Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon


Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med mye av det du sier om at vi har hatt en sterkt utvikling innen grafikk mens spillmekanikkene nesten står stille, men akkurat God of War (hvis du mener nye God of War) synes jeg ikke er det beste eksemplet da kampsystemet der har masse gode ideer og variasjon. Utover kampsystemet er det riktignok mye det samme som vi har gjort i lignende spill de siste 10-15 årene, som å flytt en kloss fra A til B for å nå opp til en kant, eller klatresekvenser ala Uncharted der man bare følger en lineær sti. Når jeg spiller AAA-spill har jeg ofte den "her har jeg vært før"-følelsen, for det er veldig mye resirkulering av gameplay-konsepter.

 

Ja, mente God of War 2018. :) Det ser vanvittig vakkert ut, men tar vi bort bosskampene, er det i bunn og grunn bare et helt vanlig action/adventure. Som jeg nevnte vil fiendene i f.eks Indy prøve å reagere med verden rundt seg, så hvis du slenger en fiende inn i et bord, vil han prøve å stoppe fallet med hendene. Dette er utelukkende pga AIen, og er ikke scriptet. Hvorfor er ikke dette blitt videreført senere i andre spill? Ta God of War 2018, for eksempel. En fiende sto rett foran en vegg full av pigger, så jeg gav ham et solid spark bakover. Fyren ramlet rett inn i piggene, men reagerte overhodet ikke. I Dark Messiah of Might & Magic (fra 2006) kunne vi gjøre det samme, men da ble fienden spiddet på piggene. På det viset har en del av utviklingen faktisk ikke bare stått stille, men gått bakover. Mer enn ti år etter Dark Messiah burde å sparke en fiende inn i pigger for å spidde ham være ren rutine i de fleste spill. I stedet tar han knapt skade i det hele tatt.

 

Det er dette jeg håper de klarer å fokusere på med PS5 og XB Scarlet. Trenger vi mer enn native 4K og HDR i 60fps? Det klarer XBone X allerede, så hva skal resten av kraften brukes til? Enda flere lyseffekter? Enda høyere skjermoppløsning? Jeg håper virkelig de kan roe ned grafikk-kjøret, og heller satse på innlevelse. I Uncharted: Lost Legacy vil Chloe dytte unna høyt gress når hun går gjennom det. Sånne ting burde være absolutt minimumskrav i neste generasjon. For den saks skyld var utviklerne av det første Tomb Raider rimelig stolte over hestehalen til Lara, fordi den beveget seg ganske naturlig. Hvorfor har ingen fokusert mer på dette, og fått hår og klær til å bli mer realistiske?

 

Sorry, skal ikke gå mer off-topic her. Mener bare Sony og MS har en knallgod sjanse til å vise hvor bra innlevelse man kan få med moderne teknologi, så jeg håper virkelig de ikke gir blaffen, og bare pøser på med enda bedre lyseffekter og enda skarpere bilde. Vi trenger strengt tatt ikke bedre bilde nå. Vi trenger innlevelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk for øvrig Octopath Traveler: Traveler's Edition i posten i dag. Aner ikke helt hva jeg forventet, men denne var rimelig rå. Den er langt større enn jeg forventet, og kvaliteten er rimelig bra. Eneste som kan være et minus er at den "pop-up art book" greia er festet til selve "bokcoveret", men dette er ikke en stor sak for meg. Den er også mye bedre enn jeg forventet. Vi har hele åtte pop-up arts, en for hver karakter, og kvaliteten er rimelig høy. Eneste jeg savner er soundtracket fra Wayfarer's Edition, men det er ikke noe jeg strengt tatt trenger. Etter alt for mange timer har jeg gått mer og mer over til Spotify uansett.

 

(ja, gadd ikke vente på Traveler's Edition, så kjøpte det digitalt på launch. Var helt klart verdt det.) :p

Lenke til kommentar

Er "bare" litt over 40 timer inn i Octopath, og har tatt tre Chapter 2's. Tenkte å ta historien til de fire på laget, før jeg bytter ut alle fire og starter på "nytt" med de andre. Har tatt Chapter 1 med alle åtte, men de fire reservefolkene er bare mellom lvl 8 og 12. Liker at spillet lar meg få lov til det. Har man et lag på fire man er fornøyd med, kan man glatt ignorere alle de andre. Eneste jeg misliker litt er at reservefolkene ikke får XP, så kan bli en del unødvendig grinding når jeg starter med dem. Men på den annen side blir det mye lettere å få tak i utstyr til dem, fordi de kan "arve" utstyr av de fire første, når de ikke trenger det mer.

Lenke til kommentar

Ja de blir jo egentlig bare "til overs". Det gjør spillet replayable hvertfall, kan spille hele greia pånytt med 4 andre. Men det er veldig lite interaksjon mellom de 8, det er liksom bare hvis du har akkurat partysammensetningen spillet vil kommer det ting som "so, I hear you like flowers?"..helt meningsløs dialog. De blir bare ekstra baggasje i storyene til hverandre syns jeg.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

En liten spoiler angående "post game", men absolutt ingen historie-spoiler:

 

 

I den vanskeligste kampen, en optional sisteboss, så bruker man alle 8 karakterene. Så man er nødt til å levle opp alle om man vil se "true ending".

 

Takk for heads up! Da levler jeg alle, hadde tenkt å drite i de fire minst interessante.

Lenke til kommentar

En liten spoiler angående "post game", men absolutt ingen historie-spoiler:

 

 

I den vanskeligste kampen, en optional sisteboss, så bruker man alle 8 karakterene. Så man er nødt til å levle opp alle om man vil se "true ending".

 

 

Takk for tipset. Har fortsatt tenkt å drite i de fire folkene jeg ikke bruker nå, så de får være en Net Game +. Ikke i vanlig forstand, men starter med dem når jeg er ferdig med de andre. Om det blir noe "post game" får tiden vise. Er jo ikke lenge til Dragon Quest XI kommer ut til PS4. :D

Lenke til kommentar

Spent på når salget dabber av, spesielt i vesten. Trenger en overraskelse på neste Direct for oss som ikke bryr oss om Smash. Kjenner flere som har solgt maskinen i det siste fordi "den ikke har noen spill". Kjenner på det samme selv til tider, men trøster meg med at det er en perfekt håndholdt indiemaskin.

Lenke til kommentar

Jeg selger ikke konsoller. Har Xbox 360, Wii, Wii U, Switch stående ved siden av hverandre under TV'n. Og et helt kjøkkenskap fullt av spill til alle sammen. De innerste har sikkert ikke sett lyset på 6 år.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

....Kjenner flere som har solgt maskinen i det siste fordi "den ikke har noen spill". Kjenner på det samme selv til tider, ....

 

 The Switch has no games

 

....But where are the games? How did it flop so hard? Seriously, what went wrong?

https://www.reddit.com/r/copypasta/comments/92sg2o/the_switch_has_no_games/

 

Experts: Nintendo Switch won’t sell because it has no games

https://seanmalstrom.wordpress.com/2018/01/08/experts-nintendo-switch-wont-sell-because-it-has-no-games/

 

 Analyst: Nintendo Switch Will Lose Momentum This Year Without Games

http://comicbook.com/gaming/2018/07/30/nintendo-switch-losing-momentum-holiday-season/

 

Hva skulle vi gjort uten analytikere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...