Gå til innhold

Hva med underklokking?

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen! :cool:

Har den siste tiden undersøkt diverse muligheter for støydemping.

(se tråden Generelle tips for støydemping i støydempingskategorien)

I tillegg til de vanlige tiltakene beskrevet der, har jeg vært inne på idéen om å underklokke CPU, og samtidig redusere Vcore, for å minimalisere behovet for vifte på CPU kjøler. Blir kanskje litt som å "banne i kjerka" dette her, men jeg håper likevel dere overklokkere er villige til å dele deres kunnskap om prosessorer og hovedkort med en som ikke er så opptatt av ytelse.

Først en oversikt over maskinen min slik den er nå:

Hovedkort: Abit KT7A (ikke RAID, ikke v1.3)

Prosessor: AMD Athlon 850MHz (Thunderbird)

Minne: 512MB (2x256MB TwinMOS PC-133 sdram 7-7.5ns)

Skjermkort: Sapphire Radeon 9200 Atlantis 128MB DDR

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.7 120GB 8MB cache (ST3120026A)

Annet: lydkort, nettverkskort, CD-ROM, diskettstasjon

Kommer uansett til å bestille støydempet kasse (Antec Sonata), kabinettvifter, passiv kjøler til North Bridge (Zalman ZM-NB32J), samt ny kjøler til CPU (high-end kjøler fra Alpha, ThermalRight eller Swiftech, avhengig av hva som passer best på KT7A hovedkortet).

Underklokkinga jeg planlegger er følgende:

På det gode, gamle KT7A kortet vil jeg forsøke en AMD Athlon XP2500+ Barton (AXDA2500DKV4D). Dette høres sikkert sprøtt ut, og noen av dere lurer kanskje på om det i det hele tatt er mulig. Denne tråden på OC Forums (www.overclockers.com) har svaret.

Min teori om hvordan dette kan gjøres:

Dersom produktkoden for Barton er tilsvarende som for Thoroughbred, er nevnte Barton CPU ment å kjøre på 1833MHz, 1.65V og med 333MHz bus.

Dette er double data rate bus: 333 / 2 = 166.5MHz

Multiplier (denne er som kjent låst): 1833 / 166.5 = 11x

På mitt Abit KT7A har jeg to muligheter:

1) Kjøre med 133MHz bus, som gir 11x133 = 1463MHz CPU hastighet

2) Kjøre med 100MHz bus, som gir 11x100 = 1100MHz CPU hastighet

Begge deler vil gi bedre CPU hastighet enn min nåværende 850MHz T-bird. I tillegg vil jeg nyte godt av 256kB ekstra L2 cache (Barton har 512kB).

Alternativ 1 vil gi mer ytelse, men også mer varme enn alternativ 2, men i begge tilfeller vil jeg få en rimelig kjølig CPU, siden jeg uansett kan redusere Vcore i tillegg.

I begge tilfellene vil jeg kunne kjøre minne på 133MHz, slik jeg gjør nå.

Jeg behøver ikke modifisere noe av utstyret, men må kanskje ha en modifisert BIOS for å få utnytta nye funkskjoner i Barton (SSE, 512kB cache etc).

Dette er min teori, og jeg har ingen anelse om det faktisk lar seg gjennomføre i praksis. Derfor ville jeg sette pris på om noen av dere guruer ville si hva dere mener om denne idéen, og komme med rettelser dersom noe av det jeg skriver her er helt feil. Annen relevant info og forslag er også glimrende.

På forhånd takk for "input"! Gleder meg til å følge denne tråden! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under klokking / volting fungere helt glimmrende i mitt tilfelle..

Har en AMD XP 2100+ T-b som jeg har satt til 1400Mhz og 1.3 Volt i Bios på fil serveren min.

Fungere helt ypperlig og holder seg rimelig kjølig selv under full load. Kjølt av en AMD retail HS med Papst vifte som går på 5volt og blåser så vidt ;)

Den har fremdeles også rimelig god ytesle. Og siden AMD kan justere MP mister man ikke dyrebar minne båndbredde.

-P-

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar
Under klokking ig volting fungere helt glimmrende i mitt tilfelle..

Har en AMD XP 2100+ T-b som jeg har satt til 1400Mhz og 1.3 Volt i Bios på fil serveren min. Fungere helt ypperlig og holder seg hkjølig selv med en vifte som går på 5volt og blåser så vidt ;)

Takker for input, Pritorian! Har bestillt CPU (Athlon XP2000+ Thoroughbred) i helga, så da er det bare å vente på pakke i posten! Kommer forhåpentligvis i morgen! ;)

Lenke til kommentar

Da var maskinen underklokket gitt... og vanskelig var det heller ikke...

Hovedkort: Abit KT7A (v1.0-1.2, ikke RAID)

BIOS versjon: n7

CPU: AMD Athlon XP2000+ (Thoroughbred A, AXDB2000DUT3C)

Første forsøk på oppstart stoppet med en feilmelding, like etter "detecting IDE devices" var ferdig. Inn i BIOS oppsettet, endre multiplier og FSB til noe XP2000+ kan bruke, lagre endringer, og maskinen booter direkte inn i Windows XP. Ingen problemer, selv om jeg nå har "Unknow CPU Type" på 1,25GHz! Alt ser ut til å fungere utmerket godt! :)

Innstillinger/hastighet:

FSB: 2x100MHz (200MHz data rate)

CPU: 12.5x100MHz = 1250MHz

Core voltage: 1.60V (standardverdien, skal forsøke undervolting)

Utrolig at et så gammelt kort takler en såpass ny prosessor. Bekrefter vel bare at KT7A kortet er sinnsykt bra! ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde en av maskinene mine i stuen en periode for å kjøre DVD og MP3.

KT7A og 1,33 Tbird gikk på 700MHz og 1.1 volt. Da kunne jeg ta av prosessorviften og ha en load temp på 48 grader. Det var en stille PC med god ytelse... Dønn stabil var den også.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke poenget med å underklokke, fordi delene er jo lagd for å minst kjøre standard! Har du godkjent kjøling skal det ikke være vits, da er det i så fall garanti/reklamasjons sak.

Støydemping er hele poenget. Ved å underklokke/undervolte CPU, kan du kanskje klare deg med vesentlig mindre kjøling enn "godkjent kjøling". I de fleste tilfeller kan du redusere hastigheten på vifta. I ekstreme tilfeller vil du kanskje kunne fjerne vifta helt. Kjøper du en monster-kjøler (i 500g vektklassen) vil behovet for vifte reduseres ytterligere. :cool:

Lenke til kommentar

Har nå underklokka min Athlon XP2000+ til 1250MHz (2x100MHz FSB), og undervolta til 1.25V. Har ikke kjørt noen skikkelig test foreløpig, men har hatt Prime95 gående i 4 timer, sammen med mIRC og Internet Explorer, og så langt virker alt veldig lovende. CPU temp er nå 40 grader (ved 100% load), og temp inne i kassa ligger på 30 grader. Harddisk temp er 38 grader.

Oversikt over systemet:

Abit KT7A (v1.0-1.2, ikke RAID)

AMD Athlon XP2000+ @1250MHz

Kjøleren er en GlacialTech Igloo 2310, hvor jeg har byttet ut orginalvifta med fanadapter og Papst 80mm vifte.

Jeg kan bare si meg meget fornøyd med resultatet, og begynne å glede meg til enda lavere temperatur med ny kjøler og bedre luftgjennomstrømning i kassa! :thumbs:

Lenke til kommentar
hvor lenge de varer har ingenting med saken å gjøre....

en prosessor byttes ut etter 3-6 år uansett!

Ikkje hos folk som har filservere oppe, da finner du alt fra nye spreke maskiner, til gamle, utslitte Pentium'er på 100 mhz som ligger å støver under senga..

En gammal PC kan brukast til masse sjøl om den berre har 100mhz og 32mb ram ;)

Lenke til kommentar

Det er en fordel om man kan beholde så mye som mulig av FSB hastigheten, så jeg ville først og fremst gått for multiplieren, men det enkleste er jo å bare stille maskinen inn på Athlon 700?

Grunnen til at du kan sette ned volten når du klokker ned er at prosessoren naturlig nok ikke trenger yte så mye på en lavere klokkefrekvens. Trenger den ikke yte så mye, trenger du heller ikke fore den mye. Omtrent som mennesker, ligge på latsiden sjerper ikke appetitten slik fjellturer gjør :D

Lenke til kommentar
hva er det som minsker varme mest, fsb eller multipier? (mener mhz)

og hva er det som gjør at man kan undervolte mest?(mener her også mhz)

Det er vel reduksjonen i CPU'ens klokkehastighet som reduserer varmeutviklinga, og dette kan gjøres både ved å sette ned FSB og/eller endre multiplier. Problemet med nye Athlon XP prosessorer er jo at multiplier er låst, og at ingen (så langt jeg vet) har funnet ut hvordan man låser den opp igjen.

Uansett tror jeg reduksjon i core voltage reduserer temperaturen mer enn underklokkinga. Hvis man tar min CPU som eksempel:

Orginal hastighet: 1,66GHz

Orginal core voltage: 1,60V

Dersom du underklokker til 1GHz, men fortsetter å kjøre 1,60V core voltage, så vil antagelig ikke temp gå ned noe særlig. Men dersom du også undervolter maks, så vil du nok se at den blir kjøligere med en gang.

Det kan jo også være en ide å forsøke undervolting selv om man ikke underklokker. Kan jo hende CPU kan kjøre stabilt på lavere core voltage enn det som er spesifisert. Dette vil kunne variere fra CPU til CPU, siden det uansett er små forskjeller i produksjonen for hver enkelt CPU. Noen krever kanskje spesifisert core voltage, mens andre kan klare seg med noe lavere.

Man må bare stille ned core voltage litt og litt, og teste for hver gang at maskinen er stabil. Du ødelegger ikke CPU med dette. Det verste som kan skje er vel at man må resette CMOS (dersom maskina ikke booter i det hele tatt), for å igjen komme inn i BIOS og sette opp core voltage igjen.

Lenke til kommentar
hva er det som minsker varme mest, fsb eller multipier? (mener mhz)

og hva er det som gjør at man kan undervolte mest?(mener her også mhz)

FSB eller multiplier påvirker varmeutviklingen i liten grad, det som må til får å få merkabare utslag er å senke Vcore spenningen.

Men får å kunne senke Vcore må ofte FSB/multiplier også senkes for å få et stabilt system.

NB! Et tips til kjølig CPU er de nye Duron 1400/1600. Min 1400 gikk originalt på 1,5V Vcore, og utviklet lite varme (ca 30 - 35 grader idle med "billig" kjøleribbe) Dessuten så yter disse meget godt, faktisk bedre enn Celeron 2,6 Ghz :w00t: (i tillegg så klokker de godt også) :yes:

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...