Gå til innhold

Generelle tips for støydemping

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
putt pcen under i egen støydempet kasse med luft inn tak som går ut. det er det beste men ikke akkuratt plassbeesparende.

NB: pass på å ha luftinntaket ute vendt nedover så det ikke renner vann inni kassen/maskinen.

Hva med kondens?

4921187[/snapback]

.. vil bli et ganske stort problem dersom luftfuktigheten ute er >= 100. (tåke, eller ekstremt regnvær).

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
sorry at jeg drar fram denne tråden, men har ikke visst om den før nå. mye nyttig her forresten..

"Anbefalingen er å heller kjøpe for mye kobber enn for lite, slik at du får mest mulig kjøleeffekt fra kjøleribba, og dermed mindre behov for bråkete vifte."

hva menes med "mye kobber"? jeg har selv behov for en støysvak CPU kjøler, men vet ikke helt hva jeg skal velge. vannkjøling er uaktuelt, siden det er så dyrt.

har en AMD xp3200+ 2.2ghz prosessor

3645793[/snapback]

Vet ikke om du faktisk har en slik disk, men har akkurat kjøpt en ny samsung disk, da det sto "stillegående" osv.. sant nok.. ikke mye lyd.. om man glemmer vibrasjonsstøyen, den var helt jævlig, måtte ordne eget oppheng til den disken bare pga den støyen..

seagate diskene er de beste jeg har hatt..

PS: min oppfattning av støyende pc: en pc du kan høre når den står på andre siden av rommet og det er stille som natten... det vil si at min pc stort sett består av kjøleribber og noen støysvake 120mm vifter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

så mye snakk om støvfilter!! gjør heller som jeg ; - støvsug hus og hjem litt oftere! .... min pc står på 24/7 og jeg har ALDRI sett en hybelkanin inni der. kjøleribbene og viftene er rene og pene etter tre år i tjenesten.. nok om det..

hvis du ikke overklokker klarer fint maskinen seg med en redusering i kjøling. jeg har satt ALLE viftene i min pc på 5 volt (fra en molex) den er svært stille,samt at temperaturene er helt ok..maskinen brukes til spilling og alt mulig. Man trenger ikke å kjøpe dyre vifter (såkalte silent) som bråker like mye som andre. Eller viftekontroller for den saks skyld. Dette er produkter som er overfløfige spør du meg. Stock cpu-kjølere blir for varme med denne løsningen,men en noctua med en 12cm vifte på 5 volt gjør susen. Vips så har du en svært stille maskin for 400 spenn........!

-Vifta i psu koblet jeg internt til 5 volt. brukte en avbiter og et par kabelsko...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, trenger litt tips til redusering av støy.

coolermaster_stacker.300x200!.jpgharddisk_system_for_s_ata___sort_-1585170325_0.jpg

Info:

Jeg har et

Cooler Master Stacker kabinett med 3 stk harddisk brønner.

Det sitter en 80mm vifte i bakkant av hver brønn som gir vibrasjoner i tillegg til harddiskene.

Brønnen står montert med diskene vertikalt, det sitter forøvrig 5 disker i hver brønn så vektfordelingen er lik.

Problemet

Mellom hver harddiskbrønn er den en bitteliten glippe som gjør at når det er endel vibrasjon vil dette skape resonans mellom brønnene. Lyden går fra veldig lavt til høyt og tilbake til lavt. Slik holder den på i samme rytme.

Foreløpig løsning

Hittil har jeg bare stappa papir imellom harddiskbrønnene for å holde det någenlunde stille, men de klarer i ny og ne å bråke endel for det.

Fremtidig løsning?

Hva vil dere anbefale meg å gjøre?

Tenkte litt på å ha tynne gummimatter/støymatter imellom brønnene for å få det mer kompakt, men frykter det kan gjøre det enda værre eller ha liten effekt.

Endret av NightReaper
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Tenkte å dele mine erfaringer for å få maskinen stillegående.

Jeg har et Lian Li PC61USB kabinett (ganske gammelt).

Det har 4 stk 80x80mm kabinettvifter.

1 i toppen, 1 bak ved PSU/CPU og 2 foran nede.

Den i toppen har jeg fjernet, sammen med den bak.

De foran kan justeres i 3 trinn via en bryter. Den står alltid på minimum.

Jeg har testet en del forskjellige vifter, og har tidligere brukt Papst da de regnes for "best".

Men i de siste 2 årene har jeg kjøpt vifter fra Mist.

De er suverene når det kommer til støy, og selv om de er stillegående så flytter de nok luft.

På CPU bruker jeg en OCZ Gladiator Max. Den holder min Intel Core 2 Duo 2.4GHz på litt over 50 grader ved 100% konstant load, selv om jeg ikke kjører vifta på full spiker.

Har enablet Q-Fan (eller hva det nå heter på HK'et) slik at hovedkortet automatisk justerer hastigheten på CPU-vifta.

Den bakre kabinettviften er tatt vekk, og CPU-kjøleren montert slik at den suger luft gjennom kjøleribbene og blåser ut mot åpningen som var for den bakre vifta.

På den måten får jeg blåst ut den varmeste lufta, uten å måtte ha den bakre kabinettvifta.

Har hatt vifte der tidligere, og det hjalp en del på temperaturene.

Men den førte til såpass mye ekstra støy at den måtte gå.

PSU'en jeg bruker er en Mist 650W. Den er meget stillegående. Den har modulære tilkoblinger.

Dvs at jeg kobler kun til de kablene jeg faktisk har behov for. Da slipper man en drøss med kabler som må stæsjes vekk for å ikke hindre luftstrømmen i kabinettet.

Skjermkortet ble byttet for nesten 2 år siden. Hadde et Nvidia7600GT med vifte.

Når alt det andre var gjort på kabinettet, så var det GPU-vifta som båket mest.

Kjøpte et Asus Nvidia 9600GT som er vifteløst. Da var den saken grei.

Harddiskene har blitt gjort silent ved å følge petteram's O-ring metode.

Det funker utrolig bra. Fjerner både vining fra motor og reduserer tikking fra lesehodene veldig mye.

Alt i alt så har det nok kostet litt penger å få en såpass stillegående PC som jeg har nå.

Men det er verdt det.

PC'en kan stå på 24 timer i døgnet, uten at jeg legger merke til det annet enn når det er natt, og det er veldig stille i stua.

Men selv da snakker vi om et veldig lavt støynivå.

Er sikkert mere jeg kunne gjort, alá dempematter og prøvd å byttet kabinett til et som har 120mm kabinettvifter istedenfor de 80mm som jeg har i dag.

Jeg avventer det, siden jeg er såpass fornøyd med maskinen slik den er nå.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...