Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon

Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et spørsmål til flinke folk der ute.

Etter å brukt noen dager nå på å tenke over info vi har fått, har jeg egentlig bare et problem, og det er lagringplassen. Det jeg lurer på er. Siden SD-kort har elendig lese/skrivetid, vil ikke dette være en flaskehals?

fks et vanlig micro sd kort å i et nytt go pro slet å skrive raskt nok. Hvis dere forstår hva jeg mener. Et helt ok micro sd kort

https://www.komplett.no/product/844553/mobil/minnekort/micro-sd/samsung-microsd-kort-evo-128gb#

Virker å ha en skrive hastighet på 50mb/s. En tradisjonell laptop harddisk har vel fort dobbelt av dette, og en 7200rpm harddisk ligger opp mot 150-180mb/s. For ikke å snakke om SSDer etc.

Så kommer spørsmålet, som jeg ikke vet noe om, hvordan blir loade tidene med noe slikt som det her? Og hva med frame drops i spill med store landskap, ala monster hunter, gta og zelda. Hvis vi skal loade inn nye chuncks/områder vil vi da møte på en flaske hals på ekstern minne i form av lese/skrive hastighet?

Lenke til kommentar

3800.- er stivt altså :(

Nja....altså en 3DS XL koster jo 2000kr + strøm adapter. Switch er jo et ganske så stort hopp opp ifra 3DS XL og det er jo strengt tatt trykt inn en noe kraftigere WiiU i håndholdt form. Og en har mulighet til å koble den til TV og følger med 2 kontrollere for en og to spiller opplevelser enen på farta eller hjemme. 

Jeg håper selvfølgelig prisen blir lavere men jo mer jeg tenker over det jo mindre problem har jeg egentlig med prisen altså. 

Vi kan liste opp grunner opp og ned i mente, men det endrer ikke det faktum at PS4 og Switch koster like mye i både USA og Japan.

PS4 koster 299$ i USA. Ligger rundt 3000kr her i Norge. Ser den koster ned mot 2700kr enkelte plasser. 

Switch koster 299$ i USA.  Som regel opererer også Nintendo med "Dollar-pris x 10 = Norsk pris" regelen. For eksempel: New 3DS XL koster 199$ i USA og rundt 2000kr her i Norge. Jeg ser derfor ingen grunn til at Switch burde koste mer enn 3000kr her i Norge. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å brukt noen dager nå på å tenke over info vi har fått, har jeg egentlig bare et problem, og det er lagringplassen. Det jeg lurer på er. Siden SD-kort har elendig lese/skrivetid, vil ikke dette være en flaskehals?

fks et vanlig micro sd kort å i et nytt go pro slet å skrive raskt nok. Hvis dere forstår hva jeg mener. Et helt ok micro sd kort

https://www.komplett.no/product/844553/mobil/minnekort/micro-sd/samsung-microsd-kort-evo-128gb#

Virker å ha en skrive hastighet på 50mb/s. En tradisjonell laptop harddisk har vel fort dobbelt av dette, og en 7200rpm harddisk ligger opp mot 150-180mb/s. For ikke å snakke om SSDer etc.

Så kommer spørsmålet, som jeg ikke vet noe om, hvordan blir loade tidene med noe slikt som det her? Og hva med frame drops i spill med store landskap, ala monster hunter, gta og zelda. Hvis vi skal loade inn nye chuncks/områder vil vi da møte på en flaske hals på ekstern minne i form av lese/skrive hastighet?

Vanskelig å si uten å ha prøvd det. Men det var aldri et problem på 3DS, og jeg har mine store tvil for at lesehastigheten på chipen i kassetten til spillet på switch har mer lese/skrive hastighet enn det vi har i micro SD kort idag. Skulle Micro SD vise seg og bottlenecke, så har Nintendo i så fall gått på en kjempesmell.

Lenke til kommentar

Du må se på hvordan minnekortene er rangert. Det du linker til der er bare Grad 1.

Dette her er Grad 10, og har 95mb/s: http://www.multicom.no/sandisk-extreme-pro-64gb-microsdxc/cat-p/c/p7646273

Du blir nødt til å betale litt ekstra hvis du vil ha et kort med bedre overføringshastighet.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Hva tenker folket om at Zelda også kommer til Wii U? 

På en måte er det jo hyggelig mot wii u-eierne, men samtidig så ødelegger det jo veldig for switch-lanseringen? Mange tenker vel da at de heller venter med konsoll-innkjøp?

De gjorde det samme med Twilight Princess til Wii og Gamecube. Gikk fint da og går sikkert fint nå også. TP solgte mye bedre på Wii enn på GC.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

ringte Gamezone. Prisen blir nok rundt 3500, ikke under 3000

Tegra kan bety at det er noe helt nytt og ikke Maxwell? 

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Kanskje Lefdal/Elkjøp klinker til med en god pris.

Jeg la inn preorder på rød/blå hos gamestop. Hver gang ved nylanseringer så har de ligget litt under eller rett på samme pris som de andre butikkene (når det gjelder konsoll, de er dyre på spill og tilbehør). Foreløpig har de placeholderpris på kr. 3999,-, men tipper de fleste vil legge seg på kr. 3499,-. Blir overrasket om det går lavere enn det.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Ikke gjør som meg og bruk paypal hos gamezone til preorder. De trakk tydeligvis hele beløpet på nesten 6000,- allerede nå.....

Det er vel bare reservert, men like mye utilgjengelig. Syns gamestop er greie å forholde seg til der. Legger inn et forskudd på kr. 500,- som selvsagt trekkes av fullprisen når den hentes.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Ikke gjør som meg og bruk paypal hos gamezone til preorder. De trakk tydeligvis hele beløpet på nesten 6000,- allerede nå.....

Det er vel bare reservert, men like mye utilgjengelig. Syns gamestop er greie å forholde seg til der. Legger inn et forskudd på kr. 500,- som selvsagt trekkes av fullprisen når den hentes.

Tror faktisk ikke det er bare reservert.. Får sende en mail og høre, eventuelt be om refund og bestille på nytt med faktura eller lignende. Blir litt teit å miste såpass mye penger når det er en placeholder-pris.

Gamestop skulle jeg gjerne brukt, men orker ikke kjøre 10 mil for å hente switch-en :)

Lenke til kommentar

Tror faktisk ikke det er bare reservert.. Får sende en mail og høre, eventuelt be om refund og bestille på nytt med faktura eller lignende. Blir litt teit å miste såpass mye penger når det er en placeholder-pris.

Gamestop skulle jeg gjerne brukt, men orker ikke kjøre 10 mil for å hente switch-en :)

Det er litt drøyt ja :S

Til info så har både CDON og Spillsjappa justert prisene sine til kr. 3500,- punktet. Så kan jo kanskje gå an bestille derfra. Ser absolutt grunnen til å velge noen andre enn Gamestop da. Selv har jeg 3 stk. i nærheten av der jeg bor :-p

Lenke til kommentar

Aye, når du bruker paypal hos dem er det også ikke mulig å gjøre endringer i ordren, har brent meg på det før. Derfor har jeg som praksis å alltid bruke faktura når jeg forhåndsbestiller ting, med mindre jeg er 110% sikker på at jeg skal ha det jeg bestiller akkurat slik det er oppført. Mye enklere å avbestille, eller endre helt opp til releasedato.

Synes ærlig talt at Gamezone har tapt seg en del i det siste. De ligger ofte litt vel høyt i pris, ikke like kjappe og greie på support som de pleide, og oppdaterer utvalget litt tregt. Synd egentlig, det var min favorittbutikk.

For Switch gikk jeg denne gangen for coolshop (har heller ikke gamestop tilgjengelig), da de veldig raskt etter presentasjonen hadde maskinen til bestilling for 3499 pluss fri frakt og prisgaranti, noe jeg føler nok også blir den gjeldende prisen i Norge. Ser de fleste andre fremdeles har den listet opp for 5-6 tusen, noe flere av dem sikkert kan finne på å ta for den med mindre kunde sier fra. Det ønsker jeg ikke å risikere.

Når det gjelder de NES/SNES spillene man får gratis gjennom Nintendo's versjon av pluss abonnement (lol pluss abonnement og share knapp, herme etter PS much :p), så er det jo direkte grusomt, gitt at det som ble linket til tidligere her stemmer. Man får et eldgammelt spill som atpåtil er en demo du kun har tilgant til den måneden. Nintendo bør virkelig ha forbedret online/konto-tjenestene deres nå for å rettferdiggjøre at man må betale. Fremfor alt en unison konto nærmere det konkurrentene har, og ikke noe NNID tull som er låst til maskinen.

Det er altså mye lovende med Switch, og jeg kommer nok til å beholde forhåndsbestillingen, mye fordi det er lenge siden jeg eide og spilte noe særlig Nintendo, og det uansett er en sekundærmaskin for meg som jeg skal ha for å spille Zelda, det nye Mario og ikke minst Pokémon Stars. Så kanskje jeg kjøper Mario Kart og Mario Party for å ha noe gøy med venner (maskinen er jo så enkel å ta med seg), og eventuelt andre spill som ser bra ut ved siden av.

Der er derimot også en del røde flagg ute og går. For eksempel det at de hadde få spill å si noe særlig om nå, på tross av at release ikke er langt unna. De fleste spillene var bare såvidt påbegynt, noe som tyder på at de har begynt å tenke på spill til maskinen litt vel sent, i forhold til hvor lenge ryktene om denne maskinen har vært ute i omløp. Man skulle tro med den fulle bredden av utviklere både fra deres stasjonær og håndholdt divisjoner, så ville de hatt mer å by på. Har de ikke tiltro til sitt eget produkt?

En annen ting er prissetting og markedsføring, som viser symptomer på den selvhøytidelige arrogansen Nintendo har slitt en del med i det siste. De tar seg selv altfor seriøst, og prissetter seg deretter. Litt som spillverdenens versjon av Apple, så ser de på seg selv som guds gave til spillverdenen. Når de i tillegg da er treige og lite imøtekommende i informasjonen til forbrukere så undergraver de seg selv veldig. Det er synd, for det er bare små marginer som kunne snu synet på Switch fra skepsis til massiv hype. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...