Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon

Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Interessant at det fortsatt er så mange ports på vei. Er nesten som om at Sony skulle komt med PS5 men nesten utelukkende gitt ut spill fra gamle konsollgenerasjoner og indiespill fra PC. Hadde ikke vært superpopulært akkurat.

Ja, for PS4 har ikke mange remaster-utgivelser i hele tatt. Last of Us og GTA V var de bestselgende spillene hvor lenge? Dessuten er det en stooooor forskjell. Switch er bærbar. Hvis Sony hadde kommet med en PS Vita 2, så tror jeg ganske mange hadde likt PS4-porteringer... eller...?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At Nintendo kommer med mange nyutgivelser av "gamle" spill er helt naturlig. De sitter på en hel del spill som kun ble utgitt på Wii U, en konsoll som ikke solgte all verden, altså et spillbibliotek som svært mange til nå ikke har hatt tilgang til. 
I tillegg er de i den fine situasjonen at de har en fullverdig spillkonsoll som også fungerer håndholdt. Med andre ord kan de lansere hvilket som helst spill, det spiller knapt noen rolle hvor mange som allerede eier dette spillet til PC eller PS4 eller Xbox, fordi Switch kan tilby deg å spille dette spillet på nytt på bussen eller på dass eller hvor som helst ellers. 

Lenke til kommentar

Riktig, og da vil jeg si at den interessen er mindre viktig for den personen som kun har det som en fase i motsetning til den som har en livsvarig interesse for noe.

Nei, interessen kan være ekte og like viktig for en person selv om han mister interessen senere.

Jeg snakker forresten av personlig erfaring.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

NSMBU Deluxe og Luigies Mansion 3 er de eneste som har fått meg stoka til nå...

Av og til skjønner jeg ikke Nintendo. De bruker ekstreme ressurser på 3D-Mario, mens det eneste man får av 2D-Mario er en remake av Wii U-versjonen?

Ren latskap. Kommer NSMBU engang til å selge?

Tenk om de hadde laget et 2D-Mario fra bunn og lagt like mye i det som i Odyssey. Det kunne solgt noe ekstremt. Husk at 2D-Mario på Wii banket 3D-Mario ned i støvlene på salg. Men det er altså begrenset hvor mange ganger de kan selge samme 2D-Mario-spill, så dette begynner nesten å bli tragikomisk.

Ønsker ikke Nintendo å tjene gode penger?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Super Mario Party

Super Smash Bros. Ultimate

Animal Crossing

Luigis Mansion 3

Metroid Prime 4

Pokemon

Pikmin 4

Dette synes jeg begynner å ligne noe om man ser det i et større perspektiv. Men jeg savner nok et helt nytt AAA-spill fra Nintendo også. I tillegg er jeg litt bekymret for at vi ikke har sett noe mer til Metroid Prime 4, og ennå ikke har fått noe nyss om hva Retro Studios holder på med. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Ren latskap. Kommer NSMBU engang til å selge?

Ønsker ikke Nintendo å tjene gode penger?

Det er vel nettopp det de ønsker. Ser man på antallet eiere av en Wii U-konsoll sammenlignet med Switch, ser man fort at det er potensielt ganske mange millioner spillere som vil ønske å spille NSMBU som ikke tidligere har hatt tilgang til det. Legger man i tillegg til grunn at det er 6 år siden spillet kom har det i løpet av den tiden kommet nye barn som vil ønske å spille dette. 

En litt oppusset versjon av et gammelt spill koster Nintendo tilnærmet null ressurser i motsetning til å lage et nytt spill. For alt vi vet gjør de begge deler. 

Lenke til kommentar

Det er vel nettopp det de ønsker. Ser man på antallet eiere av en Wii U-konsoll sammenlignet med Switch, ser man fort at det er potensielt ganske mange millioner spillere som vil ønske å spille NSMBU som ikke tidligere har hatt tilgang til det. Legger man i tillegg til grunn at det er 6 år siden spillet kom har det i løpet av den tiden kommet nye barn som vil ønske å spille dette. 

En litt oppusset versjon av et gammelt spill koster Nintendo tilnærmet null ressurser i motsetning til å lage et nytt spill. For alt vi vet gjør de begge deler.

Husk at NSMBW faktisk førte til en kraftig økning i salget av Wii-konsoller. Spillet solgte meget bra. Men den klarte ikke å løfte Wii U ut av skyggenes dal, noe som tyder på at det ikke nødvendigvis vil være særlig populært på Switch heller. Hadde de i stedet brukt en brøkdel av ressursene fra Odyssey til å laget et skikkelig nytt 2D-Mario så kunne de fått en gigantisk salgssuksess som også solgte enda flere Switch-konsoller.

2D-Mario selger fantastisk fordi det selger til "alle", ikke bare barn. Det holder ikke å basere seg på "barn som ikke har spilt det".

I tillegg utvanner man 2D-Mario hver gang man slipper et halvhjertet spill som bare slenges ut for å ha noe. Man gjør det mindre populært.

Det er derfor det ikke gir noen mening for meg å kaste bort ressurser på dette når de kunne ha laget noe som faktisk solgte bra.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Ja, for PS4 har ikke mange remaster-utgivelser i hele tatt. Last of Us og GTA V var de bestselgende spillene hvor lenge? Dessuten er det en stooooor forskjell. Switch er bærbar. Hvis Sony hadde kommet med en PS Vita 2, så tror jeg ganske mange hadde likt PS4-porteringer... eller...?

Klart PS4 også har remaster-utgivelser, men det er en forskjell siden spillene da ofte faktisk er remastered i ordets rette forstand. Bedre grafikk, bedre flyt eller et nytt spill fra bånn som Ratchet & Clank og Shadow of the Colossus. Se forskjellen mellom The Last of Us på PS3 kontra PS4, det får Nintendo sine "remasters" til å se ekstremt dårlige ut. At man nå kan spille Donkey Kong TF og andre spill i håndholdt legitimerer på ingen måte at man nå skal måtte betale for samme spill to ganger.

De raske greiene de pumper ut på Switch kan ikke sammenlignes en gang. 

At Nintendo kommer med mange nyutgivelser av "gamle" spill er helt naturlig. De sitter på en hel del spill som kun ble utgitt på Wii U, en konsoll som ikke solgte all verden, altså et spillbibliotek som svært mange til nå ikke har hatt tilgang til. 

I tillegg er de i den fine situasjonen at de har en fullverdig spillkonsoll som også fungerer håndholdt. Med andre ord kan de lansere hvilket som helst spill, det spiller knapt noen rolle hvor mange som allerede eier dette spillet til PC eller PS4 eller Xbox, fordi Switch kan tilby deg å spille dette spillet på nytt på bussen eller på dass eller hvor som helst ellers. 

​Greit nok, mange, inkludert meg selv hadde aldri Wii U, men, det skjuler ikke det faktum at Switch så langt etter ett og et halvt år egentlig bare har fått fire nye spill. BoTW, Super Mario Odyssey, Xenoblade 2 og Octopath. 

Mario Kart 8 Deluxe er en remaster, Smash som kommer nå er også en remaster selv om det ikke lanseres som det.

Disse "remasterene" burde komme i tillegg til nye spill, ikke som erstatning for at Nintendo har ekstremt lite på lur fremover. Ett og et halvt år uti Switch`s levetid er den allerede på lifesupport ved hjelp av porter og indie-spill. Lover godt. 

Super Mario Party

Super Smash Bros. Ultimate

Animal Crossing

Luigis Mansion 3

Metroid Prime 4

Pokemon

Pikmin 4

Dette synes jeg begynner å ligne noe om man ser det i et større perspektiv. Men jeg savner nok et helt nytt AAA-spill fra Nintendo også. I tillegg er jeg litt bekymret for at vi ikke har sett noe mer til Metroid Prime 4, og ennå ikke har fått noe nyss om hva Retro Studios holder på med. 

Tja, lista er forsåvidt grei men det er for tregt og mangler storselgere som ikke er Smash eller Pokemon. 

Mye bra ja. Men lite nytt om online. Jeg forventet faktisk mer. Likte at NSMBU kommer til Switch. Men skulle gjerne hatt et helt nytt og friskt 2d Mario.

Den online-biten var jo faktisk krise. 

Hadde de ikke hatt gratis online frem til nå hadde det vært greit, men hele presentasjonen var jo "hei, se nå må du betale for det du har hatt gratis så langt! Er du ikke heldig? Dessuten, bruk appen vår på telefonen for å prate sammen, for du kan jo ikke heller bare ringe om det skal være så tungvint å få snakke sammen på en konsoll fra 2017!" Xbox fra 2001 hadde voice chat. Nintendo henger så langt etter at de aner det ikke selv en gang. 

Men jeg innser at kritikk om Nintendo faller for døve ører. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

​Greit nok, mange, inkludert meg selv hadde aldri Wii U, men, det skjuler ikke det faktum at Switch så langt etter ett og et halvt år egentlig bare har fått fire nye spill. BoTW, Super Mario Odyssey, Xenoblade 2 og Octopath.

BotW er en Wii U-port. Spillet ble laget til Wii U og skulle slippes kun på Wii U, men lansering ble utsatt for å sammenfalle med lansering av Switch.

Når det er sagt er for eksempel Mario Tennis aces et nytt spill

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser på Nintendo som min bestevenn som samtidig er tidenes største drittsekk. Jeg kan "ditche" bestekompisen, men fordi jeg får noen av de beste opplevelsene noensinne, velger jeg å bli værende. Men da er jeg også nødt til å godta et lass med bullshit. Jeg står imidlertid fritt til å si opp forholdet når jeg vil.

Noen av de beste spillene jeg noensinne har spilt, er det hovedsakelig Nintendo som har laget. Men jeg river håret av det aldrende og glattbarberte hodet mitt, i frustrasjon over flere av valgene de tar (og ikke tar). Fordi de tør å være anderledes, får vi spill som ingen andre leverandører en gang ville vurdert å lage. Men vi får også se hvor slepphendte holdninger de har til Online-løsninger og kommunikasjon med fansen.

Jeg vurderer å selge Switch'en, fordi konsollen ikke var det jeg trodde den skulle være. Hadde håpet på flere AAA-spill etter halvannet år. Det har vært morro så langt, men livet går videre, og jeg har en SNES Classic som kan underholde meg det neste året. Tar en måneds betenkningstid og lar frustrasjonen blåse av seg. Viktig å la valget være gjennomtenkt.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar

Hva med blant annet Arms, Splatoon, Fire Emblem Heroes, Kirby og Mario Tennis?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...