venomzorg Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 til info så har jeg 340w chieftec PSU og den går Ypperlig med 12dB papst i seg! Lenke til kommentar
Sjurh Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 en annen ting kan være å lage eget kabinett eller modifisere det du allerede har med gummi, eller annet mykt materiale. f.eks. sette maskina på en bunke med aviser eller andre mindre ting som å sette litt gummi (fra strikk) mellom vifte og kabinett, mellom hovedkort og kabinett og mellom alt som beveger på seg. er nok litt gjentagelser men... Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Kabinett:Det er viktig å ha god luftgjennomstrømning gjennom kabinettet, slik at den varme luften inni kabinettet hele tiden blir byttet ut med kjøligere luft. Dette oppnås som regel ved å ha en (eller flere) vifter foran i kabinettet, som suger luft inn. Samtidig har man en (eller flere) vifter bak, som blåser luft ut. Viften(e) i strømforsyningen er også med på å blåse ut bak. En grei tommelfingerregel er å ha like stor luftmengde inn som man har ut, uansett hvor mange/hva slags vifter man bruker. Mange gode tips, men jeg må si meg uenig på dette punktet. Ja, luftgjennomstrømning er viktig, over de komponentene som trenger kjøling. Vifter i forkant av kabinettet har kjølemessig liten verdi annet enn for harddisker, som sjelden trenger aktiv kjøling. Er du opptatt av støv, kan det være en god ide å holde et lite overtrykk i kabinettet (vha. vifter som suger inn). Men da må en også ha støvfilter, noe de færreste kabinetter har (dessverre). Det bør kanskje nevnes at jeg ikke har eksperimentert med dette selv, bare tilegnet meg informasjon fra andre. Men hvis du ikke tror meg, så prøv selv. Koble fra vifter foran og se hvordan det påvirker CPU-temperatur. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Meget bra! Stemmer for å oppgradere til sticky! Godt å vite at det ikke bare er jeg som sitter oppe om natta . Flere billige tips: -vibrasjonsdemping av viftefester/skruer/alt mulig som måtte vibrere vha f.eks. sykkelslange -gummi under føttene til kabinettet (evt hjelper det sikkert med skikkelige spikes) -teppe av et eller annet slag under der igjen -kjøre viftene på 5V eller 7V -dersom du ikke overklokker: prøv å fjern vifta fra NB og se om den patetiske kjøleribba som er der fra før klarer å holde den kald nok (kjenn på ribba under stresstesting) -senk harddisken ned i vann hvis du tør (bruk søk-funksjonen og se hvordan andre har gjort det) og etterhvert: -riv deg i håret når du har gjort ALT, men fortsatt hører en svak during fra maskina -bit i det gresset og kjøp laaange kabler og sett PCen i kjellern -eller ta en titt på BeQuiet Edit: kom på et par smarte tips til Endret 31. mars 2004 av Stian_A Lenke til kommentar
Matthiesen Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Vil tørre å påstå at Hitachi Harddisker er stillere enn Seagate. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Hehe må nesten poste link til et program jeg fant på nettet til å måle støy med, var veldig kjekt, og jeg kan lett se forskjeller i støynivå på forskjellige maskiner jeg har testet: DSSF 3 Det er en 30 dagers trial på det Lenke til kommentar
havfal Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Satt og kjedet meg her en dag, så jeg prøvde noe som 'jeg' i hvertfall ikke har sett/hørt før. jeg tok ''skoletyggis'' i mellom alle skruene som allt av ting som rører som hverandre som han forsterke støy... Det ble i hvertfall litt stillere selv om dette sikkert ikke er den beste måten, men det var da morro å prøve Lenke til kommentar
Flames Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Hehe.. skal ikke mye til for å fjerne litt støy vettu Lenke til kommentar
audunth Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Jeg forvandlet pc'en min fra flymotor til ganske stillegående bare ved å rense viftene! Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe meg ny vifte til poweret, men etter å ha skrudd det fra hverandre og tørket ut alt støvet med en fuktig klut, var det så å si totalt lydløst. Det eneste som nå lager litt støy i pc'en er skjermkortet, som har en bitte liten vifte innkapslet i plast så jeg ikke fikk tørket ut alt støvet. Og best av alt: det var helt gratis!! Mvh Audun Lenke til kommentar
Ripz911 Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Det er som regel core voltagen som gjør slik at cpuen blir varmere ikke selve klokken... Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Kabinett:......... En grei tommelfingerregel er å ha like stor luftmengde inn som man har ut, uansett hvor mange/hva slags vifter man bruker. Prøver selv alltid å ha litt mere luft inn enn ut, for å skape litt overtrykk i kabinettet. Ungår da at støv blir sugd inn i sprekker og åpninger. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 29. august 2004 Del Skrevet 29. august 2004 Er du opptatt av støv, kan det være en god ide å holde et lite overtrykk i kabinettet (vha. vifter som suger inn). Men da må en også ha støvfilter, noe de færreste kabinetter har (dessverre). Jeg tror du har missforstått litt. Overtrykk hindrer at støv kommer inn, med andre ord MÅ du ikke støvfilter. Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Overtrykk hindrer at støv kommer inn, med andre ord MÅ du ikke støvfilter. Övertryck hindrar damm (stöv) från att komma in andra vägar än genom viften. Insugsviften agerar stövsuger(!) och måste därför ha dammfilter. /Olle Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Bruk så store og så få vifter som mulig. Større vifter (92mm og 120mm) kan gi like stor luftmengde ved lavere hastighet, som mindre vifter (60-80mm) gir ved høy hastighet. Lavere hastighet gir mindre støy. Inte helt sant. En stor vifte stöyer mycket mer än en liten vifte på samma varvtal, eftersom bladspetsarna rör sej snabbare. Har man inte stort mottryck kan flera 8cm vifter flytta mer luft tystare än en ensam 12cm vifte. En bra tumregel är att två seriekopplade vifter (2x6V) flyttar lika mycket luft som en ensam vifte (12V), men med 12dB lägre ljudnivå! /Olle Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Geniale gummihjul fra Clas Ohlson demper all støy som overføres ned i gulvet. Bare bruk nok superlim eller lignende og du får disse lett limt fast under på kassa di. Ser meget tøft ut på alu-kabinetter, samt at det er veldig greit å kunne trille PCn inn og ut under skrivebordet om man har behov for å mekke litt inni den nå og da. K Lenke til kommentar
thyes Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 sorry at jeg drar fram denne tråden, men har ikke visst om den før nå. mye nyttig her forresten.. "Anbefalingen er å heller kjøpe for mye kobber enn for lite, slik at du får mest mulig kjøleeffekt fra kjøleribba, og dermed mindre behov for bråkete vifte." hva menes med "mye kobber"? jeg har selv behov for en støysvak CPU kjøler, men vet ikke helt hva jeg skal velge. vannkjøling er uaktuelt, siden det er så dyrt. har en AMD xp3200+ 2.2ghz prosessor Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Bare så det er sagt er de nye samsungdiskene noe mer stillegående en hva de nyere Seagate diskene er. (Seagate mistet som en av patente de brukte for å få meget stillegående disker) Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 putt pcen under i egen støydempet kasse med luft inn tak som går ut. det er det beste men ikke akkuratt plassbeesparende. NB: pass på å ha luftinntaket ute vendt nedover så det ikke renner vann inni kassen/maskinen. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Mitt biddrag til samlingen er ASFALT. Neida, det har ikke rakna for meg... Knatring fra harddisk og "during" fra CD er i all hovedsak forplantning av vibrasjoner. Om noe vibrerer vil hele kabinettet fungere som et høytalermembran og krinkaste dette ut i rommet. Noe som hjelper betraktelig da er å tilføre "død masse". Død masse er et materiale som veier en del og som på grunn av vekt og "seighet" sluker vibrasjoner. Selvklebende asfaltplater gjør dette! Jeg har "tapetsert" kabinettet mitt innvendig med 1,5mm selvklebende asfaltplater og lagt 3mm plater på drevrammene og rundt ytterkanten på noen av viftene. Resultatet ble at harddisk-knatringen ble betraktelig svakere og lavfrekvent støy fra et par vifter også ble svakere. For å finne fram til hva som trenger å dempes med død masse kjenner man ganske enkelt etter vibrasjoner. Asfaltplater får man kjøpt i bilrekvisitabutikker og er ganske greie å jobbe med. De kan kuttes med kniv eller klippes med en litt kraftig saks. I romtemperatur er de formelige og festes enkelt med at ene siden er selvklebende. Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 (endret) Har funnet ut at støydempingsmatter ikke leder strøm, så de av dere som vil legge dette på hele bakplata så er det mulig Endret 17. juli 2005 av Meendel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå