Kikert Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Dette er altså den gode gamle "gulrot eller pisk". De stedene jeg har vært der det har blitt arrangert dugnad så har det alltid vært gulrot. Stort sett noe ala pizza og brus, en koselig sosial samling. At pisken er ulovlig er greit nok, men at arbeidsgiver ikke bare drar frem gulroten er rart. Det vil jo også motivere de ansatte generellt, "arveidsgiveren min er ålreit, et par dugnader i året med pizza og brus etterpå er flottners". Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 At pisken er ulovlig er greit nok, men at arbeidsgiver ikke bare drar frem gulroten er rart. Det vil jo også motivere de ansatte generellt, "arveidsgiveren min er ålreit, et par dugnader i året med pizza og brus etterpå er flottners". Nei, det er nesten like ille. Det er ikke dugnad, men arbeid til under den lønna som er avtalt. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) Jeg mente selvfølgelig ikke at det er greit å bruke pisken. Mente at det er rart at det ikke ble brukt gulrot med en gang, å tenke på pisken i det hele tatt er idiotisk. At sjefen nå får seg et lite spark i ræva og blir opplyst om loven er jo fint, men skaden er alerede gjort i forhold til de ansattes moral og hvor godt de liker sjefen. Edit; Du mente kanskje at pizza og brus er under lønna som er avtalt? Jeg tenker at det er greit siden det er frivillig, men skjønner greia Endret 18. september 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Pizza og brus er som regel gulroten som får folk til å møte opp til frivillig arbeid. 2 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Det er vel typisk slikt man legger på i tillegg til overtidsbetalingen når ting virkelig haster Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Pizza og brus som lønn?`Kanskje for en barneskoleklasse, ikke voksne mennesker. 2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Er oppmøtet frivillig, er pizza og brus helt ok å bruke som gulrot. Er oppmøtet pålagt, skal man ha skikkelig betalt. Enkelt og greit. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Edit; Du mente kanskje at pizza og brus er under lønna som er avtalt? Jeg tenker at det er greit siden det er frivillig, men skjønner greia Ja, det var det jeg mente. Alle jobber er frivillige i den forstand at man kan si opp. Det betyr ikke at man ikke skal ha betalt. Dugnad er noe man gjør sammen om noe man skal bruke og helst eie sammen, f.eks. vei, idrettslag, grendehus, etc. Dette er ikke dugnad, men jobb. Pizza og brus burde vært i tillegg til lønn. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) Sant nok det, men er det da ulovlig at en arbeidsgiver arrangerer en dugnad? Ikke det at det ikke er teit Edit; Så kan jo arbeidet gjøres innenfor normal arbeidstid så arbeidsgiver slipper å "betale ekstra", det handler litt om prioriteringer. Endret 18. september 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Sant nok det, men er det da ulovlig at en arbeidsgiver arrangerer en dugnad? Ikke det at det ikke er teit Edit; Så kan jo arbeidet gjøres innenfor normal arbeidstid så arbeidsgiver slipper å "betale ekstra", det handler litt om prioriteringer. Det er i alle fall ikke rettslig grunnlag for å kreve oppmøte uten betaling. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) Når vi jobber overtid en lørdag bestiller de gjerne pizza og brus til alle i lunsjen, men det er i TILLEGG til vanlig lønn+overtidsbetaling. Ikke som erstatning. Og der ingen som får "straff" for å ikke ville jobbe. Endret 18. september 2016 av Bytex Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) Sant nok det, men er det da ulovlig at en arbeidsgiver arrangerer en dugnad? Nei, det er ikke ulovlig for arbeidsgiver å arrangere en dugnad. Men dette er ikke en dugnad. Det blir ikke en dugnad bare fordi man kaller det det. Hvis det hadde vært meg, så hadde jeg vært redd for negativ forskjellsbehandling senere hvis jeg ikke dukket opp. Når firmaet skal nedbemanne, hvem får sparken, de som deltok, eller de som ikke deltok? Endret 18. september 2016 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Jeg vet ikke. Påtvungen dugnad innenfor en bedrift er så spesielt at jeg tror det ligger noe annet bak. Jeg vet at i en del bedrifter hvor det jobbes med akkordlønn. I denne akkordlønnen er da f.eks. opprydding, feiing, rydding av lager, etc. inkludert. Til tider glir ting ut, og man arrangerer en "dugnad" for å rettet dette igjen og begynne med blanke ark. Denne dugnaden har da man på sett og vis allerede fått betalt for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå