Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jordet kontakt som mangler jord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme "feil" etter at jeg hadde hatt kontroll hjemme. Det viste seg at den tidligere eieren hadde satt på kontakt med jordklemme uten at det var jordledning i veggen. Jeg tipper det er det samme hos deg.

 

Basicly har du to valg: enten bytte ut kontaktene til en variant uten jordklemme (jording) eller trekke jordingskabel til stuen. Jeg tipper du kun har jording til kontaktene på våtrom (kjøkken + bad) så skal du først begynne å dra jordingskabler kan du like så godt tre det i hele husstanden. Alternativ 1 er klart billigst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Spørs hvor gammel installasjonen er. Fra sånn ca 1992 skal alle kontakter ha jord, så dersom ditt el-anlegg omfattes av dette, må det legges opp jord. Hvis ikke, er det bare å bytte ut ALLE kontaktene i rommet til en type uten jord. Dersom du har ELKO, vil det ofte holde å kun bytte ut dekslet, og det kan du gjøre selv. Kommer an på hvilken årgang "innmaten" er.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Spørs hvor gammel installasjonen er. Fra sånn ca 1992 skal alle kontakter ha jord, så dersom ditt el-anlegg omfattes av dette, må det legges opp jord. Hvis ikke, er det bare å bytte ut ALLE kontaktene i rommet til en type uten jord. Dersom du har ELKO, vil det ofte holde å kun bytte ut dekslet, og det kan du gjøre selv. Kommer an på hvilken årgang "innmaten" er.

Han kan ikke gjøre det selv, han må ha bekreftelse fra autorisert bedrift om at det har blitt utbedret , og de sender beskjeden så videre til hafslund. 

 

Hadde samme dritt hjemme hos oss, kontroll kom og de fant jordede kontakter hvor det ikke var noe jord. Hjalp ikke å bytte selv, og måtte paye et firma for å " bekrefte dette" samt for endring til ujordede kontakter. Eneste jord er kjøkkenet og og badet, samt eventuelt balkong. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er skummelt dette. Søssen fikk støt mellom vasken og oppvaskemaskinen.

 

Hobbyelektrikern (undertegnede) målte 60V AC mellom.

 

Heldigvis var det en ekstra stikkontakt under vasken med jordforbindelse.  

På kjøkken og bad har det vært påbudt med jordet stikk i mange ti-år, så her må det ha vært andre hobbyelektrikere før deg.

 

Kan også være at boligens avløp ikke er jordet etter forskriftene (uten at jeg skjønner at det skal kunne ha særlig betydning når man har avløpsrør i plast).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Han kan ikke gjøre det selv, han må ha bekreftelse fra autorisert bedrift om at det har blitt utbedret , og de sender beskjeden så videre til hafslund. 

For en så enkel feil, som man har lov til å rette selv, ville jeg bare gjort det, tatt før- og etterbilder, og sendt til netteier direkte. Har gjort dette selv, uten problemer.

Lenke til kommentar

Spørs hvor gammel installasjonen er. Fra sånn ca 1992 skal alle kontakter ha jord, så dersom ditt el-anlegg omfattes av dette, må det legges opp jord. Hvis ikke, er det bare å bytte ut ALLE kontaktene i rommet til en type uten jord. Dersom du har ELKO, vil det ofte holde å kun bytte ut dekslet, og det kan du gjøre selv. Kommer an på hvilken årgang "innmaten" er.

På TN anlegg var det krav om jord fra 91 mens på IT anlegg kom kravet i 98.

Trondheim energiverk har på 90 tallet gitt seg selv dispensasjon fra kravet om jord ved ombygging av noen boligfelter i Trondheim til TN anlegg med unskyldning om at de hadde en 30mA jordfeilbryter forrankoblet hele installasjonen.

Mulig det finnes bastardvarianter av nett og regler andre steder i landet også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

zanta, begge kontaktene var av jordet type. Men jord på den første var definitivt ikke i kontakt med nr. 2 og resten

Da er det to løsninger:

1: Hvis anlegget ikke er underlagt krav om jord, bytt deksel på alle stikk i rommet til et deksel uten jord.

2: Hvis anlegget er underlagt krav om jord, må det trekkes jordkabel som kobler alle stikk i rommet til jord.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Forbehold på nummer 1. Det er ikke sikkert netteier aksepterer en "nedgradering" av anlegget (altså gå over til ujorda over alt) uten videre. Selv om man kan dekke seg med å operere under eldre forskrifter.

Dette må avklares med netteier. Jeg ville nok tatt jobben med å legge opp jord overalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...