Gå til innhold

Samtalekvalitet Telenor vs Telia


Anbefalte innlegg

Har akkurat byttet til en leverandør (Chess) som benytter Telia og samtalekvaliteten ble kraftig redusert i forhold til tidligere hvor jeg hadde Telenordekning.

 

God dekning hos begge leverandører men samtalekvaliteten ble kraftig forringet enten jeg ringte andre Teliakunder eller Telenorkunder. Det hørtes godt i begge ender av samtalen.

 

Jeg stusset over forskjellen og forsøkte en annen mobil med samme resultat.

Deretter fant jeg et gammelt kontantkort med Telenor og kvaliteten ble merkbart bedre igjen.

 

Kanskje noe å tenke over når man skal ha ny leverandør så man ikke bare ser på pris, GB og hastighet!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den viktigste faktoren er om samtalepartneren er på samme nett som deg eller ikke da HD voice foreløpig ikke fungerer mellom operatører.

 

Hvis samme nett:

 

Telenor: (HD voice i 4G gjennom volte, avhenger av om telefonen din og SIM-kortet støtter tjenesten), HD voice i 3G og HD voice i 2G (avhenger av om telefonen støtter det)

 

Telia: HD voice i 3G

 

Ulike nett: skal være hip som happ pga narrow band kodek, har du dårlig dekning forringes signalet før samtalen eventuelt detter ut.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Telia til Telia er jo langt dårligere enn Telenor til Telenor - så da må det være store forskjeller på teori og praksis!

Nei, det er som å mene at man hører forskjell på to like mp3 256 kbps filer. Det er standard kodek og båndbredde som brukes, da er det eventuelt dekningsutfordringer det kommer på eller problem i programvaren til modemet i telefonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...