Corey Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 I bedriften jeg jobber har det oppstått en litt kjedelig situasjon. En av di høyerestående lederne pådro seg hjerneslag for ca. 2 år siden. Han er nå tilbake i arbeid, men tingen er at han ikke fungerer skikkelig i stillingen sin pga. korttidshukommelsen og hans evne til å lede er svært svekket. Da han er min leder også har jeg selvfølgelig ingen autoritet til å degradere han, men synes fremdeles at spørsmålet er ganske interessant: Hva kan bedriften gjøre i slike tilfeller? Ta et annet eksempel: Hvis du jobber som baker, og mister begge hendene, da kan du jo teknisk sett ikke jobbe som baker mer. Har da bedriften ingen rett i henhold til denne arbeidstakeren? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Har ikke oversikt over hva loven sier, men generelt hvis en person ikke lenger er skikket til en jobb plikter vel bedriften å finne andre arbeidsoppgaver som vedkommende er i stand til å gjøre. D.v.s. flytte ham 'sideveis'. Det kan ofte oppfattes som en degradering i forhold til arbeidsoppgaver men vedkommende beholder lønn og status. Dette er ganske vanlig i offentlige virksomheter der det er nærmest umulig å si opp folk.... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Etter ett års sykdom kan man si opp arbeidstakere som følge av sykdom, så lenge oppsigelsen er saklig. Kan du ikke utføre jobben din kan du sies opp, selv om det er sykdom som gjør at du ikke kan utføre jobben. Man må imidlertid forsøke å tilrettelegge, omplassere mv. I tilfellet baker er jo saken veldig grei: Etter ett års sykdom kan man si opp en baker som har mistet hendene. I tilfellet leder er det jo vanskeligere, fordi vurderingene er mer skjønnsmessige. Det er imidlertid grunnlag for å omplassere vedkommende i ny stilling. Å endre lønnen fordi man får ny stilling er mer tricky, men er ikke i prinsippet utenkelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå