Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dugnad eller trekk i lønn


Metaloman

Anbefalte innlegg

Dette er altså den gode gamle "gulrot eller pisk". De stedene jeg har vært der det har blitt arrangert dugnad så har det alltid vært gulrot. Stort sett noe ala pizza og brus, en koselig sosial samling.

 

At pisken er ulovlig er greit nok, men at arbeidsgiver ikke bare drar frem gulroten er rart. Det vil jo også motivere de ansatte generellt, "arveidsgiveren min er ålreit, et par dugnader i året med pizza og brus etterpå er flottners".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mente selvfølgelig ikke at det er greit å bruke pisken. Mente at det er rart at det ikke ble brukt gulrot med en gang, å tenke på pisken i det hele tatt er idiotisk. At sjefen nå får seg et lite spark i ræva og blir opplyst om loven er jo fint, men skaden er alerede gjort i forhold til de ansattes moral og hvor godt de liker sjefen.

 

Edit; Du mente kanskje at pizza og brus er under lønna som er avtalt? Jeg tenker at det er greit siden det er frivillig, men skjønner greia :)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Edit; Du mente kanskje at pizza og brus er under lønna som er avtalt? Jeg tenker at det er greit siden det er frivillig, men skjønner greia :)

Ja, det var det jeg mente. Alle jobber er frivillige i den forstand at man kan si opp. Det betyr ikke at man ikke skal ha betalt. Dugnad er noe man gjør sammen om noe man skal bruke og helst eie sammen, f.eks. vei, idrettslag, grendehus, etc. Dette er ikke dugnad, men jobb. Pizza og brus burde vært i tillegg til lønn.
Lenke til kommentar

Sant nok det, men er det da ulovlig at en arbeidsgiver arrangerer en dugnad?

Nei, det er ikke ulovlig for arbeidsgiver å arrangere en dugnad. Men dette er ikke en dugnad. Det blir ikke en dugnad bare fordi man kaller det det. :)

 

Hvis det hadde vært meg, så hadde jeg vært redd for negativ forskjellsbehandling senere hvis jeg ikke dukket opp. Når firmaet skal nedbemanne, hvem får sparken, de som deltok, eller de som ikke deltok?

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke. Påtvungen dugnad innenfor en bedrift er så spesielt at jeg tror det ligger noe annet bak.

 

Jeg vet at i en del bedrifter hvor det jobbes med akkordlønn. I denne akkordlønnen er da f.eks. opprydding, feiing, rydding av lager, etc. inkludert. Til tider glir ting ut, og man arrangerer en "dugnad" for å rettet dette igjen og begynne med blanke ark. Denne dugnaden har da man på sett og vis allerede fått betalt for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...