Gå til innhold

hvordan måle spenning på et batteri?

bendikkarlsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åja. Ja, det varier jo på multimeteret, så akkurat hva du må gjøre er ikke helt likt.

Still det inn på likespenning. (V med - overseg) Hvis det er nivåer for spenningsnivå(altså det sår masse tall under spenning), så bør du stille inn på noe som er høyere enn spenningen du forventer å måle. Har multimeteret autorange slipper du akkurat det. Du må også koble målepinnene der de skal, det er anvist på multimeteret. Noen multimetere gir også beskjed om hvor du skal koble, og kanskje lys dersom du kobler feil

Jeg vil anbefale deg å stille inn multimeteret riktig før du begynner å måle

TL;DR

Se på multimeteret, det pleier å være ganske selvforklarene.

Lenke til kommentar

Sørg for at ledningene er koblet til terminalene merket COM (sort) og V (Rød). Kobler du rød til en som er merket med A får du en litt kjedelig overraskelse (kortslutning).

Sett pila på V og evt. på maks-verdi du skal måle hvis det ikke er auto-range. Skal du måle 12V så setter du den på DCV 20 (som regel). Skal du måle spenninga i "veggen" setter du på ACV og verdien som er over 230V. Som oftest 600V eller 1000V.

Edit: Det er en god vane å alltid ha ledningene tilkoblet V. Har du målt strøm (A) så sett ledingen tilbake til V med en gang etterpå.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Koble den ene ledningen på pluss og den andre på minus så vri på hjulet til det kommer noe fornuftig opp?

Er det jeg pleier ihvertfall :)

Det er en potensielt dårlig idé, og kan si poff avhengig av hva du måler. Men gjelder mest om du skal måle strøm og vrir forbi volt spektret på multimeteret.

TS: still inn instrumentet på riktig verdi på forhånd, og at testledningene står i riktig hull. (En er felles, en er til strøm og en annen er til spenning). VDC 200V f.eks. Deretter setter du en pinne på hver pol.

Lenke til kommentar

Koble den ene ledningen på pluss og den andre på minus så vri på hjulet til det kommer noe fornuftig opp?

Det er en potensielt dårlig idé, og kan si poff avhengig av hva du måler. Men gjelder mest om du skal måle strøm og vrir forbi volt spektret på multimeteret.

Aldri hatt noe problem med at den sier poff, husker aldri hva som er hva men klarer alltid å måle ved å vri til jeg finner noe som ca stemmer.

Men mulig det er multimeteret som gjør det, jeg måler fint 240v på den måten :)

Lenke til kommentar

Aldri hatt noe problem med at den sier poff, husker aldri hva som er hva men klarer alltid å måle ved å vri til jeg finner noe som ca stemmer.

Trikset med å måle elektrisitet er å ha et noenlunde begrep på hva man skal måle og i hvilken størrelsesorden. Og hvordan denne målingen utføres. Såklart kan man sjanse seg frem til mye rart, men det er som sagt noen ganger ikke så lurt. Til (dårlig) sammenligning så vil en analog klokke som har stoppet også være riktig 2 ganger i døgnet. Men jeg vil ikke si at en stoppet klokke gjør jobben sin særlig godt..

Lenke til kommentar

Multimeteret som har reddet deg da!

Ett multimeter som smeller kan være ganske heftige saker, google it!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...