pebbs Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Hei, Er påmeldt som privatist til høsteksamen i elektro vg1. Har fått tre bøker, data og elektronikksystemer, elenergi og automasjonssystemer. Er påmeldt i alle tre, er det korrekt? Skal jeg lese ut alle tre bøkene nå eller halve? Sikkert teit spm, men har aldri vært borti privatist eksamen. Usikker på hvordan jeg skal legge opp lesingen. Har bestått og fullført allmenn fra før.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Hei, Er påmeldt som privatist til høsteksamen i elektro vg1. Har fått tre bøker, data og elektronikksystemer, elenergi og automasjonssystemer. Er påmeldt i alle tre, er det korrekt? Skal jeg lese ut alle tre bøkene nå eller halve? Sikkert teit spm, men har aldri vært borti privatist eksamen. Usikker på hvordan jeg skal legge opp lesingen. Har bestått og fullført allmenn fra før.. Dette er felles programfagene på elektro vg1, 140 Automatiseringssystemer 197 Data- og elektronikksystemer 140 Elenergisystemer Om du er meldt opp til dem så har du det du trenger. Men du må jo også ha fellesfagene fra vg1 og fordypning. Hvordan du skal jobbe med fagene er jo opp til deg, men innen eksamen bør du jo ha vært igjennom alt pensum. Om du er meldt opp til dem så har du det du trenger. Men du må jo også ha fellesfagene fra vg1 og fordypning. Hvordan du skal jobbe med fagene er jo opp til deg, men innen eksamen bør du jo ha vært igjennom alt pensum. Lenke til kommentar
pebbs Skrevet 15. september 2016 Forfatter Del Skrevet 15. september 2016 Okey, så jeg må gjennom alle tre bøker nå til desember? Takk for svar. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Okey, så jeg må gjennom alle tre bøker nå til desember? Takk for svar. Ja Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Okey, så jeg må gjennom alle tre bøker nå til desember? Takk for svar. Om alle eksamene er da så må du nesten det, klart du kan møte opp på eksamen uten å ha åpnet bøkene men da går det jo der etter også. Som privatist er alt opp til deg, velger du å ikke lese så er det din sak. Eksamen er helt lik og samme tid uansett. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 (endret) Dette bør man vel sjekke forholdsvis grundig med den skolen der man ska gå opp som privatist, og høre hvordan de har lagt det opp. Tror det er en risiko for at man ikke får en oppgave som går ut på å fortelle hva som står i bøkene, men der i mot en oppgave av typen: "Planlegg, gjennomfør og dokumenter en elektrisk installsjon med automatiserte systemer x,y og z". Da må man eventuelt ikke bare ha lest og forstått bøkene man må også beherske den praktiske utførelsen av innholdet til privtisteksamen. Hvis man der i mot melder seg opp til "teoridelen av fagbrev som privatist", så kan man gjennomføre en eksamen som bare inneholder teori og med innhold av typen: "Planlegg og dokumenter". Her må man kjenne til den tekniske teorien og man må også kjenne til det formelle regelverket for det aktuelle fagområdet, på nivå VG1, VG2 og VG3.. Tror det er omtrent slik som det fungerer nå i dag. Fylkeskommunens opplæringskontor og den skolen man skal gå opp som pivatist bør være det rette sted å spørre. Det hadde vært interessant med en tilbakemelding fra trådstarter om min beskrivelse var riktig, etter at eksamen er gjennomført. Endret 15. september 2016 av arne22 Lenke til kommentar
pebbs Skrevet 16. september 2016 Forfatter Del Skrevet 16. september 2016 (endret) Takk for svar. Gjelder kun teori delen for vg1 elektro som jeg skal opp i. 3 emner (programfag) ikke fagprøve, muntlig eller praktisk eksamen, enda. Endret 16. september 2016 av pebbs Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 (endret) Tror ikke "teoridelen for VG1 elektro" finnes lengre, med mindre man har gått VG1 tidligere og skal "konte". Tror ikke utdanningssystet i dag er slik at man kan ta "teoridelen av VG1". Det var i gamle dager. På den annen side, det er jo så mye som skifter fram og tilbake at jeg kan ta feil. Bør undersøkes. Den enkelte skole kan jo også ha "spesielle ordninger". Endret 16. september 2016 av arne22 Lenke til kommentar
pebbs Skrevet 16. september 2016 Forfatter Del Skrevet 16. september 2016 Jo slik er det visst idag. Kun teori i de aktuelle programfag .. Iallefall som privatist. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 (endret) Som sagt: Anbefaler at du sjekker opp med skolen som arrangerer eksamen. Læreplanmålene for "teori" ble vel tatt vekk for noen år siden. Læreplanen i dag ser slik ut: http://www.udir.no/kl06/ELE1-01/Hele/Kompetansemaal Det handler stort sett ikke om "teori" men hvordan tingene gjøres i praksis. Man skal vel alikevell ikke helt utelukke at noen skoler eventuelt arrangerer en slags prøve der man skal "beskrive med teori hvordan noe gjøres i praksis". Det som var opplegget en gang i tiden, det var å møte opp på skolen og gjennomføre en tverrfaglig praksisoppgave. Man skal også utarbeide dokumentasjon for oppgaven. Så ble/blir man i ettertid utspurt i forhold til "teorien bak praksis". http://www.udir.no/kl06/ELE1004 Kanskje noen skoler har funnet "sin vri" med å dele inn i en praksis og en teoridel. Ikke godt å si, men bør undersøkes. Endret 19. september 2016 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå