Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon


Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ungene fikk en Switch til jul, men siden jeg tenkte det var enkelt å laste ned spill kjøpte vi ingen fysisk. Virker som Nintendo sin butikk er nede. Siden jeg er helt ny i Nintendo verden; er dette noe som skjer ofte eller er det bare stor pågang nå i julen?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Janak skrev (4 timer siden):

Ungene fikk en Switch til jul, men siden jeg tenkte det var enkelt å laste ned spill kjøpte vi ingen fysisk. Virker som Nintendo sin butikk er nede. Siden jeg er helt ny i Nintendo verden; er dette noe som skjer ofte eller er det bare stor pågang nå i julen?

Det skjer svært sjeldent. Som med de andre konsollene skjer det dog nesten hver jul. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ganske vanlig i jula det. Veldig mange som får Switch i julegave og eshop kneler. 

Det har vært "standard" siden Wii-tiden. Husker jeg fikk en Wii U Zelda Windwaker edition, og måtte vente flere dager før det var mulig å laste ned spillet fra eshop. Men ellers i året har jeg aldri opplevd nedetid.

 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 21.12.2021 den 15.25):

Jeg merker jeg faller av botw litt for ofte. Nå er ikke jeg noe fan av open world i det hele tatt, med mindre jeg har veldig gode instruksjoner om hvor jeg skal og transportetappene blir effektive. Og det er vel nettopp sistnevnte som irriterer meg litt. En av shrine-ene klarte jeg ikke nå fordi det var noe styr med kaldt vær og jeg måtte google meg i hjel for å finne noe klær. Balla på seg med irritasjonsmoment så nå har det støvet ned et års tid. Har egentlig lyst å ta det opp igjen nå, for jeg vil så gjerne like det.

Samme her. På den saven jeg har nå er jeg på et punkt hvor jeg ikke egentlig har noe klart definert mål, så jeg tror helt ærlig ikke at jeg kommer til å klare å komme inn i det igjen. Det er synd, for spillet har en del bra ting ved seg. Og så har det en del helt fullstendig meningsløse irritasjonsmomenter (kan vi som samfunn si oss ferdige med durability på utstyr, plis?) dessverre. 

Lenke til kommentar

Holder på med BotW (for første gang) selv og er delvis enig. Spillet har mange sterke sider: Verdenen er en fryd å utforske, kampsystemet sitter, puzzles er finurlig laget, konseptet med at du spiller en gammel helt som har våknet etter 100 års søvn og får en ny sjanse til å redde verden er kult.

Så er det en del traurige elementer som trekker ned, og det merkelige er at nesten alle disse er ting som hadde vært veldig enkle å fikse bare ved å utelate dem fra spillet. Weapon breaking er det aller mest åpenbare, og kunne vært fikset bare ved å la våpen tåle mer. Helt urealistisk at metallvåpen knekker etter 10-20 slag. Så er det ting som væreffekter som forhindrer deg fra å avansere (regn, lyn) uten at det finnes noen mulighet for å få tiden til å gå slik som i de fleste andre open world-spill. Du kan lage leirbål, men da må du ha ly for regnet, noe du sjelden har når du er oppe på fjell. Så da må du rett og slett bare stå og vente mens du sjekker Facebook eller noe i mellomtiden. Dette har jeg gjort flere ganger og sikkert en god time av den totale spilletiden min har bare vært venting.

Jeg synes også det er litt mye repetisjon av elementer. Man kunne gjort noe mer variert enn at man bare skal klatre samme Sheikah-tårn i hver eneste region, og selv om shrines har forskjellige puzzles så er de alle kliss like på innsiden og utsiden. Jeg merker at jeg savner litt skikkelige dungeons med en boss fight på slutten.

Meny-systemet er knotete som helvete. Egentlig overraskende at Nintendos utviklere som vanligvis er så gode på brukergrensesnitt har snekret sammen et såpass rotete system med menyer og undermenyer.

Ikke noe av det her er alvorlig nok til å si at BotW ikke fortsatt er et godt over gjennomsnittet bra open world-spill, men at det har en metascore på 97% virker altfor høyt. Dette er et solid 8-9/10 spill avhengig av hvor streng man skal være, men weapon breaking alene mener jeg er nok til å utelukke 10/10.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Spartapus skrev (52 minutter siden):

Weapon breaking er det aller mest åpenbare, og kunne vært fikset bare ved å la våpen tåle mer. Helt urealistisk at metallvåpen knekker etter 10-20 slag. 

 

Veit at akkurat dette har fått kritikk hos mange, men for min del så løste det en litt kjedelig greie med mange rollespill: at man finner det teknisk sett beste våpenet og har dermed ingen grunn til å bruke andre typer eller lavere klasser. I BOTW har selv de enkleste våpnene en funksjon. Etter hvert får man jo også Master Sword, som ikke går (permanent) i stykker. Men det er en grov og enkel løsning, kanskje de videreutvikler systemet i BOTW2. 

 

Spartapus skrev (52 minutter siden):

Så er det ting som væreffekter som forhindrer deg fra å avansere (regn, lyn) uten at det finnes noen mulighet for å få tiden til å gå slik som i de fleste andre open world-spill.

Men du har en funksjon for å spå været. Hadde man bare kunnet skippe været så hadde det jo ikke vært en utfordring. Synes det er en del av det BOTW gjør riktig: at verden er en utfordring i seg selv å håndtere (i motsetning til feks Assassin's Creed, hvor utforsking byr på 0 utfordring og man bare turbosprinter i en strak linje dit man skal, mens man støvsuger opp ulvepelser og annen loot i forbifarten). BOTW og Death Stranding er de to spillene som har gjort mest for åpen verden-sjangeren i sin konsollgenerasjon etter min mening, og det er fordi de lager mye interessant og variert gameplay ut av det å utforske og traversere en verden.

Når det er sagt: BOTW har mye potensial for forbedring, men det forandrer ikke det at det var et av de beste spillene som kom forrige generasjon (etter min mening) og et realt sprang fremover for sjangeren. Håpet er at de med BOTW har lagt grunnpillarene, og at i BOTW2 kan de fokuserer på iterere og legge til mer variert innhold. Litt skuffende at de tilsynelatende bruker samme verden på nytt, det er ikke like spennende å utforske for annen gang), og at de nå bare legger til ting oppe i skyene er ikke så veldig interessant. Men vi har sett lite foreløpig, og utviklingen tar tydeligvis tid, så det kan jo være store ting på gang. 

Endret av Buddy Dakota
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en følelse at det som startet med en ganske enkel og direkte oppfølger til BotW har utviklet seg til noe mer ambisiøst. Hadde ikke blitt overrasket om de for tredje gang gjør Zelda cross-platform (Twilight Princess GC/Wii og BoTW Wii U/Switch) og blir lanseringsspill til Switch 2.

Lenke til kommentar
kilik skrev (6 timer siden):

Har en følelse at det som startet med en ganske enkel og direkte oppfølger til BotW har utviklet seg til noe mer ambisiøst. Hadde ikke blitt overrasket om de for tredje gang gjør Zelda cross-platform (Twilight Princess GC/Wii og BoTW Wii U/Switch) og blir lanseringsspill til Switch 2.

Har tenkt samme tanken selv.

Lenke til kommentar
Buddy Dakota skrev (23 timer siden):

Veit at akkurat dette har fått kritikk hos mange, men for min del så løste det en litt kjedelig greie med mange rollespill: at man finner det teknisk sett beste våpenet og har dermed ingen grunn til å bruke andre typer eller lavere klasser. I BOTW har selv de enkleste våpnene en funksjon. Etter hvert får man jo også Master Sword, som ikke går (permanent) i stykker. Men det er en grov og enkel løsning, kanskje de videreutvikler systemet i BOTW2. 

Jeg foretrekker å kun ha ett eller noen få våpen som man oppgraderer og utvikler et slags personlig forhold til gjennom spillet, fremfor at våpen er bruk og kast.

For min del blir det ikke kjøp av BotW2 hvis det fortsatt har samme system med weapon breaking. Ikke fordi det ikke fortsatt kommer til å være et godt spill, men det kommer garantert til å være mange andre open world-spill ute som ikke har weapon breaking.

Buddy Dakota skrev (23 timer siden):

Men du har en funksjon for å spå været. Hadde man bare kunnet skippe været så hadde det jo ikke vært en utfordring. Synes det er en del av det BOTW gjør riktig: at verden er en utfordring i seg selv å håndtere (i motsetning til feks Assassin's Creed, hvor utforsking byr på 0 utfordring og man bare turbosprinter i en strak linje dit man skal, mens man støvsuger opp ulvepelser og annen loot i forbifarten). BOTW og Death Stranding er de to spillene som har gjort mest for åpen verden-sjangeren i sin konsollgenerasjon etter min mening, og det er fordi de lager mye interessant og variert gameplay ut av det å utforske og traversere en verden.

For min del er det ikke å måtte passe på været når jeg spiller noe mer artig enn det er i det virkelige liv.

Det er jo også noe av paradokset med BotW. De har laget en verden som er mer magisk og eventyrpreget enn realistisk som f.eks. Ghost of Tsushima eller Red Dead Redemption 2 er, men samtidig har de gått for en større grad enn realisme enn disse på områder der det bare er irriterende, som at du må passe på været eller at hester gjør noe helt annet enn det du ber dem om.

Lenke til kommentar
fnwilborn skrev (3 timer siden):

Har tenkt samme tanken selv.

Men så kommer spørsmålet, når vil Switch 2 lanseres? Eller har Nintendo i det hele tatt tenkt tanken når Switch fortsatt selger som varmt hvetebrød? Tro det eller ei, det er faktisk tomt for Switch i Ålesund.

Lenke til kommentar
svenka skrev (21 minutter siden):

Men så kommer spørsmålet, når vil Switch 2 lanseres? Eller har Nintendo i det hele tatt tenkt tanken når Switch fortsatt selger som varmt hvetebrød? Tro det eller ei, det er faktisk tomt for Switch i Ålesund.

Utviklingen av neste konsoll startet senest i 2017. Men godt mulig de utsetter lanseringen så klart. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fnwilborn skrev (8 minutter siden):

Utviklingen av neste konsoll startet senest i 2017. Men godt mulig de utsetter lanseringen så klart. 

Utvikling av nye konsoller starter som oftest alltid rett etter lansering, så det sier ikke så veldig mye. Enn så lenge Switch Pro er utsatt og de selger som varmt hvetebrød tror jeg ikke det er noe vits å tenke på neste versjon med det første.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Utvikling av nye konsoller starter som oftest alltid rett etter lansering, så det sier ikke så veldig mye. Enn så lenge Switch Pro er utsatt og de selger som varmt hvetebrød tror jeg ikke det er noe vits å tenke på neste versjon med det første.

Det vi må huske er at denne situasjonen kan fort snu og Nintendo har opplevd det før. Wii solge som hakka møkk, men så slutten den å selge nesten over natten. Nintendo fikk panikk og vi fikk WiiU. Tviler på at de ikke har det i tankene. Ellers så sa du deg for øvrig mer eller mindre enig med det jeg sa i sitatet, så kanskje du egentlig mente å qupte npen andre? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nerowulf skrev (1 minutt siden):

Det å "starte utvikling" sier relativt lite. Teknisk sett så kan det bety at et par ansatte jobber 20 % med det.

Nintendo jobber med produktutvikling for fullt hele tiden, som resten av bransjen. De har uttalt før at de går rett over på å utvikle neste generasjon dagen de lanserer et produkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på populariteten til Switch med over 100 millioner solgte er en Switch Pro det mest fornuftige, på samme måte som PS4 Pro og Xbox One X forlenget livet til den generasjonen med bedre ytelse/grafikk. Jeg ser ikke poenget med å gjøre noe helt nytt i hvertfall. Switch er et genialt konsept de bør ta videre med bedre hardware.

Endret av kilik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kilik skrev (28 minutter siden):

Med tanke på populariteten til Switch med over 100 millioner solgte er en Switch Pro det mest fornuftige, på samme måte som PS4 Pro og Xbox One X forlenget livet til den generasjonen med bedre ytelse/grafikk. Jeg ser ikke poenget med å gjøre noe helt nytt i hvertfall. Switch er et genialt konsept de bør ta videre med bedre hardware.

Helt enig. Men Nintendo er Nintendo. De spiller ikke alltid ball med logikk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fikk tak i en 1gen switch til en grei penge (gikk for den av grunner som sikkert ikke er lov å diskutere her) men den har jo da Joycon drifting som jo tydeligvis er veldig vanlig på de eldre spakene.

Ser det har vært mye i media om at Nintendo fikser slike for deg gratis? Gjelder det Norge også? Greit å vite før man spretter dem å fikser selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...