Snickers-is Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Jeg ønsker å lage et ferdig regneark med beregninger som baserer seg på diverse input-data. Jeg har behov for å importere data fra txt-filer som eksporters fra et annet program. Jeg ønsker en måte å kunne trykke på en knapp, browse etter filen, velge den og klikke "ok" eller noe for å få dataene til å lastes automatisk inn på ønsket plass i regnearket. Men hvordan? Jeg har bare funnet diverse muligheter for å linke til eksterne filer eller å sette inn et nytt regneark med disse dataene. Om det er noen som er gode på excel/calc, og har lyst til å være med på å lage et ganske kult simuleringsverktøy tilknyttet høyttalerteknologi så ta gjerne kontakt! 1 Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Hei Hvis jeg forstår oppgaven. Excelmakro for Windows dette: Sub JobbForSvarte() Dim Fil As Variant Dim Startcelle As Range Dim Trg As Worksheet Dim Rwrite As Long, Cwrite As Long Fil = Application _ .GetOpenFilename("Text Files (*.txt), *.txt", , "Fil som skal leses inn:") If Fil = False Then Exit Sub On Error Resume Next Set Startcelle = Application.InputBox("Velg øverste celle vi skal skrive i:", "Inndata", Type:=8) If Startcelle Is Nothing Then Exit Sub On Error GoTo 0 Set Trg = Startcelle.Parent Rwrite = Startcelle(1).Row Cwrite = Startcelle(1).Column Call LastInnGreiene(Trg, CStr(Fil), Rwrite, Cwrite) End Sub Sub LastInnGreiene(Trg As Worksheet, _ TekstfilNavn As String, _ Rwrite As Long, Cwrite As Long) Dim Linje As String Dim iFnum As Integer If Dir(TekstfilNavn) = "" Then Exit Sub iFnum = FreeFile Open TekstfilNavn For Input As #iFnum While Not EOF(iFnum) Line Input #iFnum, Linje Trg.Cells(Rwrite, Cwrite).Value = Trim(Linje) Rwrite = Rwrite + 1 Wend Close #iFnum End Sub Så kan det være at tekstfilen din bruker tab-separator e.l. for kolonneskille, punktum som desimalseparator, ... Hvis dette er et større og komplisert prosjekt foreslår jeg at du kontakter Ketil hos http://www.excelguru.no/. Flink mann. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 15. september 2016 Forfatter Del Skrevet 15. september 2016 Ja, det er en tabell med tab-separator og punktum som kommaseparator. Hvor kan koden legges inn? Hva gjør den? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Den gjør det du ba om. Koden legges i VBA-editoren (Alt F11 eller tilsvarende) i en modul (meny Insert > Module). Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 16. september 2016 Forfatter Del Skrevet 16. september 2016 Takker for det Harald!Jeg tror jeg får litt hjelp av en annen kar for å få denne koden inn på riktig måte. Jeg har aldri mekket makroer, eller laget noe som har med VBA å gjøre, men skal ikke se bort fra at dette ordner seg til slutt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå