Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har denne chip saken noe for seg?


Gabri3L

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har kommet over denne Kickstarter kampanjen, og vurderer å teste den. Jeg har på verksted fått tilbud om en chip greie til min Ford Focus 1L 125HK Ecoboost 2012 modell, som skal øke effekt med ~20% og noe tilsvarende på dreiemoment. Leste test av den i et motormagasin der de snakket pent om den (skal se om jeg kan finne den etterpå). Men den kom på ~7000Kr i Norge. Kickstarteren kommer på ~2000Kr, og den kan tas med til en annen bil når jeg selger nåværende, så lenge det er snakk om en annen bensin bil. Men jeg er på ingen måte i nærheten av å kjenne til disse chip greiene. Så jeg lurer på om det er noen her som kan ta en titt på kampanjen, og si om dette er den berømte: "Når noe ser for godt ut.." greia?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt mye rart om slike plug and play chips.

Det er ikke alltid de gir et godt resultat, og kan ofte ødelegge mer enn de gjør godt.

Når det kommer til prisen på denne + kickstarter så er man oppe i prisen av en profesjonell trimming.

 

Man må jo selvsagt melde fra om effektøkningen, men mange som ikke gjør det på de plug and play chippene.

På en som er loddet fast/byttet ut blir det straks litt værre :)

Lenke til kommentar

Neimen for pokker, glemte å legge ved link til kampanjen. Oppdaterte nå. Med dagens kurs på AUD blir det ~1850NOK, og så kommer tollgebyr og mva på 25% på toppen av det. Så jeg regner med ~2500Kr ferdig tolla.

 

Edit: Har lest at om chip'en er CE godkjent, eller "typegodkjent" eller noe slikt. Så trenger man ikke melde fra, og det er lovlig å bruke?

 

Edit 2: Her er testen jeg snakket om. Virker jo som en nøytral kilde? Og det er samme bil som min i den testen. Det jeg lurer på er om dingsen i Kickstarteren fungerer på samme måte, og eventuelt hvordan måle det?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Artig, men nå var jo det der en "no name" 20USD "chip" kjøpt på Ebay fra en privat person i Ukraina. Så jeg vet ikke helt om jeg synes det virker helt sammenliknbart. Chip'en på Kickstarter er basert på en liten Arduino PC om jeg ikke missforstår fullstendig. Hadde vært fint om noen med peiling på chip tuning hadde giddet å kikke på kampanjen og so om det er noe som ser seriøst ut?

Lenke til kommentar

De fleste slike som kommuniserer gjennom OBD2 kontakten fungerer jo somregel, Det MCM viser til er noe helt annet som loddes inn i loopen til bilen som gjerne blir brukt på eldre biler uten OBD2 for å lure motoren til å mate seg selv med mer drivstoff og luft ved å plante falske verdier inn i motorstyringen. Dette er ikke en spesielt gunstig måte å gjøre det på da det sjelden blir en spesielt god tune av det å kan faktisk i værste fall ødlegge hele motoren. 

 

Slik jeg forstår denne kickstarter greia er at du plugger den i OBD2 kontrakten hvor den konstant vil overvåke verdiene til motoren og justere disse on the fly for å gi mest mulig ytelse. Jeg kan ikke forstå at det ikke skal fungere, men det er jo verdt å nevne at de fleste litt nyere biler har skrivebeskyttelse i ECUen som må omgåes for at noe slikt skal kunne fungere så om den vil fungere på alle biler tviler jeg nesten litt på.  Ellers er det jo verdt å nevne at me mindre du har en Turbo bil enten bensin eller diesel er det somregel svært lite å hente ut av slike tunes, men ser jo at du har en ecoboost så det er nok en del forbedringspotensiale der. 

Lenke til kommentar

Det er den "one size fits all" greia jeg reagerer litt på. Når kampanjen er over, skal man bare oppgi om man har bensin eller diesel bil, og om man ønsker mer performance eller bedre economy. Utover det, så lenge bilen din er på listen, så skal det fungere. Jeg spurte om min modell, og fikk beskjed om at den vil fungere med min bil.

 

Jeg har litt mer tro på slik som den Bluefin saken jeg linket til test av i post #3. Modellen min er jo en av de mest solgte i Europa, så det er ikke vanskelig å forestille seg at noen har lagd en skreddersydd optimalisert programvare for den.

 

Det som er greia med bilen min, er at den noen ganger er skikkelig sprek, må slippe gassen litt når jeg akselerer ut fra grønt lys, eller så begynner jeg å spinne. Mens andre ganger, spesielt når man ser en luke ut av et kryss, og tenker: "Det rekker jeg fint, bilen min er jo ganske sprek..". Ja, så bestemmer den seg plutselig for å ikke være sprek likevel.

 

Eller når jeg kjører fra Kristiansand til Bergen, så kommer jeg gjerne frem på under halvliteren på mila. Mens til Oslo så går det kun frem til Drammen. 110Km/t sonene videre ødelegger etthvert håp om å komme frem på selv under 0,6L i gjennomsnitt for hele turen. Jeg forestiller meg at litt høyere dreiemoment kunne reddet forbruket litt her?

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med bilen, så ~7000Kr har ikke vært aktuelt å bruke på så lite bedre, men ~2500Kr er jo ingen stor sum. Med mindre det er ren snakeoil da...  :hmm:

Lenke til kommentar

For en del år siden skulle jeg kjøpe meg en Ford Focus ST170, gjorda da endel research rundt dette, å da (rundt 2011) var det vertfall Bluefin som var "the shit" ifølge div ford forum når det kom til tuning av disse bilene, så tror nok ikke du vil gjøre noe dumt i å kjøpe den. For min del endte det med at jeg ikke kjøpte focusen grunnet noe tull med banken som gjorde at den ble solgt før jeg hadde pengene til den. Jeg endte da opp med å kjøpe en gretten A3 1,9 TDi isteden. Her fikk jeg utført en custom tuning av Ålesund Chipsenter som kunne skryte på seg en økning fra 105 til 140 hestekrefter og en tilsvarende momentøkning, etter tuningen ble bilen langt spreke over hele spekteret  spesielt på litt høyere turtall, det var virkelig en natt og dag opplevelse fra når jeg kjørte den til senteret til den var ferdig tunet. Etter tuningen opplevde jeg og faktisk merkbart lavere dieselforbruk ved langkjøring, ved kortere turer merket jeg ett noe høyere forbruk, men det handlet nok mest om kjørestilen min som på tiden var bånn pinne ut av ethvert kryss jeg kom over for det meste. 

Lenke til kommentar

Huff, bare 2 døgn igjen å bestemme seg på. Bilen min begynner jo å "dra på åran" nå, så jeg vurderer å kjøpe ny snart. Selv om jeg er fornøyd med den. Men da blir en Bluefin helt idiotisk å handle. Den må jo nesten følge bilen ved salg, eller kastes i søpla, med mindre jeg kjøper en ny samme modell bil bare nyere.. Hva tenker kjøper om hvordan du har behandlet bilen hvis du har "trimmet" den? Da har du sikkert rævkjørt den da vel? Kanskje ikke så smart å selge trimminga med bilen..

 

Lurer også på å gå for diesel neste gang, eller EL for den saks skyld. Så Berry'en er jo heller ikke så fremtidssikker selv om den kan tas med til ny bensinbil. Men den er jo relativt billig da. Jeg bare kan ikke nok om slik chip trimming til å se om dette er plausibelt, eller "for godt til å være sandt"..

Lenke til kommentar

Ja, men blir som sagt "bare" 2,5K. Får Bluefin inn til Norge for ~4,5K. Så vurdere det enda. Denne Berry saken har jo også Bluetooth overføring fra OBD porten som man kan kople til app på mobil eller nettbrett. Så noe må den jo foreta seg. Slike OBD greier pleier vel å ligge på en 500 lapp eller så?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Usikker på om det er til hjelp så sent, men jeg ble litt nysgjerrig å begynte å lese litt om dette.

 

Ut i fra hjemme siden og at det er et kickstarter prosjekt er det for meg helt utenkelig at disse har hatt tilgang til å analysere og lage oppsett for alle biltypene og motorene de påstår å støtte. Det ville kostet enorme summer i tid å utstyr.

Og ikke minst for biler til det europeiske markedet som går på annen bensin med andre utslippskrav.

 

Superchips som du linker til er en av de store leverandørene i verden på programvare og mange av tunerene som driver med chip tuning her i Norge kjøper softwaren sin fra disse.
Som du ser på nettsidene deres ligger det ute bremsepapirer som dokumenterer effekten de tar seg betalt for å gi.

 

Berry modulen antar jeg i beste fall påvirker motoren ved å manipulere en enkel verdi som feks luft temperaturen slik at motoren justerer forbruket sitt ørlite for å kompensere dette, men jeg tviler på det er så avansert.
Mest sannsynlig er det strøm den henter fra OBD kontakten og gir deg ECU data til en app..

 

Som nevnt av flere, hvis du skal chippe så gå for en remap hvor du legger inn ny software til motorens om forandrer på alle verdiene i motorens motorprogram.

Lenke til kommentar

smart valg.Slik "chipper" som skal passe alt, blir aldri bra. Skal du ha "chippe" bilen så går du for modelltilpasset software fra for eksempel BSR eller andre tunere, da får du i hvertfall noe som er tilpasset din bilmodell.

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Det er som regel lite lurt å chiptrimme med mindre du vet nøyaktig hva du holder på med. Selv da bør du regulere ned litt. Disse verdiene som justeres er valgt for at bilen skal holde over tid. Tyner du den utover dette er det på eget ansvar m.h.t driftsstabilitet, annenhåndsverdi og garanti om man fremdeles har det.

Lenke til kommentar

Bmw leverer orginal chiptrimming til sin 2.0d motor  med nybilgaranti i behold(163->ca 205). Saab gjorde det samme (fra 150->210 hk). Det bør jo tyde på at bilen er laget for å tåle disse effektene  bmw og mini med 2.0d 163hk er detunet motor (står faktisk i ustyrslista) og er egentlig 184hk,( men ikke i norge og belgia). Så mange motor(med orginal clutch eller automat) tåler mer effekt enn det den har orginalt...med fabrikkgaranti i behold.

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Bmw leverer orginal chiptrimming til sin 2.0d motor  med nybilgaranti i behold(163->ca 205). Saab gjorde det samme (fra 150->210 hk). Det bør jo tyde på at bilen er laget for å tåle disse effektene  bmw og mini med 2.0d 163hk er detunet motor (står faktisk i ustyrslista) og er egentlig 184hk,( men ikke i norge og belgia). Så mange motor(med orginal clutch eller automat) tåler mer effekt enn det den har orginalt...med fabrikkgaranti i behold.

Det kommer vel helt an på hvilken 2,0d og hvilket år den er fra blant annet..

Som kjent var jo ikke chippingen de skulle levere på de nye politibilene aktuell lenger, der måtte de heller levere kraftigere motor til samme pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...