Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A6 hjullager?


Twixit

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjører en Audi a6 2006-modell som har gått 170k. Nylig merket jeg en ulyd som høres ut til å komme i fra hjulene foran. Når jeg kjører sakte, hører jeg så og si ingenting. Når jeg øker hastigheten til 60km/t++ kommer det en støvsuger/vind lignende lyd. Det kan høres litt ut som dekk med høyt støynivå/vinterdekk/piggdekk. 

 

Jeg jekket opp bilen og dro til i dekkene for å kjenne om jeg klarte å kjenne noe bevegelse, men dekkene sitte helt fast. Ingen ulyd/vrikking som gir etter. Er det normalt at selv om hjullageret kan være gåent, at dekkene ikke avgir noen lyd når man røsker til både topp og sider?

Sjekket begge sidene og baksiden av bilen, men alle dekk satt like rundt. Kjenner mer motstand når jeg prøver å rulle dekkene foran, men dette er vel fordi det er forhjulsdrift etc, men altså ingen ulyd.

 

Kan det fortsatt være hjullagrene som er gåent? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten mer uvanlig å kjenne slakk på de lagrene som sitter på den modellen enn ikke, da de er defekte.

Men det er nok lettest å bytte på en løftebukk, da de sitter skrudd fra innsiden med 4 stk bolter med enten 10 eller 12 mm innvendig 12-kant skruehoder.

- Kan gjøres "lettest" ved å ta av bremseskiven

- Løsne senterbolten (pleier å sitte fast, så den lønner seg å løsne med "latmannsarm" før bilen heises opp)

- Heise opp bilen

- Vippe/dytte til side drivleddet (får håpe det løsner, på tross av år med salting:-)

- Sette på forlenger/-ere mellom pipe og muttertrekker

- Løsne alle fire bolter, for så å løsne lageret fra hjullagerhuset/fjærbeinet

- Monteres i motsatt rekkefølge:-)

 

Men de fleste tar nok ut drivakselen, da det er vesentlig lettere å komme til når den er utmontert.

Endret av Duppsko89
Lenke til kommentar

Nesten mer uvanlig å kjenne slakk på de lagrene som sitter på den modellen enn ikke, da de er defekte.

Men det er nok lettest å bytte på en løftebukk, da de sitter skrudd fra innsiden med 4 stk bolter med enten 10 eller 12 mm innvendig 12-kant skruehoder.

- Kan gjøres "lettest" ved å ta av bremseskiven

- Løsne senterbolten (pleier å sitte fast, så den lønner seg å løsne med "latmannsarm" før bilen heises opp)

- Heise opp bilen

- Vippe/dytte til side drivleddet (får håpe det løsner, på tross av år med salting:-)

- Sette på forlenger/-ere mellom pipe og muttertrekker

- Løsne alle fire bolter, for så å løsne lageret fra hjullagerhuset/fjærbeinet

- Monteres i motsatt rekkefølge:-)

 

Men de fleste tar nok ut drivakselen, da det er vesentlig lettere å komme til når den er utmontert.

 

Sånne som deg trenger vi flere av! Tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...