Gå til innhold

Denne tjenesten gjør det enklere å kjøre elbilen langt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hej, verkligen kul att norska elbilsförare upptäckt eGOtrip.se (mycket tack vare denna artikel på tu.no)  :)

 

Det stora intresset resulterade i 1826 ruttsökningar bara under senaste dygnet - av totalt 14570 ruttsökningar sedan årsskiftet!

Skälet till att start/mål inte hittas är att googles gräns på max 1000 platsuppslag/dygn passerades igår vilket resulterade i att automatisk platsuppslag stängdes av som i sin tur gjorde i att ruttsökning inte kunde göras.

 

Nu har jag uppgraderat och ökat gränsen till 150 000 fria uppslagningar per dygn vilket förhoppningsvis bör lösa problemet under lång tid framöver.

 

Testade precis att söka rutt mellan Stavanger - Kristiansand med eGolf och det ser ut att fungera med endast ett laddstop, se länk:

http://egotrip.se/#N4IgNg9gxgziBcBtEBlALgQwG4YHYHMBTAJwBoACAOQmKJFJAGliBLGNFvGPAEwutqEQAXQbsEiUSCi4EILBDABrGAHcMRXAFpCW-IoBm9aQFs5ANQDq5QgHFD5AMwAmJZYAWxk8QTOArAAMDMQ+8M5BIGgIAIwRUBLSECYARhDGaACeAA6E5M5aWWAArvjp2bn5EEVoYIRRUrAJuGlSPHDwIM3JLGDGPGYdhFAQAPqFRXAAvkA

 

Även Stavanger - Bergen ger resultat men då resan kräver flera bilfärjor stämmer troligen inte restiden då jag inte utvecklat denna funktionalitet.

 

Tar tacksamt emot konstruktiv feedback på funktionaliteten på eGOtrip.se från alla engagerade och erfarna elbilsförare i Norge.

Lenke til kommentar

Hej, verkligen kul att norska elbilsförare upptäckt eGOtrip.se (mycket tack vare denna artikel på tu.no)  :)

 

Det stora intresset resulterade i 1826 ruttsökningar bara under senaste dygnet - av totalt 14570 ruttsökningar sedan årsskiftet!

Skälet till att start/mål inte hittas är att googles gräns på max 1000 platsuppslag/dygn passerades igår vilket resulterade i att automatisk platsuppslag stängdes av som i sin tur gjorde i att ruttsökning inte kunde göras.

 

Nu har jag uppgraderat och ökat gränsen till 150 000 fria uppslagningar per dygn vilket förhoppningsvis bör lösa problemet under lång tid framöver.

 

Testade precis att söka rutt mellan Stavanger - Kristiansand med eGolf och det ser ut att fungera med endast ett laddstop, se länk:

http://egotrip.se/#N4IgNg9gxgziBcBtEBlALgQwG4YHYHMBTAJwBoACAOQmKJFJAGliBLGNFvGPAEwutqEQAXQbsEiUSCi4EILBDABrGAHcMRXAFpCW-IoBm9aQFs5ANQDq5QgHFD5AMwAmJZYAWxk8QTOArAAMDMQ+8M5BIGgIAIwRUBLSECYARhDGaACeAA6E5M5aWWAArvjp2bn5EEVoYIRRUrAJuGlSPHDwIM3JLGDGPGYdhFAQAPqFRXAAvkA

 

Även Stavanger - Bergen ger resultat men då resan kräver flera bilfärjor stämmer troligen inte restiden då jag inte utvecklat denna funktionalitet.

 

Tar tacksamt emot konstruktiv feedback på funktionaliteten på eGOtrip.se från alla engagerade och erfarna elbilsförare i Norge.

 

Jeg testet kalkulatoren på en kjørerrute jeg har benyttet mange ganger. Og det som slår meg er at man har alt for pessimistiske anslag for rekkevidden. Det gjør at man ikke får benyttet den mest optimale ruten.

 

Mitt eksempel er Horten til Øystese. Jeg har kjørt denne ruten flere ganger både på vår, høst og sommer. Det som er typisk for denne kjøreruten er landevei med maks 80 sone og gjerne en snitthastighet ned mot 60-65 km/t. Da har e-golf en typisk rekkevidde på 160 km ved 20 grader, og rundt 145 ved 10 grader hvis man kjører normalt. Ved veldig forsiktig kjøring kan man strekke rekkevidden med ytterligere et par mil. Beste rekkevidde i eGOtrip får man ved å velge 70Km/t stadstrafikk, som gir en maks rekkvidde på 136km ved 20 grader og 145 km ved 10 grader. Min erfaring sier at rekkevidden på e-Golf er klart bedre ved 20 grader enn ved 10 grader, så her er det åpenbart en feil.

 

Den klart raskeste ruten på mitt eksempel går via kongsberg, Geilo og hardangervidda. Den krever først en 10 minutters ladepause på Kongsberg etterfulgt av 20 minutter på Rødberg og 30 minutter på Geilo. De siste 160 km går uten flere ladepauser fordi Geilo ligger på 780 moh og derfor bidrar med 3.7KWh ekstra i potensiell energi.

 

Hvis jeg skulle basert meg på beregningene i denne kalkulatoren, ville mange av turene mine har vært umulige å gjennomføre. Og jeg tror den vil skremme mange uerfarne fra å prøve seg på langturer.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...