Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fikse vindu uten å bytte den samt andre råd videre?

Anbefalte innlegg

Hei, var på telenor arena i dag å spurte sinna snekkeren (otto robsahm)

IMG_1045.jpg

Som dere ser her må jeg ha denne ute for å kunne låse vinduet i låsestilling.

Ellers får jeg kun brukt det ytterste hakket.

Selv han foreslo å scru bedre fast skruene (T25) i vinduet, men fant ut det har lite betyding.

Så jeg lurer på er det noen her som er bedre en han å gi råd?

En annen ting jeg lurer på angående lister anbefaler han å male alt fordi å male kun der hvor det er riper\malingen faller av løser ikke problemene på langt sikt. Samt blir dårlig resultat.

Fant ut der man måtte bruke en såkalt grunning men han kalte det noe annet for å ungå fett, hvis man vil male uten malingen vil falle av.

Man helst skal male mellom 10-15 grader (Ikke sol\regn)

Utvendlig sa han det er viktig å ikke male 15 strøk på mur ellers får ikke mur puste fordi malingen vil falle av.

Hvis noen kjenner til hvordan man bør male hvit hylleplate\

http://www.biltema.no/no/Bygg/Oppbevaring/Oppbevaring-hyller/Hylleplate-hvit-2000022892/

Da slike plater kan brukes til f.eks reprasjon av skap\kommoder etc.

Men å male på annet en tre sitter malingen dårlig og trøker dårlig.

Siden jeg vet etter epost kontrakt med otto har han ikke bedre tid å følge opp dette.

Så jeg må håpe det finnes flere som han som er villige å gi råd her. Da å få noen å gjøre dette fort koster 1000 kr timen men koster ingen ting å gjøre det selv. Største problem med slik tåler dårligere å stå på bad da oljebasert malingen tåler vann bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, var på telenor arena i dag å spurte sinna snekkeren (otto robsahm)

IMG_1045.jpg

Som dere ser her må jeg ha denne ute for å kunne låse vinduet i låsestilling.

Ellers får jeg kun brukt det ytterste hakket.

Selv han foreslo å scru bedre fast skruene (T25) i vinduet, men fant ut det har lite betyding.

Så jeg lurer på er det noen her som er bedre en han å gi råd?

Det vil hjelpe om du forklarer litt bedre hvem "denne"er, hvor den sitter og hva hensikten er. Hva det siste hakket er, og hvor det er.

Et litt mer informativt hadde også vært til nytte. Som det er har jeg problem med å forstå hva som er opp, ned, ute inne, vegg, gulv eller tak.

Jeg er ikke sikker på hva du spør om, men dersom det har med å lukke et vindu, hadde produsent og typebetegnelse på vinduet vært nyttig.

Lenke til kommentar

Finner lite informasjon annet det er svensk.

http://www.elitfonster.se/fonster-altandorrar/elit-original-tra/vridfonster/

Er det nærmeste som ligder bare ca halvparten så stort.

http://www.sis.se/byggnadsmaterial-och-byggnader/byggnadsdelar/d%C3%B6rrar-och-f%C3%B6nster/ss-818103

Det sies ikke så mye om modell nummer men eneste som er enkelt tilgjengelig informasjon.

Huset er svensk standard i norge.

Lenke til kommentar

Hører "denne" i det hele tatt hjemme der, har "denne" vært montert der før?

Hvor ikke bare la den være av?

Dersom det er en del av låsemekanismen (f.eks. Montert i karmen) bør den jo være på plass siden dette har med sikkerhet å gjøre. Har man barn i huset og det er 3 etasjer ned så er det greit at alt er i orden.

Men det var vanskeligt å se på bildet hvr denne delen hører hjemme. Skulle jeg tippe så skal den kanskje være montert i karmen, men vanskeligt å se når vinduet er lukket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hører "denne" i det hele tatt hjemme der, har "denne" vært montert der før?

Hvor ikke bare la den være av?

Ja den hører til der ja, gjør kanskje ikke noe hvis den er av om sommeren men om vinteren kan jo tre særlig furu utvide seg da kan vinduet i verstefall må byttes. Særlig fukt\vann blir til is og is utvider seg.

Kan også bekrefte jeg har mye fuktighet i verste fall 50% hvis jeg ikke har vindu åpen i lenge tid og bruker luftavfukter men ofte er det mellom 40-45% ellers. Dog måt med kineseisk prosjektor så den kanskje ikke er 100% nøyaktig, men vet ofte bør fukten ligge på rundt 30-40% i normalt soverrom.

Henter fra:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1740561&do=findComment&comment=23470096

I min leilighet så er det også fukt"problemer" og det er mest sannsynlig fordi det er eldgamle vinduer som drar inn for mye luft fra utsiden så luftfuktigheten blir den samme som ute hvis jeg ikke bruker avfukter. Den første stunden ble saken full (4-5liter ca) et par ganger om dagen, etter en del dager så ble den full 1 gang om dagen og til slutt nå i sommer så ble den full 1 gang i uka eller mindre. Nå kommer høsten og den blir full ca 2 ganger i uka.

At det er mugg der er pga at det har vært fuktig for lenge, eneste utvei i forhold til muggen er å få fjernet den da det fortsatt blir litt "muggstøv" før du får tørket skikkelig, tørrere enn det fuktigheten bør ligge på til normalt, og få malt over etter en skikkelig skrubb.

Hvis det ikke har gått så langt at det har blitt råte i veggene eller at veggene "suger inn vann" så er det ikke et stort problem. Bare veldig irritabelt og unødvendig.

Så noen kan bevise å bytte vinduer løser problemet? Særlig om vinteren?

Egentlig hadde jeg tenkt å vente å bytte vindu før nødvendig men hvis noen har har gode bevis det er god invistring på strømbruk bli kvitt fuktproblemer med 3 lag glass så kan jeg vurdere det. Da det må gjøres om sommeren før tempraturen blir alt for kaldt.

Nå er bildet jeg tok lengere opp i riktig vingel.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...