Gå til innhold

Kan endre bilbransjen totalt: Diesel kan være historie


Anbefalte innlegg

Seriøst: Det finnes ingen garanti for, og ingen kunnskap om pr i dag, at ikke diesel igjen blir det overlegent reneste drivstoffet om noen år. Samtidig ligger det ingen stor fremtid i at biler skal lastes opp med tonnevis av miljøfarlige batteripakker i noen særlig grad i mange år fremover.

 

Sånn reint bortsett frå at det er meir miljøgifter i ein full bensintank enn i ein batteripakke, meiner du? Ein batteripakke er i det minste lett å plukke opp og resirkulere. Bensin som har rent ut av tanken er ikkje det. Den er berre usynleg, akkurat som dei miljøfarlege gassane som vert produsert når bensin vert brukt på vanleg måte. Batteri produserer ingen miljøgifter når dei vert brukt slik dei er tenkt.

 

Batteribiler vil sannsynligvis bli forbudt om en del år. I Singapore har myndighetene allerede diskutert saken.

 

Var det i 2009 dei diskuterte eit forbod? Det vart det ikkje noko av. Tvert imot. Sidan 2011 har Singapore marknadsført seg for alskens prøveprosjekt med elektriske bilar, både bildeling og autonome elekrtiske bilar som skal kunne flytte folk frå A til B utan sjåfør.

 

Både India, Austerrike og Nederland har fastsett konkrete tidspunkt for når dei skal forby sal av eksosbilar. Med "en del år" meiner du kanskje "når vi har autonome flygande elektriske drosjar som plukkar opp folk og set dei av der dei skal raskt og effektivt, og ingen lenger vil betale for vedlikehald av vegar"? Det er i alle fall 100% sikkert at fossile drivstoff vert forbode lenge før elektriske køyrety, og dei fleste land har innført ulike incitament for å få folk til å skifte frå eksosbil til ein meir miljøvennleg batteribil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seriøst: Det finnes ingen garanti for, og ingen kunnskap om pr i dag, at ikke diesel igjen blir det overlegent reneste drivstoffet om noen år. Samtidig ligger det ingen stor fremtid i at biler skal lastes opp med tonnevis av miljøfarlige batteripakker i noen særlig grad i mange år fremover. Batteribiler vil sannsynligvis bli forbudt om en del år. I Singapore har myndighetene allerede diskutert saken.

 

Dersom man sammenligner f, eks Norge med den mest moderne delstaten i Brasil, så finnes det null restriksjoner på noe som helst i Santa Catarina som har med drivstoff å gjøre. Det er også null restriksjoner på oppvarming av husene. Delstaten kan ha en sur vinter. Det er også nesten ikke restriksjoner på utslipp fra industrien. Allikevel er gjennomsnitt levealder i Santa Catarina like høy som i Norge.

 

Til og med delstaten og storbyen Sao Paulo har nesten like høy levealder som i Norge. I byen Sao Paulo med over 21 millioner mennesker er det helt andre ting enn drivstoff i bilparken som trekker ned levealderen med noe over et år sammenlignet med Norge, selv om bilparken bruker snart 50 % av drivstoffet på å vente på grønt lys. Til og med middeltemperaturen i Brasil har gått ned de siste årene.

 

Det er faktisk bare en 4-5 land i EU med alle sine bil og utslippsrestriksjoner som har en hårfin høyere levealder enn delstaten Santa Catarina i Brasil.

 

i Europa og Norge dør nå folk i stadig større antall av restriksjoner som gir angst og depresjon pga alt miljøhysteriet.

 

Ifølge delstatens egen hjemmeside(?) http://www.santacatarinabrasil.com.br/en/qualidade-de-vida/ så er gjennomsnittlig levealder 73,7 år?

Og kilde på at stadig flere dør av restriksjonsangst? Posten din har mange mildt sagt underlige påstander.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Seriøst: Det finnes ingen garanti for, og ingen kunnskap om pr i dag, at ikke diesel igjen blir det overlegent reneste drivstoffet om noen år. Samtidig ligger det ingen stor fremtid i at biler skal lastes opp med tonnevis av miljøfarlige batteripakker i noen særlig grad i mange år fremover.

Sånn reint bortsett frå at det er meir miljøgifter i ein full bensintank enn i ein batteripakke, meiner du? Ein batteripakke er i det minste lett å plukke opp og resirkulere. Bensin som har rent ut av tanken er ikkje det. Den er berre usynleg, akkurat som dei miljøfarlege gassane som vert produsert når bensin vert brukt på vanleg måte. Batteri produserer ingen miljøgifter når dei vert brukt slik dei er tenkt.

 

Batteribiler vil sannsynligvis bli forbudt om en del år. I Singapore har myndighetene allerede diskutert saken.

Var det i 2009 dei diskuterte eit forbod? Det vart det ikkje noko av. Tvert imot. Sidan 2011 har Singapore marknadsført seg for alskens prøveprosjekt med elektriske bilar, både bildeling og autonome elekrtiske bilar som skal kunne flytte folk frå A til B utan sjåfør.

 

Både India, Austerrike og Nederland har fastsett konkrete tidspunkt for når dei skal forby sal av eksosbilar. Med "en del år" meiner du kanskje "når vi har autonome flygande elektriske drosjar som plukkar opp folk og set dei av der dei skal raskt og effektivt, og ingen lenger vil betale for vedlikehald av vegar"? Det er i alle fall 100% sikkert at fossile drivstoff vert forbode lenge før elektriske køyrety, og dei fleste land har innført ulike incitament for å få folk til å skifte frå eksosbil til ein meir miljøvennleg batteribil.

 

Jeg ser på TV-nyheter fra Singapore nesten hver dag..

 

 

Begynner å bli ganske så lei at selvgode representanter for den rike hvite vestlige rasen som utgjør en stadig mindre andel av befolkningen i verden, trur de skal diktere flertallets vilje. Det kan ta slutt pokker så fort om en generasjon eller to.

 

Ja, jeg er ganske sikker på at batteribiler blir et forbudt fremdriftsmiddel i biler generelt innen en 10-15 år. Totalt sett er batteribiler det mest forurensende transportmidlet som noen gang er oppfunnet. Går ut i fra at batterifremdrift bare vil bli lovlig for handicappede og i droner i fremtiden.

 

Det finnes pr i dag og godt inn i fremtiden, ikke noe som konkurrerer med spesielt bensin som fremdriftsmiddel. Miljømessig er ikke noe annet i dag en gang nær i å konkurrere med bensin.

Dessverre har klimahysteriet ført til at man blander alskens giftige bioprodukter inn i bensinen. De siste årene har jeg stadig oftere kjent stanken fra avfallsstoffene i bioproduktene myndighetene tvinger bensinprodusenteten til å blande i bensinen. Spesielt i lange tunneler på vestlandet reagerer stadig flere på etanolen som blandes i bensinen.

 

I land som har brukt bioprodukter som drivstoff fylles sykehusene opp av ettervirkningene av disse stoffene. Mange har måttet selge husene sine og flyttet fra områder med mange etanolbiler pga at de blir syke. Her kan du følge med mediene i Brasil. Har selv vært med å flytte i Brasil pga av for mye avfallsstoffer av etanol i luften.

 

Pr i dag finnes det vel fossile resurser for enkelt å produsere bensin, diesel og gass i flere hundre år... og det er vel der man vil havne etter å ha nøytralisert den selvgode rike delen av vesten.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Ja, jeg er ganske sikker på at batteribiler blir et forbudt fremdriftsmiddel i biler generelt innen en 10-15 år. Totalt sett er batteribiler det mest forurensende transportmidlet som noen gang er oppfunnet.

 

Sei meg, har du nokon gong sett utanfor foliehatt-nettsidene dine for ein realitetssjekk? Kanskje du skal stå i ei garasje med ein bil frå 1970 som går på tomgang med blybensin i eit par timar, so står eg i ei garasje saman med ein elbil i nokre timar, so ser vi kven som er ved best helse når vi kjem ut?
Lenke til kommentar

 

 

Seriøst: Det finnes ingen garanti for, og ingen kunnskap om pr i dag, at ikke diesel igjen blir det overlegent reneste drivstoffet om noen år. Samtidig ligger det ingen stor fremtid i at biler skal lastes opp med tonnevis av miljøfarlige batteripakker i noen særlig grad i mange år fremover.

Sånn reint bortsett frå at det er meir miljøgifter i ein full bensintank enn i ein batteripakke, meiner du? Ein batteripakke er i det minste lett å plukke opp og resirkulere. Bensin som har rent ut av tanken er ikkje det. Den er berre usynleg, akkurat som dei miljøfarlege gassane som vert produsert når bensin vert brukt på vanleg måte. Batteri produserer ingen miljøgifter når dei vert brukt slik dei er tenkt.

 

Batteribiler vil sannsynligvis bli forbudt om en del år. I Singapore har myndighetene allerede diskutert saken.

Var det i 2009 dei diskuterte eit forbod? Det vart det ikkje noko av. Tvert imot. Sidan 2011 har Singapore marknadsført seg for alskens prøveprosjekt med elektriske bilar, både bildeling og autonome elekrtiske bilar som skal kunne flytte folk frå A til B utan sjåfør.

 

Både India, Austerrike og Nederland har fastsett konkrete tidspunkt for når dei skal forby sal av eksosbilar. Med "en del år" meiner du kanskje "når vi har autonome flygande elektriske drosjar som plukkar opp folk og set dei av der dei skal raskt og effektivt, og ingen lenger vil betale for vedlikehald av vegar"? Det er i alle fall 100% sikkert at fossile drivstoff vert forbode lenge før elektriske køyrety, og dei fleste land har innført ulike incitament for å få folk til å skifte frå eksosbil til ein meir miljøvennleg batteribil.

 

Jeg ser på TV-nyheter fra Singapore nesten hver dag..

 

 

Begynner å bli ganske så lei at selvgode representanter for den rike hvite vestlige rasen som utgjør en stadig mindre andel av befolkningen i verden, trur de skal diktere flertallets vilje. Det kan ta slutt pokker så fort om en generasjon eller to.

 

 

 

Bedre en selvgode representanter for uvitenskaplige tøvepåstander ihvertfall...

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, jeg er ganske sikker på at batteribiler blir et forbudt fremdriftsmiddel i biler generelt innen en 10-15 år. Totalt sett er batteribiler det mest forurensende transportmidlet som noen gang er oppfunnet.

Sei meg, har du nokon gong sett utanfor foliehatt-nettsidene dine for ein realitetssjekk? Kanskje du skal stå i ei garasje med ein bil frå 1970 som går på tomgang med blybensin i eit par timar, so står eg i ei garasje saman med ein elbil i nokre timar, so ser vi kven som er ved best helse når vi kjem ut?

 

 

Sett i gang Sivert, godta utfordringen! Og skulle det bli litt ugreit å puste der du sitter i garasjen med en forbrenningsmotor putrende ved siden av deg, tenk på at Sturle nok har det verre i sin garasje. Tross alt så er jo et elbilbatteri laget på konsentrert forurensing og ladet med strøm fra det skitneste kullkraftverket i Polen. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Å kvitte seg med diesel i personbiler høres ut som en god plan. Det er bare å forby nybilsalg av diesel-personbiler umiddelbart.

Hvorfor skal vi gjøre det? Diesel har normalt lavere CO2 utslipp enn sammenlignbare biler med bensinmotor, særlig for større biler. Utslipp av CO2 er den store stygge ulven som påvirker mennesker over hele verden i mange, mange mange år fremover. NOx utslipp derimot er problematisk her og nå, men er en langt enklere problematikk å løse, og vil ikke ha samme langtidsvirkninger.

 

Fordi det støver, stinker, bråker, har lav energieffektivitet og NOx er søppel på alle vis. Vi har eldrift tilgjengelig, la oss gå for det som er og blir fremtiden.

Lenke til kommentar

 

Jeg har lest om totakterens comeback siden 80-tallet, så jeg regner ikke med at det skjer. På papiret kan du tegne mange fantastiske konstruksjoner, men kombinasjonen av tekniske utfordringer og (antatt) skepsis blant forbrukerne setter nok en stopper for produktet. I 2016 er det rett og slett ikke plass til denne typen forbrenningsmotorer.

 

Ikke? De beste og mest moderne utenbordsmotorene er 2-taktere.

Bokser med stempel i stempel konfigurasjon må da gå and å lage med magnetspole der veiva pleier å vere. Eller vil man få problemer med for dårlig dynamikk.

Tengte det bare som en liten rekkeviddeforlenger. Selvsagt med litt høgtemperatur spillvarme vinterstid.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 Problemet for Renualt, hjemmekonkurrent Peugeot og en rekke andre europeiske bilprodusenter, er at de har investert store summer i å utvikle dieselmotorer. 

 

Ja, stakkar. Det burde de kanskje latt være, siden de lenge har visst at de egentlig ikke klarer å oppfylle utslippskravene?

De oppfyller utslippskravet. Det som er problemet er at det er kun dette de oppfyller. Når motorer kjøres normalt er utslippene mye høyere. Når kjøresyklus endres må bilfabrikantene gjøre avgas ren også ved normal bruk. Det betyr at eksos resirkulering må brukes hele tiden og at eurea må injekseres kontinuerlig. Dette betyr at ny teknikk må utvikles for at diesel motoren skal kunne gå rent ved høy belastning og ved lave temperaturer. Dette blir fort uforholdsmessig dyrt.

 

 

Jeg håper du har fått med deg at omtrent samtlige bilprodusenter er blitt tatt i massivt juks, for å lure testene som skulle sikre at de overholdt utslippskravene? Så nei, de har ikke oppfylt utslippskravene for fem øre.

De har ikke "lurt" testene! Testene er helt reelle og utført etter boka. Problemet er at de som har laget testspesifikasjonene trodde (?) at testresultatene skulle gjenspeile utslippene ved normal kjøring.

Lenke til kommentar

 

Seriøst: Det finnes ingen garanti for, og ingen kunnskap om pr i dag, at ikke diesel igjen blir det overlegent reneste drivstoffet om noen år. Samtidig ligger det ingen stor fremtid i at biler skal lastes opp med tonnevis av miljøfarlige batteripakker i noen særlig grad i mange år fremover.

 

Sånn reint bortsett frå at det er meir miljøgifter i ein full bensintank enn i ein batteripakke, meiner du? Ein batteripakke er i det minste lett å plukke opp og resirkulere. Bensin som har rent ut av tanken er ikkje det. Den er berre usynleg, akkurat som dei miljøfarlege gassane som vert produsert når bensin vert brukt på vanleg måte. Batteri produserer ingen miljøgifter når dei vert brukt slik dei er tenkt.

 

Batteribiler vil sannsynligvis bli forbudt om en del år. I Singapore har myndighetene allerede diskutert saken.

 

Var det i 2009 dei diskuterte eit forbod? Det vart det ikkje noko av. Tvert imot. Sidan 2011 har Singapore marknadsført seg for alskens prøveprosjekt med elektriske bilar, både bildeling og autonome elekrtiske bilar som skal kunne flytte folk frå A til B utan sjåfør.

 

Både India, Austerrike og Nederland har fastsett konkrete tidspunkt for når dei skal forby sal av eksosbilar. Med "en del år" meiner du kanskje "når vi har autonome flygande elektriske drosjar som plukkar opp folk og set dei av der dei skal raskt og effektivt, og ingen lenger vil betale for vedlikehald av vegar"? Det er i alle fall 100% sikkert at fossile drivstoff vert forbode lenge før elektriske køyrety, og dei fleste land har innført ulike incitament for å få folk til å skifte frå eksosbil til ein meir miljøvennleg batteribil.

Påstanden at "India, Austerrike og Nederland har fastsatt konkrete tidspunkt for når dei skal forby salg av eksosbilar" er feil! De har kun med forskjellige grader av konkretisering bestemt at saken skal utredes. I Nederland f.eks. har ett parti fått støtte i ett av nasjonalforsamlingens to kamre for at regjeringen skal nedsette en utredning "med sikte på...". Men ettersom det parti som nå leder regjeringen er intenst mot, blir det neppe noe av med det første.

Lenke til kommentar

De har ikke "lurt" testene! Testene er helt reelle og utført etter boka. Problemet er at de som har laget testspesifikasjonene trodde (?) at testresultatene skulle gjenspeile utslippene ved normal kjøring.

 

Når dei automatisk slår av alle systema som skal redusere utsleppa so snart eit eller fleire parameter fell utanfor testsyklusen, eller det har gått so lang tid at testen skal vere ferdig, då lurer dei testane. Dei er som ungar som oppfører seg pent når foreldrene ser på, og forsyner seg av kakeboksen so snart foreldrene snur seg vekk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dei er som ungar som oppfører seg pent når foreldrene ser på, og forsyner seg av kakeboksen so snart foreldrene snur seg vekk.

Usikker på hva du mener her, men høres ut som TMS-eiere det du snakker om.

Når du vert vaksen vil du forstå det når du les kommentaren i samanheng med det eg siterte.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Jeg har lest om totakterens comeback siden 80-tallet, så jeg regner ikke med at det skjer. På papiret kan du tegne mange fantastiske konstruksjoner, men kombinasjonen av tekniske utfordringer og (antatt) skepsis blant forbrukerne setter nok en stopper for produktet. I 2016 er det rett og slett ikke plass til denne typen forbrenningsmotorer.

Ikke? De beste og mest moderne utenbordsmotorene er 2-taktere.

 

 

• http://www.asphaltandrubber.com/news/no-ktm-husqvarna-125cc-two-stroke-enduro-2017/

• http://transportpolicy.net/index.php?title=EU:_Motorcycles:_Emissions

• http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A52000PC0639

• http://eur-lex.europa.eu/search.html?qid=1477468822159&text=outboard%20emission&scope=EURLEX&type=quick&lang=en

 

osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...