Redaksjonen. Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 SISTE: Sykehusene har valgt leverandør av milliardkontrakt Lenke til kommentar
Øystein Jakobsen Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Det var en noe annen vinkling på denne nærmest rene pressemeldingen, enn tidligere artikkel hvor Sykehuspartner var svært kritisk til valget. Artikkelen burde i det minste omtale kritikken fra Sykehuspartner her... 2 Lenke til kommentar
MrFanzyPantz Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Jeg er også bekymret for hvem i utlandet som har tilgang til serverene i Norge og mine data. Kan Digi.no utdype om dette? Kan jeg f.eks. kreve å få utlevert lister over alle som har tilgang til mine data i disse systemene? Det har jo vært flere eksempler på at FBI har krevd data som er lagret i Europa utlevert på grunnlag av at ett selskap er Amerikansk og derfor underlagt deres lover. 1 Lenke til kommentar
BjartmarO Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Digi er jo et teknisk tidsskrift... I det lyset kunne jeg kanskje tenke meg litt mer "hands on" informasjon enn at Helse Sør-Øst har signert kontrakt på oppgradering av eksisterende infrastruktur. Hva betyr det? Hva er det rent konkret de har kjøpt? Digi har jo sikkert ressurser til å kunne drive litt gravende journalistikk også. Det kunne ha vært interessant å se en liten analyse av hva sykehusene har nå, og hva de _konkret_ venter å få etter at premissene i denne kontrakten med HPE er oppfylt. Å bare si at de skal "modernisere infrastrukturen", eller at de skal bruke "sky-teknologi" sier egentlig ingenting. Digi burde kjenne sin besøkelsestid og grave i dette til man får på bordet noe 100% konkret om hva det er man faktisk kjøper. 1 Lenke til kommentar
Svein Gerhardsen Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Finnes det ikke hyllevare, slik at man ikke må starte med blanke ark; noe som lett fører til milliardoverskridelser og dårlige løsninger? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Det var en noe annen vinkling på denne nærmest rene pressemeldingen, enn tidligere artikkel hvor Sykehuspartner var svært kritisk til valget. Artikkelen burde i det minste omtale kritikken fra Sykehuspartner her... Det er fordi kritikken kommer fra fagmiljøet og økonomene, som Sykehuspartner sin ledelse anser ikke å vite hva de snakker om. Du skal være klar over at gjennom hele prosjektets levetid har alle ledelsens og prosjektets konklusjoner og påstander blitt skutt fullstendig i filler, hver gang, av de relevante fagmiljøer. Det har vært mye hemmelighold, ulike grupperinger som har juridisk krav på å få, gå gjennom og uttale seg om informasjon har blitt nektet denne informasjonen og av de mekanismene som skal sikre at de rette avgjørelser tas på rett grunnlag har blitt omgått og forhindret. Gjennom de siste år har ledelsen blitt skiftet ut med ja-mennesker og de ansatte blitt truet til taushet. Det er en gjennomgående holdning hos de ansatte at når fakta blir tilbakevist med udokumenterte påstander gang på gang uten at noe endres så skyldes dette at beslutningen er politisk, og ble gjort for over to år siden ved prosjektets start. (Det er jo en viss ironi i det at de politiske partiene i valginnspurten sto i kø, bla. i Sykehuspartners lokaler, og konkurrerte om å love milliarder på milliarder til Helsevesenet. Jeg ikke kjenner til noen private aktører som aksepterer mindre en 30% fortjeneste, man kan jo lure på hvem disse milliardene ble lovet til...) Det at Gartner Group i 2014 leverte en rapport bestilt av ledelsen som viser hvordan Sykehuspartner var den beste og rimeligste aktøren, som drev billigere og med færre folk en tilsvarende enheter i inn- og utland burde jo ha stanset prosjektet før det i det hele tatt startet. I alle fall i en bedrift som eksisterer utelukkende for å utføre tjenester uten tanke på profitt eller fortjeneste men for å sørge for at hver helsekrone blir brukt til dette og ikke havner i utenlandske konti. Så er vi enige i hva de på innsiden påstår, at dette er politisk styrt, så må man jo spørre seg selv hvems interesser våre politikere tjener. I dette tilfelle virker det ikke som det er skattebetalernes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Yay, enda en kjapp måte å sende penger og ekspertise ut av landet på.... Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Digi er jo et teknisk tidsskrift... I det lyset kunne jeg kanskje tenke meg litt mer "hands on" informasjon enn at Helse Sør-Øst har signert kontrakt på oppgradering av eksisterende infrastruktur. Hva betyr det? Hva er det rent konkret de har kjøpt? Digi har jo sikkert ressurser til å kunne drive litt gravende journalistikk også. Det kunne ha vært interessant å se en liten analyse av hva sykehusene har nå, og hva de _konkret_ venter å få etter at premissene i denne kontrakten med HPE er oppfylt. Å bare si at de skal "modernisere infrastrukturen", eller at de skal bruke "sky-teknologi" sier egentlig ingenting. Digi burde kjenne sin besøkelsestid og grave i dette til man får på bordet noe 100% konkret om hva det er man faktisk kjøper. Vi må få flere gravende journalister som har minimum mastergrad i systemutvikling, som kan skrape litt i jorda og grave fram svakheter, på en objektiv måte... Lenke til kommentar
Ida N. Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 "Sykehuspartner har valgt å inngå samarbeid med HPE." Nei, det var Helse Sør-Øst sin brilliante idé å gjennomføre. "Sykehusene har valgt leverandør av milliardkontrakt." Fortsatt feil, sykehusene har ikke vist noe om dette før media spydde ut masse artikler. "Helse Sør-Øst har valgt å inngå avtale med Hewlett Packard Enterprise (HPE) som ekstern partner for å modernisere regionens IKT-infrastruktur." Der ja, HELSE SØR-ØST har valgt det, ikke alle andre. Slutt med sånne rare overskrifter og bildetekster, dere forvirrer selv ansatte i Sykehuspartner. 2 Lenke til kommentar
Frank Høvin Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Gravende journalistikk på digi.no er vel kanskje å forvente litt mye? Jeg vet heller ikke om det er det de fleste leserne forventer? Lenke til kommentar
serpaul Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Er det fornuft i at Helse Sør-Øst skal inngå kontrakter innen data? Burde ikke dette skjedd på overordnet nivå slik at vi fikk en nasjonal samkjøring? Er ikke alt for mange ulike valg av dataløsninger i Helse-Norge i dag et problem? 1 Lenke til kommentar
Erasmus Montanus Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Synd at ikke digi no evner å drive kritisk journalistikk. Dette er ren avskrift av pressemeldinger, dertil med en overskrift som tilsier totalt fravær av kunnskapen om organiseringen av helse-norge. Man blir ikke det spor klokere. Hint til videre nøsting: saken måtte godkjennes av HoD grunnet endret finansieringsmodell - det fremgår av vedtaket i styret HSØ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå