Gå til innhold

Den lange tråden for JRPGs


Anbefalte innlegg

Sitter her med Dragon Quest VII på 3DS, og så langt elsker jeg det. Har spilt i fem timer stort sett i strekk. :) Men tenkte JRPGs er en stor sjanger som ikke får nok oppmerksomhet, og i den anledning tenkte jeg å prøve å starte en tråd for nettopp JRPGs. Her kan man diskutere alt som har med sjangeren å gjøre. Hvilke spill liker dere? Hvike liker dere ikke? Favorittserier? Favorittspill?

 

Selv sitter jeg som sagt med Dragon Quest, men har mange andre i backloggen jeg vil spille når jeg får tid. Legend of Heroes: Trails in the Sky virker svært lovende når man er ferdig med en to timer lang cutscene, og har så vidt startet på I am Setsuna. Det lover også bra. Ellers har jeg noen Hyperdimension Neptunia på Steam, men har ikke fått spilt dem noe særlig. Virker ganske sære, selv til å være japanske. Det sier jo litt. :p

 

Ellers har vi jo elefanten i rommet. Final Fantasy XV er like om hjørnet. Noen andre som gleder seg? Er litt i tvil om jeg vil fortsatt kalle det JRPG, da jeg synes det blir for mye action og for lite strategi osv. For meg skal et "ekte" JRPGs være turbasert og fokusere på hele laget. FFXV er sanntid og fokuserer i hovedsak bare på en person. Hva er det da som skiller et JRPG fra f.eks Mass Effect og Witcher?

 

Hva annet har vi å se frem til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har spilt gjennom alle FF så langt så selvfølgelig skal jeg ha FF15, men jeg forventer ikke at det skal minne om et typisk JRPG eller FF (hvis vi i det hele tatt snakke om et typisk FF i dag). Jeg går inn i det åpen for absolutt alt, og så får spillet overbevise meg på sine egne premisser.

 

Når det kommer til mer tradisjonelle JRPGer så ser jeg mest frem til de to neste titlene som kommer i The Legend of Heroes-franchisen, dvs. Trails in the Sky Third Chapter som kommer til neste år og Trails of Cold Steel II som allerede er ute i USA og kommer hit i desember.

 

Ellers har jeg en forventning til at Tales of Berseria topper Tales of Graces og Tales of Zestiria. Det kommer senere i år.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har spilt gjennom alle FF så langt så selvfølgelig skal jeg ha FF15, men jeg forventer ikke skal minne om et typisk JRPG eller FF (hvis vi i det hele tatt snakke om et typisk FF i dag). Jeg får inn i det åpen for absolutt alt, og så får spillet overbevise meg på sine egne premisser.

 

Indeed brother.

Lenke til kommentar

Jeg har spilt gjennom alle FF så langt så selvfølgelig skal jeg ha FF15, men jeg forventer ikke at det skal minne om et typisk JRPG eller FF (hvis vi i det hele tatt snakke om et typisk FF i dag). Jeg går inn i det åpen for absolutt alt, og så får spillet overbevise meg på sine egne premisser.

Jeg spilte gjennom begge demoene av FFXV, og likte begge to ganske godt. Men vet ikke helt om jeg vil kalle det JRPG lengre. Angående typiske FF er det ganske enkelt for meg. FFX var det aller siste "ekte" Final Fantasyet - igjen, for meg. Har dog ikke spilt FFXII ennå, men både FFXI og FFXIV var jo online-spill. Har mer blandete følelser for FFXIII-serien.

 

Men en av grunnene til hvorfor jeg er så stor fan av Dragon Quest er fordi samtlige spill i hovedserien (med unntak av X) har vært rimelig tro mot røttene. Selv da de tok serien i 3D i DQVIII var det svært viktig for dem å beholde den grafiske stilen og alt som gjorde serien bra. Er logisk nok utrolig spent på DQXI. Vet fint lite om det annet enn at det kommer til PS4, NX og 3DS, og er ment å komme neste år i Japan. Vil tro det havner her i Europa i 2018 en gang. Men siden de har holdt seg så tro mot røttene ser jeg ikke bort ifra at DQXI vil fortsette med det. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Ellers har jeg en forventning til at Tales of Berseria topper Tales of Graces og Tales of Zestiria. Det kommer senere i år.

 

At det topper Zestiria gjør det nok. Det skal ikke så mye til. Ser folk som har importert det på NeoGaf er veldig fornøyde. Enkelte mener det er blant seriens beste, til og med bedre enn Vesperia. Jeg mistet litt troen på det etter Zestiria, men nå gleder jeg meg litt igjen. Det kommer forresten tidlig neste år.

 

Selv fullførte jeg nylig Star Ocean 5. Helt ok spill, hverken bra eller dårlig. Minnet litt om Zestiria, bare bedre. Det var også veldig kort for å være et J-RPG. Brukte vel rundt 20 timer. For så vidt bare en fordel da historien ikke var spesielt interessant.

 

Det er også verdt å nevne at Lost Odyssey endelig er BC på Xbox One. Frister å ta en runde til. Spesielt når jeg hører det fantastiske Battle themet.

 

 

 

Lenke til kommentar

Her er noen av de turbaserte JRPG'ene som jeg liker :

 

Lunar: Eternal Blue Complete , spilte denne på playstation 1.

Ni No Kuni : Er barnslig , men utrolig sjarmerende , spiller litt innimellom enda på ps3 ( har ikke rundet spillet enda ). Ikke helt turbasert men ikke langt ifra heller.

Xenogears : Husker ikke i farta om det er turbasert , men absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar

Syns absolutt ikke Ni No Kuni er så barnslig. Ja, det er en del ting som har rot i en barnslig verden, men temaene som blir tatt opp er blodig alvor. Spilt gjennom tre ganger og et av mine favorittspill siste ti årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns absolutt ikke Ni No Kuni er så barnslig. Ja, det er en del ting som har rot i en barnslig verden, men temaene som blir tatt opp er blodig alvor. Spilt gjennom tre ganger og et av mine favorittspill siste ti årene.

 

Joda , selve innholdet er ganske bra , men må innrømme at den grafiske stilen ikke fenger meg 100% , tror rett og slett jeg har blitt litt for gammel :p

Lenke til kommentar

Synes det er svært mye JRPG, og japanske spill generelt å se frem til nå fremover. Jeg er stor fan av NieR, så ser frem til det. Er også en del fan av Final Fantasy og Persona, så ser frem til World of Final Fantasy, FF XV og Persona 5. Kjæresten er stor fan av Trails-serien, så Cold Steel 2, og spesielt Trails in the Sky kapittel 3 ses frem til der, også litt Kingdom Hearts fan, så selvfølgelig KH 2.8. Også er vi begge fan av Tales-serien og Ni no Kuni, så Tales of Berseria og Ni no Kuni 2 er svært etterlengtet.

 

Er også gjennomsyret Pokémon fan, men vet ikke om jeg kan nevne Sun og Moon? De er jo fra japan, turbasert og fokuserer på lag. :p
 

Hva er det da som skiller et JRPG fra f.eks Mass Effect og Witcher?

Opprinnelsesland, tematikk, stil, for å nevne noen ting. Selv om ARPGs ikke er "ekte" JRPGs, så er det mange faktorer ved spillene som gjør at man ser det er japanske rollespill. Personlig er jeg ikke så opptatt av sjangerdefinisjoner, og liker faktisk litt sjangermix, såfremt resultatet er bra. Kanskje noe av grunnen til at jeg liker NieR (og forsåvidt Drakengard) for der trekkes det inn gameplayelementer fra mange forskjellige sjangere. Noe som resulterer i en ganske unik og forfriskende miks.

 

 

Fikk lyst til å nevne NieR: Automata, men det er vel kanskje et ARPG, noe jeg også vil kalle FFXV for.

Fortsatt så ser førstnevnte fantastisk artig ut, har planlagt release Q1 2017 på PS4.

Det er fint du går foran og nevner det, for det er mitt mest etterlengtede spill. Er blodfan av NieR, og by extention Drakengard, siden de er koblet sammen på sedvanlig japansk galmannsvis. xD

 

Syns absolutt ikke Ni No Kuni er så barnslig. Ja, det er en del ting som har rot i en barnslig verden, men temaene som blir tatt opp er blodig alvor. Spilt gjennom tre ganger og et av mine favorittspill siste ti årene.

Min broder fra en annen moder, jeg kunne ikke vært mer enig. :highfive: Regelrett ELSKER det spillet. :love:

 

@Schreiber: Men trenger alle JRPGs å gjøre noe nytt da? De fleste gjør jo slett ikke det. Har du spilt gjennom hele spillet? Historien er viktig, den er sjarmerende, rørende, og veldig god. Visuelt er jo spillet ganske pent, musikkomposisjonen er også strålende. Og gameplayet vet jeg mange strides om, men det er ikke så veldig ulikt Tales-spillene der, også samler du på monstre. Så personlig som en fan av både Tales og Pokémon så passer gameplayet meg ypperlig.

Lenke til kommentar
Hva er det da som skiller et JRPG fra f.eks Mass Effect og Witcher?

Opprinnelsesland, tematikk, stil, for å nevne noen ting. Selv om ARPGs ikke er "ekte" JRPGs, så er det mange faktorer ved spillene som gjør at man ser det er japanske rollespill. Personlig er jeg ikke så opptatt av sjangerdefinisjoner, og liker faktisk litt sjangermix, såfremt resultatet er bra. Kanskje noe av grunnen til at jeg liker NieR (og forsåvidt Drakengard) for der trekkes det inn gameplayelementer fra mange forskjellige sjangere. Noe som resulterer i en ganske unik og forfriskende miks.

 

@Schreiber: Men trenger alle JRPGs å gjøre noe nytt da? De fleste gjør jo slett ikke det. Har du spilt gjennom hele spillet? Historien er viktig, den er sjarmerende, rørende, og veldig god. Visuelt er jo spillet ganske pent, musikkomposisjonen er også strålende. Og gameplayet vet jeg mange strides om, men det er ikke så veldig ulikt Tales-spillene der, også samler du på monstre. Så personlig som en fan av både Tales og Pokémon så passer gameplayet meg ypperlig.

For meg er det mange ting som gjør et JRPG til nettopp et JRPG, men ser ikke helt hvordan opprinnelsesland, tematikk og stil har noe med det å gjøre. Det er ikke noe problem å lage et JRPG selv om man aldri har vært i Japan, og bare fordi man lager et JRPG betyr det ikke at man er fastlåst til et tema og en stil. Tvert imot er det bare med variasjon, og mange spill i andre sjangre kan ha samme tema og stil som et JRPG. :) Når jeg tenker JRPG tenker jeg mer på at man har en gruppe folk på laget, mye utforsking, kamper på et svært begrenset område (gjerne turbaserte, men det er ikke nødvendig), mye strategi og så videre. Men det hele må drives forover av historien. Men skal vi følge sånne regler slavisk er det vanskelig å se hva som skiller et JRPG fra vestlige JRPGs. Er Baldur's Gate et JRPG nå? Det er jo historiedrevet, mer eller mindre turbaserte kamper, flere spillbare folk osv. :)

 

Og neida, selvsagt trenger ikke alle spill å gjøre så mye nytt. Men som jeg sa er Ni No Kuni tvers gjennom middels hvis man tar bort grafikken. Historien er god, men den er ikke spesielt original, og de fleste JRPGene jeg har spilt har glimrende historie. Et av favorittspillene mine gjennom tidene er Dragon Quest IV, i stor del pga historien. Vi starter med å lage en egen karakter (eller rettere sagt velge om man vil være gutt eller jente, og skrivet et eget navn), men det tar ikke lang tid før historien hopper til en ridder som leter etter noen bortførte barn. Etter en stund hopper historien videre til en prinsesse, før den hopper videre til noen helt andre. Alle disse historiene er relativt korte, men det igjen gjør at de har en fin flyt og går rett på sak. Det kan nok være litt forvirrende i starten å hoppe sånn, men etterhvert begynner historiene å knyte seg sammen. Har faktisk aldri sett en histrorie bli fortalt på det viset i et JRPG, verken før eller etter. Det gjør DQIV ganske unikt i mine øyne. :)

 

Anyway, jeg synes helt klart det er den fullstendige pakken som teller. Grafikk, musikk, gameplay osv er alle viktige i et spill. Det jeg føler Ni No Kuni feilet med er at det var alt for stort fokus på grafikken, så resten ble hengende etter. Jeg ville absolutt ha foretrukket mer fokus på unikt og bra gameplay enn bra grafikk. Jeg må innrømme at jeg aldri fullførte det, men kom rimelig langt likevle. Problemet er bare at jeg satt stort sett hele tiden og tenkte jeg har spilt dette før, og det meste er gjort bedre i andre spill. Alt føltes som en svært bra laget tegnefilm med litt gørrkjedelig gameplay blandet inn. Men smaken er jo som baken. Ni No Kuni 2 er jo for lengst bekreftet, så vi får håpe de har lært. Hvis de kan beholde den grafiske stilen og gjøre gameplayet bedre enn i det første kan det bli riktig så bra. :)

Lenke til kommentar

Gode poenger. Kom egentlig bare med noen eksempler på ting som JRPGs ofte har felles. Mener ikke nøyaktig samme stil og samme tematikk, men at JRPGs som oftest (finnes alltid unntak) har en lignende generell stil, og tar opp temaer som ofte ikke blir tatt opp andre steder enn i JRPGs. Var det jeg mente med begrepene, litt vanskelig å forklare, og kanskje enda vanskeligere å bruke som en definisjon på sjanger, men som jeg nevnte tidligere er jeg ingen stor fan av sjangerinndeling, og synes spill bør tale for seg selv og være det de er, uavhengig av å passe inn i sjanger. :)

 

At JRPGs som regel har de beste historiene er vi nok helt enige i. Ah, litt lignende historieformidling som i Baccano, interessant. DQ IV skulle jeg gjerne ha prøvd, men frykter mekanikkene kan føles utdaterte om man spiller det for første gang nå, eller?

 

Ni no Kuni kommer vi ALDRI til å bli enig om. :p Jeg synes for eksempel at grafikken var det svakeste ved hele spillet, og vil helst ikke at de endrer så veldig mye på kampsystemet, hadde veldig sansen for det faktisk. ^_^ Har spillet blandt mine all time favoritter, ikke fordi hver enkelt av bestanddelene var så kanonbra, men pga helhetsinntrykket jeg satt igjen med etter at jeg var ferdig. Så krysser vi fingrene for at vi begge vil synes at toeren er bedre enn det først spillet. :)

Lenke til kommentar

Personlig vil jeg påstå rollespill generelt har de beste historiene. Det er vel ingen som påstår at spill som Witcher, Mass Effect, Baldur's Gate, Dragon Age og Fallout er JRPGs, men de har alle en bra historie. Historien er vel i hovedsak det som driver den forover. De fleste andre sjangre har på mange måter en historie for å unnskylde alt det andre. Trenger spill som Doom, Call of Duty og Battlefield egentlig en historie? Selv Tomb Raider klarer seg vel fint uten. Synes historien i den første rebooten er rimelig bra, men i de første spillene var historen nesten fraværende. Men hele moroa var jo å utforske og løse gåter. At det var en grunn til det er bare en bonus. Se bare på bilspill. I våre dager er det nesten utenkelig å ha et bilspill som Need for speed uten en historie, men faktisk er historie i bilspill relativt nytt.

 

Hehe, vi blir nok aldri enige om Ni No Kuni, nei. Men det trenger vi vel heller ikke. Denne tråden er for å diskutere JRPGs generelt, og det er helt klart "lov" å være uenige. Eneste jeg håper er at folk klarer å holde seg saklige. Personlig synes jeg det fort kan bli litt mange usakligheter på interettforum, dessverre.

Lenke til kommentar

Når det kommer til JRPG så liker jeg random encounters og turbaserte kamper hvor man styrer hele laget. God historie er selvfølgelig også viktig. Liker ingen FF-spill etter FFX, men elsker de som kom før. Likte veldig godt Enchanted Arms(X360) sitt kampsystem. Lost Odyssey var også veldig bra, selv om jeg aldri fullførte det. Har lyst til å ta det opp igjen nå som det har blitt tilbakekompatibelt med XOne.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk random encounters er noe makkverk, og er svært glad mange spill går unna det. Sitter med Dragon Quest VII nå, og remaken til 3DS har fjernet random encounters og viser heller fiendene. Det gjør at det er lett å gå fra A til B uten å sloss hvis man ikke gidder, men det er også en evig strøm av monstre hvis man vil grinde. Blir så fort lei av å utforske dungeons osv, og spesielt backtracking, hvis man må stoppe hvert 30de sekund for å sloss mot fiender man ikke får noe igjen for å ta. Er vel også derfor de aller fleste JRPGene med random encounters har en metode for å unngå dem på. :) 

 

Angående Final Fantasy, har du prøvd Dragon Quest? Det første kom året før det første Final Fantasy'et, og de er helt klart veldig like i starten. Men FF gikk mer og mer bort fra formelen, mens DQ perfeksjonerte den. Liker du FF frem til og med FFIX vil du nok like DQ også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...