Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går ikke an å regne i prosent av hele volumet. Skal det gi mening må du trekke fra ramma (altså kun bruke indre volum) samt fjerne den delen som uansett brukes av skjermen. Først da får du vite hvor mye av det faktisk brukbare volumet (til kretskort, kontakter og batteri) som går med til en kontakt. 

Jeg tror egentlig areal er det mest logiske å bruke, og da finner vi at en iPhone 7 har et indre areal på 90 cm2. Om kontakten dermed tar opp 1 * 2cm i grunnflate er vi på drøye to prosent av tilgjengelig rom (siden den uansett tar hele høyden).

...som jo ikke er så innmari mye, men så er det ikke så innmari stort problem å fjerne den heller. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Gir mening at noen ting måtte vekk for å få stappet inn Taptic Engine modulen...

iphone-7-fake-speaker-ifixit-1200x750.jp

...noe som er veldig trist etter min mening. De har gjort en akseptabel jobb, men det kjennes ut som et kjempekompromiss. Mange sier at de kan kjenne tydelig forskjell fra den fysiske hjem-knappen på tidligere modeller, og selv er jeg heller ikke overbevist over følelsen. Hva er logikken bak å eliminere den mekaniske hjem-knappen når denne definitivt ikke har vært det svakeste punktet før og samtidig bare tar opp plass?

Endret av f1zzy
Lenke til kommentar

Hva er logikken bak å eliminere den mekaniske hjem-knappen når denne definitivt ikke har vært det svakeste punktet

Jeg tror det kun har med vann-tettingen å gjøre.

En bevegelig knapp vil alltid ha en viss klaring rundt, og o-ring tetting funker ikke siden den beveger seg opp og ned.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Hørt rykter om at SoCen (A10) til iPhone 7 muligens har støtte for analoge lydsignaler over Lightning. Kult om det faktisk stemmer.

Jeg kan skjønne at en adapter fra Lightning til 3.5 mm ikke er veldig upraktisk, men det viser jo at Apple ikke nødvendigvis pusher Bluetooth. Hvordan kan iPhone sier å være et push og hint til produsenter om å lage mer Bluetooth, og ikke bare lage egne Apple Lightning headset? Apple tar jo tross alt lisenskostnader for Lightning, og leverer selv Lightning headset. Ser ikke hvordan folk kan si skråsikkert at Apple pusher produsenter til å lage mer Bluetooth.

Folk kan komme med så mange eksempler de vil over iPhone, og hvor stor de mener 3.5mm porten er, og hvor mye det ødelegger for plassering av alt annet. Sammenlign overflatearealet til en Note 7 mot en iPhone 7 Plus. Joda, iPhone har en større og bedre taptic engine, men tar den større innvendig plass enn Note 7 sin pen?

Som alle kan se av bildene så var fjerningen nødvendig for å få på plass den nye taptic engine, men det er bare fordi Apple ikke gadd å redesigne telefonen noe videre innvendig. Helt ærlig, alle som sier at Apple måtte fjerne 3.5 mm pluggen for å få plass til noe annet sier at Apple suger til å designe telefonene sine innvendig. Hvis batteri er viktig, så bør Apple gjøre telefonen tykkere, som Samsung. Det er noe som virkelig gjør en forskjell.

Folk som sier at 3.5 mm pluggen måtte fjernes for å gjøre iPhone vanntett har åpenbart veldig liten tro på ingeniørene som jobber der. Alle andre klarer å lage pluggen vanntett, og gjort det i åresvis. iPhone 7 UTEN minijack porten er fortsatt rated lavere enn sammenlignbare mobiler med minijack. For å få skikkelig bra vanntetthet må den nok vekk, men mye som er større farer enn den for å si det slik. Eksempelvis høytalere, vann under kameralinse er og vanlig. Er vel bare å fjerne kameraet og høytalere og da? :p 

Lenke til kommentar

Det går ikke an å regne i prosent av hele volumet. Skal det gi mening må du trekke fra ramma (altså kun bruke indre volum) samt fjerne den delen som uansett brukes av skjermen. Først da får du vite hvor mye av det faktisk brukbare volumet (til kretskort, kontakter og batteri) som går med til en kontakt. 

Jeg tror egentlig areal er det mest logiske å bruke, og da finner vi at en iPhone 7 har et indre areal på 90 cm2. Om kontakten dermed tar opp 1 * 2cm i grunnflate er vi på drøye to prosent av tilgjengelig rom (siden den uansett tar hele høyden).

...som jo ikke er så innmari mye, men så er det ikke så innmari stort problem å fjerne den heller. 

Minijacken bruker jo deler av ramma den også, antakelig minst en like stor relativt del som ramma er fra hele telefonen(ikke tar den vanligvis hele høyden heller). Men uansett, man kan jo sikkert runde det av til areal. Jeg kan ikke skjønne at enheten i iphonen er 1 centimeter bred dog, da kunne de jo lett spart halv plassen bare der, man trenger ikke en hunn som er tre ganger så bred som hannen. Så la oss si 1% da.

Nei, det er ikke et innmari stort problem å fjerne den, men nytteverdien av å fjerne den er enda mindre.

AtW

Lenke til kommentar

Hva er logikken bak å eliminere den mekaniske hjem-knappen når denne definitivt ikke har vært det svakeste punktet

Jeg tror det kun har med vann-tettingen å gjøre.

En bevegelig knapp vil alltid ha en viss klaring rundt, og o-ring tetting funker ikke siden den beveger seg opp og ned.

Så hva var det Samsung fikk til som Apple ikke klarte? Jeg begynner å få inntrykk av at den nye iPhonen er et produkt av latskap og kostnadskutting med tanke på alle de merkelige valgene som har blitt gjort. 

Nå overrasker det meg ikke at Apple gjerne kan ha funnet på å kutte hjørner for å redusere kostnader, men å eliminere den mekaniske hjem-knappen kun for å lettere kunne IP-sertifisere telefonen virker nokså merkelig etter min mening. 

Og Apple vet godt at de ikke vil være i stand til å gjengi følelsen av å trykke ned en fysisk knapp kun med motorer. Det tror jeg ikke andre produsenter ville klart godt heller. Jeg har sett relativt få som setter stor pris på Taptic Engine funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Og Apple vet godt at de ikke vil være i stand til å gjengi følelsen av å trykke ned en fysisk knapp kun med motorer. Det tror jeg ikke andre produsenter ville klart godt heller. Jeg har sett relativt få som setter stor pris på Taptic Engine funksjonaliteten.

Alle her på kontoret som har prøvd den nye "knappen" er sier at det føles ut som om de trykker på en knapp. Det tar en liten stund å bli vant til feedbacken men nå synes jeg knappen på min S7 edge virker slapp i fisken.

Endret av Emigranten
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne at enheten i iphonen er 1 centimeter bred dog, da kunne de jo lett spart halv plassen bare der, man trenger ikke en hunn som er tre ganger så bred som hannen. Så la oss si 1% da.

1%? Når jeg ser på bildene kan ikke jeg se for meg at det er plass til 100 slike kontakter inne i den telefonen. Snarere 20. Noe som gjør at vi snakker om 5%.

Jeg har ingen sterke meninger om minijacken absolutt måtte fjernes, jeg bruker den fortsatt jeg! Men jeg forstår Apple når de kunne sende lyd ut gjennom Lightning likevel.

Selvfølgelig kunne de hatt én kontakt for lading, én kontakt for filoverføring, én kontakt for lyd, men jeg ser iallefall poenget med å samle alt i én kontakt.

Hadde vi snakket om en stasjonær PC kunne jeg forstått argumentene, men vi snakker jo om en knøttliten bærbar enhet på litt over hundre gram, der hvert gram og cm3  teller.

Lenke til kommentar

Det viktige er ikke hva enn Apple får til eller ikke. Det viktige er hva den beste klare å få til. Om minijacken blir for stor eller upraktisk for Apple, så betyr det at de er dårlige på plassutnyttelse. Du kan ikke si at de måtte fjerne den for å få plass til noe annet, når andre lager mindre mobiler med samme innhold. Folk kan påstå at minjack er så stor, og den må vekk for å få plass til andre så mye de vil, blir ikke sant av den grunn. Andre klarer det, hvorfor ikke Apple?

Jeg tror jeg har sett det blitt nevnt 3-5 ganger de siste ukene av forskjellige brukere i slike saker. Hvorfor er 5.7" Note med S Pen og mini jack mindre enn 5.5" iPhone, uten minijack og har større batteri? Jeg har enda ikke sett et eneste svar. Folk bare ignorerer det, og så sier de minjack er så stor og de må fjerne den for å få plass?

@ozone, så du føler at den tar 5% av volumet i telefonen? Beklager, men slike ting er vitenskap, og ikke følelser. Kan du beskrive hva Apple bruker så mye plass på, siden mobilene deres er større og de ikke har plass til minijack engang? Hva går den ekstra plassen til?

Lenke til kommentar

siden mobilene deres er større og de ikke har plass til minijack engang? Hva går den ekstra plassen til?

Solid tykk spesial-aluminium frest ut av ett stykke. Apples største fortrinn.

(og før dere begynner med bøye-maset: Alle telefoner kan bøyes, knekkes og knuses, det er bare å sette rævva hardt nok på den)

Og de har plass til minijack, de har bare valgt å la være å støtte akkurat den kontakten lenger.

Massevis av interface er droppet siste 20 årene; eneste grunnen til at noen maser om minijack, er at det er den siste i rekken. Den er snart glemt når alle andre har droppet den også. (Husker dere infrarød-porten? Hvorfor er der ingen på barrikadene for den lenger?)

Endret av ozone
Lenke til kommentar

siden mobilene deres er større og de ikke har plass til minijack engang? Hva går den ekstra plassen til?

Solid tykk spesial-aluminium frest ut av ett stykke. Apples største fortrinn.

(og før dere begynner med bøye-maset: Alle telefoner kan bøyes, knekkes og knuses, det er bare å sette rævva hardt nok på den)

Samsung kom med solid tykk spesial-aluminium som du kaller det før Apple. Apple kom med den nye legeringer som tåler mer i 6S, et halvt år etter Samsung sin Galaxy S6 med "solid tykk spesial-aluminium" Som egentlig er en tynn aluminiumsramme laget av en legering som ikke er altfor ulik den som brukes i fly og ikke spesiell på noen som helst måte.

iPhone 6 hadde svakere legering enn 6S.

Mange produsenter som HTC har hatt mobiler i ett aluminiumsstykke lenge. HTC sine mobiler er jo hovedinspirasjonen for Apple sine iPhone 6 og oppover. Huawei som gjør det veldig bra på plassbesparelse har og et stykke aluminium.

Har du et faktisk argument å komme med, eller skal du bare si at alt Apple gjør er supert, fordi du hørte det på deres PR-lansering?

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Jeg diskuterer ikke for å "vinne". Jeg diskuterer fordi jeg er interessert i å høre hva folk mener når de sier noe. Når du sier minijack tar 5% av volumet, og at det å fjerne den sparer dem mye plass, så lurer jeg på hva du mener Apple bruker all den plassen på, siden andre gjør det bedre. 

Men når du svarer:  "Solid tykk spesial-aluminium frest ut av ett stykke. Apples største fortrinn."  

Så blir det faktisk litt useriøst. iPhone har en helt vanlig aluminiumskropp. 

https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/KGuoSPlgNaa5lXWp.huge

Du kan lett se at den ikke er tykk en plass.

Legeringene både Samsung og Apple bruker har tall. Som 6013. Altså standariserte legeringer, ikke spesielle. Det er det 7000 serie betyr og. du plukker jo bare ut hvilket du vil ha, og så bestiller du det. Ingenting spesielt med det. Boeing bruker 100000000 mer "spesial-aluminium" enn Apple årlig. Og Ryanair kjøper slike fly med dette "spesielle" aluminiumet.

Uansett, jeg skal ikke diskutere hvordan Apple lager aluminiumskroppene og slikt. Det er ikke det viktige. Det som har noe å si er at de ikke er ekstra tykke og tar ekstra plass.

Og bare så det er sagt, om du teller det som Apples største fortrinn, har de ingen fortrinn.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...