Jesper95 Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 hei! har en golf 6 2010 modell. Den har fått følgt alle servicene sine hos møller. Nå er kompressoren ødelagt. Er dette normalt for en 6 år gammel bil? Synes da dette er merkelig at etter 6 år så er den plutselig ødelagt for bare en 6 år gammel bil. Det koster 11 tusen kr å bytte den noe som jeg synes er veldig mye! Jeg synes dette er noe som burde ha gått på en garanti selvom den er utløpt, det er en 6 år gammel bil og en kompressor burde ikke vært ødelagt allerede. Så trenger hjelp fra dere Bilen har gått 113tusen. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Jeg kjøpte en brukt 2006 modell (Golf 5) når den var rundt 4 år gammel på vinterstid.. fant ut at kompressoren var gåen påfølgende sommer. Er en helt vanlig golf-feil så vidt jeg fikk med meg og ikke noe man kan gardere seg mot da det ikke er noe som kan/skal sjekkes på service. I hvert fall det jeg ble fortalt. Hadde heldigvis 1 års bruktbilgaranti så slapp å betale de 5-6k det kostet å skifte den gangen. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Sikker på at det er selve kompressoren og ikke bare clutchhjulet på den? Lenke til kommentar
Jesper95 Skrevet 15. september 2016 Forfatter Del Skrevet 15. september 2016 Sikker på at det er selve kompressoren og ikke bare clutchhjulet på den? Ifølge møller så var det kompressoren som måtte skiftes. Lenke til kommentar
Jesper95 Skrevet 15. september 2016 Forfatter Del Skrevet 15. september 2016 Jeg kjøpte en brukt 2006 modell (Golf 5) når den var rundt 4 år gammel på vinterstid.. fant ut at kompressoren var gåen påfølgende sommer. Er en helt vanlig golf-feil så vidt jeg fikk med meg og ikke noe man kan gardere seg mot da det ikke er noe som kan/skal sjekkes på service. I hvert fall det jeg ble fortalt. Hadde heldigvis 1 års bruktbilgaranti så slapp å betale de 5-6k det kostet å skifte den gangen. Vi har hatt bilen siden 2012 og har som sagt fulgt opp alle servicer hos møller Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Sikker på at det er selve kompressoren og ikke bare clutchhjulet på den? Ifølge møller så var det kompressoren som måtte skiftes. Har ihvertfall lest at det ofte er dette clutchhjulet som ryker og man får beskjed om at kompressoren må byttes. Mener det var en svakhet med MKVI. Lenke til kommentar
Jesper95 Skrevet 15. september 2016 Forfatter Del Skrevet 15. september 2016 Sikker på at det er selve kompressoren og ikke bare clutchhjulet på den? Ifølge møller så var det kompressoren som måtte skiftes. Har ihvertfall lest at det ofte er dette clutchhjulet som ryker og man får beskjed om at kompressoren må byttes. Mener det var en svakhet med MKVI. så hva mener du jeg burde gjøre? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Undersøk pris på kompressor fra andre steder enn Møller og du kan spare tusenlapper. Meca, Mekonomen, Bilxtra osv. Du må ikke være trofast mot møller. De kan å ta seg betalt. Lenke til kommentar
Duppsko89 Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Er dette en 1,6 diesel (105/110hk)? I så fall så så var Delphi (merke på produsent, hvis jeg husker riktig) kompressorene dårlig og senterbolten knekker. Originalt så blir disse byttet ut med Sanden når dette oppsto, men det skjer plutselig og stort sett uten forvarsel. Nå som bilen er 6 år så er muligheter til goodwill osv. stort sett ute, men ja et kjent problem og du kan høre med din forhandler om de kan forhåndssjekke for mulig kulanse på delene i garantisystemet sitt. Hvis det er "nada" å få der, så ville jeg sjekket med Bildeleksperten.no eller Bildeler.no, da Mekonomen og Bilxtra normalt sett er av de dyrere leverandørene på uoriginale deler... Jada, jeg vet at mange har rabatter på de butikkene, men det hjelper ikke med 30% rabatt om delene i utgangspunktet koster mye mer, det er jo tross alt sluttsummen på kassalappen som teller:-) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 https://www.bildeler.no/aircondition-pumpe/volkswagen/golf-vi-5k1/D/2010/CAYC/?Vare=14810 Pluss 2-3 tusen i montering/arbeid. Lenke til kommentar
Flexxy Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 På VAG bilene så pleier kompressorhjulet / kompressorklutchen å ryke. Hvis kompressoren har skjært seg, så er det sterkt anbefalt å skifte tørkefilter og kondensor også. Ja, det koster ekstra. Metallpartikler er enda i systemet om man skifter bare kompressor - Og da vil den nye skjære seg også. Ett oppegående verksted vil si det samme, istedenfor å sitte med garantiansvar på en ny kompressor som blir defekt etter en kort stund også. Lenke til kommentar
Duppsko89 Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Ja, hvis det er havari, så er det "flushing" av systemet, samt bytte av tørke og kondensator som gjelder. Men det mest vanlig på denne modellen er knekt senterskrue:-( Lenke til kommentar
inside_447958 Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 Duppsko89, hva er konsekvensen av knekt senterskrue. Er det en billig affære eller er det "katastrofe".Det jeg konstaterer når jeg ser på min kompressor er at skruen i senter av hjulet faktisk står stille når motoren går. Alt annet roterer etter det jeg kan se. Viser det at det er noe som er knekt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Har en Golf 6 selv, 2011 med 1.4 TSI, kjørt ca 180k. På denne er det en liten ulyd (svak malende lagerlyd) fra A/C-kompressoren, men ikke så mye at jeg har vurdert å gjøre noe med det. Det er visst ulike kompressormerker som benyttes, min er produsert av Sanden. Fant litt info på sidene deres, som sikkert kan gjelde også for andre merker: https://www.sanden.com/objects/Compressor_Noise.pdf Lenke til kommentar
inside_447958 Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Jeg var hos Møller. De kunne bekrefte at når senterskruen står stille så er det skade inne i kompressoren for feste av denne skruen, evt. at den er knekt inne, og konsekvensen er at en da må skifte kompressor. En kan forsøke å dra skruen til samtidig som en presser den inn, og det kan føre til at skruen får nytt feste om en har flaks. Jeg forsøkte dette, men det gav intet resultat.Det som er mitt dilemma nå er at merkeverkstedet tar fra 11.000 med overhalte deler til ca 17.000 med nye deler for å skifte ut kompressor. Da er det garanti og jeg er ikke sikker på om de flusher kondensatoren eller om de bytter den. Jeg har filosofert over hvorfor en må bytte en kondensator dersom en vasker den eksisterende grundig - men det er kanskje ikke så lett i praksis. Jeg skal sjekke pris på bytte av dette i Sverige også. Mekonomen var ikke konkurransedyktig. De skulle faktisk ha kr 17.000 med overhalte deler, men da inngikk ny kondensator. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Er dette en 1,6 diesel (105/110hk)? I så fall så så var Delphi (merke på produsent, hvis jeg husker riktig) kompressorene dårlig og senterbolten knekker. Originalt så blir disse byttet ut med Sanden når dette oppsto, men det skjer plutselig og stort sett uten forvarsel. Er disse delene så like at de går om hverandre, eller må man bytte andre deler dersom man setter inn en Sanden i en bil som har Delphi? Lenke til kommentar
inside_447958 Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Er disse delene så like at de går om hverandre, eller må man bytte andre deler dersom man setter inn en Sanden i en bil som har Delphi? Godt spørsmål. I prinsippet skal det vel passe, men det er vel litt risiko kanskje. Jeg har funnet deler på nettet (www.autodeler.co.no). En kan få ny kompressor for ca kr 2200 + mva inklusive frakt. Det jeg da ikke vet noe om er kvaliteten på merket som der kan tilbys. Ett var av merket Dasis og fikk 18 anmerkninger for god kvalitet og 3 anmerkninger for dårlig kvalitet. Hva skal man tro om dette? Vanskelig å si. Kompressoren er billig, men montasjen skal koste ca 6000 hos Mekonomen - da for skifte av både kondensator og kompressor. En vil føle seg fryktelig dum om en får tilbakemelding ala - du denne delen passet litt dårlig .... Derfor håper jeg på at jeg får et godt tilbud fra Sverige... fra merkevareforhandler. Hvis ikke er det mye som tyder på at jeg velger en løsning fra Møller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Når jobben er såpass dyr, er det kjedelig å måtte ta den en gang til fordi man fikk en del med dårlig kvalitet. Ta i så fall godt vare på alle kvitteringer. I utgangspunktet skal leverandøren av delen dekke kostnaden med bytte av del som ryker på garanti/reklamasjonsrett, men dette er ikke alltid lett å få til. Pass på at tiden som faktureres ikke overstiger det som er standardtiden på kompressorbytte for biltypen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå