Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon

Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel kansje ikke akkurat hva jeg ønsket meg. Men jeg er utrolig glad for at Nintendo bruker ressurser på sånne ting istede for å bruke ressurser på helt basic funksjoner. De funksjonene har jeg 5-6 andre enheter som klarer med bravur. Trenger ikke de på enda en enhet.

Regner med at de andre enhetene dine ikke løser problemet/mangelen Switch har for backup av savegames (cloud save), online chat, mulighet for å spill eldre Nintendo spill eller støtte for streaming av spill? Mange ville nok også ønsket seg støtte for å bruke streamingtjenester som Netflix, YouTube osv også.

Slik jeg har forstått det vil en tapt Switch i dag medføre at alt av fremgang og stats i spill er borte. Det er basic funksjonalitet som de fleste andre plattformer har fått på plass for lengst.

Har aldri brukt cloud save på noen av de andre enhetene mine heller. Har aldri hatt noe problem med at noe nintendo utstyr har blitt ødelagt. /ikke noen andre konsoller heller) Men det kunne sikkert blitt ordnet men for min del hadde det uansett ikke blitt brukt. Som sagt tidliger så spiller jeg sjelden online så chatt på spill trenger jeg ikke. Men vil jeg chatte med noen utenom spillingen så har jeg mange andre muligheter.

Mulighet for å spille eldre spill har jeg i de andre nintendo konsollene jeg har. Har fortsatt WiiU min og også GC om jeg skulle gidde å spille noen eldre spill. Netflix Youtube og alt det der har jeg på tvn min på Playstation min og på pc min. Har det vel også på WiiU.

Jeg savner ihvertfall ikke noen funksjoner på switchen min. For min del håper jeg heller Nintendo prøver på noe nytt en å legge til gammle funksjoner.

Men hvis du kikker ut din egen boble, så ser du kanskje at dette er grunnleggende funksjonalitet andre kan ønske seg?

Det er jo ikke helt utenkelig at utstyr går i stykker eller blir stjålet, spesielt når enheten er såpass mobil som en Switch er. Cloud save gjør at jeg har kunnet bytte mobil, nettbrett og pc (ikke minst formatere en gang iblant) uten problem flere ganger. Det bare fungerer. Min forrige mobil sluttet å ta lading, så jeg hadde ikke rukket å ta ut noe før den var død. Ikke noe problem, da det bare var å logge seg inn på en ny mobil og alt var på plass. Den samme støtten er tilstede på PS4 og Xbox One så vidt jeg vet. Men om Switchen skulle få et ublidt møte med gulvet, bli stjålet eller bare slutte å virke, da er alle timene i [sett inn ditt favorittspill her] tapt. Når jeg leser om de som har brukt 500 timer på f.eks Zelda kan jeg se for meg at det kan føre til litt banning...

Helt fint at Nintendo går sine egne veier. Det er en del av sjarmen. Men det betyr ikke at de ikke også kan få på plass det som er blitt helt grunnleggende funksjonalitet. Jeg tviler neppe på at gjengen som evt skulle ordnet Cloud Save er den samme som lager papp...

Vel min boble er min boble og jeg kan bare svare på hva jeg synes. Skjønner jo at andre har andre meninger om dette en meg og dt erjo flott. Som sagt tidliger helt klart greit for andre men dette er ikke funksjoner jeg trenger eller har høyt på noen ønskeliste. Klager ikke om de kommer men bryr meg helt klart ikke.  Om savegamen min blir borte er det kjedelig men ikke verdens undergang.

Lenke til kommentar

Regner med at de andre enhetene dine ikke løser problemet/mangelen Switch har for backup av savegames (cloud save), online chat, mulighet for å spill eldre Nintendo spill eller støtte for streaming av spill? Mange ville nok også ønsket seg støtte for å bruke streamingtjenester som Netflix, YouTube osv også.

Slik jeg har forstått det vil en tapt Switch i dag medføre at alt av fremgang og stats i spill er borte. Det er basic funksjonalitet som de fleste andre plattformer har fått på plass for lengst.

Savegame backup er et legitimt behov. Den ser jeg.

Online chat – jeg kan ikke gå et skritt eller klikke på en link noe sted på noen enhet uten å snuble i en håndfull chattetjenester. Å få kontakt med noen er ikke noe problem i dag. Det er ingen konsoller pr. i dag som har støtte for eldre spill, det dreier seg alltid om (betalte) rereleaser av de mest populære. Det driver jo Nintendo med stadig, siste Direct Mini var jo omtrent kun rereleaser av gamle spill. Spillstreamingstøtte i en enhet som er så mobil som Switch er gir ikke mening å snakke om som "basic funksjonalitet".

Netflix, Youtube & co kan jeg streame på telefonen, laptoppen, TV-en, PS4-en, kjøleskapet og brødristeren. Det er ikke kritisk å få det tilgjengelig på enda en enhet.

Med unntak av savegame backup er absolutt alt du listet opp ting som er "nice to have", altså ikke kritisk. Kjekt om det dukker opp, men ikke noe de bør utsette alt annet for å få på plass.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Savegame backup er kjekt å ha, men ingen nødvendighet. Har klart meg i 20 år uten og trenger ikke det nå heller.

Vil gjerne slippe Netflix og slikt på Switch også, alle som har en Switch har mest sannsynlig en annen strømbar enhet til slikt bruk. Batteriet er også ikke godt nok til slikt bruk.

Lenke til kommentar

Savegame backup er et legitimt behov. Den ser jeg.

Online chat – jeg kan ikke gå et skritt eller klikke på en link noe sted på noen enhet uten å snuble i en håndfull chattetjenester. Å få kontakt med noen er ikke noe problem i dag. Det er ingen konsoller pr. i dag som har støtte for eldre spill, det dreier seg alltid om (betalte) rereleaser av de mest populære. Det driver jo Nintendo med stadig, siste Direct Mini var jo omtrent kun rereleaser av gamle spill. Spillstreamingstøtte i en enhet som er så mobil som Switch er gir ikke mening å snakke om som "basic funksjonalitet".

Netflix, Youtube & co kan jeg streame på telefonen, laptoppen, TV-en, PS4-en, kjøleskapet og brødristeren. Det er ikke kritisk å få det tilgjengelig på enda en enhet.

Med unntak av savegame backup er absolutt alt du listet opp ting som er "nice to have", altså ikke kritisk. Kjekt om det dukker opp, men ikke noe de bør utsette alt annet for å få på plass.

Helt enig i at backup er den klart viktigste å få plass. Resten er i kategorien "nice to have", men hva er galt med det? Det er solgt over 10 millioner Switch. I et firma med over 5000 ansatte tror jeg neppe det er ressurser det står på.

Chat er ikke tenkt som en erstatning for Skype, Messenger osv. Men å ikke kunne kommunisere med noen randoms man spiller med in-game er en vesentlig mangel når man spiller online. Nintendo kunne fint satt opp dette til å være opt-in for mindreårige (eller alle) dersom det er problemet. Har spilt lite online på Switch selv, men forstår at mulighet for chat må gjøres må gjøres gjennom en egen app som da må kjøre på mobil. Høres ut som om det å få kontakt med en tilfeldig spiller online er mulig, men veldig lite sannsynlig. Kan og tenkes dette er kommet på plass uten at jeg har fått det med meg?

Ikke alle har hverken telefon, nettbrett, egen tv, kjøleskap eller brødrister med mulighet for streaming. I stedet for at man skal ha enda en enhet, ser jeg fordelen i å ha denne funksjonaliteten i flere enheter. F.eks har min datter en iPhone, med dertil knøttliten skjerm. Da kunne Switch vært et godt alternativ å se ting på også. Så slipper man å ha med alle enheter på hytta. Ikke kritisk, men ikke noe som trekker ned bruken akkurat. 

Nå ser det ikke ut til at Nintendo sliter med salget av Switch, men ingen av disse tingene ville nok hatt en negativ påvirkning på salget.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Nå ser det ikke ut til at Nintendo sliter med salget av Switch, men ingen av disse tingene ville nok hatt en negativ påvirkning på salget.

Spørsmålet er jo om det selger flere Switcher om de bruker tid og ressurser på ting som gjør Switch unik i stedet for ting som gjør Switch klin likt alt annet. Nintendo mener åpenbart det, og jeg er vel egentlig enig med dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg viste elevene mine i fjerde klasse (så niåringer) videoen til disse pappgreiene. FOR en entusiastisk gjeng! De jublet, gispet høylytt flere gsnger, snakket engasjert om at DETTE skulle de ha. Snakket om hva de skulle bygge først. Spurte når det kom. Syntes april var altfor lenge til.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Savegame backup er kjekt å ha, men ingen nødvendighet. Har klart meg i 20 år uten og trenger ikke det nå heller.

Vil gjerne slippe Netflix og slikt på Switch også, alle som har en Switch har mest sannsynlig en annen strømbar enhet til slikt bruk. Batteriet er også ikke godt nok til slikt bruk.

Klarte meg noen år uten farger på håndholdte spillkonsoller også, helt til jeg fikk en Atari Lynx tidlig på 90-tallet en gang.

Batteriet på mitt gamle nettbrett holder vesentlig lenger med Netflix/YouTube enn mange spill. Ikke at streaming er noe jeg savner veldig selv, da jeg har nok av andre enheter å gjøre det på, men synes argumenter mot blir for dårlige. Om enhver tv-produsent klarer å dytte det inn i dumme tv'er, klarer Nintendo å lage en app for det, som de kunne tilbudt i store. Så hadde det vært frivillig også. Og man slipper å kjøpe/ta med ekstra dingser fordi Switchen kan mer enn bare spille spill.

Men backup først, om det må prioriteres.

Spørsmålet er jo om det selger flere Switcher om de bruker tid og ressurser på ting som gjør Switch unik i stedet for ting som gjør Switch klin likt alt annet. Nintendo mener åpenbart det, og jeg er vel egentlig enig med dem.

Hvorfor ikke begge deler? Det er ingenting som tilsier at de ikke kunne hatt dette på plass i dag, uten at dette skulle gått på bekostning av tiden for andre ting. Jeg mener ikke nødvendigvis at de skal implementere alle ønsker de måtte få, men spesielt cloud save eller noen mulighet for backup burde vært et minimum. Og løsningen de har for chat i dag er så tungvint laget at man kan jo lure på om de ville brukt mindre tid på å heller gjøre det skikkelig første gangen... Ikke at jeg vet om noen som bruker den.

Switch er fortsatt en unik konsoll. Det som gjør den stadig mer lik de andre er ikke støtten for ting man forventer i 2018, men spillene som ikke lenger er Nintendo eksklusive, men porter av Doom, Skyrim, Fifa og alle indies som har vært å finne på de andre konsollene og pc en god stund. Hvorfor er det positivt med like spill, men ikke "standard" funksjonalitet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke begge deler?

Fordi virkeligheten er slik den er. Ingenting er gratis, alt må prioriteres. "Dette her teller ikke i budsjettet" er tankegang som får folk til å havne på Luksusfellen, og firmaer til å gå konkurs.

Hvis Nintendo har X kroner dedikert til Switch konsollen og bruker Y kroner på implementering av "nice to haves", så blir det X-Y kroner igjen til nyutvikling. Nintendo mener tydeligvis at de får mer igjen på bunnlinjen for å minimere Y, og aksjonærene (og markedet, hvis vi skal bedømme ut i fra hypen) ser ut til å være enige.

Jeg tipper at både savegame problematikken og chat løses når de lanserer online-tjenesten sin, og alt det andre får komme når (og hvis) det kommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg viste elevene mine i fjerde klasse (så niåringer) videoen til disse pappgreiene. FOR en entusiastisk gjeng! De jublet, gispet høylytt flere gsnger, snakket engasjert om at DETTE skulle de ha. Snakket om hva de skulle bygge først. Spurte når det kom. Syntes april var altfor lenge til.

Skulle ønske noen av lærerne jeg hadde mens jeg vokste opp var gamere og kunne brakt litt mer slik på bordet for å gjort dagene litt mer spennende. Dessverre er jeg oppvokst i en bygd hvor teknologi henger 20 år etter i tid, "hobbyen" til 99.9% av innbyggerne er å råne på et jorde med traktor, høydepunktet på dagen etter arbeid er å komme hjem til ei brunstig kusine, og alle samtaler starter med "deinn hælvittis ulven!" :p

Endret av XtaZ
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skulle ønske noen av lærerne jeg hadde mens jeg vokste opp var gamere og kunne brakt litt mer slik på bordet for å gjort dagene litt mer spennende. Dessverre er jeg oppvokst i en bygd hvor teknologi henger 20 år etter i tid, "hobbyen" til 99.9% av innbyggerne er å råne på et jorde med traktor, høydepunktet på dagen etter arbeid er å komme hjem til ei brunstig kusine, og alle samtaler starter med "deinn hælvittis ulven!" :p

Såpass ja.:p

Lenke til kommentar

Årets innlegg!

Brunstig kusine faktisk, lo høyt!

Lenke til kommentar

Såpass ja.:p
Tja at voksne lærere driver med reklame mot barn er vel ikke det jeg ville ønsket at mine lærere gjorde. Faktisk om det var mine barn du var lærer for ville jeg vurdert å få dem tatt ut av klassen. Du som lærer har stor påvirkning og tydeligvis liker du å skape et kjøpepress på 9 åringer. Endret av Eddie_Peddie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...