Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Arrangement avlyst, billett kjøpt med kreditkort

Sportsidiot

Anbefalte innlegg

Hei jeg er som brukernavnet tilsier en sportsidiot og av den grunn er jeg på en rekke arrangement. Og slike arrangement kan jo av ulike årsaker bli avlyst. Og veldig ofte også i Norge så nekter arrangør og tilbakebetale billettprisen ved avlyst arrangement. Så mitt spørsmål er hvis jeg har brukt kreditkortet mitt til å kjøpe billetten, vil jeg da kunne gå til kortutsteder og kreve beløpet refundert hvis arrangementet ble avlyst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på. Førstehånds billettkjøp reguleres ikke av forbrukerkjøpsloven, fordi det ikke er "kjøp" i egentlig forstand. Det er ikke en overdragelse av formuesgode, men opprettelse av det. Det betyr at det er avtalefrihet, og arrangøren kan fastsette i sine vilkår hvorvidt du kan kreve pengene tilbake. Utgangspunktet er imidlertid at det gjelder et prinsipp om ytelse mot ytelse: Om ikke arrangøren gir deg tilgang til arrangementet, har han ikke krav på betaling. En avtale som viker fra dette vil fort kunne være i strid med avtaleloven § 36. 

Hvis du kan kreve pengene tilbake fra arrangøren, kan du også kreve de tilbake fra kredittgiver. Hvis du ikke har krav på pengene tilbake fra arrangøren, har du heller ikke krav på det fra kortselskapet. Kortselskapet kan altså gjøre gjeldende samme innsigelser mot kravet som arrangøren kan. 

Du har altså ikke større krav mot kortselskapet/banken enn mot arrangøren, det er bare i praksis ofte lettere å få pengene derifra. 

Jeg vil anbefale å klage til kortselskapet om du ikke får pengene tilbake fra arrangøren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...