Gå til innhold

To stk redigerings PC til 40k

Anbefalte innlegg

Skal bygge to stasjonære fra scratch som kun skal brukes til foto og videoredigering for et studentsamfunn. Vil gjerne ha litt tilbakemeldinger på oppsettet jeg har tenkt ut. 

Dette er en momsfritatt organisasjon, så begge må totalt komme inn på 40k med skjermer. Har jeg gjort noen store brølere her?

post-164927-0-22000800-1474030653_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror selv 750W vil være overkill, så se på:

EVGA SuperNova G2 750W

Jeg ville også gått for HDN724040ALE640 fra HGST i stedet for de Barracuda diskene.

(Mindre feil med de HGST diskene enn de fra Barracuda.)

Drop M.2, og gå for en bedre GPU.

Du kan også gå for lite SSD (programmer + os), mellomstor SSD (cache ved redigering), og vanlig HDD (release pre-arkivering).

Det er snakk om 32 gb ram, ikke sant?

Hvilket OS, og programmer vil dere bruke?

(Viktig for GPU valg, siden noen er veldig mye bedre optimalisert til spesifikke redigeringsprogrammer.)

Husk at skjerm er ekstremt viktig.

Du vil nok helst ha som dekker 99% av adobe-spektret, og benytt regelmessig noe som:

i1 Display Pro fra X-Rite til å kalibrere skjermene på stedet hvor de skal stå.

Lenke til kommentar

Tror selv 750W vil være overkill, så se på:

EVGA SuperNova G2 750W

Jeg ville også gått for HDN724040ALE640 fra HGST i stedet for de Barracuda diskene.

(Mindre feil med de HGST diskene enn de fra Barracuda.)

Drop M.2, og gå for en bedre GPU.

Du kan også gå for lite SSD (programmer + os), mellomstor SSD (cache ved redigering), og vanlig HDD (release pre-arkivering).

Det er snakk om 32 gb ram, ikke sant?

Hvilket OS, og programmer vil dere bruke?

(Viktig for GPU valg, siden noen er veldig mye bedre optimalisert til spesifikke redigeringsprogrammer.)

Husk at skjerm er ekstremt viktig.

Du vil nok helst ha som dekker 99% av adobe-spektret, og benytt regelmessig noe som:

i1 Display Pro fra X-Rite til å kalibrere skjermene på stedet hvor de skal stå.

Kan jo være at skjerm ikkje er så ekstremt viktig for studenter. Det viktigste først er jo å lære hvordan programmene funker :) Dermed må man jo ikkje kjøpe skjerm til over halve budsjettet, så har man bare penger til en liten fis av en maskin...

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg er helt enig.

Foto og videoredigering kreve egentlig ganske forskjellige ting,

men det de begge har til felles er at du helst vil ha så nøyaktige farger som mulig,

minimum 99% sRGB, men jo høyere opp i adobe-spektret desto bedre (du vil jo at fargene du ser på skjermen i Photoshop skal matche hva som kommer ut fra printeren).

Til foto klarer du deg greit med en i5, og en ok gpu.

(Spesielt Photoshop er ganske svak når det gjelder å utnytte flere kjerner).

Fra en gammel test i Photoshop så kan du se hva jeg mener med gpu:

https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=21553&width=800&height=800

Poenget her er mere at gpu bør støttes, den trenger ikke være en sinnsykt dyr spille-gpu.

Og med multicore:

https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=36401&width=800&height=800

For video så vil du jo ha så mange kjerner, og så høy klokkefrekvens som overhode mulig, slik at 'rendering' ikke tar evigheter, samt forhåndsvisning med effekter kan være tungt.

For Premiere så har du fra en gammel test:

https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=21573&width=800&height=800

Så her har du Quadro 4000 på lik linje med 580 og 680...

Med Sony Vegas så er det enda verre, siden den er optimalisert for AMD, og ikke Nvidia som det meste av Adobe-pakken er.

Der er et 5870 bedre enn Titan =D

-------------------------------------------------------

Så ut fra alle ting man kan tenke på så vil jeg fortsatt påstå at skjermen er veldig essensiell.

Det at de er studenter spiller liten rolle, faktisk så ville jeg heller si at det er viktig for dem å lære seg ting med godt tilrettelagt utstyr, enn med dårlig, kanskje det er deres framtidige fagfelt, hvem vet.

Uansett, se på hvilket programmer dere bruker, dermed kan du finne ut hvilken gpu som vil passe.

(bare styr langt unna 970!)

Trenger det å være identiske systemer?

Det er jo mulig å dimensjonere én slik at den er mere tilrettelagt foto, men takler fint video også, og kun sende renderingen over til den som er dedikert til video.

Skjermen til video trenger jo også ikke å være over 99% sRGB heller, i motsetning til hva som er ønskelig for foto.

Lenke til kommentar

VI vurderer også NAS, men det kan hende vi får bruke universitets-serverne, noe som gir oss store muligheter for lagring. Men arbeidsflyten er stort sett slik at vi henter inn det vi trenger av et materiale, redigerer og laster opp ferdige produkt. Vi har uansett ikke tenkt at alt arbeidsmaterialet blir langtidslagret på PCene. Så planen var en bra m2 til programmer, en stor SSD for materialet som skal behandles. Så kan vi bare tømme hardisken med jevne mellomrom.

Planen er at både foto og video skal dele PC. Det hadde derfor vært praktisk om de begge var nonelunde sterke og kan drive tung videoredigering. Lettere med tanke på oppgradering og slikt også :)

Skjermen jeg hadde tenkt å gå for er en Dell 2516D. 100% adobe rgb som er nødvendig for fotografer når ting skal sendes i trykk og slikt etterhvert!

Er kanskje enig i at 6800k har et lite tak på 5820k, men ser på tester at det ikke er store forskjeller. Skal se nærmere på om vi kan investere i noe kvassere enn de to også.

Planen var minst 32gb med ram, kanskje helst 64 på begge. 

Er det så mye å hente på et bedre skjermkort? Har forstått det som at det er prosessoren som er det viktigste her og at det bare er viktig å ha en GPU som holder tritt. Men hvis dere mener det er verdt å gå opp til f.ekls 1060 så kan jeg vurdere det :)

Setter pris på tilbakemeldingene :)

Lenke til kommentar

Du fant Dell-skjermen uten at jeg trengte å nevne den :p

Her er noe lesestoff:

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Premiere-Pro-CC-2015-3-Pascal-GPU-Performance-840/

https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-for-Adobe-Premiere-Pro-143/Hardware-Recommendations

https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-for-Adobe-Photoshop-139/Hardware-Recommendations

Hovedkortet støtter jo 8 ram-brikker, så å starte med 32gb er helt greit, dere finner fort ut om dere trenger mer.

Som du kan lese der så er det vel mengden vram som spiller mest rolle,

så hvorfor ikke gå for 1070 8gb i stedet? (den er vel på 3990,-)

Du kan også lese at antall kjerner stopper å bety veldig når du når 8.

M.2 disk på 256gb holder lenge siden dere kun vil ha et OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...