Gå til innhold

Vil steke ris, men spørsmål om oppbevaring

nonno96

Anbefalte innlegg

Hei! Vil steke ris, fordi jeg syns det er godt og relativt raskt å lage om jeg finner en måte å oppbevare den kokte risen.

Tenkte å koke en del ris og dele den i porsjoner så jeg enkelt kan steke den. Vet at jeg må ha den i kjøleskap og unngå romtemperatur.

Kan jeg bare legge risen i plastposer/brødposer menst den er varm og deretter legge den i kjøleskapet? Tenkte på sanne små matbokser eller plastbeger, men har ikke det. Kan jeg ha det i brødposer? Holdbarhet? Skal jeg putte risen nedi varm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I fryseren? Hvordan er det da å ta opp når jeg skal steke den? Steker jeg den fryst eller tar jeg den opp til tining? Og hvor lenge varer den der? Er vell ganske lenge i fryser. Takk for svar btw! Er ganske noob i matlaging, nylig flyttet ut som student?

Lenke til kommentar

Det er veldig ukult å bli dårlig av ris; det kan jeg skrive under på. Selv om du oppbevarer den i kjøleskap under ideelle forhold så har den relativt kort holdbarhet (2-3 dager dersom den settes i kjøleskap innen 2 timer og kjøleskapet holder 4 grader). Jeg ville derfor ikke laget mer enn du klarer å spise samme dag og dagen etter. Bruke fryseplass på ris synes også å være litt waste mtp innkjøpspris og tilberedningstid.

Lenke til kommentar

Det er jo det at jeg vil ha stekt ris, og da må jeg koke den først og da blir det plutselig ikke noe rask mat, siden jeg må koke den i 13 min og så steke den.

Hørte også at det var bedre å steke kald ris og ikke rett etter den var kokt, for da ble den lett grøtete.

Tviler på de koker mye ris på steder som selger stekt ris heller, hørt de fryser ned mye kokt ris. Kan jeg fryse den ned eller ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...