Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer rundt synskorrigering/laseroperasjon

bshagen

Anbefalte innlegg

Det der fenomenet opplevde jeg ved kontaktlinseutprøving noen måneder.

Ja, fordi både kontaktlinser og laseropererte øyne har "styrke" bare i et område på ca. 6mm i diameter midt i pupillområdet. Om natten når pupillen utvider seg til mer enn 6mm i diameter får du dermed ujevn brytning inn på øyet. Det er dette som synes som "glorier" rundt punktlyskilder. Jeg gikk også tidvis med kontaktlinser før, det er derfor jeg tror jeg var så vant til det fenomenet at jeg ikke tenkte noe over det etter operasjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for interessant info henrikwl.

Den eneste minus jeg kan komme på med briller. Er at dersom man har en relativt stor korreksjon, så opplever ihvertfall jeg at lyset brytes til blå helt ytterst på brillelinsen. Dette er jo veldig artig når man vrir litt på hode mens man kjører bil, også oppleves billys litt ekstra blå. Da må man jo vurdere om man ser blålys fra utrykkingskjøretøy eller ikke. Dette er ikke særlig plagsomt, men en legger jo godt merke til det. Man vendes litt til det da  :)

Jeg snakker på vegne av nærsynthetskorrigerende brille da. Aner ikke hvordan langsyntkorrigerte opplever det samme. Eller om det finnes andre lysbrytningsfenomen som de opplever annerledes enn de nærsynte. Det kan godt tenkes at det er forskjeller mellom linseutformingen, da noen briller f.eks. er omtrent rammeløse. Så jeg vet ikke om det er fordi det har lekket lys inn i sidekanten som spretter inn i synsfeltet som ligger bakom den blålys opplevelsen. Men jeg tror det har noe med at glasset er tykkere langt uti periferien av linsen på nærsynthet som gir denne blå-effekten.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja briller har også lysbrytningsartefakter, så det finnes ikke noe levende menneske som kommer utenom "problemer" med synet i løpet av livet.

Nå tenker jeg bshagen snart sitter inne på et chill pauserom med kaffe og småkjeks med et nytt syn på livet. ;) Satser på han kommer tilbake i tråden her etter hvert og forteller hvordan det var.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det har du helt rett i ;)
Ærlig talt, skjønner ikke heeelt hvorfor jeg stresset så mye med operasjonen - for dette var jo plankekjøring!  :w00t:

Fikk en liten valium, og ble hentet av legen 45min etter. Der jeg vi inn på kontoret hans, der han sjekket synet mitt for å verifisere forundersøkelsen. (Jeg har ikke noen helt ville verdier, forundersøkelsen viste 0 og -0.25 - men veldig skjeve hornhinner, husker ikke helt i farten hva dette var, men ingenting er skarpt, og jeg måtte bruke briller 24/7)

Legen, Willy Pettersen var veldig grei, han har holdt på med dette i 20år og har operert mer enn 20 000 øyne (!). Han var rolig, hadde behagelig tone og virket veldig profesjonell. 

Så bar det inn i operesjonsstuen, der jeg la meg ned, og kikket opp i "lyset". Fikk bedøvende øyedroper (plenty) som svei litt, men det gikk fort over. På med lapp på venstre øye og en klemme på høyre. Første laseren åpen øye-flappen og dette var litt merkelig, fordi det lyset man ser på forsvant nesten helt. Så det samme på venstre øye.
Deretter i en så excimer, Schwind tror jeg den heter, der det lysshowet var på gang. Dette var litt rart, han hold hodet mitt og justerte inn laseren. Når laseren startet var det noe blinking og noe greier som jeg ikke greier å forklare, men det var som henrik sa, litt interessant å se på. Etter dette la han på flappen igjen og gjorde det samme på venstre øyne.

Etter dette så får jeg mørke 80-talls slalombriller og blir jeg fulgt inn i et mørkt og behagelig rom der jeg setter meg ned i en stressless. Her satt jeg og slappet av og tok ting helt med ro. Synet var veldig tåket på dette tidspunktet, og hjernen var overstimulert, så dette var i grunn bare litt behagelig.

Ny sjekk etter en stund der legen konkluderer med at ting ser veldig bra ut, og sender meg avgårde. Jeg har hotell bak klinikken, så hadde ikke langt å gå heldigvis :p

Kom på hotellet, gikk på rommet og sovnet og har sovet til nå. Jeg sov veldig dårlig i natt, så jeg var litt trøtt. Så jeg har skippet hele dette "sand i øynene"-opplegget, som de fleste opplever de første timene, for jeg har sovet i 4 timer! 

Hva med synet? Det er ikke perfekt enda, men høyre øyet er veldig bra allerede. Regner med og håper at venstreøye er med på notene etterhvert også, men dette kan vel kanskje være litt normalt? Det er bare litt tåkete enda, litt ute av fokus. Tatt øyedråper også nå, så det hjelper heller ikke helt. Satser på at det er bedre i morgen igjen

Aaaanyway, har bestilt meg en Heavy Heaven på rommet og det er fotball på TV. Skal beholde slalombrillene på, men det går helt fint å se på TV.

Alt i alt, har en god opplevelse med dette, og valiumen hadde jeg ikke trengt - kjente ikke noe til den uansett

-- der kom pizzaen på døra ja, snakkes!  :tease:

• Liker 6
Lenke til kommentar

Fikk du ikke dråper av klinikken?

Er sikkert andre post-op rutiner på LASIK enn cTEN, men jeg fikk en med tårevæske direkte som jeg tok hvert 10.minutt første dagen og ved behov de neste dagene, også var det vel 3 andre på resept over de neste 3 ukene..

Men med cTEN fjernes det ytterste hudlaget på øyet med laser før synet korrigeres og så får man en bandasjelinse, så kan være derfor jeg trengte så mange forskjellige.

Om du ikke har fått noe beskjed om dette vil jeg tro du bare kan gå på apoteket og si at du har hatt laserop og trenger tårevæske om du får tørre øyne.

Lenke til kommentar

Joda, jeg fikk Tobrasome, som er reseptbelagte øyedråper med antibiotika og steroider, men ikke noen øyedråper for "generell komfort". Så derfor jeg tenkte jeg kunne spørre dere, om dere hadde et merke eller type dere liker å bruke, i tilfelle jeg kommer til å ha behov for det :)

Skal tilbake nå kl. 12, kan jo spørre på klinikken også

Lenke til kommentar

Bra å høre at bekymringene ble gjort til skamme! :D Det tar noen dager før synet er tipp topp, jeg var også litt tåkete i begynnelsen. Hva enn du gjør, ikke gni deg i øynene – jeg var kanskje i overkant paranoid på akkurat det, men jeg gikk i flere måneder før jeg turte å gni meg i øynene på samme måte som jeg gjorde før.

En annen ting du vil merke i tiden fremover er at du kommer til å være ekstremt følsom akkurat på "øyekuppelen" (det er nok ikke det det heter, men håper du skjønner hva jeg mener) mens nervene vokser sammen igjen. Det er litt weird, men hjelper til med å avskrekke deg fra å gni deg i øynene.

Når det gjelder øyedråper så vet jeg ikke, dessverre. Jeg har ikke vært plaget med tørre øyne etter operasjonen. Når jeg gikk med linser var jeg mye plaget, men jeg gikk bare til optikeren og tok i mot den flaska han ga meg. Jeg visste ikke at det fantes forskjellige merker en gang.  :confused:

Kontrollen går nok også bra, skal du se. Da jeg begynte å lese fra 1.5 linja datt fyren nesten av stolen.  :rofl:

Lenke til kommentar

Fikk øyedråper av legen nå, det var jo bare å spørre såklart :p

Testen gikk fint, jeg leste den tredje linja under 1.0 - ikke helt sikker på hva det sto på siden av den, for jeg tenkte ikke noe over det akkurat da. Veit du hvilken linje dette er, eventuelt hvilket tall? Det var på en sånn elektronisk tavle. Men legen var imponert av at jeg greide den i allefall, men det sier han sikkert til alle - Hehe

Er litt lyssky enda også. Sitter på toget nå, og merker at det vanskeligere å tyde ting på skjermer enn skilt feks, for lys har en slags bloom, i mangel av et bedre ord

Ang. å gni øynene så er dette min store skrekk også, jeg er litt kronisk «god» på å gni meg i øyne når det klør, så må være flink til å unngå dette fremover, og det kan være litt dritt :(

Lenke til kommentar

Ang. å gni øynene så er dette min store skrekk også, jeg er litt kronisk «god» på å gni meg i øyne når det klør, så må være flink til å unngå dette fremover, og det kan være litt dritt :(

Gå med vernebriller noen dager, for å unngå fristelsene?

Ellers så synes jeg dette var en veldig bra tråd, med mye informasjon. Utrolig hva dere har fått med dere av detaljer. Men jeg er jo kunnskapsløs omtrent på dette temaet. Dere har god hukommelse, det skal dere ha  :)

Lenke til kommentar

Her ser du min historie med LASIK-operasjon (men litt annen da, siden det er 20 år siden).

tl;dr:

Pga matforgiftning dagen etter operasjonen fikk jeg infeksjon i øyet, noe som ledet til 10 døgn på mørklagt rom og 4 uker sykemelding. Heldigvis klarte de å redde både øyet og synet.

Å fydda, du holdt på miste hele øye du! :O

Hvordan går det i dag?

Bare bra. Litt "halo" når jeg ser på lyskilder i mørke omgivelser, men det er jo helt normalt enten det gikk bra eller ikke.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle gå litt med de ja, men de er veldig mørke. Får se hva jeg gjør, må bare ta å skjerpe meg litt, man skal egentlig ikke drive å gni seg i øynene uansett - operasjon eller ikke :)

Ja, det ble plutselig litt fart på denne tråden, det syns jeg er kjempehyggelig. Takker for alle bidragene her inne, det har hjulpet godt. Alle andre som lurer på ting må gjerne også skrive de også, eller dele sine historier og erfaringer :)

Aetius, det er veldig godt å høre! Når du sier Halo, tenker du da en faktisk ring eller er det mer at lyset liksom har en bloom og lekker utover litt?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Du får jo kjøpt deg glassklare vernebriller på en god del verktøyutsalgssteder, inkludert Clas'ern og Jula vil jeg tro. Koster ofte bare noen få tiere også. Sånn at du kan utvide antall dager beskyttelse om behovet melder seg. Du får solbrillevarianter også, om det er noe for turene utendørs  :)

https://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=vernebrille

https://www.jula.no/search/?query=vernebrille

http://www.biltema.no/no/Sok/?query=vernebrille

Biltema har vel en av de billigste og samtidig minst boksutseende til lav pris. Kr 19,90

http://www.biltema.no/no/Bygg/Arbeidsklar-og-verneutstyr/Personlig-verneutstyr/Oyne/Vernebriller-2000040339/

Endret av G
Lenke til kommentar

Bare hyggelig  ;)

Det kan jo tenkes at det blir litt lite antirefleks behandling på de klare brillene. Kanskje dette er bedre på polariserte solbrilleutgaver som koster litt mere

(men er ikke sikker på hva en får der, alternativet er jo optiker om dette skal pågå særs lenge, der får en jo antirefleksbehandlede linser til rimelige brilleinnfatninger)

Endret av G
Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne, for de som er interessert, poste en oppdatering etter en uke :)

Hva er bra?
Synet har definitivt stabilisert seg veldig, føler jeg ser skarpt og bra. Det er skikkelig digg for en som har hatt skjeve hornhinner, og ikke hatt muligheten til å se skarpt i noen som helst sammenheng uten briller!  :w00t: 
Har ekstremt lite ubehag, har ikke tørre øyne eller noe slikt. Dette syns jeg er veldig bra, hadde sett for meg at dette ville være et problem, men jeg bruker kun de øyedråpene som er imot infeksjon og trenger ikke de som jeg skal bruke om jeg får tørre øyne

Hva er ikke fullt så bra?

Velger å skrive "ikke fullt så bra", for dette er bare småting i grunn. De første dagene var jeg veldig lyssensitiv, og det er jeg litt enda. Dvs, den "Halo-effekten" dere snakket om kan jeg se godt i dag. Det blir bedre og bedre, men den er der. Så f.eks klokken på komfyren eller den LED-saken på TVen er litt plagsom osv. Når jeg skal se på noe ved siden av et slikt lys, så virker det ut som synet ikke er like skarpt, selv om det kanskje ikke er tilfelle. Regner med at dette går over etterhvert. I følge legen før operasjonen, så var jo dette noe jeg kunne måtte leve med i noen måneder før synet er helt normalisert.

Merker også at når jeg har sett et sterkt lys, som møtende biler med Xenon, at det tar litt lengre tid før jeg greier å "hente meg inn igjen". Ikke slik at det er farlig å kjøre bil eller noe, jeg er ikke blind, dette er bare noe som jeg legger merke til. 

Dusjen og i senga. Syns det er litt plagsomt med alt dette styret med at jeg må f.eks dusje med lukkede øyne. Føler jeg ikke får vasket meg i trynet skikkelig, for jeg tør liksom ikke å plukke borti der. Har et apotek rett ved siden av, tenkte jeg skulle bortom der etterpå å høre om de har slike servietter som er for å vaske seg rundt øyne med. Har bittelitt kløe i kroken ved øye, der tårekanalen kommer opp. Dette er nok fordi jeg ikke får ut gugga skikkelig som før (les over - tørr ikke skikkelig enda)
I senga med skibrillene fra 80-tallet så går det greit, men to netter på rad nå så har jeg våknet om morgenen av at jeg har brillene på halv 12 i trynet. Litt skummelt, med hadde vel merket det om flappen hadde fått seg en trøkk antar jeg eller om jeg hadde startet å få infeksjon

Alt-i-alt:
Strålende fornøyd! Det var litt mye på "ikke fullt så bra", men det er fordi jeg ikke hadde så mye å tilføre i "hva er bra", fordi god syn burde jo være det man skriver der uansett :p

Ville jeg anbefale dette til andre? Ja, men jeg ville ikke sagt at "dette bør du gjøre", jeg ville heller sagt at de skulle tatt en forundersøkelse, høre på legen og gjøre litt research, veie litt risk vs reward. Ettersom jeg forstår så er resultatene og plagene i etterkant høyst individuelle, om enn sjansene er ekstremt høye for et bra resultat, så jeg tør liksom ikke å si at "jeg hadde en god opplevelse, derfor får du det også"

Kommer tilbake med en ny oppdatering om enda en uke også, jeg er ferdig med dråpene mine til helgen, så det blir spennende å se om de holder seg noenlunde fuktige og bra og om halo-effekten har minsket enda litt til :)

Ellers er det bare å spørre om det er noe spesifikt  :eek:

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tenkte å spørre, henrik eller dere andre - når begynte dere å dusje som vanlig? Jeg mener, på hvilket punkt begynte dere å gi bengen i såpe i øynene osv? Jeg tør fortsatt ikke å lukke opp øya i dusjen, og det er litt tungvint å finne shampoo-flasker osv når man ikke ser noen ting :p

Lenke til kommentar

De anbefalte altså å ikke bruke kun laser med overflatebehandling, men å gå tilbake til "gamle" LASIK der de fysisk skjærer i øyet med kniv? Jeg trodde de hadde gått bort fra "berøringsoperasjon" siden de jo kan gjøre alt med bare laser i dag. Ville tro det er mer stabilt også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...