Gå til innhold

Kjøp av aksjeleilighet


bokstavkjeks

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er i beite for en leilighet i Oslo. Foreløpig har jeg kun sett på selveier- og andelsleiligheter, men vurderer å utvide horisonten litt. Jeg vet i utgangspunktet veldig lite om det å kjøpe og eie en aksjeleilighet. Er dette mer risikabelt enn andre typer leilighet? Har forstått at det kommer an på størrelsen og økonomien til aksjeselskapet, men hva kategoriseres som et stort aksjeselskap i denne sammenheng? 20 leiligheter? 40? Hva er ting jeg bør være obs på dersom jeg skal kjøpe en slik leilighet?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på aksjeleilighet og borettslagsleilighet ligger bare i navnet. Det er en viss mulighet for at det finnes veldig sære vedtektsbestemmelser fra veldig lenge siden, men den risikoen er der også for borettslag. 

 

Et borettslag er et aksjeselskap med spesielt formål, og annet navn. Langt de fleste reglene som gjelder for borettslag gjelder også for aksjelag. 

 

Derfor: Ikke vær redd for å kjøpe aksjeleilighet. Bare les dokumentasjonen, og sjekk spesielt hvem som er forretningsfører. Jeg bor i aksjelag med OBOS som forretningsfører, det er ikke noe problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som regel går det veldig bra med aksjeleilighet. Var noe problemer da vi hadde den grusomme perioden med lavinnskuddsleiligheter. Da var det gjerne 10-20% innskudd og 80-90% fellesgjeld, typisk 200-500'000 i innskudd og 2-4 millioner i fellesgjeld. Kombinert med 5 års avdragsfrihet medførte det at alle kunne kjøpe uansett inntekt. Ble litt ubehagelig da avdrag skulle begynne, og mange klarte ikke forpliktelsene, og kostnadene ble lempet over på de andre i sameiet. 

Slike historier har jeg ikke hørt om siste årene, da det ikke lenger er tillatt med slike utbygginger. 

 

Så du må sjekke økonomien til sameiet, og hva som er bestemt av vedlikeholdsplaner i fremtiden.

Planlegges det utbedring av soil, stigeledninger. drenering, branntekniske oppgraderinger, vindusbytte, fasaderehab osv vil dette føre til massive investeringer med tilhørende økning i felleskostnader. Men det gjelder uansett eieform, uavhengig av selveier, aksje eller andel. 

 

Store fordelen er at man slipper dokumentavgift. Alltid surt å betale 100'000 i avgift til staten fordi man skal flytte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...