G Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 (endret) Jeg har vært ekstra plaget med vondt i korsryggen i sommer. Gikk derfor til kiropraktor i juni. Det hjalp bittelitt, men så kom det litt igjen med vondt. Men, det var til å leve med. Gikk på ny til kiropraktor to ganger denne uken. En annen kiropraktor som holder til litt nærmere hvor jeg bor. Nå er jeg så øm og vond. Og jeg kjenner det ned i den andre foten etter behandling (veldig ekstremt mild isjias), som jeg ikke har hatt før. Så nå er det den andre foten altså som har mer isjias (som aldri har hatt noen isjias på naturlig vis tidligere noen sinne). Hovedplagene har hele tiden vært mest en veldig ømhet og noe vondt i korsrygg, samt mild kiling i "første" siden/foten. Samt vondt i skulder/nakkeregion og arm på samme side. Jeg klarer å gå og å gjøre ting stort sett. Men, for et par uker siden så skulle jeg dra til meg et tungt møbel over et grovt gjenstridig teppe. Da skjøt det i smerte. Det er mildere ryggplager jeg har, men like fullt så er det ikke noen grei opplevelse. Er det vanlig at kiropraktorene vekker opp plagene ganske heftig etter behandling i noen dager? Går dette over når kroppen har fått hvile litt? Å benytte kiropraktor er litt nytt for meg enda. Har kun erfaring med fysioterapeut og manuellterapeut tidligere, og da har det vært mer nakke, skulder, arm region som har fått behandling. Det å få svært ømme muskler er jeg jo vant til fra slike behandlinger, som jo går over. Men, jeg har vel ikke hatt så kraftig skjelettmanipulasjon som de to behandlingene som skjedde denne uken. Endret 16. september 2016 av G Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Trener du noe for å motvirke ryggsmerter? Jobber du forran en pc hele dagen? Lenke til kommentar
G Skrevet 16. september 2016 Forfatter Del Skrevet 16. september 2016 (endret) Blir jo en del foran PC. Trening er nok en nøkkel for å holde problemet på avstand. Må nok være litt mer i aktivitet i framtiden ja. Jeg lurer liksom litt mer på her og nå om ubehaget gir seg relativt fort, og om kiropraktorbehandling har noen ulemper, altså om det er en for røff metode. Ble jo anbefalt å gå litt tur som et forslag til aktivitet etterpå av kiropraktor. Som sikkert er lurt å ikke skofte. Endret 16. september 2016 av G Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Faktisk føler jeg at rådet til kiropraktor er litt teit , gåing belaster ryggen og avhengig av hvor ille det er så kan det være at det kan være for tøft for deg , men selvsagt går du i riktig skotøy og på stier og ikke asfalt er det ikke så "ille". Har selv hatt ryggproblemer og de kommer og går litt, er litt pga at jeg veier litt ekstra ( i 95+ klassen , men på vei ned ) men den aller beste treningen er svømming og er noe jeg absolutt kan anbefale deg. http://iform.nu/trening/svommeprogram/svomming-trener-hele-kroppen Det som er viktig derimot er å legge opp et eget program for å både trene på ferdigheter , utholdenhet og vendinger ( om du ønsker å bruke det ) det lønner seg å ha en personlig trener , men man kan komme langt på egen hånd også. Noen av artene byr på sine egne utfordringer som butterfly så ta det rolig i starten Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 (endret) Ville holdt meg langt unna kiropraktor, siden det stort sett er humbug, som all annen alternativ medisin. Jobb med holdningen, og tren opp muskulaturen. Støtter også forslaget om svømming. https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50007612/sesong-2/episode-6#t=27s Endret 16. september 2016 av RRhoads Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Hva med å ligge endel på sofaen og se TV samtidig som du spiser paracet eller ibux - pleier å gjøre underverker med min korsrygg. Det å gå, trene, fysioterapauter osv. har ikke hjulpet særlig. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. september 2016 Forfatter Del Skrevet 16. september 2016 (endret) Artig video RRhoads. Jeg spurte manuellterapeuten om seriøsiteten til kiropraktikere. Da fikk jeg svar at det fantes mye useriøst i fra eksempelvis USA, men så sa han at hans inntrykk var at noen av de som hadde utdannelse i fra Danmark var litt mer seriøst. Uten at det betyr at det ene landet er bedre/dårligere enn det andre nødvendigvis. Jeg har ikke spurt de to kiropraktorene om hvor de har utdannelsen i fra. En tidligere manuellterapeut fikk til "magiske ting" med bruk av manipulasjon og mye nålebehandling på meg en gang, men det ble også brukt helsestudioapparater, elipse og ergometersykkel. Så kanskje jeg skulle ha returernt til den utøveren? Etter å ha sett videoen som lenket til fra Nrk, så kanskje det dreier seg en del om bevegelse. Jeg "føler" likevel at nålene ga mye av effekten likevel. Jeg har shoppet litt behandlere, men forsøkt å holde meg unna dem. Er det noe jeg er svært opptatt av så er det at det faktisk er en forklaring til effekten. Så i en behandlingsrunde et par år senere hos den "magiske" manuellterapeuten, som kom jeg til et punkt hvor jeg faktisk kjente etter på om behandlingen egentlig hadde noen særlig effekt. At kroppen faktisk blir god av seg selv til tider, det er jo en sannhet. Og den har jeg selv også erfart. Men får vel gi det noen få dager til å se. Det blir nok ikke noen entydig konklusjon utav dette kiroprakterbesøket. Men på sikt så har jeg kanskje en oppfatning. EDIT: Det var en gang jeg ble så elendig i rygg, skulder og arm mens jeg var på ferie. Det var eneste gang jeg har hatt kortison og antiinflammatorisk medisin. Det hjalp jo, også oppsøkte jeg han "magiske" manuellterapeuten når jeg kom hjem fra ferie. Og det var den gangen at jeg etter få behandlinger begynte å spørre meg selv om det virkelig hjalp noe særlig etter kun noen få behandlinger. Min forståelse heller til at det nok er riktig behandling av muskulatur som gjør underverker. Har oppfattet ting riktig da? Endret 16. september 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 16. september 2016 Forfatter Del Skrevet 16. september 2016 (endret) Hva med å ligge endel på sofaen og se TV samtidig som du spiser paracet eller ibux - pleier å gjøre underverker med min korsrygg. Det å gå, trene, fysioterapauter osv. har ikke hjulpet særlig. Jo, takk for tips. Men, jeg spiser aldri smertestillende før jeg lider noe for jævelsk. Kroppen har jo sine endorfiner å bøte med. En artig ting jeg har gjort en gang. Kjøpte en Vindaloo indisk matrett en gang, som et eget eksperiment. Ville teste om den høye dosen chili kunne gi meg en smertestillende effekt. Og det gjorde den, men den var svært kortvarig dessverre. Greide å skuffle i meg halvparten av porsjonen før jeg ga opp. Det er nesten ikke spiselig https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=vindaloo Overforbruk over tid av smertestillende for hodepine har jo vist seg å kunne gi hodepine, mener jeg å ha lest en gang for lenge siden. Nå er det ikke hodepine jeg har i øyeblikket. Men, jeg tar aldri smertestillende for hodepine, simpelthen fordi jeg ikke har hatt særlig av de værste typene hodepine man kan ha. Heldigvis for det. Smertestillende kan i ekstreme tilfeller gi leverskade vet jeg. Og man skal også være svært forsiktig mhp. interaksjoner medisiner i mellom. Paracet, Ibux med flere selges ikke på samme måte som medisiner, men man bør behandle de som medisiner for det om. Spesiellt om man bruker det i sammen med andre medisiner med eller uten resept. Bør sjekke slikt på sider som f.eks.: https://www.legemiddelsok.no/ EDIT: Svar til også Malvado for det samme. Jeg liker å gå på slike deilige myke moseunderlag som man finner i skogsholt. Kanskje jeg burde gjøre det oftere? Svømming. Ja, det er en del positivt med det. Dersom man får seg til å gjøre det jevnlig, og finner en svømmehall som er åpen. Er jo så mye vedlikeholdsprosesser, økonomiske sider i kommunene. Heldigvis bor jeg slik til at det finnes flere svømmehaller, bare jeg er villig til å kjøre. Når jeg er vond, så er det ikke så behagelig å kjøre for mye heller. Men, om svømming hjelper så får jeg vel trø til på gasspedalen. Endret 16. september 2016 av G Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Helt uenig - om en muskel er betent er det alt å tjene på å få den mindre betent eller frisk ved å spise noe så harmløst som paracet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Jeg hadde snydens vondt i korsryggen for noen år siden. Var helt sikker på at det var noe med ryggraden, men legen sa det var muskulært. Hadde liksom stivnet til i musklene eller noe. Så han anbefalte å gå i oppoverbakke i naturen, og tøye ut. To ganger om dagen skulle jeg strekke meg etter tærne i 60 sekunder. Denne tøyingen og noen få turer i oppoverbakke i naturen gjorde underverker. Har ikke hatt nevneverdige plager med ryggen etter å fulgt de jævla obviouse rådene til legen.Støtter meg til kommentarer over, ibux/paracet er fint for betente muskler. Men jeg vil virkelig anbefale å gå i oppoverbakke i naturen. Trenger ikke være lange treningsturer akkurat. You don't have to break a sweat! Bare sånn at kroppen får litt naturlig variasjon i bevegelsene dine. Gjør underverker.Greierne dine er nok litt forskjellig fra min tidligere plage, ettersom du er noe plaget med både føtter, skuldre og armer. God bedring! Håper det ordner seg! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Paracet er ikke noe gratisbillett. Du kan ende opp med å betale en rimelig høy pris. http://ard.bmj.com/content/early/2015/02/09/annrheumdis-2014-206914.full 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 16. september 2016 Forfatter Del Skrevet 16. september 2016 Interessant svar. Hva mener du med strekk etter tærne stående eller sittende med bena ut på gulvet? Armen og skulderen har jeg levd med lenge, så med mye plager der så har jeg holdt det ut likevel. Det som bekymrer meg litt mer enn vanlig med hensyn til arm, er hvordan selve hånden har vært den siste tiden. Litt av og på så har hånden vært lett øm men litt pølsefingeraktig uten for store pølser. Det er kanskje en millimeter eller 2 i forskjell mellom høyre og venstre hånd når hevelsen starter. Skal nevne det for fastlegen ved neste anledning Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Så lenge ikke legen sier noe annet mener jeg at forsiktig bevegelse som folk foreslår - tur i skog og mark samt på mykt og "naturlig" underlag altså ikke asfalt kan hjelpe deg. I tillegg når du har gjort dette, strekk deg godt, tøy og bøy det du klarer uten at du får vondt i ryggen. Det kan være at du har stive muskler "her og der" og når du har hatt vondt gjør dette verre ved å anspenne deg. Som det foreslås over, svømming og det våte element kan også gjøre underverker på slike plager. Jeg har selv hatt vondt i ryggen ved noen tilfeller. Begge deler var pga muskler hvor første gang jeg ramla ned ei trapp og andre gang strekte musklene i korsryggen etter en uggen bevegelse. Det var å bevege seg forsiktig, strekke ut og tøye seg litt som hjalp meg begge gangene. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 går selv til kiropraktor 2 ganger i måneden,går der åga stiv nakke og vonde skuldre,startet med og knekke opp korsryggen,og jobbet seg oppover,første gangen han knakk opp nakken,så kunne jeg nok snu på hodet minst 5cm mere til begge sider,merkelig opplevelse. har også opplevd at nakken ble helt stiv igjen etter en behandling,noe som kan skje,måtte faktisk ha 2 behandliger på noen dager for og få nakken bedre igjen. ellers så går jeg også hos naprapat 2 ganger i måneden for og massere musklene,ettersom jeg har gått mange år med rygg/nakke problem uten og gjøre noe med det,så det har også blitt muskulært problem,noe som er dritt,da det er mye mere jobb og få det bra igjen. både kiropraktor og naprapat maser om og gå turer,og helst i kupert terreng,noe jeg desverre ikke er fryktelig flink til,så har noen dager jeg angrer på det,da det er en times jobb bare og få på seg sokkene Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Interessant svar. Hva mener du med strekk etter tærne stående eller sittende med bena ut på gulvet? Sånn typ når man står og bøyer seg fremover og nedover, vanlig prosedyre i gymtimer i skolen. Men funker kanskje sittende også! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 (endret) Et par øvelser som er bra. Ligg på ryggen og ha beina som om du sitter i en stol mens du sakte legger dem ned vekselvis på høyre og venstre side mens du holder dem samlet og holder ryggen så plant som mulig mot underlaget mens du utfører øvelsen. Går ikke dette kan det noen ganger hjelpe å ligge på gulvet mens man har knærne i ca 90 grader og hviler leggene på en stol. Denne øvelsen kan også være nyttig hvis ryggen plutselig låser seg helt. Endret 17. september 2016 av vidor 1 Lenke til kommentar
KBundy Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Ikke paracet. Ibux er betennelsesdempende og brukes mot slike plager. Det negative er at den er hard mot maven. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. september 2016 Forfatter Del Skrevet 16. september 2016 (endret) både kiropraktor og naprapat maser om og gå turer,og helst i kupert terreng,noe jeg desverre ikke er fryktelig flink til,så har noen dager jeg angrer på det, da det er en times jobb bare og få på seg sokkene Woops. Da skal jeg ihvertfall være forsiktig med å klage for mye. Hendene. Jeg har det litt slik i ene høyre hånden nå faktisk. Men det har vært litt tjukkere. Så det er ikke så enkelt å se forskjellen som når det er på det verste. Hånden er litt stivere og litt følelsesøm eller hvordan en skal forklare det. Kjenner litt trøtthet i hele under og overarmen i tillegg. Samt jeg kjenner noe ubehag i det midterste leddet på tommelen (ikke det ytterste ledd). Samt å løfte hånd og underarm over hodehøyde gir trøtthetsfølelse i arm. Øh, noen som klarer å lese hvor lang kuk jeg har ved å studere fingerlengdene? Er det ikke det de sier skal være mulig Endret 16. september 2016 av G Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Ikke paracet. Ibux er betennelsesdempende og brukes mot slike plager. Det negative er at den er hard mot maven. Den er som regel hard mot blodårene og nyrene også. Med tanke på at hjertesykdom utgjør en betydelig andel av dødsårsaker i Norge bør man tenke seg om minst et par ganger før man tar mye Ibux. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. september 2016 Forfatter Del Skrevet 16. september 2016 Har haugevis med nesten ubrukte pakker (3 stk) liggende fra det feriebesøket i Spania som jeg beskrev tidligere. Gikk ut på dato mai 2014. Drasjeringen rundt pillene ser like hel og uendret ut for det om de har gått ut på dato. Kjøpte vel 2-3 pakker ekstra den gang tilfelle jeg skulle bli stående knaskende på de der. Hjemme koster samme virkestoffet og dose sannsynligvis kr 75 - 90 i litt før år 2014 kroner. De heter: 50 mg diclofenaco cinfa på spansk, også videre: comprimidos gastrorresistentes EFG. Gikk å få kjøpt helt reseptfritt. Husker også de var flinke på melkesyrebakteriekapslene i Spania, en annen gang når jeg behøvde det for diaré. Melksyrebakteriene deres var faktisk antibiotikaresistente (Ultra-Levura laget av Zambon). Om jeg ikke husker feil, så kostet en pakke med 40 slike 50 mg diclofenaco cinfa en cirka kr 14 - 20 kr et sted tror jeg. Så Norge er dyre på medisin er min oppfattelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå