G Skrevet 16. september 2016 Forfatter Del Skrevet 16. september 2016 (endret) Interessant svar. Hva mener du med strekk etter tærne stående eller sittende med bena ut på gulvet? Sånn typ når man står og bøyer seg fremover og nedover, vanlig prosedyre i gymtimer i skolen. Men funker kanskje sittende også! Det var den stillingen jeg ødela korsryggen min i for "herrens" mange år siden. Kunnskapsløs så bøyde jeg meg over noe og fikk meg en smell, istedetfor å flytte det som stod i veien og bøye i knærne. Så mentalt så gjør øvelsen litt vondt for meg. Men kan jo hende kroppen tåler det godt for det om. Men jeg dro til meg et møbel for ikke så lenge siden på over et grovt teppe, nesten med spenntak. Da skjøt den gamle skaden opp i blomst. Men det har gått mange år hvor skaden ikke har plaget meg, også har det plutselig blusset opp. Rett etter skaden så har jeg aldri hatt noen behandling. Er kun etter mange år når det har vært flere rygg og nakke / skulderplager at jeg har oppsøkt behandling. Nervesystemet er noe rare greier. Kan enkelte ryggsmerter være fantomsmerter, noen som har en formening om det? Jeg var noe vond i ryggen litt nå og da i minst 2 mnd. før jeg flyttet på det møbelet som tidligere beskrevet. Endret 16. september 2016 av G Lenke til kommentar
Oter Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 selv så fikk jeg paralgin forte 400mg og naproxen mylan 500mg,som skal både tas sammen og enkelt 3-4 ganger om dagen. men synes det ikke hjelper i det hele tatt,og ikke er jeg glad i og bruke tabletter heller,så lenge jeg klarer og komme meg ut av sengen,og få på meg klærne,så klarer jeg meg,er likere når man er litt i bevegelse,selv om noen dager er smertefulle,så går det bra uansett,og for de som lurer,ja jeg jobber,ligger ikke og drar meg ,blir ikke bedre eller verre om man er hjemme heller,så det så ang skade som har blusset opp,det er ikke muskelkrampe da?det sliter jeg med,spesielt når jeg ikke har beveget meg nok,så blir ene muskelen i korsryggen så stram til slutt,så den bare står og dirrer nermest(krampe)og det er forferdelig smertefullt,har opplevd det et par turer,første gangen så kjørte arbeidslederen meg på akutten på sykehuset,klarte ikke og gå,stå oppreist eller og sitte,klarte kun og ligge rett ut,men var ikke noe de på dykehuset kunne gjøre,fikk bare smertestillende/betenelsesdempende tabeletter,og fikk bare beskjed om og gå turer,uansett hvor vondt det var,første gåturen ble vel kanskje 100 m til sammen,da var jeg helt utslitt i ryggen,så prøver og gå turer så fort jeg kjenner noe murring nede i korsryggen,så jeg ikke får flere sånne reiser. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. september 2016 Forfatter Del Skrevet 16. september 2016 Du trenger med andre ord ikke å ha hund for å få strukket litt på deg (gått seg noen turer) Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 50 mg diclofenaco cinfa på spansk, også videre: comprimidos gastrorresistentes EFG. Dette er det samme som Voltaren. Kan kjøpes reseptfritt i Norge i 25mg versjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Yeah, og voltaren er ikke dyrt! Husker ikke prisen, men det fins et synonympreparat som er rimelig. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. september 2016 Forfatter Del Skrevet 16. september 2016 Yeah, og voltaren er ikke dyrt! Husker ikke prisen, men det fins et synonympreparat som er rimelig. Ikke at jeg har tenkt å ta dette stoffet i øyeblikket. Men, å kjøpe 50 mg x 2 pakker á 20 stk. som da tilsvarer de 40 på 50 mg fra Spania, vil koste kr 100,40. Eller kr 115,10 for 100 stk. i følge Felleskatalogen. Dyrt med andre ord, kanskje ikke for nordmenn annet enn dersom man må fortsette å stå på det i månedsvis, men svært dyrt ift. Spania for det om. Er ikke disse pillene harde på fordøyelsessystemet også, så man skal vel ta litt pause før man står på dem igjen. http://www.felleskatalogen.no/medisin/voltaren-novartis-565447 Jeg har ingenting i mot medisin for kortsiktig hjelp dersom det kan bidra til å bedre store ubehag. Foreløpig så er jeg vel der hvor jeg håper det går over av seg selv uten en stygg forverring. Gikk jo til kiropraktor i håpet om at det kunne være en løsning. Så får vi se da. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Svar til også Malvado for det samme. Jeg liker å gå på slike deilige myke moseunderlag som man finner i skogsholt. Kanskje jeg burde gjøre det oftere? Svømming. Ja, det er en del positivt med det. Dersom man får seg til å gjøre det jevnlig, og finner en svømmehall som er åpen. Er jo så mye vedlikeholdsprosesser, økonomiske sider i kommunene. Heldigvis bor jeg slik til at det finnes flere svømmehaller, bare jeg er villig til å kjøre. Når jeg er vond, så er det ikke så behagelig å kjøre for mye heller. Men, om svømming hjelper så får jeg vel trø til på gasspedalen. Det høres ut som du trolig kan finne en fin kombinasjon , sjekk NTNU sitt treningsopplegg for å komme i form og se om du kan kombinere treningen ,det er lurt å komme raskt i form for å gi kroppen mer å jobbe med , noe man sårt trenger når man har ryggplager. Sjekk svømmetilbudet ditt og om du ikke har teknikken på plass kan det jo være at noen av svømmehallene faktisk også kan tilby kurs for å trene teknikk , det er noe jeg selv anbefaler til alle som ønsker å trene litt seriøst , man får så utrolig mye mer ut av øktene og blir en langt bedre svømmer. Selv om jeg har bodd på G.C fra jeg var 10 til 23 så har jeg i voksen alder måttet jobbe litt med teknikken min , en ting er å svømme fritt med svømmeføtter , snorkel og dykkemaske på jakt etter fisk / blekksprut , en annen ting er å faktisk trene effektivt og faktisk forbedre svømmeferdighetene sine både når det gjelder crowl , bryst og ryggsvømming og det finnes mange feller man kan falle i , dermed greit med ekspertisen eller prøve å lese seg klok og komme seg videre. Uansett lykke til, ryggproblemer er ikke gøy å leve med , men kan alltids bli langt bedre eller helt kvitt dem om man passer på treningen sin. Lenke til kommentar
Kjetil Larsen Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Det stammer fra holdning. Dessverre jobber nesten ingen behandlere med holdning lenger, og derfor blir det i stor grad symptombehandling å få som pasient. Ved å korrigere ens VANER, er det ekstremt gode muligheter for permanent bedring. Les ryggartikkelen i signaturen min. Lenke til kommentar
G Skrevet 17. september 2016 Forfatter Del Skrevet 17. september 2016 (endret) Der var det mye informasjon Kjetil_4455. Får ta det litt om litt. Kikket raskt på lenken om Holdning likevel: http://treningogrehab.no/holdningskorrigering/ Her er det sikkert mye å jobbe med for meg. Spesiellt at man blir sittende en del i stol i løpet av dagen, framfor å avveksle. Når det gjelder ståholdningen, så tenker jeg nok at hode spesiellt ikke har noen ideell stilling. Står jeg stille så har jeg nok en ekkel tendens til å hvile kroppen på en og samme fot av en eller annen grunn. Første kiropraktor (i juni) skrøt av svaien i ryggen i korsryggområdet. Og jeg husker i fra ungdomsskolen at noen av jentene i klassen plystret etter meg, fordi jeg har litt sprettrumpe som mann Endret 17. september 2016 av G Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Jeg har prøvd kiropraktor og manuellterapaut. Manuellterapauten hjalp uten tvil mest. Bruker å gå der 1 gang hver 2-3 måned bare for å løsne kroppen litt (trener 5 ganger i uka). Selv har jeg litt svai i ryggen, pga av dette får kanskje musklene i korsryggen ikke slappet av ordentlig. Så det jeg gjør er å trene ryggen/kjernen med sidehev, planken + markløft osv. Så gjør jeg en fantastisk øvelse hvor man ligger på ryggen med en god knekk i knærne (rundt 90 grader mellom lårbein/legg) og har knærne samlet. Deretter beveger man bare knærene fra side til side i en relativt rolig tempo så man får rotert nedre del av ryggen. Gjør dette i 5-10 minutter hver dag. Anbefales! Så er det siste øvelse for å slappe av korsryggen, da ligger man med knærne på en høyde så de igjen er rundt 90 grader. Ligger der i 5-10 minutt også. I min rygg kjenner jeg det pulserer når jeg ligger slik Lenke til kommentar
G Skrevet 17. september 2016 Forfatter Del Skrevet 17. september 2016 (endret) Selv har jeg litt svai i ryggen, pga av dette får kanskje musklene i korsryggen ikke slappet av ordentlig. Så det jeg gjør er å trene ryggen/kjernen med sidehev, planken + markløft osv. Så gjør jeg en fantastisk øvelse hvor man ligger på ryggen med en god knekk i knærne (rundt 90 grader mellom lårbein/legg) og har knærne samlet. Deretter beveger man bare knærene fra side til side i en relativt rolig tempo så man får rotert nedre del av ryggen. Gjør dette i 5-10 minutter hver dag. Anbefales! Så er det siste øvelse for å slappe av korsryggen, da ligger man med knærne på en høyde så de igjen er rundt 90 grader. Ligger der i 5-10 minutt også. I min rygg kjenner jeg det pulserer når jeg ligger slik Det var det motsatte inntrykk den kiropraktoren ga i fra seg til meg. Altså at det var en positiv forutsetning å ha denne fine svaien som det ble ytret. Har ikke greie på dette selv da.. Men, jeg kan selvfølgelig prøve ut øvelsene dine.. Endret 17. september 2016 av G Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 (endret) Korsryggen/kjernen hjelper jo å holde overkroppen oppe. Dersom man har svai vil man vel få ekstra mye belastning på korsryggen da musklene rundt der må kompensere for svaien, hvorav de resterende musklene rundt kjernen vil bli mindre aktive? Når du står oppe, prøv å roter bekkenet fram, så vil du kanskje kjenne mindre stress i korsryggen. Manuellterapauten min ber meg alltid rotere hofta fram når jeg står stille. Nå synser jeg tildels, er ikke sikkert dette gir mening, da jeg er ingen utdannet kar Endret 17. september 2016 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
G Skrevet 17. september 2016 Forfatter Del Skrevet 17. september 2016 (endret) Men om du roterer hofte fram i synsretning, så vil du jo vel bare øke svaien? Kanskje det er en øvelse han har vist for at du skal jobbe litt med muskulaturen i korsryggen? Endret 17. september 2016 av G Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 (endret) Beklager, mente bekkenet. Altså som om du strammer rompa. Endret 17. september 2016 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
Kjetil Larsen Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Der var det mye informasjon Kjetil_4455. Får ta det litt om litt. Kikket raskt på lenken om Holdning likevel: http://treningogrehab.no/holdningskorrigering/ Her er det sikkert mye å jobbe med for meg. Spesiellt at man blir sittende en del i stol i løpet av dagen, framfor å avveksle. Når det gjelder ståholdningen, så tenker jeg nok at hode spesiellt ikke har noen ideell stilling. Står jeg stille så har jeg nok en ekkel tendens til å hvile kroppen på en og samme fot av en eller annen grunn. Første kiropraktor (i juni) skrøt av svaien i ryggen i korsryggområdet. Og jeg husker i fra ungdomsskolen at noen av jentene i klassen plystret etter meg, fordi jeg har litt sprettrumpe som mann Kan ikke svare for din sak, holdning etc ettersom jeg ikke har sett deg, men erfaringsvis har INGEN av våre korsryggpasienter hatt korrekt bekkenstilling. Og, 90+% av våre kunder blir bra etter korrigering og riktig opptrening. Du undersøker bekkenstillingen ved å sammenligne posisjonen mellom skambenet (symphysis pubis) og ASIS. De aller fleste bruker ASIS og PSIS for å måle, noe som fører til villedende resultater. ASIS og symfysen er the way to go. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå