HDR 10-Bit, eller om jeg kan gå for en TV med HDMI 2.0 Er det noen som vet det? Redigert: Fant ut at man må ha HDMI 2.0a ihvertfall, i følge lydogbilde.no http://www.lydogbilde.no/nyheter/tv/guide-til-arets-nye-tv-modeller "Når sant skal sies, har noen av de beste TV-ene på markedet hatt evnen til å vise HDR en stund allerede. De første HDR TV-ene ble lansert på CES-messen i januar 2015. Problemet frem til nå har vært mangelen på en skikkelig standard. Men så sent som i desember 2015 kom TV-bransjen frem til et sett spesifikasjoner de kunne være noenlunde enige om: Ultra-HD Premium. Bak Ultra HD Premium-standarden ligger en rekke krav som TV-en må oppfylle for å kunne være en vaskeekte HDR-TV. Aller viktigst er kravet til lysstyrke og kontrast, som må være 1000 nits eller mer for en LCD-TV, mens en OLED-TV kan nøye seg med 540 nits eller mer for å oppfylle de samme kravene. Utover det må ha skjermen være i stand til å vise et visst fargespekter (90% av DCI P3 fargerommet) og støtte den nyeste HDMI-standarden 2.0a." men er det noe poeng i å kjøpe TV med HDMI 2.0b ? Endret 18. september 2016 av medlem-329093 Lenke til kommentar
samco Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Det har vært litt av en bratt tenkeprosess, men jeg har kommet frem til at NRK er surpomper som i likhet med deres uvillighet til å innføre farge-TV sendinger på 70 tallet eller når det var, "ikke har noen planer om" å sende i UHD i overskuelig fremtid. Og jeg har også kommet frem til at jeg er "forsteinet" i min oppfattelse og ergrelse over å måtte kjøpe UHD-filmer til 299 kroner stykket. Når jeg ser tilbake på HD-BluRay når det ble lansert, så kjøpte jeg jo like dyre HD-bluray plater som UHD er priset i dag. Og ja, jeg kjøpte BluRay spiller til over fem tusen kroner. Og UHD-TV er også relativt billig nå. Jeg skal slutte å være en bakstreversk fyr som ikke liker utvikling, og hiver meg på UHD-toget Jeg fant jo også ut at jeg har plass til en 65 tommer TV i bredden. Jeg trodde 50 var maks. Så, det jeg nå lurer på er om HDMI 2.0a eller 2.0b er påkrevd for å spille av UHD blurays i HDR 10-Bit, eller om jeg kan gå for en TV med HDMI 2.0 Er det noen som vet det? Redigert: Fant ut at man må ha HDMI 2.0a ihvertfall, i følge lydogbilde.no http://www.lydogbilde.no/nyheter/tv/guide-til-arets-nye-tv-modeller "Når sant skal sies, har noen av de beste TV-ene på markedet hatt evnen til å vise HDR en stund allerede. De første HDR TV-ene ble lansert på CES-messen i januar 2015. Problemet frem til nå har vært mangelen på en skikkelig standard. Men så sent som i desember 2015 kom TV-bransjen frem til et sett spesifikasjoner de kunne være noenlunde enige om: Ultra-HD Premium. Bak Ultra HD Premium-standarden ligger en rekke krav som TV-en må oppfylle for å kunne være en vaskeekte HDR-TV. Aller viktigst er kravet til lysstyrke og kontrast, som må være 1000 nits eller mer for en LCD-TV, mens en OLED-TV kan nøye seg med 540 nits eller mer for å oppfylle de samme kravene. Utover det må ha skjermen være i stand til å vise et visst fargespekter (90% av DCI P3 fargerommet) og støtte den nyeste HDMI-standarden 2.0a." men er det noe poeng i å kjøpe TV med HDMI 2.0b ? 2.0b har ikke kommet enda ingen nyheter fra ifa 2016 om b Lenke til kommentar
Nortonis Skrevet 28. september 2016 Del Skrevet 28. september 2016 Ok Jeg har 2.0b på mitt skjermkort (AMD RX 460) 2.0a trenger man om man skal spille 4k med HDR i 60fps, noe som noen demoer og muligens HFR (hig frame rate) som noen 4k filmer mulighens kommer med etter hvert. Mitt nye tv fra samsung har vel HDMI 2.0 etter jeg husker (UE65KS8005) Du trenger kun HDMI 2.0 for og spille av 4k filmer med HDR sånn som de er nå Noe jeg også har lest er at man kan oppgradere Firmware på HDMI 2.0 til 2.0a osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå