lawiet Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Hei jeg sitter fast på en oppgave som jeg ville ha likt å løse. Kan noen gi meg en løsningsforslag? Her er oppgaven: (btw er ikke lekse, jeg vil bare øve tidlig) -Finn ved regning likningen for en rett linje som går gjennom punktene. (-2, 7) og (4, -15) Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 (endret) Likningen til en rett linje er: y = ax + b f(x) = ax + b Her er a stigningstallet og b er konstantleddet. x er variabelen. 1. Når du kjenner to punkter kan du finnet ut stigningstallet. Formelen er delta y/delta x. 2. Når du har stigningstallet kan du sette dette inn i ettpunktsformelen. Eventuelt kan du bare ta utgangspunkt i punket (-2,7) og sette inn kjente verdier i likningen for en rett linje: y = 7 og x = -2. Det gir: -7 = a*(-2)+b Her er a stigningstallet som du alt har reknet ut. Da er b den ukjente som du nå finner. Når det er gjort har du likningen for en rett linje: y = ax + b (med verdiene du fant) Spør om det er uklart. Endret 16. september 2016 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 16. september 2016 Forfatter Del Skrevet 16. september 2016 Elijah, den 17 Sept 2016 - 00:36, sa: Likningen til en rett linje er: y = ax + b f(x) = ax + b Her er a stigningstallet og b er konstantleddet. x er variabelen. 1. Når du kjenner to punkter kan du finnet ut stigningstallet. Formelen er delta y/delta x. 2. Når du har stigningstallet kan du sette dette inn i ettpunktsformelen. Eventuelt kan du bare ta utgangspunkt i punket (-2,7) og sette inn kjente verdier i likningen for en rett linje: y = 7 og x = -2. Det gir: -7 = a*(-2)+b Her er a stigningstallet som du alt har reknet ut. Da er b den ukjente som du nå finner. Når det er gjort har du likningen for en rett linje: y = ax + b (med verdiene du fant) Spør om det er uklart. Jeg skjønner hva jeg skal gjøre når vi har delta Y og X som er parallelle verdier, fordi da er det lett å dele dem på, men når de ikke er det så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Kan regne det ut for deg også: 1. Stigningstall: a = delta y/delta x a = (-15-7)/(4-(-2)) = -22/6 = -11/3 2. Utgangspunkt i punket (-2,7): 7 = (-11/3)(-2)+b b= 7- (22/3) = -1/3 3. y = ax + b y = -11/3x -1/3 Litt trøtt og full nå, så kan ikke love at det stemmer, men tror det skal være ok. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Parallelle verdier? Det er alltid slik for lineære funksjoner. Og det er jo slik for oppgaven du spør om. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 17. september 2016 Forfatter Del Skrevet 17. september 2016 Elijah, den 17 Sept 2016 - 00:50, sa: Kan regne det ut for deg også: 1. Stigningstall: a = delta y/delta x a = (-15-7)/(4-(-2)) = -22/6 = -11/3 2. Utgangspunkt i punket (-2,7): 7 = (-11/3)(-2)+b b= 7- (22/3) = -1/3 3. y = ax + b y = -11/3x -1/3 Litt trøtt og full nå, så kan ikke love at det stemmer, men tror det skal være ok. Når du ganger -2 med -11/3, hvorfor ganger du bare -2 med 11 og ikke 3? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Når du ganger -2 med -11/3, hvorfor ganger du bare -2 med 11 og ikke 3? Kanskje fordi regelen er slik? Prøv noe enklere: å gange 2 med 1/2. Der vet du svaret, ikke sant? To halve er... Prøv først 2x1/2= 2/2=?. Så (2x1)/(2x2)= 2/4 =? Hvilken metode gav rett svar? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Elijah, den 17 Sept 2016 - 00:50, sa: Kan regne det ut for deg også: 1. Stigningstall: a = delta y/delta x a = (-15-7)/(4-(-2)) = -22/6 = -11/3 2. Utgangspunkt i punket (-2,7): 7 = (-11/3)(-2)+b b= 7- (22/3) = -1/3 3. y = ax + b y = -11/3x -1/3 Litt trøtt og full nå, så kan ikke love at det stemmer, men tror det skal være ok. Når du ganger -2 med -11/3, hvorfor ganger du bare -2 med 11 og ikke 3? Hvordan skriver du tallet 2 på brøkform? 2/1 Elementær brøkregning sier at ved multiplikasjon av brøker ganger man teller og nevner med hverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå