Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte koordinatsystemet


Anbefalte innlegg

Hei jeg sitter fast på en oppgave som jeg ville ha likt å løse. Kan noen gi meg en løsningsforslag?

 

Her er oppgaven: (btw er ikke lekse, jeg vil bare øve tidlig)

 

-Finn ved regning likningen for en rett linje som går gjennom punktene.

 

(-2, 7) og (4, -15)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Likningen til en rett linje er:

 

y = ax + b

 

f(x) = ax + b

 

Her er a stigningstallet og b er konstantleddet. x er variabelen.

 

1. Når du kjenner to punkter kan du finnet ut stigningstallet. Formelen er delta y/delta x.

 

2. Når du har stigningstallet kan du sette dette inn i ettpunktsformelen.

 

Eventuelt kan du bare ta utgangspunkt i punket (-2,7) og sette inn kjente verdier i likningen for en rett linje:

 

y = 7 og x = -2. Det gir:

 

-7 = a*(-2)+b

 

Her er a stigningstallet som du alt har reknet ut. Da er b den ukjente som du nå finner.

 

Når det er gjort har du likningen for en rett linje:

 

y = ax + b (med verdiene du fant)

 

Spør om det er uklart. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Elijah, den 17 Sept 2016 - 00:36, sa:

Likningen til en rett linje er:

 

y = ax + b

 

f(x) = ax + b

 

Her er a stigningstallet og b er konstantleddet. x er variabelen.

 

1. Når du kjenner to punkter kan du finnet ut stigningstallet. Formelen er delta y/delta x.

 

2. Når du har stigningstallet kan du sette dette inn i ettpunktsformelen.

 

Eventuelt kan du bare ta utgangspunkt i punket (-2,7) og sette inn kjente verdier i likningen for en rett linje:

 

y = 7 og x = -2. Det gir:

 

-7 = a*(-2)+b

 

Her er a stigningstallet som du alt har reknet ut. Da er b den ukjente som du nå finner.

 

Når det er gjort har du likningen for en rett linje:

 

y = ax + b (med verdiene du fant)

 

Spør om det er uklart. :)

Jeg skjønner hva jeg skal gjøre når vi har delta Y og X som er parallelle verdier, fordi da er det lett å dele dem på, men når de ikke er det så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Kan regne det ut for deg også:

 

1. Stigningstall: 

 

a = delta y/delta x

 

a = (-15-7)/(4-(-2)) = -22/6 = -11/3

 

2. Utgangspunkt i punket (-2,7):

 

7 = (-11/3)(-2)+b

 

b= 7- (22/3) = -1/3

 

3. y = ax + b

 

y = -11/3x -1/3

 

Litt trøtt og full nå, så kan ikke love at det stemmer, men tror det skal være ok.

Lenke til kommentar
Elijah, den 17 Sept 2016 - 00:50, sa:

Kan regne det ut for deg også:

 

1. Stigningstall: 

 

a = delta y/delta x

 

a = (-15-7)/(4-(-2)) = -22/6 = -11/3

 

2. Utgangspunkt i punket (-2,7):

 

7 = (-11/3)(-2)+b

 

b= 7- (22/3) = -1/3

 

3. y = ax + b

 

y = -11/3x -1/3

 

Litt trøtt og full nå, så kan ikke love at det stemmer, men tror det skal være ok.

Når du ganger -2 med -11/3, hvorfor ganger du bare -2 med 11 og ikke 3?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Elijah, den 17 Sept 2016 - 00:50, sa:

Kan regne det ut for deg også:

 

1. Stigningstall: 

 

a = delta y/delta x

 

a = (-15-7)/(4-(-2)) = -22/6 = -11/3

 

2. Utgangspunkt i punket (-2,7):

 

7 = (-11/3)(-2)+b

 

b= 7- (22/3) = -1/3

 

3. y = ax + b

 

y = -11/3x -1/3

 

Litt trøtt og full nå, så kan ikke love at det stemmer, men tror det skal være ok.

Når du ganger -2 med -11/3, hvorfor ganger du bare -2 med 11 og ikke 3?

 

 

Hvordan skriver du tallet 2 på brøkform?

 

2/1

 

Elementær brøkregning sier at ved multiplikasjon av brøker ganger man teller og nevner med hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...