Gå til innhold

Temperaturen på min xp3000+

ZaKo

Anbefalte innlegg

For å rette opp en del misforståelser her:

1. Når du starter maskinen og går inn i bios, så vil selvsagt temperaturen på CPU stige til den når et konstant nivå, det tar typisk 20-30 min. Belastingen på CPU er tilsvarende idle (når "intet" skjer) i Windows. Typisk kan du ende opp med noe mellom 40 til 60 grader.

2. Mange temp. målere viser ganske feil verdier, så den kan vise for mye eller for lite. Det sitter en temp. sensor på hovedkortet rett under CPU. Det sitter opgså temp. måler innebygget i de fleste CPUene.

3. Windows har ingen CPU kjøler Kjetil Lura. Det var sikkert noe annet du mente.

4. Kjøleren kan monteres 180 grader feil. Men det er lett å se, for det er jo et stort hakk opp i kjøleren tilsvarende til CPU sokkelen. Hvis man monterer feil, så står kjøleren på skrå. Det tror jeg ikke du hadde gjort, for da hadde du hatt en stk brent CPU...

5. Kjølepasta. Noen kjølere har puter med ferdig kjølepasta under. De virker, men ikke like bra som Artic Silver 3 og 5. Ikke bruk begge deler. Uten kjølepasta eller puter, så øker typisk temp. 4 til 10 grader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At temperaturen stiger grad for grad (opp til 60 grader uten belastning), betyr at CPU ikke får nok kjøling.

Det kan f.ek.s skyldes for dårlig kontakt mellom CPU og kjøler, for høy temperatur i kabinettet eller kjølevifte på CPU som går for sakte.

Det første du bør gjøre er å lese av hastigheten på CPU-vifta (i BIOS). Den bør være på minst 2500 rpm.

Du mener at alt er montert korrekt. Prøv å starte maskinen med åpent kabinett. Blir CPU like varm nå (ifølge BIOS)?

Hvis ja, kjenn på kjøleelementet - hvor varmt er det?

Hvis kjøleelementet er lunkent mens BIOS rapporterer 60 grader CPU temp, er det noe galt med monteringen - dårlig kontakt mellom CPU og kjøleelement. Hvis kjøleelementet er godt og varmt, kan det være noe galt med viften/monteringen av denne.

Endret av titus
Lenke til kommentar
Ta å bios oppdater hovedkortet ditt og det er helt normalt at temperatur øker hele tiden etter du startet pcen din. 60C er for mye uansett du burde få den ner til 56C på max load. Og du har problemer for du er n00b enkelt å greit.

Hahaha, dagens morsomste innlegg. Kanskje du kan fortelle hvorfor den magiske grensen ligger på akkurat 56 grader?

Du skriver også at det er normalt at temperaturen øker HELE TIDEN etter du har startet PCen. Etter dine uttalelser skulle altså min PC som har stått på et par uker holdt 5-600 grader.

Lenke til kommentar
Ta å bios oppdater hovedkortet ditt og det er helt normalt at temperatur øker hele tiden etter du startet pcen din. 60C er for mye uansett du burde få den ner til 56C på max load. Og du har problemer for du er n00b enkelt å greit.

Ikke kom her med skittkasting fordi noen spør om noe som du vet bedre. Det er absolutt tilatt å spørre om slikt, intet galt med det. Det er ikke alle som har satt sammen mer enn 10 PCer det siste året. :p

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk aldri drivi med så mye med dette såeh..! Ja jeg er vel n00b! men du var vel ikke akkurat "kongen av cpu-temperatur-fixer" førstegangen du heller? (eller kanskje litt da?) :p

Meeeen.. jeg er helt på jordet jeg nå.. wtf skal jeg gjøre :p

synd på meg ikkesant?

Lenke til kommentar

Ikke kom her med skittkasting fordi noen spør om noe som du vet bedre. Det er absolutt tilatt å spørre om slikt, intet galt med det. Det er ikke alle som har satt sammen mer enn 10 PCer det siste året. :p

Du mener "tror du vet bedre".

Lenke til kommentar

Altså. du sier at 56C load er temp definitivt du MÅ ha. Du har sikkert 56C på load og dermed så sier du at det er best. "Hvor n00b er ikke du da?"

alle vet at load/idle temp er avhengig av flere faktorer (og alle individer har forskjellige):

-temp i rommet

-kjøler

-kjølepasta

-kab.vifter

Det sier jo seg selv at flere brukere har forskjellige: temp i rommet, kjøler, kjølepasta,etc.

Å komme med sånne kommentarer som" Du har probs med PCen fordi DU ER NOOB" er enkelt og greit barnslig og usaklig. Hvis du vil virkelig hjelpe fyren med å få ordna problemet, skriv for saks skyld noe saklig.

Til Trådstarter: om kjølern har satt der lenge uten vedlikehold, så er det mulig at det har samlet seg mye støv på den. Er det noe støv i PCen din i det hele tatt? CPUkjøler, NB, og evt PSU viftene?

Lenke til kommentar

Altså. du sier at 56C load er temp definitivt du MÅ ha. Du har sikkert 56C på load og dermed så sier du at det er best. "Hvor n00b er ikke du da?"

alle vet at load/idle temp er avhengig av flere faktorer (og alle individer har forskjellige):

-temp i rommet

-kjøler

-kjølepasta

-kab.vifter

Det sier jo seg selv at flere brukere har forskjellige: temp i rommet, kjøler, kjølepasta,etc.

Å komme med sånne kommentarer som" Du har probs med PCen fordi DU ER NOOB" er enkelt og greit barnslig og usaklig. Hvis du vil virkelig hjelpe fyren med å få ordna problemet, skriv for saks skyld noe saklig.

Til Trådstarter: om kjølern har satt der lenge uten vedlikehold, så er det mulig at det har samlet seg mye støv på den. Er det noe støv i PCen din i det hele tatt? CPUkjøler, NB, og evt PSU viftene?

Jeg har ikke latt vifta/kjøleribba være oppe lenge uten noe beskyttelse. Og nei har ikke hatt mye støv i den nye maskinen. alt er nytt,kabinettet og alt.

Men enting.. i biosen..det står 0 rpm på alt sammen.. vifta kan reguleres,men virker ikke som om den reagerer når jeg vrir på den. Man skal vel høre at man høyner hastigheten, ikkesant? Kanskje jeg har montert den feil? Vifta sitter ihvertfall som den skal!

Lenke til kommentar
Jeg har ikke latt vifta/kjøleribba være oppe lenge uten noe beskyttelse. Og nei har ikke hatt mye støv i den nye maskinen. alt er nytt,kabinettet og alt.

Men enting.. i biosen..det står 0 rpm på alt sammen.. vifta kan reguleres,men virker ikke som om den reagerer når jeg vrir på den. Man skal vel høre at man høyner hastigheten, ikkesant? Kanskje jeg har montert den feil? Vifta sitter ihvertfall som den skal!

Skjekk tilkoblinga på hovedkortet, for vifta. For det er vel en egen plugg for dette. Se i briksanvisningen.

For er ikke riktig plugg brukt i så vil ikke vifte rpm komme opp i bios.

Nå hiver jeg bare ut ideer, for jeg går snart tom for tanker.

Lenke til kommentar

Det første som jeg lurer på er hvilket hovedkort du har og evt. BIOS revisjon. Noen hk, f.eks. Abit Nf7, har hatt ukorrekt avlesing av temperaturen. Dette har blitt fikset i senere bios utgaver. Mest sannsynlig er ditt hk såpass nytt at dette allerde er fikset dersom det har vært et problem. Uansett ville jeg tatt en tur på support sidene til hk fabrikaten og kikket om det står noe der... ;)

Selv om prosessorkjøleren er tilsynelatende korrekt satt på, så kan det være at den ikke har god kontakt over hele flaten. Det har jeg opplevd. Syns temperaturen på en Xp2400 var noe høy, da den kom opp i 70 grd. Tok da av kjøleren, og kunne tydlig se at det var et lite felt der kontakten ikke var tilstrekkelig. Kom seg da jeg hadde på ny goop og satte den på igjen.

Dersom du har hatt på goop, noe som du sier du har, så er det veldig lett å se dette dersom du tar den av.

Eller så får du sjekke tilkoblingene til viften.

Lykke til :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...