Gå til innhold

Ti år etter starten er Varnish 5.0 klar til bruk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noe av det som kan være en årsak til at de opprinnelige målene for 5.0-utgivelsen ikke har blitt nådd, er at Varnish Software i betydelig mindre grad enn tidligere har bidratt i prosjektet

Dette er jo bare spekulasjon og har lite med virkeligheten å gjøre. Det er verd å understreke at selv om det av og til kan se slik ut - så styrer vi ikke Varnish-prosjektet. Vi fikk mandat til å utvikle test-rammeverket, logging, HPACK og et par andre ting for H/2 - men endringene i kjernen ville PHK gjøre selv og da hjelper det lite hva Varnish Software vil.

Samtidig har det vært et tydelig ønske fra flere at Varnish Software skal trekke seg litt bort ifra prosjektet. Det har vi gjort. Håpet er jo at prosjektet skal greie å stå litt mer på egne ben - noe jeg tror alle kan tjene på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så dere blir mer ala sånn Hortonworks / Cloudera er på Hadoop siden?

Uansett jeg blir stadig overrasket over hvor mange velger Nginx istedenfor Varnish da jeg opplever at ytelsesmessig så er Varnish 10-100x raskere og samtidig mye enklere og fleksibelt. For å ikke snakke om at Varnish hånterer stale data elegant sånn at sidene alltid lastes inn på 100ms istedenfor Nginx som kan ha random spikes 3-10 sekunder fordi den må refreshe data.

Det er jo liksom det som er forskjellen som gjør at klienten blir imponert over hvor raskt API'et er, istedenfor han/hun tenker: WTF! Hvorfor tar dette 3-10 sekunder av og til...

Lenke til kommentar

Noe av det som kan være en årsak til at de opprinnelige målene for 5.0-utgivelsen ikke har blitt nådd, er at Varnish Software i betydelig mindre grad enn tidligere har bidratt i prosjektet

Dette er jo bare spekulasjon og har lite med virkeligheten å gjøre. Det er verd å understreke at selv om det av og til kan se slik ut - så styrer vi ikke Varnish-prosjektet. Vi fikk mandat til å utvikle test-rammeverket, logging, HPACK og et par andre ting for H/2 - men endringene i kjernen ville PHK gjøre selv og da hjelper det lite hva Varnish Software vil.

Det er en tolkning, delvis basert på følgende setning:

"Until now Varnish Software has done a lot of work for the Varnish Cache project, but for totally valid reasons, they are scaling that back and the project either needs to pick up the slack or drop some of those activities." som PHK skriver her:

http://varnish.org/docs/5.0/whats-new/relnote-5.0.html

Hvis jeg, som du skriver, har tolket dette helt feil, så beklager jeg selvfølgelig det. Jeg skal korrigere litt i saken på bakgrunn av dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en tolkning, delvis basert på følgende setning:

"Until now Varnish Software has done a lot of work for the Varnish Cache project, but for totally valid reasons, they are scaling that back and the project either needs to pick up the slack or drop some of those activities." som PHK skriver her:

http://varnish.org/docs/5.0/whats-new/relnote-5.0.html

Hvis jeg, som du skriver, har tolket dette helt feil, så beklager jeg selvfølgelig det. Jeg skal korrigere litt i saken på bakgrunn av dette.

Det er nok en feiltolkning. Vi og PHK er uenige om mye. Viktigheten av H/2 er kanskje en av dem. Vi har pushet nokså kraftig for H/2 i en del år nå og jeg er veldig lettet at vi endelig har fungerende kode i et publisert kodetre.

Men alt det PHK sier er riktig. Vi har trukket oss litt tilbake og vi gjør ikke lenger alle mulige rare oppgaver på prosjektet. Det skal stå litt mer på egne ben - og så får vi se om det greier å gjøre det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så dere blir mer ala sånn Hortonworks / Cloudera er på Hadoop siden?

Tja, vi får se. Varnish Cache er jo skrekkelig generisk og det er både styrken og svakheten vår. Jeg tror det å bygge bransje-spesifikke løsninger på toppen av det er enklere vei fremover for selskapet enn hva vi har drevet med til nå. Så å la Varnish være Varnish men f.eks. gjøre spesifikk integrasjon med andre aktører. Det er litt fluffy, men jeg er ikke helt sikker på hvor mye jeg egentlig kan prate om dette. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...